Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
koend
Berichten: 1242
Geregistreerd: 10-11-03

Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 08:36

ik bekijk de nakomelingen van Livius op horsetelex en zie dat er 17 van de 23 hengstjes zijn.
23 is natuurlijk niet veel. Het kan perfect toeval zijn.

Zijn er hengsten met veel nakomelingen die opvallend meer hengstveulens/merrieveulens geven?


hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:49

Mogelijk dat een aantal merries bij andere stamboeken is ingeschreven.


_Roxanne
Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:08

Andere theorie: merrieveulens worden zelf aangehouden en zijn niet op horsetelex aangemeld. Of zijn er ook 23 nakomelingen gemeld bij KWPN?

Carly-Reina (elite v. Dayano x Sultan) drachtig van Fürst Dior voor mei '24
Ninevanck (elite v. For Romace x Münchhausen) drachtig van Nashville Star voor juni '24
Elbria (elite v. Uphill x Ferro)

Anomien
Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:10

[***] schreef:
Hoe dan
Snel sperma?



Vrouwelijke zaadcellen zijn trager maar overleven vaak langer. Mannen zijn sneller, maar sterven eerder

Heb je een eicel die vrijkomt, en je plaatst bijvoorbeeld de dag ervoor sperma in de baarmoeder. Dan is de kans groter dat een vrouwelijke zaad de eicel haalt. Mannen zijn Dan vaak al gestorven voordat de eicel er was.
Doe je het op het moment van ovulatie zelf... heb je kans dat de mannetjes zaad de eicel eerder haalt... de vrouwtjeszijn dan te traag.

Als je merrie dus een eisprong gespoten krijgt en je direct zaad erbij doet, heb je idd meer kans op hengstenveulens. Heeft ook wel te maken met hoe een hengst houder werkt. Sommigen plaatsen meerdere rietjes rond de ovulatie. Anderen enkel op de ovulatie zelf.

Soms ook iets over de kwaliteit van het zaad. Sommige mannen hebben na 4 of 5 kinderen ook alleen zonen, zoals frans Bauer.

Bij stieren kun je gewoon gesekst sperma bestellen, waardoor de kans op je voorkeur nog groter is. Wellicht is die mogelijkheid er bij paarden ook al wel.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 03-10-20 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Mama van mijn lieve meisjes

Snorlex
Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:13

Andersom. Mannen zijn sneller maar sterven eerder. Vrouwelijke zaadcellen zijn langzamer maar leven langer.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Anomien
Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:14

Snorlex schreef:
Andersom. Mannen zijn sneller maar sterven eerder. Vrouwelijke zaadcellen zijn langzamer maar leven langer.


Ja .. oeps dat bedoel ik maar schreef verkeerd om
Pas ik aan

Zucht ik denk omdat ik niet wakker ben Ofzo...

Mama van mijn lieve meisjes

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:19

Als er echt geen 50/50 is (dus niet gewoon random door toeval) dan is er eigenlijk altijd sprake van een genetisch probleem waardoor 1 geslacht vroeg aborteert.

Indi_Vito
Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:46

Knert schreef:
[***] schreef:
Hoe dan
Snel sperma?



Vrouwelijke zaadcellen zijn trager maar overleven vaak langer. Mannen zijn sneller, maar sterven eerder

Heb je een eicel die vrijkomt, en je plaatst bijvoorbeeld de dag ervoor sperma in de baarmoeder. Dan is de kans groter dat een vrouwelijke zaad de eicel haalt. Mannen zijn Dan vaak al gestorven voordat de eicel er was.
Doe je het op het moment van ovulatie zelf... heb je kans dat de mannetjes zaad de eicel eerder haalt... de vrouwtjeszijn dan te traag.

Als je merrie dus een eisprong gespoten krijgt en je direct zaad erbij doet, heb je idd meer kans op hengstenveulens. Heeft ook wel te maken met hoe een hengst houder werkt. Sommigen plaatsen meerdere rietjes rond de ovulatie. Anderen enkel op de ovulatie zelf.

Soms ook iets over de kwaliteit van het zaad. Sommige mannen hebben na 4 of 5 kinderen ook alleen zonen, zoals frans Bauer.

Bij stieren kun je gewoon gesekst sperma bestellen, waardoor de kans op je voorkeur nog groter is. Wellicht is die mogelijkheid er bij paarden ook al wel.


Oké mijn hoofd doet raar of je had de tekst veranderd maar las net wat anders :')

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:51

gesekst sperma kan wel bij paarden, maar per sprong kun je dan maar 2 merries bedienen. Het wordt daarmee erg kostbaar en er zullen niet veel hengstenhouders zijn die dit doen. Niet alle nakomelingen van hengsten staan op horsetelex, dus het geeft geen realistisch beeld van de vererving van geslachten bij hengsten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:56

koend schreef:
ik bekijk de nakomelingen van Livius op horsetelex en zie dat er 17 van de 23 hengstjes zijn.
23 is natuurlijk niet veel. Het kan perfect toeval zijn.

Zijn er hengsten met veel nakomelingen die opvallend meer hengstveulens/merrieveulens geven?


Op KWPN.nl staat dat hij 82 nakomelingen heeft, waarvan 33 merrieveulens en 49 hengstveulens.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:04

Sizzle schreef:
Als er echt geen 50/50 is (dus niet gewoon random door toeval) dan is er eigenlijk altijd sprake van een genetisch probleem waardoor 1 geslacht vroeg aborteert.


Het is ook mogelijk dat Y-sperma of juist X-sperma niet (of verminderd) levensvatbaar is. Dan krijg je ook een scheve verhouding zonder vroege abortus (want dat zou je dan ook terug moeten vinden met vaker 2 of meer inseminaties nodig hebben/veel VES)

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:05

Dat kan ook inderdaad, maar zou je dat dan niet terug zien in een slechte sperma test bij de HK?

koend
Berichten: 1242
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 11:13

[/quote]

Op KWPN.nl staat dat hij 82 nakomelingen heeft, waarvan 33 merrieveulens en 49 hengstveulens.[/quote]

Dat is al een normaler verhouding.

Blijft mijn vraag: "Kent iemand hengsten met behoorlijk veel nakomelingen waar de verhouding opvallend ongelijk is?”
Wat de oorzaak dan ook is.

koend
Berichten: 1242
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 11:24

Fontaine nt
32 merries / 68 hengsten ( horsetelex)

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:32

Het is nog maar het eerste dekjaar toch?
Dan kan dit nu nog toeval zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Anomien
Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:21

Citaat:
Oké mijn hoofd doet raar of je had de tekst veranderd maar las net wat anders :')


Je hoofd werkt prima.
De mijne niet. Die was nog niet wakker, dus heb het aangepast

Mama van mijn lieve meisjes

Indi_Vito
Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:33

Knert schreef:
Citaat:
Oké mijn hoofd doet raar of je had de tekst veranderd maar las net wat anders :')


Je hoofd werkt prima.
De mijne niet. Die was nog niet wakker, dus heb het aangepast


Hahaha oh thanks :')

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:12

Ibbel schreef:
Sizzle schreef:
Als er echt geen 50/50 is (dus niet gewoon random door toeval) dan is er eigenlijk altijd sprake van een genetisch probleem waardoor 1 geslacht vroeg aborteert.


Het is ook mogelijk dat Y-sperma of juist X-sperma niet (of verminderd) levensvatbaar is. Dan krijg je ook een scheve verhouding zonder vroege abortus (want dat zou je dan ook terug moeten vinden met vaker 2 of meer inseminaties nodig hebben/veel VES)

Hm, zijn er voorbeelden van X- chromosomale lethaalfactoren? Maar goed, die zouden logischerwijs alleen door merries vererfd kunnen worden.

tengeltje11
Berichten: 7132
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 22:03

Hier fok ik al best lang en heb eerder ervaren dat het merries zijn die bv vooral merrie’s of hengsten geven.
Bv een merrie 5 hengsten na elkaar, andere merrie 5 merries, telkens gedekt door dezelfde hengst. Ook de DA zei dat hij dit vaker zag, bv hengstenmerries.
Wetenschappelijk slaat het nergens op natuurlijk.

Anomien
Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 22:34

tengeltje11 schreef:
Hier fok ik al best lang en heb eerder ervaren dat het merries zijn die bv vooral merrie’s of hengsten geven.
Bv een merrie 5 hengsten na elkaar, andere merrie 5 merries, telkens gedekt door dezelfde hengst. Ook de DA zei dat hij dit vaker zag, bv hengstenmerries.
Wetenschappelijk slaat het nergens op natuurlijk.



Ik denk dat het laatste juist wel wetenschappelijk ergens op slaat. Kan mij voorstellen dat het baarmoeder milieu (om maar zo te stellen), invloed kan hebben op de x of de y. Of zelfs beiden in positieve of negatieve bijdrage.

Denk dat er best wel onderzoeken naar gedaan zijn.

Mama van mijn lieve meisjes

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 02:22

Met de nakomelingen van merries heb je altijd met relatief weinig individuen van doen.
Hoge toevalsfactor, en mensen onderschatten de waarschijnlijkheid van lange series van één bepaalde uitkomst in 50/50 scenario's.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:32

koend schreef:
ik bekijk de nakomelingen van Livius op horsetelex en zie dat er 17 van de 23 hengstjes zijn.
23 is natuurlijk niet veel. Het kan perfect toeval zijn.

Zijn er hengsten met veel nakomelingen die opvallend meer hengstveulens/merrieveulens geven?

Die heb ik niet kunnen vinden.
Horsetelex is incompleet en daarom ongeschikt voor statistisch onderzoek.
Jonge hengsten of eigenlijk alle hengsten met weinig nakomelingen zijn eveneens ongeschikt om conclusies te trekken. Niet alleen de verhouding hengst/merrie maar ook kleur, hoogtemaat enz..
Zomaar wat voorbeelden:

Bron, KWPN.

Klein aantal nakomelingen,
Kaiser Weltino, 1 jaargang veulens, totaal 31, 12 hengsten en 19 merries.
Kilimanjaro, 1 jaargang, 10 veulens, 7 hengsten en 3 merries,
Fellini, 62 veulens, 24 hengsten en 38 merries.
Jarville, 27 veulens, 18 hengsten en 9 merries.

Hengsten met veel nakomelingen,
Vivaldi, 1195 nakomelingen, 611 hengsten en 584 merries.
Charmeur, 1307 veulens, 634 om 673,
Ampere, 498 veulens, 234 om 264.
en een paar jonge hengsten met veel nakomelingen,
Jameson, 117 hengsten en 118 merries.
Kjento, 310 veulens, 160 hengsten en 150 merries.

Conclusies en dat is geen nieuws, kleine aantallen, lage betrouwbaarheid, hoge aantallen, hoge betrouwbaarheid.

Inseminatietijdstip heeft imo geen invloed op het geslacht.
Dan zou bij natuurlijke dekkingen, in de vrije natuur is dat vrijwel altijd op het meest vruchtbare moment, vlak voor de eisprong, dus veel meer mannelijke nakomelingen opleveren. Dat is niet het geval.
Dus wat mij betreft zijn dit fabeltjes.

Anomien
Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:18

Bij mensen toch degelijk wel het geval. Wie voor kunstmatige bevruchting gaat heeft meer kans op een zoon.

Mama van mijn lieve meisjes

tengeltje11
Berichten: 7132
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hengsten die vooral hengstveulens vererven? Of omgekeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:22

Ja idd, maar ik vraag me nu af of er ooit al onderzocht is of het bv altijd de mannelijke helft is die het geslacht bepaald? Van mensen wel en dan ga je ervan uit dat dit bij bv paarden ook zo is, maar is dat wel effectief bewezen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 bezoekers