Wat is nou HET ideale rijpaard? (Voor het paard)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Xyris
Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Wat is nou HET ideale rijpaard? (Voor het paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 23:03

We hebben allemaal onze ambities (of een gebrek hieraan) en voorkeur voor bouw, karakter en ras. Maar ik ben toch erg benieuwd:

Welke lichaamsbouw en eigenschappen heeft het ideale paard nou vanuit het oogpunt van een paard? Welk lichaamstype kan het beste gewicht op de rug dragen?

Ik mag graag meelezen met het topic van Josav over de Akhal Teke en over de kruisingen van Cambriar en de gelderse fokkerij ven Cheytjuh, het gaat hier danwel over enorm sterke rassen/kruisingen geschikt als rijpaard, dan wel een tak binnen een ras/stamboom gericht op correcte paarden geschikt op te berijden.
Maar zet nu de bergberber (of kruisingen hiervan) naast de Akhal Teke, wat maakt deze paarden, of de paarden genoemd in de topics hierboven, nu zo geschikt? Wat maakt dat deze uiteenlopened types zo geschikt zijn voor het doel dat wij voor ogen hebben? Zijn het de verhoudingen van het lichaam? Ik ben erg benieuwd;

Hoe zouden de kenners het ideale rijpaard omschrijven als we niet kijken naar onze eigen ambities?

Even een paar kanttekeningen;
- Niet elk ras heeft alleen maar goede paarden en niet elk ras heeft alleen maar slechte paarden.
- Het gaat in dit topic niet om persoonlijke ambities en voorkeuren, enkel de bouw van het ideale rijpaard waarbij het paard met zo min mogelijk (of geen) schade/problemen een ruiter kan dragen.
- Jep, we kiezen er zelf voor om erop te gaan zitten, er niet op is altijd het beste, maar ook dat is niet de vraag.
- En uiteraard is training ook een factor. Maar de vraag gaat echt over de bouw.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Avalanche
Berichten: 15890
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat is nou HET ideale rijpaard? (Voor het paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 01:03

Ik vind het lastig om ambitie los te koppelen.
Voor de een is het ideale rijpaard een compacte, broodnuchtere gewichtsdrager, die voor de duvel nog niet bang is.

Voor mijzelf kijk ik vooral naar goede beweging (en ik hou van expressieve bewegers) die niet perse super sterk hoeven te zijn, mooie lange hals, ietswat rechte rug, goede hoek in de heupen, aflopend kruis (maar niet teveel) en ik hou van langgelijnde paarden. Wat allround vind ik persoonlijk wel leuk, nuchter genoeg om eens een buitenrit te maken, en een parcoursje te kunnen springen (al zal dat in mijn geval wel met een ander zijn :') )

Maar ik vind het lastig om het ideale rijpaard te omschrijven, omdat ik het zelf niet los kan koppelen van wat ik zelf graag zie.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Suzanne F.
Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 07:02

Ik vermoed dat dit een zwaarder type paard zou zijn. Stevig hard beenwerk, kortere benen dan we eigenlijk optisch willen. Stand van de benen zal ook anders zijn en de schouder steiler.
En het moet wel een werkwillig rittig dier zijn. Fijne instelling, rustig maar voorwaarts en met soepele vlakke gangen.

Dus ja. :+
Met het beschreven paard ga je geen Grand Prix winnen.
Ambitie en de beschrijving van het ideale rijpaard kan je niet los van elkaar zien. Dan zou de sport moeten verdwijnen of moeten veranderen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Re: Wat is nou HET ideale rijpaard? (Voor het paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 07:05

Ik denk idd dat je uitkomt op de simpele eis van harde/stevige benen, goede hoeven, een sterke rug, en een achterhand die makkelijk tot dragen komt.

Binnen die eisen heb je toch best wat variatie, die dan weer geschikt zijn voor bepaalde disciplines.

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

VogeltjeM
Berichten: 3745
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Wat is nou HET ideale rijpaard? (Voor het paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 07:06

Maar hoe zie je dan of benen hard zijn en een rug sterk?

Instagram: lusitano_roux

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 07:39

VogeltjeM schreef:
Maar hoe zie je dan of benen hard zijn en een rug sterk?

Een weke rug, of een 'Tafelbergmodel 'rug (zoals je ziet bij de extremere types tuigpaard of halter/show arabieren) is mijns inziens minder geschikt... weke rug lijkt me gevoelig voor kissing spines, 'Tafelbergmodel' komt moeilijk of misschien zelfs helemaal niet tot correct dragen/verzamelen, wat natuurlijk wel een voorwaarde is voor het gezond houden van een rijpaard.

Qua benen denk ik dat er te luxe gefokt wordt? Zoals bijv. die peesaandoening die opduikt, hoe heet het ook alweer, DSLD oid? Paarden die gewoon door hun pezen/koten zakken. Zal ook een deel rijkunstig zijn, maar vind het wel opvallend hoeveel peesproblemen paarden hebben en ik vraag me af of dat geen genetische component heeft ook als het paard die aandoening niet heeft.

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 07:57

Je kan ambitie en of gebruiksdoel niet los zien van het fokdoel.

Een paard moet zodanig gebouwd zijn dat het het gevraagde werk makkelijk en langdurig kan volhouden.

En hoe dat exterieur eruit ziet verschilt per gebruiksdoel. Een Arabier op de Groningse klei gaat het niet redden. Een koudbloed houd het niet lang vol in de woestijn.

Daarnaast veranderen sommige kenmerken ook nadeel eens. Een rijpaard moest kort na de omvorming van landbouwtuigpaard naar rijpaard een mooi rond kontje hebben. Een rechte croupe (Gelderse kont)werd als ouderwets gezien. Nu weet men dat een paard met een rechtere croupe beter tot dragen komt en is dat juist gewenst.

En als we de paarden helemaal nooit gebruikt hadden...tja. Dan hadden ze er waarschijnlijk uitgezien zoals fellpony’s, koniks en het Kaspische paard.

Dus wat Suzanne zegt. Kortbeniger, kleiner meer gedrongen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:00

Fillis schreef:
VogeltjeM schreef:
Maar hoe zie je dan of benen hard zijn en een rug sterk?

Een weke rug, of een 'Tafelbergmodel 'rug (zoals je ziet bij de extremere types tuigpaard .


Tuigpaarden (en dan hebben we het over het KWPN Tuigpaard)hebben vrijwel nooit een weke rug. Juist het omgekeerde. Die zijn extreem recht in de rug, lendenen en kruis.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 10-09-20 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:06

VogeltjeM schreef:
Maar hoe zie je dan of benen hard zijn en een rug sterk?


Een sterke rug is niet te week en gaat over in sterke brede lendenen. Een weke rug is wat hol.
Je wil daarnaast dat een paard van nature veel bespiering heeft in de bovenlijn.

Benen zijn hard als de huid als het waren strak gespannen zit over de botten en gewrichten. Er mogen geen gallen te zien zijn en het moet rondom de kogels niet te “vlezig” zijn.


Ik kan iedereen van harte het boekje selecteren om te presteren aanraden. Daar wordt stap voor stap met plaatjes uitgelegd hoe alle exterieur onderdelen bij het KWPN worden beoordeeld en hoe het eruit ziet.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

_Nelleke_
Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat is nou HET ideale rijpaard? (Voor het paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:21

Ik heb een ouderwets gebouwde haflinger met een brede boeg, korte sterke rug en grof beenwerk. Ik kan je vertellen, dit is absoluut niet ideaal om op te rijden. Je loopt tegen een hele hoop fysieke beperkingen aan en doordat de pony van zichzelf al zwaar gebouwd is, meet het gewicht voor erop extra nauw. Een korte, brede rug is sterk maar ook dramatisch om een zadel op aan te passen met gemakkelijk drukplekken als gevolg. Het zware beenwerk is gevoelig voor peesblessures.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:51

NatasjavE schreef:
Fillis schreef:
Een weke rug, of een 'Tafelbergmodel 'rug (zoals je ziet bij de extremere types tuigpaard .


Tuigpaarden (en dan hebben we het over het KWPN Tuigpaard)hebben vrijwel nooit een weke rug. Juist het omgekeerde. Die zijn extreem recht in de rug, lendenen en kruis.

Klopt Natasja, ik schreef een beetje onduidelijk. Ik bedoel OF een weke rug (niet ideaal voor rijpaard) OF een extreem rechte rug en kruis, die minder makkelijk tot dragen komen omdat ze zo plat zijn (dus ook niet ideaal voor een rijpaard omdat verzameling nodig is voor lijfbehoud) :)

Gezien deze paarden gefokt worden voor aangespannen werk, wat is het voordeel van zo'n rechte rug? Ik weet niets van mennen dus ben hier eigenlijk wel nieuwsgierig naar!

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Elisa2
Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:53

Fillis schreef:
VogeltjeM schreef:
Maar hoe zie je dan of benen hard zijn en een rug sterk?

Een weke rug, of een 'Tafelbergmodel 'rug (zoals je ziet bij de extremere types tuigpaard of halter/show arabieren) is mijns inziens minder geschikt... weke rug lijkt me gevoelig voor kissing spines, 'Tafelbergmodel' komt moeilijk of misschien zelfs helemaal niet tot correct dragen/verzamelen, wat natuurlijk wel een voorwaarde is voor het gezond houden van een rijpaard.

Qua benen denk ik dat er te luxe gefokt wordt? Zoals bijv. die peesaandoening die opduikt, hoe heet het ook alweer, DSLD oid? Paarden die gewoon door hun pezen/koten zakken. Zal ook een deel rijkunstig zijn, maar vind het wel opvallend hoeveel peesproblemen paarden hebben en ik vraag me af of dat geen genetische component heeft ook als het paard die aandoening niet heeft.


DSLD is een genetische aandoening die vooral voorkomt bij de veel te ver doorgefokte peruaanse paso. Verder komen veel peesproblemen door een verkeerd management.

Ik denk ook aan een sterke compacte rug en hard beenwerk met een goede stand voor duurzaamheid.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:59

Ook ik vrees dat je ideale bouw niet los van gebruiksdoel kan zien. Als westernruiter wil ik een compact paard met vlakke gangen dat goed kan accelereren bij wijze van spreken. Dat maakt dat een gemiddelde quarter ideaal daarvoor gebouwd is (of kan zijn, ook daar zijn nogal veel verschillen tussen de typen paarden). Daar wordt een kwpn fokker (of volbloed renpaard fokker, noem maar wat) enorm ongelukkig van.. Zij zijn het oneens met dat plaatje als perfecte bouw.

Edit: hier een perfect western pleasure draf:

[ img ]

Beeldschoon toch?

Maar niet voor de dressuur grand prix..
Laatst bijgewerkt door troi op 10-09-20 09:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Pistasche
Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:02


heb vertrouwen, houd moed

Shenavallie
Berichten: 11549
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:04

Ik denk zelf dat het paard, zoals het van oorsprong was, het sterkste en meest ideale rijpaard is. Neem bijvoorbeeld de Haflinger. Die werd vroeger in het leger als draag- en rijpaard gebruikt. Super sterk dier, goed gebouwd. En nu... helemaal eruit gefokt. Het dier lijkt totaal niet meer op het oorspronkelijke ras. Zelfde trouwens met Friezen. Het barokke, sterke is door invloed van de mensch aan het verdwijnen en daarmee ook de kracht. Maar nogmaals, dat is hoe ik erover denk.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:09

Shenavallie schreef:
Ik denk zelf dat het paard, zoals het van oorsprong was, het sterkste en meest ideale rijpaard is. Neem bijvoorbeeld de Haflinger. Die werd vroeger in het leger als draag- en rijpaard gebruikt. Super sterk dier, goed gebouwd. En nu... helemaal eruit gefokt. Het dier lijkt totaal niet meer op het oorspronkelijke ras. Zelfde trouwens met Friezen. Het barokke, sterke is door invloed van de mensch aan het verdwijnen en daarmee ook de kracht. Maar nogmaals, dat is hoe ik erover denk.


Maar als het zo ideaal was, waarom is het er dan uit gefokt?? Blijkbaar kwamen die dieren toch tekort op een aantal vlakken..

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:16

troi schreef:
Shenavallie schreef:
Ik denk zelf dat het paard, zoals het van oorsprong was, het sterkste en meest ideale rijpaard is. Neem bijvoorbeeld de Haflinger. Die werd vroeger in het leger als draag- en rijpaard gebruikt. Super sterk dier, goed gebouwd. En nu... helemaal eruit gefokt. Het dier lijkt totaal niet meer op het oorspronkelijke ras. Zelfde trouwens met Friezen. Het barokke, sterke is door invloed van de mensch aan het verdwijnen en daarmee ook de kracht. Maar nogmaals, dat is hoe ik erover denk.


Maar als het zo ideaal was, waarom is het er dan uit gefokt?? Blijkbaar kwamen die dieren toch tekort op een aantal vlakken..

Denken dat selectief fokken per definitie een steeds functioneler dier oplevert is een grove misvatting....
(Mensen zijn nl. notoir slecht in selecteren voor functie.)
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 10-09-20 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:20

Kuggur schreef:
troi schreef:

Ik denk zelf dat het paard, zoals het van oorsprong was, het sterkste en meest ideale rijpaard is. Neem bijvoorbeeld de Haflinger. Die werd vroeger in het leger als draag- en rijpaard gebruikt. Super sterk dier, goed gebouwd. En nu... helemaal eruit gefokt. Het dier lijkt totaal niet meer op het oorspronkelijke ras. Zelfde trouwens met Friezen. Het barokke, sterke is door invloed van de mensch aan het verdwijnen en daarmee ook de kracht. Maar nogmaals, dat is hoe ik erover denk.
End qoute

Maar als het zo ideaal was, waarom is het er dan uit gefokt?? Blijkbaar kwamen die dieren toch tekort op een aantal vlakken..

Denken dat selectief fokken per definitie een steeds functioneler dier oplevert is een grove misvatting....


Functioneel op welk vlak??

Mooi benenzwaaien kan een doel en dus functioneel zijn. Allemaal een kwestie van perceptie.

Ik houd van simpele gezonde paarden (type criollo) maar dat is voor benenzwaai liefhebbers zeer disfunctioneel.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:27

Nee geen "kwestie van perceptie", je voorbeeld is een hele goede. Benengezwaai is alleen uiterlijk vertoon, heeft geen functie, erger nog een negatieve impact op loopvermogen, het is energieverspilling.
Een objectief voorbeeld van dysfunctioneel fokken.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:28

Zonder menselijke ambities heeft geen enkel type paard bestaansrecht. Gelukkig heeft een paard niet het vermogen om te beredeneren of het gevraagde werk wel bij zijn fysieke vermogen past.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:28

Fillis schreef:
Klopt Natasja, ik schreef een beetje onduidelijk. Ik bedoel OF een weke rug (niet ideaal voor rijpaard) OF een extreem rechte rug en kruis, die minder makkelijk tot dragen komen omdat ze zo plat zijn (dus ook niet ideaal voor een rijpaard omdat verzameling nodig is voor lijfbehoud) :)

Gezien deze paarden gefokt worden voor aangespannen werk, wat is het voordeel van zo'n rechte rug? Ik weet niets van mennen dus ben hier eigenlijk wel nieuwsgierig naar!



Wat je hier zegt klopt niet helemaal.

Extreem recht komt prima tot dragen. Juist wel. Maar gaat ten koste van de souplesse. En te recht is voor een rijpaard dus ook niet gewenst.

Maar Tuigpaarden kunnen alleen maar zo tuigen aan de voorkant als ze achter tot extreem dragen komen.
Alleen dan kunnen ze ruimte maken voor dat extreme voorbeen.

Voor het normale mennen heb je niet een Tuigpaard nodig. Daar kan ook een ander paard voor.

Maar voor de Tuigpaardensport heb je echt een Tuigerpaard gefokt paard nodig.( of een Hackney of Fries, die hebben ook dergelijke rubrieken)


[ img ]

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2
Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:41

Kuggur schreef:
Nee geen "kwestie van perceptie", je voorbeeld is een hele goede. Benengezwaai is alleen uiterlijk vertoon, heeft geen functie, erger nog een negatieve impact op loopvermogen, het is energieverspilling.
Een objectief voorbeeld van dysfunctioneel fokken.


Toch als je grote passen maakt ben je snel aan de overkant..dat kan best functioneel zijn voor een paard. ;)

Dressuurmatig, een paard met een goede bovenlijn, + goed gebouwd kruis en achterbeen, gaat makkelijk zitten. Dan krijg je automatisch een spectaculairder voorbeen. Voor de dressuur dus functioneel.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:48

NatasjavE schreef:
Fillis schreef:
Klopt Natasja, ik schreef een beetje onduidelijk. Ik bedoel OF een weke rug (niet ideaal voor rijpaard) OF een extreem rechte rug en kruis, die minder makkelijk tot dragen komen omdat ze zo plat zijn (dus ook niet ideaal voor een rijpaard omdat verzameling nodig is voor lijfbehoud) :)

Gezien deze paarden gefokt worden voor aangespannen werk, wat is het voordeel van zo'n rechte rug? Ik weet niets van mennen dus ben hier eigenlijk wel nieuwsgierig naar!



Wat je hier zegt klopt niet helemaal.

Extreem recht komt prima tot dragen. Juist wel. Maar gaat ten koste van de souplesse. En te recht is voor een rijpaard dus ook niet gewenst.

Maar Tuigpaarden kunnen alleen maar zo tuigen aan de voorkant als ze achter tot extreem dragen komen.
Alleen dan kunnen ze ruimte maken voor dat extreme voorbeen.

Voor het normale mennen heb je niet een Tuigpaard nodig. Daar kan ook een ander paard voor.

Maar voor de Tuigpaardensport heb je echt een Tuigerpaard gefokt paard nodig.( of een Hackney of Fries, die hebben ook dergelijke rubrieken)


[ [url=m/bJPl0D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Interessante discussie, toch weet ik niet zeker dat ik het ermee eens ben. Maar laat me graag overtuigen hoor!

Als ik google op 'tuigpaard' zie ik legio paarden die inderdaad flink zwaaien met de benen, maar die toch echt erg stuwen. Holle rug (of best rechte, maar niet bol), been treedt wel iets onder bij sommige, maar niet ver genoeg om 'verzameld' te kunnen noemen. In tegendeel, het beeld vind ik het tegenovergestelde van verzameld. Ik zou graag een voorbeeld zien van een tuiger die een echt sterke verzamelde oefening doet, zoals bijv. een correcte piaffe of pirouette. Als ze echt kunnen verzamelen kunnen ze dat natuurlijk ook!

Ik wil totaal niet zeggen dat tuigers slecht of zwak zijn, alles behalve!, maar het topic gaat over het ideale rijpaard, en m.i. zijn tuigers dat niet - zoals je zelf zegt, je kunt paarden niet loskoppelen van hun gebruiksdoel en het gebruiksdoel van een tuiger is tuigpaardensport.

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:53

@Elisa2
In die zin kún je inderdaad argumenteren dat ieder fokdoel functioneel is ( want je vervult de funktie "krijg een lintje of een beker").
In de hondenwereld zie je zo het ene na het andere werkras vernield worden door rare ideeën van de showring.
In deze discussie gaat het over het ideaal functionerende rijpaard, voor het paard. Dus niet voor de ruiterprestatie in de dressuurring....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:02

Ik heb geen verstand van fokken. Maar wat mij het meest geschikte type paard lijkt is het jachtpaard. Groot, sterk, hard en droog beenwerk. Buiten dat vind ik dat type paard prachtig om te zien :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau, Koekie73 en 91 bezoekers