Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-20 21:09

Hoi bokkers,

Mijn 15-jarige merrie komt uit een goede sportlijn en heeft zich in de sport al bewezen (sportpredicaat gekregen). Om die reden zou ik toch nog alles uit mijn merrie willen halen voor wat betreft de predicaten en dergelijke. Dit geeft dan toch aan dat het niet zomaar een merrie is, met het ook op de fokkerij en dergelijke.

Destijds heeft de fokker haar alleen op de stamboekkeuring voorgebracht, maar op basis van de punten die ze destijds gekregen heeft voor die keuring zou ze bijna ster zijn geweest/verklaard. Omdat ze toen op driejarige leeftijd is voorgebracht, en misschien nog niet voldoende ontwikkeld vanwege haar formaat, zou het kunnen verklaren dat ze toen nog net geen ster is verklaard.
Verder heeft de fokker destijds ook geen D-OC onderzoek laten verrichten. Nu ik dit zelf bij mijn andere paard wel heb laten doen, wil ik dit bij mijn merrie ook alsnog laten doen en dit heb ik inmiddels aangevraagd.

Mijn vraag is nu aan jullie, omdat ik er nog niet helemaal in thuis ben maar het heel erg interessant vind en mijzelf er vooral verder in wil verdiepen, wat zijn de mogelijkheden voor mijn merrie? :)
Ik hoop dat jullie mij misschien een eindje op weg kunnen helpen.

Zelf had ik al wel een thuiskeuring gevonden (om haar ster te krijgen). Maar zou het dan ook kunnen zijn dat omdat ze zich al bewezen heeft in de sport (sportpredicaat), en wellicht het D-OC predicaat ook zal krijgen, keur of eventueel elite verklaard zou kunnen worden?


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:31

Dat ligt aan de fokrichting waarin ze staat ingeschreven. Bij de dressuurpaarden moet het paard volgens mij Z2 +1 zijn en bij de Gelderse M+5. Maar bij de spring en Tuigpaarden gelden weer andere eisen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 07:45

Het D-OC onderzoek was nog niet beschikbaar toen je merrie 3 was, toen was er alleen PROK.

Om je merrie Elite te krijgen is het D-OC danwel PROK predikaat sowieso een vereiste.

Je kunt kijken of je haar via de thuiskeuring Ster kunt krijgen, maar dan zal je nog steeds met haar naar een Centrale keuring moeten. Momenteel is het ook mogelijk om een ster merrie Keur te krijgen na het rijden van een IBOP, ivm corona. Je zou haar dus thuis voor Ster aan kunnen bieden en daarna of een CK (ik weet niet of die er dit jaar zijn) of alsnog aanbieden voor een IBOP. Als ze daar Keur wordt EN ze heeft het D-OC predikaat is ze direct Elite.

https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/selectie ... lopig-keur

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:13

omdat de merrie het sportpredikaat heeft (ik neem aan in de fokrichting) hoeft ze geen IBOP te doen. Thuiskeuring voor ster kan maar hoe het dan nu verder moet voor keur nu weet ik niet

life is a roller coaster, you just gotta ride it

sorbetje
Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:31

Wat voor punten had je merrie voor exterieur, boven de 70? Dan is ster misschien al binnen. Dan hoef je alleen nog maar naar de CK.

Hindo2
Berichten: 970
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:32

Heb even TS haar berichten doorgezocht op te kijken over welke merrie het gaat.
Merrie had 65 op exterieur.
Ik zou met deze merrie idd thuiskeuring doen, Van te voren DOC laten testen.
Als ze dan 70 punten krijgt op exterieur is ze ster. Normaal gesproken zou je dan naar de CK moeten voor voorlopig keur, als ze dat wordt is ze door het sportprestatie gelijk keur. Indien ook in het bezit van DOC is ze elite. IPV DOC zou je haar ook op de foto kunnen zetten voor PROK, dat staat vwb de behalen van elite gelijk aan DOC. DOC lijkt me in dit geval makkelijker (en goedkoper).

Ivm corona is alles dit jaar iets anders dan normaal, wellicht dat CK beoordeling ook mogelijk is bij thuiskeuring of wellicht op een locatie waar ze een IBOP verrijden. Daar zou ik even voor bellen.

Never change a winning team

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:57

Wat zonde dat je hier niet een paar weken eerder aan gedacht heb. Dit jaar zijn door corona namelijk de keuringen anders ingericht. Met een sportmerrie had je nu op de stamboekkeuring alleen even hoeven opstellen en op het straatje te stappen en draven en dan had ze ster kunnen worden. Verrichting krijgen ze vrijstelling voor met het sportpredikaat. En omdat er dit jaar geen centrale keuringen zijn konden ze op de stamboekkeuring ook direct bevorderd worden naar keur. Bij behalen van het D-OC predikaat wordt keur automatisch omgezet in elite, daar hoef je verder niets voor te doen.

Normaal kan keur via IBOP niet, maar dat is nu anders voor deelnemende merries.
De CK van de EPTM is normaal ook alleen toegankelijk voor deelnemende merries, vorig jaar mocht ik mijn ster-sport merrie daar absoluut niet aanbieden (die werd 2 weken na de CK ster via het sportpredikaat, dan moet je een jaar wachten). Maar nu met alle corona-regels kunnen ze best coulanter zijn.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 09:40

Hoi allemaal,

Bedankt al voor alle reacties tot nu toe!
De fokrichting van mijn merrie is springen. Ze heeft dit tot ZZ-niveau gedaan.
De punten die ze destijds voor exterieur kreeg was 65 punten. Net 5 punten te weinig om ster verklaard te worden dus.
Hopende hiermee al een aantal van jullie vragen beantwoord te hebben. Mocht ik over bepaalde vragen heen hebben gelezen, laat mij dat dan gerust even weten

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 09:43

Ik heb inmiddels een D-OC onderzoek aangevraagd, dus deze zal binnenkort bij mijn merrie afgenomen worden. Hopen dat dan het D-OC predicaat binnen is. Ga ik wel van uit, aangezien haar moeder en veulen beide het D-OC predicaat op zak hebben. Ben hier dus niet heel erg bang voor. :)

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 09:48

Omdat ze qua extererieur destijds net 5 punten te weinig scoorde, is dat voor mij nu een groot (en natuurlijk het doorslaggevende stukje) om haar ster/keur, en na het behalen van het D-OC predicaat elite.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:04

Maar hoe lang is ze al niet meer in de sport? Ook bij de thuiskeuring moet een merrie er wel netjes en in de bespiering voor staan. Er zijn ook nog wel keuringen waar je haar voor op kunt geven. Moet je misschien alleen stukje rijden. Als ze er goed voor staat kan ze dan ineens keur worden. Zou haar wel laten voorbrengen. En als het nog kan qua tijd even laten trainen. Weekje of 2 ofzo als ze er nog goed uitziet.

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 14:21

Ze is nog steeds in de sport actief, alleen niet meer op dat hoge niveau. Maar gericht trainen kan zeker geen kwaad! Hoeft van mij ook niet per direct, maar op de korte termijn zou mooi zijn.

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 14:24

Ik zou haar dan zeker door anderen laten voorbrengen, maar moet ik alleen even kijken of ik hier iemand voor kan vinden.

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:41

janderegelaa schreef:
Maar hoe lang is ze al niet meer in de sport? Ook bij de thuiskeuring moet een merrie er wel netjes en in de bespiering voor staan. Er zijn ook nog wel keuringen waar je haar voor op kunt geven. Moet je misschien alleen stukje rijden. Als ze er goed voor staat kan ze dan ineens keur worden. Zou haar wel laten voorbrengen. En als het nog kan qua tijd even laten trainen. Weekje of 2 ofzo als ze er nog goed uitziet.


Dat valt tegen Jan. Morgen Flevoland en dan 1-8 Gelderland nog, opgave is voor beiden niet meer mogelijk. De 14de is nog de na- en herkeuring voor 3-jarigen, maar daarvoor mag je normaal gesproken alleen inschrijven als het paard net op je naam staat of was ingeschreven voor een keuring en om wat voor reden ook niet beoordeeld kon worden of als een herkeuring aan is gevraagd.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:46

gomir schreef:
janderegelaa schreef:
Maar hoe lang is ze al niet meer in de sport? Ook bij de thuiskeuring moet een merrie er wel netjes en in de bespiering voor staan. Er zijn ook nog wel keuringen waar je haar voor op kunt geven. Moet je misschien alleen stukje rijden. Als ze er goed voor staat kan ze dan ineens keur worden. Zou haar wel laten voorbrengen. En als het nog kan qua tijd even laten trainen. Weekje of 2 ofzo als ze er nog goed uitziet.


Dat valt tegen Jan. Morgen Flevoland en dan 1-8 Gelderland nog, opgave is voor beiden niet meer mogelijk. De 14de is nog de na- en herkeuring voor 3-jarigen, maar daarvoor mag je normaal gesproken alleen inschrijven als het paard net op je naam staat of was ingeschreven voor een keuring en om wat voor reden ook niet beoordeeld kon worden of als een herkeuring aan is gevraagd.

Da’s balen.

carika
Berichten: 1571
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:39

Ruiter1997 schreef:
Ik zou haar dan zeker door anderen laten voorbrengen, maar moet ik alleen even kijken of ik hier iemand voor kan vinden.



TS heb je misschien een update voor ons of het nog is gelukt?

Hindo2
Berichten: 970
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:52

Zoals ik kan zien in de database is de merrie van TS helaas overleden. ;(
Ze heeft wel het D-OC predikaat behaald.

Never change a winning team

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-21 15:02

Hoi allemaal, sorry ik ben een tijdje niet echt meer online geweest. Helaas heb ik mijn merrie moeten laten inslapen vanwege zware gaskoliek :(

We waren net lekker op dreef. De trainingen gingen erg goed, weer op concours geweest, spiermassa kwam langzaam weer terug (na jaar ervoor een veulen gekregen te hebben). Had anders voor dit jaar een keuring willen aanvragen om haar elite te kunnen krijgen, aangezien ze ook het D-OC predicaat heeft gekregen. Helaas gaat dit nu niet meer lukken..

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:05

Ruiter1997 schreef:
Hoi allemaal, sorry ik ben een tijdje niet echt meer online geweest. Helaas heb ik mijn merrie moeten laten inslapen vanwege zware gaskoliek :(

We waren net lekker op dreef. De trainingen gingen erg goed, weer op concours geweest, spiermassa kwam langzaam weer terug (na jaar ervoor een veulen gekregen te hebben). Had anders voor dit jaar een keuring willen aanvragen om haar elite te kunnen krijgen, aangezien ze ook het D-OC predicaat heeft gekregen. Helaas gaat dit nu niet meer lukken..


Heel veel sterkte met het overlijden van je merrie

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Hoe merrie met sportpredicaat ster/keur/elite krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-21 15:51

Dankjewel Cariena1973! Het is inmiddels al weer 6 maand geleden, de tijd vliegt echt voorbij.. mis haar nog iedere dag. Nog even geduld en dan kan ik gelukkig weer aan de slag met haar prachtige merrieveulen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 48 bezoekers