Van KWPN EN NWPCS wisselen naar NRPS?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Van KWPN EN NWPCS wisselen naar NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-20 14:32

Ik heb een aantal KWPN paarden en Welsh pony's en ik zit er aan te denken alles bij het NRPS in te schrijven.. dit onder andere i.v.m keuringen.. dat zou dan makkelijker voor mij zijn. Daarbij; Ik fok naast sportgericht ook nog eens kleurgericht waar ze bij KWPN ook niet zo fan van zijn.. en Welsh keuringen ben ik tot nu toe niet zo over te spreken.

NRPS keuring heb ik tot nu toe een fijne ervaring mee maar nu is de vraag; wegen de voordelen voor mij op tegen eventuele nadelen? Wat zullen de nadelen zijn?


Elisa2
Berichten: 36666
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Van KWPN EN NWPCS wisselen naar NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:02

Nadelen zijn denk ik dat het minder commercieel is als je voor de verkoop fokt. De paarden en pony's zouden denk ik ook aan de nrps bloed eis moeten voldoen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Dees
Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Van KWPN EN NWPCS wisselen naar NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:05

Dat fabeltje over "minder commercieel bij verkoop" is allang achterhaald. Zeker sportkopers maken zich echt geen bal druk om de kleur van het papier van het paard, zolang er maar een papier bij zit. Het kleur van het papier is alleen maar van belang voor eenzijdig gerichte fokkers en die zijn inmiddels ook rap in de minderheid aan het raken. Ook bij KWPN en Welsh fokt men al vrij snel (en maar wat graag!) 'buiten het eigen stamboek'.

Omzetten van stamboek is een fluitje van een cent, zeker bij NRPS is dat makkelijk te regelen. Kwestie van kantoor bellen en vragen hoe je het mag aanleveren. Dat is een voordeel van NRPS - minder bureaucratie en veel meer klantvriendelijkheid.
De bloedeis voor paarden voldoen de meeste warmbloedgefokte paarden in NL snel aan. Bij pony's ligt dat wat lastiger maar daarvoor zijn er verschillende registers in werking, zodat ook bijna iedere pony wel volwaardig mee kan doen aan de keuringen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 46 bezoekers