Welk stamboek voor NL Hackney x ASPC??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fishstick

Berichten: 15
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Ommerem

Welk stamboek voor NL Hackney x ASPC??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 18:07

Beste bokkers,

Ik wil mijn mooie Nederlands gefokte Hackneymerrie (stokmaat 1.20cm) laten dekken door een hele bijzondere overo ASPC hengst (stokmaat 98cm).

Maar als ik dat doe wil ik er wel zeker van zijn dat ik het veulen kan laten opnemen bij bijvoorbeeld: NMPRS stamboek (of een ander stamboek).

Denken jullie dat dit mogelijk is? Bij het NMPRS mogen ze maximale stokmaat van 1.06 hebben..
Hebben jullie tips of ideeen hierover?

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:17

fishstick schreef:
Beste bokkers,

Ik wil mijn mooie Nederlands gefokte Hackneymerrie (stokmaat 1.20cm) laten dekken door een hele bijzondere overo ASPC hengst (stokmaat 98cm).

Maar als ik dat doe wil ik er wel zeker van zijn dat ik het veulen kan laten opnemen bij bijvoorbeeld: NMPRS stamboek (of een ander stamboek).

Denken jullie dat dit mogelijk is? Bij het NMPRS mogen ze maximale stokmaat van 1.06 hebben..
Hebben jullie tips of ideeen hierover?


Kans is zeer aannemelijk dat ie over de 1,06 gaat. En NRPS dan?

fishstick

Berichten: 15
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Ommerem

Re: Welk stamboek voor NL Hackney x ASPC??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 18:34

Hallo Knert, ik ga daar even naar kijken, hebben ze daar geen minimale hoogte?

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:54

fishstick schreef:
Hallo Knert, ik ga daar even naar kijken, hebben ze daar geen minimale hoogte?


Niet dat ik zo weet, maar je kunt het ze gewoon vragen wat de (verdere) vereisten zijn.

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Welk stamboek voor NL Hackney x ASPC??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:10

Ik denk niet dat het NRPS geschikt is, dat is een rij/sportpony-stamboek en ik heb niet het idee dat dat je doel is? Mogelijk kan het veulen wel in het register A, dan heb je ene papier maar dan?
Hier zie je de vereisten van het NRPS:
Welk boek of register?

Wanneer uw merrie gedekt is door een goedgekeurde NRPS dekhengst, dan wordt het veulen opgenomen in het veulenboek van het NRPS mits het voldoet aan de bloedvoering.
Is de merrie gedekt door een goedgekeurde hengst van een ander EU-erkend stamboek, dan nemen wij het veulen op in het Register A.
Is de merrie gedekt door een niet-goedgekeurde hengst, dan wordt het veulen opgenomen in het Register B en dient er eventueel DNA onderzoek plaats te vinden om de afstamming aan te tonen.
De Bloedvoering bij het NRPS:

Voor NRPS rijpony's minstens 12,5% Arabisch bloed
Voor sportpony's tot 12,5% Arabisch bloed
Voor paarden minstens 12,5% Arabisch - of Anglo-Arabisch bloed.

Selima

Berichten: 632
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: Welk stamboek voor NL Hackney x ASPC??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 01:18

Bij het NMPRS zijn er denk ik toch wel mogelijkheden. Ze hebben ook een hulpboek, maar aangezien een stokmaat van max 106 cm niet is uitgesloten, kan het veulen vast wel geregistreerd worden. In welk register ligt dan aan de papa, of die valt onder een NMPRS erkend stamboek (anders hulpboek, of zo).

Dit staat er over een niet NMPRS moeder van een veulen: "8.4. Niet NMPRS geregistreerde merries Niet NMPRS geregistreerde moederdieren mogen een maximale schofthoogte van 125 cm hebben." en daar voldoet jouw merrie duidelijk aan.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je redenen voor deze kruising? Een minipaardje met beste draf misschien?