Dracht testen door middel van bloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Dracht testen door middel van bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 14:25

Wij hebben een merrie te leen gekregen welke op 16 mei voor het laatst is gedekt (natuurlijk). Zij is tot op heden niet hengstig geweest, maar graag zouden we toch een beetje extra zekerheid willen of wij in april een veulentje kunnen verwachten. Echter is het geen makkelijke merrie en heb ik geen opvoelbox op onze locatie. Ik vind dat ik de veiligheid van de dierenarts niet kan garanderen, waardoor ik scannen niet direct als optie zie. Zijn er mensen die ervaring hebben met het checken op dracht via bloed?

Het gaat niet om een eventuele gust verklaring, het is puur voor ons zelf.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Dracht testen door middel van bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:36

Wil je bij niet drachtig nog proberen haar drachtig te krijgen?
Zo niet, en als het echt puur voor jezelf is, is het wellicht ook een optie om een uitwendige echo te laten maken, dit kan vanaf 5 maanden dracht. Geen ervaring hiermee, maar gaan ze bij mijn merrie proberen bij de laatste scan voor gust verklaring, omdat zij enorm nijpt met het scannen (is wel te scannen, maar de dierenarts krijgt er een behoorlijk lamme arm van :)) ).
Ik heb geen ervaring met checken op dracht via bloed.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Dracht testen door middel van bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 17:45

Neonlight, als nu zou blijken dat ze niet drachtig is zouden we nog een poging ondernemen. Zeker gezien er geen kosten aan zitten en het nu nog niet te laat in het seizoen is. Hou de optie van scannen op 5 maanden wel in gedachte!

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Dracht testen door middel van bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:06

We hebben vorige maand mijn ( vreselijk linke ) pony gesedeerd om te scannen. Dit was alleen al wel laat in de dracht en ivm de gezondheid moesten we het weten. Het was op geen enkele andere manier te doen. Bloed deden ze niet volgens de assistente en de dierenarts keek wel wat hij kon.

Mijn andere pony zetten we voor de staldeur ( voor de zekerheid, want die laat alles toe ) voor het opvoelen/scannen.

SylS
Berichten: 52
Geregistreerd: 02-12-14

Re: Dracht testen door middel van bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:08

Ik zet mijn merrie met scannen thuis altijd op de trailer. 2 pakjes hooi of stro erachter en de dierenarts is beschermd tegen trappen. Werkt hier prima.

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Dracht testen door middel van bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:18

Er was ooit een vroege urinetest op de markt, die wordt kennelijk nu niet meer gemaakt omdat die niet betrouwbaar genoeg zou zijn. Er is er wel één die wel goed zou werken voor een dracht vanaf 38 dagen: de Wee Foal 120

http://www.weefoal.com/

Zo te lezen zou je nét aan die 38 dagen zitten nu, dus zou die 120 test misschien een optie kunnen zijn...