Een veulen op laten groeien. Wat komt erbij kijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:28

Ik vind het geweldig en enorm genieten. Heb een nu jaarling die over een paar jaar voor de wagen gaat. Ik ken hem van een paar weken oud, en sinds september is hij toegevoegd aan de kudde.
Het opvoeden, het veulen ABC, heb je helemaal zelf in de hand, en eens per zoveel weken wat doen, voetjes, borstelen, wandelen, of mee op een korte buitenrit is niet verkeerd. Wennen ze mooi aan de buitenwereld.

Het is nog een kleuter en wat mouthy, al neemt dat nu weer af nu hij geruind is. De vertrouwensband die je opbouwt is groot, als het goed is kennen ze niets negatiefs. Het enige wat hij goed kent is 'uh"! mag niet! en dan stopt hij ook met veters lostrekken of andere rottigheid. :D

Anoniem

Re: Een veulen op laten groeien. Wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:08

Ik heb er van genoten. Hij kwam hier toen hij 6 maanden oud was. Hij stond op de wei met twee oudere merries en twee veulens van zijn eigen leeftijd. Dus van alles wat, ik ben namelijk geen fan van opfok met enkel leeftijdsgenoten. Kleuters leren elkaar niets immers, daar moet wel een juf bij, net als veulens in de natuur ook opgroeien in een kudde.
Ik deed niet bijster veel met hem dan de basis en hem pveral al laten wennen. Je kan overal aankomen, hij is eigenlijk nergens bang voor, En je kent hem van haver tot gort. Hij wordt van de week 15 en heb er geen dag spijt van gehad. Enige nadeel is dat je al wel aardig geld er aan kwijt bent eer je er op kunt. Maar dat maakte hier niet uit.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Een veulen op laten groeien. Wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 23:38

Ieder heel erg bedankt voor de reacties!
Stonden echt nuttige dingen in
De knoop is doorgehakt en ik wil echt voor een veulen of jaarling gaan (zowieso een merrie)
Mijn droom was natuurlijk een veulentje te fokken met mn pony en ik merk dat de 'drang' naar zo'n jong ding toch wel groot is. Het lijkt me echt heerlijk om er mee bezig te zijn. Het is ook een compleet nieuw iets voor me in mijn paardencarrière. En gelukkig hebben de mensen om me heen ook 100% vertrouwen dat het mij gaat lukken.
De risico's en kosten ben ik me goed van bewust. Heb ook veel op een rijtje gezet hoe ik het allemaal ga doen.
We gaan 7 juli weer bij het veulentje kijken of t nog steeds het veulentje voor mij is. Ze is dan alweer ietsje ouder en hopelijk iets dapperder weer. Voor nu heb ik er nog een goed gevoel bij!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:59

Leuk onderwerp! Ik kocht mijn eerste eigen paard toen hij 11 maanden oud was. Ik heb hem in de opfok gehad tot hij 3,5 jaar oud was. Eerlijk gezegd had ik wel een luxe opfok... Ik mocht mijn paard gewoon uit de kudde halen en mee oefenen in de bak en op de poetsplaats.

Normaal gesproken haal je je dier met 2,5-3 jaar naar huis en ga je hem dan in no-time alles leren. Ik vond het prettiger om die info meer te verspreiden.. Ook omdat het gewoon geel fijn is als je dier braaf is bij de hoefsmid en aan de hand meeloopt.

Dit kost in de zomer €80-90 per maand. In de winter meestal meer dan €120 per maand. Ik vind de meestal winteropfokken echt baar slecht. Met zn alle in de oliebol, vaak krijgen ze kuilvoer, wordt niet altijd goed gekeken naar de koppels of het matched. De kudde van mijn paard had een jager en dan is het gewoon zielig om aan te zien.

Ik heb de hoefsmid gewoon om de 3 maanden laten komen. Maar dat was niet gebruikelijk in de opfok. Om t halfjaar was normaal. Ik vond het belangrijk om het vaker te doen.

Met 4 jaar heb ik mijn paard zelf ingereden. En dan komen dus alle kosten van zadelpasser/pension/hoofdstel etc gewoon weer boven.

Nu heb ik een 10 maanden oud veulen gekocht. Ik heb nu mijn eigen perceel met mijn 6 jarige ruin. Ik ga mijn veulen niet in de opfok zetten. Op het moment heb ik hem 1,5 week en hebben we geoefend op voetjes geven en lopen aan het halster. Maar veel meer hoeft ie niet te kunnen. Ik wil dat hij goed bekapt kan worden en straks oefenen de trailer op zodat we entingen kunnen gaan halen bij de DA.

Heel eerlijk merk ik nu al een groot verschil tussen mijn twee paarden qua karakter. Maar het zijn ook gewoon twee totaal verschillende dieren.

Dus in de opfok kost het je gemiddeld €100 per maand en ga je een beetje mee met de diensten die de opfok aanbiedt. In principe wordt er niks met het paard gedaan tenzij de opfok anders in elkaar zit.
Als je hem aan huis zet dan ben je de stallingskosten kwijt, hooi, voer?, etc.

Tijd hoef je er niet echt in te stoppen. Slechts wanneer je wilt. Ik pak die kleine van mij af en toe om even te tutten en te poetsen zodat hij bekend wordt met alles. Hij wendt zo aan alles wat normaal is, maar ik ga er niet mee wandelen aan de weg ofzo.

Wat ik merk aan jonge dieren opvoeden is dat een dier jou uiteindelijk echt helemaal door en door kent en weet wat ie aan je heeft. Je routines, je houding, je grenzen... Trainen gaat dan veel makkelijker (of juist niet in de puberperiode)...
Bovendien vind ik het heel fijn om de garantie te hebben dat er nooit een verkeerd zadel op heeft gelegen, de kans op peesblessures of bevangenheid (wat verzwegen wordt) is klein en er zijn waarschijnlijk ook geen stalondeugden. Het is blanko. Het dier heeft een karakter en jij kunt daar de opvoeding aan toevoegen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:04

Je hoeft een 3 jarige niet in no time alles te leren natuurlijk. Een paard hoeft niet met 4 jaar ineens alles te kunnen. Je kan er ook voor kiezen hem 3 jaar opfok te geven en dan heel langzaam en verspreid te gaan beleren. Het is ook prima om er pas met 5 jaar op te zitten. Je hebt sowieso alle tijd, want het is jouw paard en jij kan beslissen wat je een goede start vind.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Een veulen op laten groeien. Wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 10:20

Inprincipe gaat mijn voorkeur ook uit naar aan huis. Lekker sochtends portie eten geven en savonds weer en overdag lekker naar ze kunnen kijken.
Ik heb een oudere merrie die dr dan wel kan opvoeden en mn shetje is 10, maar nog wel zeker heel speels. Zie dr regelmatig door de bak stuiteren en dan teleurgesteld dat mn oudere merrie niet mee wilt doen
Het komt vast wel goed :D en wil ik dr uiteindelijk toch nog naar een opfok oid willen, kan dat altijd nog

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een veulen op laten groeien. Wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:46

Is ook leuk! Ik heb ze het liefst vanaf 2 jaar thuis en tot die tijd bij de fokker. Mijn laatste veulen heeft tot 9 maanden bij de moeder gelopen en daarna tot 1,5 jaar met de andere veulens. Toen heb ik hem naar huis gehaald om bij mijn andere paarden in de te scharen.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Een veulen op laten groeien. Wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:24

Weet je, een opfok is ook niet alles. Iemand hier op bokt maakte de vergelijking van een kleuterklas zonder juf. Ik heb bij 7 verschillende opfokken gekeken voordat ik mijn paard kocht toen en met paard hebben we alsnog 3 opfokken gehad. Dus ik weet wel hoe het er ongeveer gemiddeld aan toe ging. De een is natuurlijk de ander niet, maar meestal word de kudde ergens in een weide gezet waar af en toe een blik op wordt geworpen. Soms is het niet gewenst dat je langskomt zonder afspraak, maar dat was voor mij geen optie. De kuddes varieren van enkel leeftijdsgenoten tot dieren van veulen tot 3 jarige leeftijd samen.
Soms komen de paarden regelmatig in de hand maar ik had niet het vertrouwen dat zij vaardig en eerlijk genoeg waren naar paarden (zag daar toen iemand lopen met een heet jonkie. Die kreeg achtereind van het touw naar zn hoofd en ging op zn achterbeentjes... Dus 'elke dag in de hand' vond ik bij die opfok geen pluspunt).... De winteropfokken zijn vaak om te janken. 2 van de 3 waar ik gestaan heb waren de stallen echt goor in de winter... Paarden gingen alleen naar buiten als er uitgemest werd.. Ik was er echt niet happy mee.
In alle kuddes waar mijn paar dheeft gestaan zat een vuile jager... Een vreselijk dier wat alle paarden beet, trapte en opjoeg. Bah.

Al met al... Opfok is leuk, maar ik heb er ook paarden zien wegkwijnen en ontsporen. Bovendien is het aanleren van de basis eigenlijk best wel fijn. Je weet precies wat je aan het dier hebt en er kan direct gehandeld worden bv door een hoefsmid om de stand van de hoeven te wijzigen indien nodig.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 00:27

Wij hebben veulens geheel of gedeeltelijk in de opfok gehad en we hebben ze ook helemaal zelf opgefokt, gewoon omdat we dat leuk vinden, dat hebben we de laatste jaren zelf gedaan. Voordeel is dat je altijd op de hoogte bent van wat er gebeurt en je kunt er dan ook op inspelen. Ze gaan bij ons elke dag aan de hand naar buiten en naar binnen. Ze wennen zo aan het halster en dat is wel zo fijn. We leren ze voetjes geven en aangeraakt worden, zodat de veearts en de smid er zonder problemen bij kunnen. Ze worden ook wel wat verwend met een appeltje of een stukje wortel, zo zijn ze goed in de hand en zijn altijd blij als we komen. Ze krijgen veulenbrok, af en toe wat muesli en in de winter ook wat zemelen. We laten ze vanaf 1 jaar ook spelenderwijs wennen aan een borsteltje en het knippen van te lange manen. We houden ze wel minstens met z'n tweeën op een stuk en hebben het geluk dat we nog 1 oude merrie hebben die het voorbeeld geeft en ze corrigeert. Zij heeft cushing en kan in het weideseizoen niet mee de wei op, maar haar aanwezigheid en nabijheid in de stal is nu voldoende voor ze. We hebben dus fijne paarden die gemakkelijk in de hand (de veearts en de smid zijn altijd weer blij) mensgericht en geen problemen vormen als er eens iets mee is en dat komt helaas ook wel eens voor.
De kosten zijn verschillend, als er geen rare dingen gebeuren, zijn wij zo rond de € 3500 à € 4000 kwijt. De stallen worden elke dag gedaan en we bezuinigen niet op het (ruw)voer, ze staan bij ons op vlas. Ze krijgen onbeperkt hooi, de laatste voerbeurt is om half 12 's avonds. De mest wordt elke week weggebracht. Bij droogte, zoals vorig jaar, nemen de kosten toe, we hebben extra hooi moeten kopen, er stond niets meer op de wei, daarnaast hebben ze op snikhete dagen overdag binnen gestaan, ook dat kost extra geld. We hebben geen stromend water, dus als het niet regent, wordt het IBC-vat thuis gevuld en naar de wei gebracht. Als het slecht weer of te warm is, gaan ze naar binnen. We hebben ze ook 24 uur buiten gehad, maar met de knutten en muggen gaan ze schuren en daar kan de stal niet zo goed tegen, dus staan ze ook nu 's avonds binnen. Ik denk dus dat wij wellicht meer kwijt zijn dan een ander, maar dat vinden we geen probleem.
Wat je bij de opfok het meeste moet afwegen is de tijd die je kwijt bent. Behalve wat ik heb genoemd, komt er het weidebeheer bij en ook reparaties, want veulens knagen overal aan. Je moet altijd in de buurt zijn en we checken overdag regelmatig of die rakkers nog wel daar staan waar het hoort, want ze ravotten natuurlijk ook en er gaat ook wel eens iets stuk. Met veulens neem je een gok. Je hoopt dat ze gezond zijn en blijven, maar we hebben ook pech gehad (ongeneeslijke tumor), dus dan kan het verlies en een investering van een paar jaar met een hoop medische kosten er flink inhakken. Het is en blijft een avontuur, maar het is elke keer weer leuk om zo'n jong dier blij te zien als je er weer bent.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 00:42

Ik heb zelf een veulen gefokt bij mijn eigen paard. Veulen is inmiddels 2 dus niet echt een veulen meer.

Mijn merrie is met 13 veulens een ervaren moeder maar vond het toch wel spannend toen ze geboren werd. Mijn merrie is buiten bevallen zonder hulp en binnen een uur dacht ik.

Ik ben gelijk begonnen met gewoon lekker in de wei te gaan zitten. Ofira (naam veulen) was absoluut niet bang dus dat karakter heeft ze echt van mijn merrie meegekregen. Ik deed de eerste 1,5 week het laten wennen aan mensen. Mensen van Stal kwamen vaak voorbij gelopen en aaien. Mensen was ze heel snel aan gewend. Na 2 weken ongeveer begonnen met halster omdoen. Binnen 6 maanden kon ze voetjes geven (wel soms met moeite), halster om, deels meelopen lukte soms niet helemaal, eventjes zonder mama zijn en ze respecteerde mijn ruimte. In het begin kon ze wel even opdringerig zijn of heel dicht bij mij staan. Beetje zielig misschien maar 1x stond zo zoveel in mijn ruimte dat ik haar een duwtje heb gegeven. Hierdoor raakte ze iets uit balans maar de nee was nu heel duidelijk. Daarna nooit weer gedaan. Bijten heeft ze ook niet vaak gedaan dus dat had ik er ook snel uit. Ze is ook nog naar de keuring geweest en was daarbij eigenlijk super braaf.

Na 8 maanden is ze weggegaan bij mama. Alle veulens werden toen afgespeeld en de merries verplaatst. Ze stond dus al in een groep met anderen die ze kende. Ze was iets bang voor de hoefsmid maar dat is er gelukkig ook weer uit gegaan.

Ze staat nu in een groepje van 3. De kudde was eerst groter maar er kwam een nieuwe samenstelling waardoor een aantal weg gingen. Ze staat met haar halfzusje en een haflinger ruin. Ik ga er af en toe even langs en doe dan een keer een halster om of even aaien of foto's maken. Ze accepteerd dat ik haar overal aai en ze respecteert mijn ruimte. Poetsen en manen knippen vind ze heerlijk! Er komen wel dagelijks mensen om te controleren en af en toe wordt ze naar een ander weiland gebracht. Alleen wordt het loskomen van de kudde nog wel lastig maar dat komt vanzelf.

Ik hoop vooral dat ze het karakter van de moeder heeft en ook gewoon relaxt en betrouwbaar is. Ze is nu wel echt braaf en vind mensen gezellig. Ik wou vooral bereiken dat ze het leuk vind om met mensen om te gaan maar ook lekker paard kan zijn. Ik kan haar immers nog jaren genoeg elke dag zien dus gun haar die tijd nu zeker ook. Ook kan ze door het buiten zijn beter spieren ontwikkelen en leert ze hopelijk de regels van een kudde. Ik mis alleen nog dat er geen ouder paard bij staat die haar ook op haar plek kan zetten. Ze begint wel met andere paarden terecht wijzen wat ik wel goed vind.

Met 6 maanden moeten ze wel een beetje de basis kennen zoals respect en jouw je ruimte gunnen en niet in je nek staan te hijgen. Ook voetjes geven een een halster om vind ik wel belangrijk. En nee is nee. De rest komt allemaal wel in de loop dat ze ouder worden.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 14:00

Soms loopt t toch ff anders..
Was gek op t veulentje, maar had ook nog een 2 jarige bekeken
Hier was er toch meer een klik en besloten om toch voor de 2 jarige te gaan. Ik laat dr nog wel ff keuren maar verwacht geen gekke dingen
En dan komt ze zo gauw mogelijk mee <3

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Een veulen op laten groeien. Wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 17:44

Mij is altijd geleerd dat keuren voor 2,5 jaar weinig zin heeft vanwege de groei en alles wat de week erna anders kan zijn

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Een veulen op laten groeien. Wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 17:54

Je kunt wel laten nakijken voor OCD. Dan zouden de verkopers nog kunnen laten opereren voor TS haar haalt.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:01

Cayenne schreef:
Je kunt wel laten nakijken voor OCD. Dan zouden de verkopers nog kunnen laten opereren voor TS haar haalt.

Weer wat geleerd!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Een veulen op laten groeien. Wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:15

En ook kijkt een dierenarts of het hart geen ruis heeft of de longen goed zijn.
Je kunt zelf misschien een berg ervaring hebben of de beenstand correct is en hij goed loopt, maar dat zijn dingen die je niet zelf makkelijk kunt doen.
En demeeste mensen missen ook de berg ervaring om te zien of een paard correct loopt, maar dat terzijde.
Keuring is nooit verkeerd.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:58

corientjuhh schreef:
Soms loopt t toch ff anders..
Was gek op t veulentje, maar had ook nog een 2 jarige bekeken
Hier was er toch meer een klik en besloten om toch voor de 2 jarige te gaan. Ik laat dr nog wel ff keuren maar verwacht geen gekke dingen
En dan komt ze zo gauw mogelijk mee <3

Dat lijkt me verstandig met een 2-jarige weet je al meer wat het wordt en wij laten de 2-jarigen prokken, dan weet je meteen of er rare dingen in zitten of niet.
Veel succes met de nieuwe aanwinst!

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Een veulen op laten groeien. Wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 09:41

Prokken?

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Re: Een veulen op laten groeien. Wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:00

Ja, klopt. Dan weten we wat we hebben. Dat gebeurt gemeenschappelijk op de opfokstal.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Een veulen op laten groeien. Wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:03

Ik denk dat TS bedoelt wat is prokken ?

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:03

Denk dat ze bedoelt: wat is prokken ;)
Röntgenbeoordeling voor het KWPN PROK predikaat.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:05

MariekeS_ schreef:
Denk dat ze bedoelt: wat is prokken ;)
Röntgenbeoordeling voor het KWPN PROK predikaat.
Oww :+

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Een veulen op laten groeien. Wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 11:31

Sorry
Ja dat bedoel ik idd wat dat is haha