Zwaar Warmbloed fokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:19

Muronia schreef:
De dracht heeft mijn merrie echt goed gedaan. Ze is nu een stuk volwassener en meer uitgezwaard. Ze zeggen dat Groningers laatbloeiers zijn, maar nu zie ik dat pas echt. Ze is nu 6 jaar. Ik heb haar als 4-jarige meegenomen naar de keuring en dat is dus te vroeg geweest. Naast dat ze zich in beweging te mak en braaf liet zien, vonden ze haar "te Gelders" qua type, eigenlijk te licht. Ik durf haar nu nog wel eens weer mee te nemen denk ik, als die niet sterwaardig is dan eet ik mijn schoen op hoor. :Y)

[ [url=m/e4EPBi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gronings glorie hoor, ze oogt heel mooi en happy :)


corinadrenth
Berichten: 1853
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:41

Ik heb mijn merrie nu weer drachtig van Castor II van de catshoeve. deze zal geregistreerd worden bij kgps

Dreamer stables fokkerij zwaar warmbloed en frederiksborger
kraamstal / merriebegeleiding

Muronia
Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-21 06:42

Faitherr ik denk dat Natasja je het beste kan vertellen over het Gelders paard binnen het KWPN. Volgens mij leest ze hier mee, dus ik hoop dat ze je vraag wil beantwoorden.

Is het inmiddels wat rustiger bij het IHW nu er orde op zaken is gesteld?

Lianne heb je al een andere keuze gemaakt voor je merrie?

Corina gefeliciteerd, dat ging mooi van een leien dakje deze keer, fijn. Ik zou als ik jou was Sirius ook nog een keer overwegen voor die merrie, je hebt een erg leuk veulen uit die combinatie.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

IvankBacardi
Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 06:53

Ik heb niets meer van het IHW gehoord.
Mijn merrie mocht meedoen met het keurings examen wat toen niet door ging door de covid.
Daarna heb ik niets meer gehoord.

Bacardi, Z2 <3
Proud, L1 dressuur & B dressuur mennen <3

IvankBacardi
Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 07:08

Prachtig veulen Muronia!

Bacardi, Z2 <3
Proud, L1 dressuur & B dressuur mennen <3

Berdien
Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 07:37

Muronia schreef:
Ik hoor er alleen maar positieve berichten over. Lijkt me een mooi alternatief.

Tuurlijk Berdien, kun je meer vertellen over ras? Ik ken ze helemaal niet.

Thnx trouwens! Laat het maar gauw beter weer worden, dan kunnen ze wat langer naar buiten dan nu.


Bericht helemaal over het hoofd gezien :o

De Irish Draught is een Ierse warmbloed, ook wel bekend als het Ierse Jachtpaard. Ze werden vooral ingezet voor het allround werk: op het land, voor de wagen maar óók de jacht. Hiervoor hadden ze een koelbloedig, zwaar paard nodig dat echter ook behendig genoeg is om zich in de jacht staande te houden. En zo is de Irish Draught ontstaan. Het is een zeldzaam ras, vooral de oorlog heeft er aan bijgedragen dat er heel veel ID's zijn omgekomen.

Op dit moment worden ID's veel gebruikt om te kruisen met volbloeden, zo krijg je de Irish Sport Horse en dat zijn dan weer de absolute toppers binnen de eventing.

Er zijn best een aantal ID's in Nederland, het merendeel komt uit Ierland. Ik weet uit mijn hoofd één hengst die in NL staat, wat fokken best een uitdaging maakt. Ik zou best graag met mijn merrie willen fokken, maar het is best een onderneming om een hengst uit te zoeken, laat staan dat je alles geregeld krijgt en je merrie drachtig is. Daar moet ik me nog eens goed in verdiepen, en kosten/baten naast elkaar zetten.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:52

Faitherr schreef:
Interessant topic! Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen wat nou precies een Gelders paard is bij het KWPN? Ik heb een 3 jarige kwpn merrie, staat als Gelders paard bij het kwpn en ik las hier en daar al wel wat dingetjes maar wat betekend dat nou precies? Ze is juist redelijk verfijnd gebouwd. Vader is de spring hengst Vermont en moeders vader is Laurentz, die dan wel weer echt van een zwaarder type is.



Wat wil je er precies over weten? Wat de mogelijkheden exterieur vereisten zijn?

Gelders paard is overigens niet een heel zwaar type paard. Zwaarder uiteraard dan een dressuurtype maar niet zo zwaar als het huidige Groningertype.

Een 3 jarige moet ook nog uitzwaren en wat verder van belang is wat er nog meer achter zit qua bloed. Laurentz was inderdaad een wat klassieker type maar de moeder kan ook luxe geweest zijn.

Vermont ken ik verder niet zo goed. Maar het klinkt als veelzijdig gefokt.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:55

Muronia schreef:
De dracht heeft mijn merrie echt goed gedaan. Ze is nu een stuk volwassener en meer uitgezwaard. Ze zeggen dat Groningers laatbloeiers zijn, maar nu zie ik dat pas echt. Ze is nu 6 jaar. Ik heb haar als 4-jarige meegenomen naar de keuring en dat is dus te vroeg geweest. Naast dat ze zich in beweging te mak en braaf liet zien, vonden ze haar "te Gelders" qua type, eigenlijk te licht. Ik durf haar nu nog wel eens weer mee te nemen denk ik, als die niet sterwaardig is dan eet ik mijn schoen op hoor. :Y)

[ [url=m/e4EPBi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind haar een modern Groningertype hebben. Voskleur maakt het al snel Gelderser ogen dan het is.
Zeker als je weet dat bij de Gelderse de beweging juist niet tam hoort te zijn.

Vind haar prachtig hoor.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Muronia
Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-21 05:43

Berdien wat interessant zeg, maar ik snap dat het een hele uitdaging is om er dan een hengst voor te vinden als er maar zo weinig van zijn en je waarschijnlijk uit het buitenland moet laten komen. Klinkt wel als de moeite waard, maar ik snap dat het ook een beetje betaalbaar moet blijven.

Natasja dank je wel. Ik denk ook niet dat als ik nu terug zou komen dat ze nog Gelders aan doet afgezien van haar kleur misschien. Ze is echt zwaarder geworden.

Inmiddels is ook besloten dat ik het veulen aanhoud (wat wel betekent dat 1 van de andere paarden verkocht zal worden want ik zit echt aan mijn max nu), dus ik ben enorm benieuwd hoe zij straks uitgroeit. Ik denk dat ze een mooie aanwinst voor mijn fokkerij zal worden. Aangezien ik chronisch ziek ben, weet ik niet hoe lang ik zelf nog kan rijden en wil ik me in de toekomst toch steeds meer op de fokkerij toeleggen.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Faitherr
Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 23:52

NatasjavE schreef:
Faitherr schreef:
Interessant topic! Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen wat nou precies een Gelders paard is bij het KWPN? Ik heb een 3 jarige kwpn merrie, staat als Gelders paard bij het kwpn en ik las hier en daar al wel wat dingetjes maar wat betekend dat nou precies? Ze is juist redelijk verfijnd gebouwd. Vader is de spring hengst Vermont en moeders vader is Laurentz, die dan wel weer echt van een zwaarder type is.



Wat wil je er precies over weten? Wat de mogelijkheden exterieur vereisten zijn?

Gelders paard is overigens niet een heel zwaar type paard. Zwaarder uiteraard dan een dressuurtype maar niet zo zwaar als het huidige Groningertype.

Een 3 jarige moet ook nog uitzwaren en wat verder van belang is wat er nog meer achter zit qua bloed. Laurentz was inderdaad een wat klassieker type maar de moeder kan ook luxe geweest zijn.

Vermont ken ik verder niet zo goed. Maar het klinkt als veelzijdig gefokt.


Ja exterieur vind ik interessant, maar ook waar op gefokt wordt? Welk type karakter? Wat is het doel?

Ze moet inderdaad nog flink uitzwaren. Nu in 3 maanden al ongekend veranderd.

Ze is inderdaad veelzijdig gefokt, richting de eventing met name, vaderlijn voert veel springbloed, moederlijn is meer dressuur gericht.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 04:45

Nou het type waar op gefokt wordt is simpel. Het Gelderse type. KWPN is een typefokkerij. Het exterieur moet dus Gelders zijn. Dat houdt in een paard met meer massa en bot als de spring-, dressuur- en Tuigpaarden. De paarden moeten een hals hebben die er meer op staat als de spring en dressuurpaarden maar minder als de Tuigpaarden. Net als bij de dressuurpaarden is de croupe redelijk recht. De beweging moet ruim en met heffing van de voorknie zijn(in draf)

Het gebruiksdoel moet een veelzijdig rij en menpaard zijn en het karakter moet daaraan ten dienste staan. Dus een werkwillig mensgericht paard wat minder kwalijknememd is dan de paarden die meer op topsport gericht zijn. Een Gelderse moet niet een flegmatieke trapzak zijn. Wij Gelderse liefhebbers hebben de uitspraak: Een Gelderse is koel in de kop en heet in het werk. Een Gelderse is dus meestal behoorlijk voorwaarts.

De gemiddelde Gelderse zal zeker geschikt zijn voor eventing maar naar mijn mening niet op topniveau. Daar missen ze vaak bloed en galllopeervermogen voor.

Wat is de naam van de moeder?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 04:53


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Faitherr
Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:40

NatasjavE schreef:
Oh ik heb haar al gevonden denk ik.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /marona-jk

Ze is echt springpaard gefokt met dan als moedersvader de Gelderse Laurentz. Veel Frans bloed in de moederlijn.

Ja dat is haar inderdaad! Vind haar ook niet helemaal in jouw omschrijving passen, ze is wel echt meer springpaard qua bouw. Nu ze wat meer body krijgt wordt ze wel wat ronder en de hals wat zwaarder maar nogsteeds niet wat jij omschrijft. Vandaar dat ik verbaasd ben dat ze als Gelders paard ingeschreven staat. Zal even een foto toevoegen voor het beeld.

Hier was ze er net
[ img ]

Onder het zadel:
[ img ]

Heb helaas geen standfoto’s van nu maar onder het zadel nu:
[ img ]

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:48

Gelders paard is een keuze van de fokker en als je ziet wie de fokker is dan is dat ook wel duidelijk. Maar je hebt gelijk, op geen enkele manier Gelders.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:44

Ziet er inderdaad niet Gelders uit. Heeft vrijwel niets van Laurentz meegekregen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Muronia
Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-21 07:28

Hoe gaat het hier met de fokkerij? Nog mensen hun merrie drachtig voor komend jaar? Wij slaan nu eerst 1 of 2 jaar over om de merrie verder uit te brengen in de sport. Het veulen groeit als kool en lijkt zelfs nog koeler in haar hoofd dan moeders.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Toch rijkdom, mn 3 generaties eigen fok bij elkaar
[ img ]

Ik denk dat ik in de toekomst er graag nog een Groninger (fok)merrie bij wil die onverwant is aan de lijn die ik nu heb.

Afgelopen week ben ik op Terschelling geweest waar de Groningers nog flink aan het werk zijn voor de kost. Voor de huifkarren en onder het zadel, best aanpoten voor ze in dat mulle duin/strand-zand. Ik vind ze prachtig en stoer hoor <3

[ img ]

[ img ]

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

lianne304
Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:06

Voor onze tessa de groninger er toch voor gekozen om niet weer te proberen.
Vorig jaar was het erg lastig en dat brengt je toch aan het denken ze word er niet jonger op en mischien was dit een teken om het niet nog eens te proberen.

Onze vos de kwpn is zoals het nu nog lijkt drachting maar dit gaat geen zwaar warmbloed worden en zal ik hier ook niet verder over plaatsen

She wears short skirts, I wear jodhpurs.
She's cheer captain. And I jumping oxers.

Muronia
Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-21 07:31

Lianne begrijpelijk hoor. Ik heb mijn kwpn merrie ook onder een andere hengst gehad dit jaar (Novian v. Apache) maar dat is helaas niet gelukt.

Ik ben alvast wel weer erg benieuwd of er volgend jaar een interessante hengst wordt aangeboden.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

corinadrenth
Berichten: 1853
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:23

voor de geïnteresseerden 21 augustus is er een merrie en veulen keuring van het ihw.
opgave tot 14 augustus via de website van het ihw

Dreamer stables fokkerij zwaar warmbloed en frederiksborger
kraamstal / merriebegeleiding

Muronia
Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-21 07:47

Nog proficiat met je resultaten op de keuring Corina!

Ik ben alvast wat vooruit aan het denken naar het komende seizoen. Ik wil Veronia opnieuw laten dekken en ik heb al een hengst in gedachten, maar ik wil toch de hengstenkeuring begin volgend jaar afwachten voordat ik een definitieve beslissing neem.

Het liefste zou ik deze keer voor een Groninger stamboekhengst gaan in plaats van aanverwant en tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar de dit jaar goed gekeurde Rio (Rieu x Eros). Een jonge hengst, die voor zijn leeftijd al veel kracht heeft. Mocht nog een paar cm groeien maar dat komt denk ik goed.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

IvankBacardi
Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:22

Wie zijn er nog meer bij de keuring van het IHW zondag in Wijdewormer?
Ik kreeg zojuist een mail en hoop dat mijn merrie nog mee kan!

Bacardi, Z2 <3
Proud, L1 dressuur & B dressuur mennen <3

Muronia
Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-21 04:54


Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

IvankBacardi
Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:17

De keuring is goed geslaagd voor ons vandaag!
Een eerste premie, ster en keur omdat we ook de verichtingsproef wonnen werden we ook dagkampioen!
Heel trots op mijn merrie! :knuffel:

[ img ]

Bacardi, Z2 <3
Proud, L1 dressuur & B dressuur mennen <3

Muronia
Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-21 05:09

Wauw, beter kan niet he? Van harte gefeliciteerd!

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

thequeensmum
Berichten: 3493
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 06:34

Wat een prachtig dier!! Gefeliciteerd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers