IBOP rijden, middenstap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3593
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:00

RuNi schreef:
@Kendra mijn merrie is al stb-ext dus zij wordt wel ster bij het behalen van het sport predikaat


Ik zou persoonlijk (als ze nog niet erg ver in de dracht zit) je merrie 'even' Z2 laten uitbrengen door een professional. Zoveel stelt een Z2 proefje nu ook weer niet voor, helemaal niet voor een handige ruiter/amazone.

Dracht is ook altijd een risico en nu is ze waarschijnlijk nog aan het werk. Straks is ze weer helemaal uit vorm.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:28

poes schreef:
Op druk rijden is wel een heel lelijke en achterhaalde term daarvoor. Dat doet aan iets heel anders denken e. Beetje zoals ze op de keuringen toch wel vaak gereden worden.

Ben met Poes eens, op druk rijden klinkt alsof je het paard forceert. Ben blij dat we (na enig doorvragen...) toch een uitleg hebben gekregen.
Is ook wat he, al die mensen die niet weten wat je bedoelt op een forum waar men graag wil leren. Stel je voor dat je dan wat moet toelichten :))

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:31

Kendra schreef:
JeanneV schreef:
Jouw merrie is automatisch ster sport als ze winst in de Z2 heeft, met een oudere merrie moet je het traject van ibop niet meer ingaan. Dat is een aanleg test voor jonge paarden...

"Op druk rijden" is wel een term die 20 jaar geleden veel gebruikt werdt.

Dat klopt niet, een sportmerrie krijgt niet automatisch het sterpredicaat.
Ook dit jaar weer een paar oudere merries langs zien komen op de keuring die Z hadden gelopen maar toch geen ster kregen. Het zijn ook volstrekt andere predicaten.

Wel als ze stamboek exterieur zijn met voor exterieur voldoende punten voor het sterperdicaat. Dan is sportpredicaat voldoende voor ster.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:33

mavantos schreef:
RuNi schreef:
@Kendra mijn merrie is al stb-ext dus zij wordt wel ster bij het behalen van het sport predikaat


Ik zou persoonlijk (als ze nog niet erg ver in de dracht zit) je merrie 'even' Z2 laten uitbrengen door een professional. Zoveel stelt een Z2 proefje nu ook weer niet voor, helemaal niet voor een handige ruiter/amazone.

Dracht is ook altijd een risico en nu is ze waarschijnlijk nog aan het werk. Straks is ze weer helemaal uit vorm.

Dat zou mijn keuze absoluut ook zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:37

poes schreef:
Op druk rijden is wel een heel lelijke en achterhaalde term daarvoor. Dat doet aan iets heel anders denken e. Beetje zoals ze op de keuringen toch wel vaak gereden worden.

Dat is helemaal geen lelijke achterhaalde term. Alleen als je op druk rijden niet snapt. Je kunt een klein beetje druk geven en je kunt heel veel druk geven. Maar een klein beetje druk is ook druk. En dat heb je nodig als je wilt verzamelen. En dan nog kun je op 2 pinken rijden.

Je moet het niet verwarren met een hengstenshow waar iedereen hard klapt en waar harde muziek is zodat de ruiter aan de teugels moet hangen. Dat is niet op druk rijden. Dat is proberen tegen te houden.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:39

Ik snap wel wat je bedoelt maar het is een beetje ouderwetse term en hij wordt nu anders uitgelegd.
Voor mij heeft op druk rijden een negatieve betekenis want ik wil niet rijden met veel druk. Maar ik rijd ze wel aan elkaar.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:41

Suzanne F. schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt maar het is een beetje ouderwetse term en hij wordt nu anders uitgelegd.
Voor mij heeft op druk rijden een negatieve betekenis want ik wil niet rijden met veel druk. Maar ik rijd ze wel aan elkaar.

Dan moet je toch een beetje druk zetten :D

Ik blijf het gewoon zo noemen. Net als negerzoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:43

RuNi schreef:
@Kendra mijn merrie is al stb-ext dus zij wordt wel ster bij het behalen van het sport predikaat


ga je voor het ffff door een handige ruiter een Z2 proef laten rijden wat hier verder op als tip gegeven wordt, is dat zinnig ? ik ken u paard niet

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:47

janderegelaa schreef:
Ik blijf het gewoon zo noemen. Net als negerzoenen.


Blijf je Piet ook Zwarte Piet noemen als er alleen nog maar witte veegpieten zijn? :+
En de Jodenkoek, de Zigeunerschnitzel en de Moorkop? :+

Ja beetje druk is er altijd, maar dat zie ik niet als druk maar als verbinding of aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:48

pumpina schreef:
Dank JeanneV. Ook van de tweede draf had ik nog nooit gehoord, dus even gegoogled, en hierbij voor degene die ook een vraagteken hadden: https://www.dressuur.nl/artikelen/dansend-in-de-tweede-draf/1367/

Conclusie bij mij is dat ik hier dus dus precies mee aan het werk ben in mijn les, maar deze termen dus niet eerder heb gehoord :')


heb het artikel gelezen, kende de uitdrukking niet , mag ik dat uitleggen als: draf zonder de turbo aan,
motor zonder injectie!! draf zonder expressie!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-20 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:48

MCE schreef:
RuNi schreef:
@Kendra mijn merrie is al stb-ext dus zij wordt wel ster bij het behalen van het sport predikaat


ga je voor het ffff door een handige ruiter een Z2 proef laten rijden wat hier verder op als tip gegeven wordt, is dat zinnig ? ik ken u paard niet

Als je een handige ruiter hebt vwb wissels aanleren...en er is 1 proef waar er niet heel veel inzitten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:50

Suzanne F. schreef:
janderegelaa schreef:
Ik blijf het gewoon zo noemen. Net als negerzoenen.


Blijf je Piet ook Zwarte Piet noemen als er alleen nog maar witte veegpieten zijn? :+
En de Jodenkoek, de Zigeunerschnitzel en de Moorkop? :+

Ja beetje druk is er altijd, maar dat zie ik niet als druk maar als verbinding of aanleuning.

Zolang jij ook maar erkend dat het een beetje druk is. Dan is voor iedereen duidelijk wat druk is.

Als er geen zwarte piet is dan noem je hem ook niet zo. De rest noem ik wel zo denk ik.

Anoniem

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 15:00

Als je een handige ruiter hebt vwb wissels aanleren...en er is 1 proef waar er niet heel veel inzitten.[/quote]

beste Janderegelaa,
ik weet hoe de trukendozen werken en ook de waarden van de predicaten op deze manier verkregen

mavantos

Berichten: 3593
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 16:34

MCE schreef:
Als je een handige ruiter hebt vwb wissels aanleren...en er is 1 proef waar er niet heel veel inzitten.


beste Janderegelaa,
ik weet hoe de trukendozen werken en ook de waarden van de predicaten op deze manier verkregen[/quote]

TS heeft haar paard als sportpaard en zal er waarschijnlijk zelf ook mee blijven sporten. Een winstpunt in het Z betekent dat een paard een voldoende krijgt op dat niveau (gemiddeld een 6 of hoger). Het zou mooi zijn als de merrie zelf een winstpunt in het Z haalt voor haar ster en sport predicaat. Dat heeft meerwaarde voor het veulen, of TS daar nu zelf nog (bij wijze van spreken) 1,5 jaar over doet of een prof in ca. 2 maanden. Merrie krijgt alleen eerder de predicaten... Alleen fokken blijft ook gewoon een risico en daarbij geeft TS aan misschien wel meer veulentjes te willen fokken en dan komt dat Z2 starten er misschien wel helemaal nooit meer van terwijl merrie het wel had gekund.

Paard loopt al op M2 niveau, dus dan is die sprong naar het Z helemaal niet zo groot meer. Vind dat heel iets anders dan een merrie zadelmak maken en dan in zeer korte tijd 1x Z2 uitbrengen, waarna ze nooit meer de ring in gaat. Deze merrie heeft al kilometers in de benen zitten hoor.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 16:36

Ik vind het gewoon een gekke uitdrukking. Correct van achter naar voor met expressie, het gaan verzamelen en oprichten van de impuls en kracht die je achter oproept. Druk vind ik daar zelf een lelijke term bij. Maar ben wel blij dat je dus niet bedoelt zoals in die hengstenshows idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 16:59

mavantos schreef:
MCE schreef:
Als je een handige ruiter hebt vwb wissels aanleren...en er is 1 proef waar er niet heel veel inzitten.


beste Janderegelaa,
ik weet hoe de trukendozen werken en ook de waarden van de predicaten op deze manier verkregen


TS heeft haar paard als sportpaard en zal er waarschijnlijk zelf ook mee blijven sporten. Een winstpunt in het Z betekent dat een paard een voldoende krijgt op dat niveau (gemiddeld een 6 of hoger). Het zou mooi zijn als de merrie zelf een winstpunt in het Z haalt voor haar ster en sport predicaat. Dat heeft meerwaarde voor het veulen, of TS daar nu zelf nog (bij wijze van spreken) 1,5 jaar over doet of een prof in ca. 2 maanden. Merrie krijgt alleen eerder de predicaten... Alleen fokken blijft ook gewoon een risico en daarbij geeft TS aan misschien wel meer veulentjes te willen fokken en dan komt dat Z2 starten er misschien wel helemaal nooit meer van terwijl merrie het wel had gekund.

Paard loopt al op M2 niveau, dus dan is die sprong naar het Z helemaal niet zo groot meer. Vind dat heel iets anders dan een merrie zadelmak maken en dan in zeer korte tijd 1x Z2 uitbrengen, waarna ze nooit meer de ring in gaat. Deze merrie heeft al kilometers in de benen zitten hoor.[/quote]



ik ken het paard niet vandaar mijn vraag aan RuNi

RuNi
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 17:42

Ze is volgende week alweer 5 maanden drachtig. Haar buik begint ook al te groeien dus ik denk dat het te kort dag is om haar nu in 2 maanden naar het Z2 te laten rijden. Het is hobby voor mij en dan kies ik ervoor om haar rustig drachtig te laten zijn.

Bedankt voor alle fijne informatie!

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:13

RuNi schreef:
Ze is volgende week alweer 5 maanden drachtig. Haar buik begint ook al te groeien dus ik denk dat het te kort dag is om haar nu in 2 maanden naar het Z2 te laten rijden. Het is hobby voor mij en dan kies ik ervoor om haar rustig drachtig te laten zijn.

Bedankt voor alle fijne informatie!


Prima toch? Alle tijd nog tot t. veulen 3 is :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:16

RuNi schreef:
Ze is volgende week alweer 5 maanden drachtig. Haar buik begint ook al te groeien dus ik denk dat het te kort dag is om haar nu in 2 maanden naar het Z2 te laten rijden. Het is hobby voor mij en dan kies ik ervoor om haar rustig drachtig te laten zijn.

Bedankt voor alle fijne informatie!



Complimenten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:21

MCE schreef:
beste Janderegelaa,
ik weet hoe de trukendozen werken en ook de waarden van de predicaten op deze manier verkregen

De waarde verandert niet. Het paard heeft de prestatie immers wel geleverd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:34

janderegelaa schreef:
MCE schreef:
beste Janderegelaa,
ik weet hoe de trukendozen werken en ook de waarden van de predicaten op deze manier verkregen

De waarde verandert niet. Het paard heeft de prestatie immers wel geleverd.


de waarde zit in 'm in het papiertje, dat wel ja,
de werkelijke waarden zal het paard in de sport tonen, gelukkig kiest RuNi hier voor

en op deze manier fff naar de Z2 rijden, ik weet hoeveel paarden er dan stappen overslaan en dat keert zich later altijd tegen je, maar ja het papiertje zit er wel bij
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-20 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:37

Met de fokkerij wel ja.