Geinsemineerd paard verkopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Geinsemineerd paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 23:43

Ik heb een merrie geinsemineerd anderhalve maand geleden, het heeft nnog niet gepakt, maar nu had ik een bod gekregen op de merrie en wil ik haar eigenlijk verkopen ipv aanhouden. Hoe kan ik dit nu het best regelen? Te koop zetten inclusief dekking of inclusief drachtig? De mensen willen het als sportpony.dus zullen er niet op zitten te wachten. Maar de kosten van de dekking blijven staan dat heb ik vandaag nog gevraagd

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 23:55

Ik zou gewoon als sportpony verkopen voor hogere prijs en niet over een prijs praten met dekking (of drachtig). Als ze die dekking niet gebruiken dan zien ze dat alleen maar als kosten waar ze niets aan hebben (en is drachtig helemaal onhandig). Kan je beter een hogere prijs vragen als sportpony en de dekking gewoon zelf afrekenen.

Edit: bedoel idd niet de dekking zelf verzwijgen, maar op het gebied qua prijs niet praten met prijs+dekking/dracht. Gewoon één vraagprijs waar je zelf al wat op doet om je kosten (deels) op te vangen.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 23-06-20 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11841
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 23:56

Die bereken je dan gewoon door in de prijs.
Uiteraard wel aangeven dat ze is geïnsemineerd. Ze zou niet de eerste zijn waarbij een vruchtje over het hoofd is gezien.
Ongewenst drachtig is een koopvernietigend gebrek.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 22-06-20 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 23:57

Gewoon een nette prijs vragen waar je zelf al de dekking bij hebt gerekend/verekend

Maar wel bespreken dat ze is gedekt wellicht willen ze haar niet en dan hoef je hier ook niet over na te denken

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Geinsemineerd paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:01

Ze is nog niet drachtig? Je moet in ieder geval aangeven dat je haar hebt laten dekken maar dat ze volgens de echo leeg is. En verder gewoon een nette prijs vragen. Niet het volle dekgeld erbovenop want dat hoef jij ook niet te betalen als het goed is?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Geinsemineerd paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:00

Gezien de vraag mbt inseminatie verplaats ik het naar F-AM

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:44

Het paard stond niet actief te koop, maar door het bod dat je gekregen hebt, wil je haar toch verkopen in plaats van aanhouden. Wilt dat niet zeggen dat het bod gewoon wel heel netjes en misschien zelfs wel heel ruim is voor de pony an sich? Weten de kopers al dat ze geïnsemineerd is? Indien niet, kan het zelfs zijn dat de interesse verdwijnt in plaats van dat ze een hoger bod doen. Zeker als het doel echt de sport is, heb je niet zomaar zin om de merrie een paar maanden stil te zetten net wanneer het zomerseizoen van start gaat.

Voor de rest dus eens met mavantos, spreek 1 all in-prijs af met jezelf wat je wilt hebben voor de pony en doe dat als tegenbod als dat niet overeenkomt met het bod dat nu staat, maar ga niet beginnen met afspraken maken als met gelukte dracht zoveel en als het niet lukt, betaal ik je zoveel terug etc.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 11:41

Suzanne F. schreef:
Ze is nog niet drachtig? Je moet in ieder geval aangeven dat je haar hebt laten dekken maar dat ze volgens de echo leeg is. En verder gewoon een nette prijs vragen. Niet het volle dekgeld erbovenop want dat hoef jij ook niet te betalen als het goed is?


Ik heb het gevraagd maar het volledige dekgeld dient gewoon betaald te worden. Beste is inderdaad denk wat jullie zeggen. En ik zal extra controleren voor de verkoop dat het zeker is dat ze niet drachtig is.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Geinsemineerd paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:03

Krijg je geen gustreductie als ze niet drachtig is?

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 01:44

Donja schreef:
Krijg je geen gustreductie als ze niet drachtig is?


Ja eigenlijk wel maar denk niet als het zo eigen keuze is? Denk eerder als het gewoon niet pakt? Heb gevraagd of het kan maar antwoord was kort en krachtig gewoon betalen.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 05:12

Hoe vaak heb je de merrie laten insemineren? Alleen die ene keer?

Bij de gustregeling hoort een verklaring vd de DA maar vaak worden er meerdere cycli benut. Heeft die HH überhaupt een gustregeling?

Het dekgeld is voor ponies vaak niet zo hoog. Zou zorgen dat je een nette prijs vraagt en dan betaal je daar zelf het dekgeld van aan de HH.

Mocht je haar wel dragend willen verkopen zorg dan dat alles goed vast ligt. Wij hebben het eens gehad dat de merrie drachtig verkocht werd maar dat de dekking door de Hh pas na het dekseizoen gemeld werd aan het stamboek. De koper kwam als automatisch als fokker te boek te staan. Het hengstje wat volgde werd doorverwezen naar de 2e bezichtiging toen hij 2.5 was. Ik zag de bui al hangen en heb de HH en het KWPN gebeld en de koper. De koper wilde willens en wetens als fokker op papier blijven staan. Medewerker vh kwpn een de HH waren het volledig met mij eens dat dat simpelweg belachelijk was, want waarom zou je bewust met de eer van een ander gaan strijken? Maar de reglementen waren ten tijde van de dekking nog wel zo dat de eigenaar op moment van registratie vd dekking de fokker is. We stonden machteloos...

Paard is er uiteindelijk in den Bosch uit gegaan maar ik weet wel dat ik met die beste koper nooit geen zaken mee doe.

Mensen kunnen ineens raar gaan doen dus leg het heel goed vast allemaal.

meggiemeg

Berichten: 12219
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Geinsemineerd paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 07:44

Waarom moet de koper opdraaien voor de kosten van wat tot nu toe een mislukte dekking is geweest? Jij als eigenaar kiest er eerst voor om te dekken, het lijkt niet te pakken, er komt vervolgens een leuk bod. Koper kan er toch niets aan doen wat voor keuzes jij eerder hebt gemaakt die dan toch anders uitpakken?

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Geinsemineerd paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:16

Meggie de ts kan een prijs maken wat zei vind dat de pony waard is. Is dat incl of excl dekking hoeven de kopers geheel niet te weten dat doet niet terzake.

Zijn ze het er niet mee eens dan laten ze de pony toch staan

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Geinsemineerd paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:15

Kun je de dekking niet gebruiken op een andere pony?