Wie fokt er voor de eventing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Wie fokt er voor de eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-20 07:44

Ik zelf rij op beginnend nivo eventing en vind het super leuk.
Mijn Lusitano merrie doet het super goed, mist alleen snelheid.
Ik wilde er graag een veulen uit met ook zo top karakter maar die wat wel snelheid kan bezitten.
Ik heb haar toen gedekt met de arabier vis Di gallura die zelf L eventing loopt en nog andere takken van de sport.
Nu is er een prachtig hengst veulen uit gekomen precies zo als ik het gewild had , maar een hengst is helaas is geen optie.
Dus voor 2021 hoop ik op een merrie uit deze combi.

De combi Lusitano x arabier word heel veel gedaan in Portugal het geeft hele fijne gebruiks paarden

Heel benieuwd wat jullie doel is en wat jullie fokken en waarom
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl


gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Wie fokt er voor de eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:42

Goed gelukt veulen! En heel veel galop zo te zien :+:
Geen optie om hem in de opfok te doen en na 2 jaar te castreren?

Ik probeer springpaarden te fokken met nette basisgangen en een scheut bloed, daar kan zo maar een keer een eventer tussen zitten ;)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110481
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 01:54

Idd waarom niet gewoon castreren met een jaar of 2 als ie zo leuk is?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Cioccolato
Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 05:11

Ik zou ook even afwachten en hopen dat deze wat betere springtechniek heeft en wat je zoekt.
Anders een hengst met een goede springtechniek erop gooien.

Ik fok ook de springkant op. Met fijne beweging en bloed.
Een dressuur achtergrond kan ook prima eventjng lopen, alleen vind ik het persoonlijk moeilijker om daarmee geluk te hebben als een spring achtergrond die ook dressuur kan.

Ik zou zelf kijken naar een springpaard, misschien wel richting een volbloed.
En anders vind ik de kruising met arabier of een volbloed hengst de andere goede optie.


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-20 06:39

gomir schreef:
Goed gelukt veulen! En heel veel galop zo te zien :+:
Geen optie om hem in de opfok te doen en na 2 jaar te castreren?

Ik probeer springpaarden te fokken met nette basisgangen en een scheut bloed, daar kan zo maar een keer een eventer tussen zitten ;)

Nee ik heb helaas niks met ruinen. Ben een merrie mens. Heb hier ook alleen maar merries staan. Hengsten werk ik ook mee en vind ik ook heel fijn, maar geen ruinen voor mij.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-20 06:41

Cioccolato schreef:
Ik zou ook even afwachten en hopen dat deze wat betere springtechniek heeft en wat je zoekt.
Anders een hengst met een goede springtechniek erop gooien.

Ik fok ook de springkant op. Met fijne beweging en bloed.
Een dressuur achtergrond kan ook prima eventjng lopen, alleen vind ik het persoonlijk moeilijker om daarmee geluk te hebben als een spring achtergrond die ook dressuur kan.

Ik zou zelf kijken naar een springpaard, misschien wel richting een volbloed.
En anders vind ik de kruising met arabier of een volbloed hengst de andere goede optie.

Ik zocht meer snelheid in het veulen de techniek van beide ouders vind ik zelf meer als voldoende

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-20 06:42

Cayenne schreef:
Idd waarom niet gewoon castreren met een jaar of 2 als ie zo leuk is?

Als die zou blijven word die niet gecastreerd heb totaal niks met ruinen

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Wie fokt er voor de eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:47

Dat is duidelijk, als het je niet past dan kun je idd beter gewoon verkopen.
Hopelijk volgend jaar dan een merrieveulen!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Elin_
Berichten: 9622
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:30

gomir schreef:
Goed gelukt veulen! En heel veel galop zo te zien :+:
Geen optie om hem in de opfok te doen en na 2 jaar te castreren?

Ik probeer springpaarden te fokken met nette basisgangen en een scheut bloed, daar kan zo maar een keer een eventer tussen zitten ;)

Ik val even binnen, maar je zin prikkelde me. Wat is het verschil tussen een eventer fokken en een springer?


gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Wie fokt er voor de eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:41

Als je echt voor het hogere werk gaat fokken in de eventing zul je meer selecteren op een paard dat gaat liggen in de galop, bodem pakt en bij voorkeur de parabool op de sprong iets vlakker houdt, waarbij het hoogste punt ook best iets verder naar achter mag liggen. Daarnaast wordt er van een eventer verwacht dat hij lef heeft en niet zo voorzichtig is dat hij niet meer durft na een kleine tegenslag. Verder moeten ze veel uithoudingsvermogen hebben, een cross van kilometers lopen is echt anders dan de korte krachtsinspanning van een springparcours.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Cioccolato
Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wie fokt er voor de eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:42

En nog een klein beetje leuk bewegen voor de dressuur. Vind ik *\o/*


gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Wie fokt er voor de eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:14

Zeker cio!
Maar dat vind ik voor mijn springpaarden ook belangrijk dus daar zit voor mij het verschil niet.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Eef_Bam
Berichten: 4073
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:45

En die combinatie van gangen, springen en uithoudingsvermogen is wat mij betreft ook lastig te vinden in de huidige fokkerij. Een volbloed die kan springen of een springpaard die kan bewegen is nog wel te vinden, maar alle 3 in 1 hengst is verdomd lastig.

Ik fok nu eventingpaarden met een merrie die goed gepresteerd heeft in de sport, maar waarbij ik niet wil inleveren op de gangen. Mis wel het bloed, maar dat hoop ik bij de volgende generatie toe te voegen.

GabberGill
Berichten: 5614
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Wie fokt er voor de eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 01:17

Ik heb ook een super eventingveulen gefokt.

Hannoveraan x arabier

[ img ]

Cioccolato
Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 06:50

gomir schreef:
Zeker cio!
Maar dat vind ik voor mijn springpaarden ook belangrijk dus daar zit voor mij het verschil niet.


Ja dat klopt. Maar wel leerzaam om te noemen denk ik.


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 11:24

GabberGill schreef:
Ik heb ook een super eventingveulen gefokt.

Hannoveraan x arabier

[ [url=m/mmtG0H.jpg]Afbeelding[/url] ]

Peachtig

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Lolaliza
Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:08

Wij hebben vanuit onze springpaardenfokkerij eentje voor de eventing gefokt
Was eigenijk "niet goed genoeg " om voor ons aan te houden -beetje zoals Gomir beschrijft - die kwam dan via via bij een 3* sterren eventingamazone terecht en doet het echt heel goed ,ze zijn er erg gek mee ..voor hun was het percentage volbloed erg belangrijk want ze hebben vaak een berichtje gestuurd of ik nog wat had maar als ik een linkje stuurde van het paard op horsetelex en het percentage was minder dan degene die ze al hadden dan was het niet goed terwijl ik hun wel verzekerde dat het paard echt veel bloed had
Ons fokproduct heeft begin dit jaar wel de selectie voor de OS gehaald ..moeten ze wel nog door de selecties vd bondscoach maar met dit jaar uitstel lijkt het mij voor volgend jaar misschien wel haalbaar

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 15:45

Lolaliza schreef:
Wij hebben vanuit onze springpaardenfokkerij eentje voor de eventing gefokt
Was eigenijk "niet goed genoeg " om voor ons aan te houden -beetje zoals Gomir beschrijft - die kwam dan via via bij een 3* sterren eventingamazone terecht en doet het echt heel goed ,ze zijn er erg gek mee ..voor hun was het percentage volbloed erg belangrijk want ze hebben vaak een berichtje gestuurd of ik nog wat had maar als ik een linkje stuurde van het paard op horsetelex en het percentage was minder dan degene die ze al hadden dan was het niet goed terwijl ik hun wel verzekerde dat het paard echt veel bloed had
Ons fokproduct heeft begin dit jaar wel de selectie voor de OS gehaald ..moeten ze wel nog door de selecties vd bondscoach maar met dit jaar uitstel lijkt het mij voor volgend jaar misschien wel haalbaar

Ja percentage bloed is vaak heel belangrijk merk ik

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Anoniem

Re: Wie fokt er voor de eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:05

Maar met alle respect, TS: een arabier op je lusitano zetten is toch niet serieus eventers fokken? Niets verkeerds erover hoor. Je zult er vast leuke allround gebruikspaarden aan overhouden die een crossje kunnen lopen. En waar je een klojo als ik vast heel blij mee zult maken. :+

Maar bij een eventer fokken heb ik toch heel wat anders voor ogen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 05:50

safina schreef:
Maar met alle respect, TS: een arabier op je lusitano zetten is toch niet serieus eventers fokken? Niets verkeerds erover hoor. Je zult er vast leuke allround gebruikspaarden aan overhouden die een crossje kunnen lopen. En waar je een klojo als ik vast heel blij mee zult maken. :+

Maar bij een eventer fokken heb ik toch heel wat anders voor ogen.

Dat mag , ieder zijn eigen doel en idee toch. Je komt een beetje minder waardig over zo. Maar goed.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 05:52

GabberGill schreef:
Ik heb ook een super eventingveulen gefokt.

Hannoveraan x arabier

[ [url=m/mmtG0H.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knapperd.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 06:02

keona schreef:
safina schreef:
Maar met alle respect, TS: een arabier op je lusitano zetten is toch niet serieus eventers fokken? Niets verkeerds erover hoor. Je zult er vast leuke allround gebruikspaarden aan overhouden die een crossje kunnen lopen. En waar je een klojo als ik vast heel blij mee zult maken. :+

Maar bij een eventer fokken heb ik toch heel wat anders voor ogen.

Dat mag , ieder zijn eigen doel en idee toch. Je komt een beetje minder waardig over zo. Maar goed.


Nee hoor, niks minderwaardigs aan. Ik zeg niet voor niets dat je er wellicht leuke gebruikspaarden aan overhoudt. En daar is niks mis mee. Het heeft alleen weinig met eventers fokken te maken.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Wie fokt er voor de eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-20 08:24

Safina je moet denk ik ook nog keer de begin post lezen en anders topic gewoon niet volgen als het je niet aanstaat

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:38

keona schreef:
Safina je moet denk ik ook nog keer de begin post lezen en anders topic gewoon niet volgen als het je niet aanstaat


Ik heb je beginpost gelezen. En je topic staat me aan. In die zin dat ik het leuk vind om te volgen wat je doet. Je hoeft voor mij geen eventingpaarden te fokken om mijn interesse te wekken. Ik hou juist wel van fokkerij van leuke allroundpaarden die geschikt zijn voor de gewone, gemiddelde ruiter die veel verschillende dingen wil kunnen doen.

Misschien vat je mijn post wat negatiever op dat hij is bedoeld?

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:51

Ik snap de opmerking van Safina heel erg goed. Je hebt een onwijs leuk en zeer knap veulen gefokt welke later echt leuke dingen kan gaan doen.
Maar persoonlijk denk ik bij het fokken van een eventer aan het streven naar het fokken van een paard wat op internationaal niveau kan eventen, en ik denk dat je daar bij deze combo minder snel op uitkomt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers