Moet ik mijn merrie nog laten scannen en zoja wanneer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DMM
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-11-19

Moet ik mijn merrie nog laten scannen en zoja wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 20:16

Ik heb een 3 jarige merrie die +/_ 50 dagen drachtig is (als het goed is)

Nu is het zo.
Ik heb haar bij de hengstenhouder laten insemineren en daarna is ze daar rond 17 dagen drachtig gescand.
Toe ik haar ophaalde was het een waar drama om haar op de trailer te krijgen. En vertelde de hengstenhouder mij dat ze daar flink de boel op stelten had gezet. Om haar te scannen hebben ze haar flink moeten verdoven en toen heeft ze nog haar halster en de touwen gebroken.

Ik heb haar nu dus thuis staan en na dien niet meer laten scannen met 17 dagen zag het er bij de hengstenhouder goed uit dus er was ook niet echt nootzaak voor.
Maar ik zou uiteraard toch wel graag willen weten of ik volgend jaar een veulentje kan verwachten.

Nu is mijn vraag doe ik er goed aan haar nogmaals te laten scannen. Dit zal weer flink verdooft moeten en aangezien ze nog al een stress kip is zal het ook de nodige stress leveren om haar op te trailer te zetten en haar bij de hengstenhouder in de opvoelbox te laten scannen.
Haar thuis door de dierenarts laten scannen is geen optie dat is een moordaanslag op de dierenarts.

Als ik er dus al voor kies haar te laten scannen wil ik dit maar 1 keer doen.

Wat is jullie advies hierin gewoon wachten of er volgend jaar een veulen uit komt of toch laten scannen en zo ja wanneer laat ik haar dan scannen?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Moet ik mijn merrie nog laten scannen en zoja wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:30

Ik heb het bij mijn merrie wel gedaan rond de 40 dagen. Da is hiervoor gewoon op stal geweest, maar ze liet zich makkelijk scannen.
Ook op het ei scannen heeft de da op stal gedaan.
Alleen de scan met 15 dagen is op de kliniek gedaan. Dit mede uit voorzorg.
Jaar ervoor had ze er namelijk 2 en toen scande we op 18 dagen. Eigenlijk net te laat om er eentje weg te knijpen. En ook toen had ze alweer meerdere rijpe eitjes op springen staan.

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Re: Moet ik mijn merrie nog laten scannen en zoja wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:38

Misschien een bloedtest doen?

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:52

Als het allemaal zo lastig is zou ik enkel nog scannen voor eventuele gustverklaring. Meestal moet die voor 1 oktober binnen zijn dus zou ik in september nog een keer scannen.

DMM
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-11-19

Re: Moet ik mijn merrie nog laten scannen en zoja wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 21:04

Ik heb de hengst al moeten betalen dus een gustverklaring heb ik niet speciaal nodig. Mocht er geen veulen zijn volgend jaar zou ik gewoon terug mogen komen met een merrie naar keuze.

Maar gevoelsmatig wil ik gewoon graag weten of ik me op een veulentje kan verheugen, aan de andere kant wil ik ook niets doen waardoor de kans op een gezond veulen misshcien kleiner zou kunnen worden .... het voelt zo dubbel.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Moet ik mijn merrie nog laten scannen en zoja wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:14

Is ze altijd lastig bij de da? Of wanneer ze een injectie moet hebben?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:18

Ik heb tot 2x toe alleen op 17 dagen laten scannen.

Maar het kan toch gewoon op stal als je dat wilt?

Misschien scheelt dat een hoop stress.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Moet ik mijn merrie nog laten scannen en zoja wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:33

Je kan een uitwendige scan doen, maar dat is niet altijd makkelijk te zien.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Moet ik mijn merrie nog laten scannen en zoja wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:57

Mocht het veulen opgebroken zijn heb je daar bewijs van nodig dat ze niet drachtig is. En heb je waarschijnlijk volgendjaar korting

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Moet ik mijn merrie nog laten scannen en zoja wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:11

Mijn merrie is ook een stresskip. Thuis scannen lukt zeker niet. Wat we wel doen is eerst thuis verdovingspasta geven. Daarna samen met oude pony op trailer voor de trailer ligt 2 sprongen die als muren dienen met dekens erover. En de trailer en de valplank is bekleed met stro. Dus de merrie denkt dat ze naar andere stal gaat. Door de pasta is ze ook beetje versuft. Eens de merrie erop dan naar de dierenarts waar ze in de trailer verdovingsspuit geeft. En dan rap trailer eruit en in opvoelbox. Zo was het wel gelukt.

Mijn merrie steigert en klauwt altijd als er dierenarts komt en ze verdraagt geen spuiten.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moet ik mijn merrie nog laten scannen en zoja wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:36

De belangrijkste reden voor mij om te scannen is om de kans op een tweeling dracht te verkleinen. Enkel om te weten of ze nog drachtig is, is handig maar geen noodzaak.

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Moet ik mijn merrie nog laten scannen en zoja wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:15

Als ze zo erg in verzet komt zou ik het niet doen.
Zegt het feit of ze al dan niet hengstig wordt niets?

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:32

Als je, zoals je aangeeft, bij deze hengsthouder geen gustverklaring nodig hebt zou ik haar absoluut niet nog eens laten scannen. Daar wordt je merrie niet beter van, het is puur om je eigen nieuwsgierigheid te bevredigen. Ik zou het dat niet waard vinden. Als ze volgend voorjaar dikker en dikker wordt weet je het ook vroeg genoeg, toch?

Ik heb zelf ooit een merrie hensgtig laten spuiten voor een inseminatie. Om de 2 dagen moest ze opgevoeld worden of de eicel al rijp was, en opnieuw gespoten, en twe edagen later weer opgevoeld, en dat bleek uiteindelijk 2 weken lang te moeten bij haar... het arme dier. Op een gegeven moment wou ze in de wei niet meer naar me toe komen... traumatische ervaring voor haar. Ik zou een paard zoiets echt nóóit meer aandoen als het niet absoluut noodzakelijk is.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 15-06-20 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:33

DMM schreef:
Ik heb de hengst al moeten betalen dus een gustverklaring heb ik niet speciaal nodig. Mocht er geen veulen zijn volgend jaar zou ik gewoon terug mogen komen met een merrie naar keuze.

Maar gevoelsmatig wil ik gewoon graag weten of ik me op een veulentje kan verheugen, aan de andere kant wil ik ook niets doen waardoor de kans op een gezond veulen misshcien kleiner zou kunnen worden .... het voelt zo dubbel.



Meestal scan je inderdaad nog aan het einde van het seizoen om te checken of ze inderdaad nog steeds drachtig is. Zodat je eventueel een gutsverklaring kan inleveren voor 1 september of oktober, ligt aan de hengstenboer. In Duitsland is dat meestal voor 1 december. In Nederland betaal je vaak later, maar als je al wel het volledige bedrag betaald hebt van de hengst krijg je een deel terug. In Duitsland moet je vooraf betalen en als de merrie leeg blijkt te zijn daarna. Krijg je wel vaak 50% korting op de dekking van het jaar erop maar dan moet je als nog een verklaring van de dierenarts hebben. Dus weet je zeker dat als je merrie geen veulen krijgt volgend jaar dat je dan een 'gratis' dekking krijgt? Maar goed dat is een (financieel) risico die je zelf moet beslissen of je die wilt nemen of niet en of dat alles stress waard is.

Een reden waarom ik nog wel zou willen scannen is om uit te sluiten of ze drachtig is van een tweeling. Als er maar 1 goed ei rond inseminatie zat kun je dat deels uitsluiten. Als er 2 of meerdere eitjes hebben kunnen springen rond de tijd van insemineren zou ik haar wel willen checken.

Qua stress denk ik niet dat dat gelijk tot een abortus moet leiden. Dat is iets waar ik zelf wel eens bang voor ben. Maar mijn merrie heeft ook heus wel eens in de dracht een korte stresspieken gehad. Groot materieel dat een paar keer 2 meter voor haar stal langs moest, vuurwerk, paniek/wisselingen in de kudde, alleen mee naar de da etc. Waarbij ik dacht... O ze stresst hem wel heel erg de pan uit nu, laat ze hierdoor aub niet aborteren. Maar dat is nooit gebeurd. En ik denk dat de meeste drachtige merries wel een keer stress ervaren. Maar langdurige stress lijkt mij schadelijker dan een korte piek.

Maar goed je hebt nog even tot het einde van het seizoen als je wilt scannen. Kun je niet gaan oefenen op één of andere manier met trailer laden en in de opvoelbox etc. Ze is 3 dus nog hartstikke groen en deels zou het misschien karakter zijn maar deels kun je dit ook nog wel gewoon leren. Zou in de toekomst toch ook fijner zijn voor jullie allebei als dit soepeler en stressvrij kan gaan. Heb je alleen maar gemak mee als je nog een keer een veulen wil dekken, of ze een keer gewond is etc.

DMM
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 21:28

Ja ik denk dat ik er het slimste aan doe om haar ieder geval de komende tijd nog niet te laten scannen en gewoon even in de gaten te houden of ze misschien hengstig wordt zoals hier boven ook is benoemt. Ik heb het "geluk" dat ze overduidelijk haar hengstigheid laat zien en ze een ware HEKS wordt :).
Tegen het einde van het seizoen kan ik altijd nog besluiten of ik het nodig vind haar nog te laten scannen. En anders wacht ik gewoon af of ze in het voorjaar lekker rond wordt dan weet ik ook genoeg.

Ik neem aan dat ik uiteindelijk duidelijk genoeg kan zien of ze drachtig is en dat ik half maart niet te vergeefs zit te kijken op de camera voor een veulen dat nooit zal komen :roll: ...... hoop ik...

Verder ga ik gewoon lekker oefenen met trailer laden. Dit heb ik laatste dagen een paar keer gedaan met een bak slobber en ze staat er ineens verbazend snel op. Maar dat verandert helaas nog niets aan de stress die ze zal gaan ervaren wanneer we daadwerkelijk gaan rijden en op vreemd terrein komen, en ook het krijgen van een injectie is voor haar ook een heel ding dus ja..... het wordt er allemaal niet echt makkelijker op!
Maar goed ze is pas net 3 geworden dus heeft nog zat tijd om alles te leren!

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Re: Moet ik mijn merrie nog laten scannen en zoja wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:47

Dat klinkt als een goed plan. De stress van het trailer laden en rijden kan je ook mee oefenen. Je kan naar een grasveldje 5 minuutjes verderop rijden daar uitladen even laten grazen en weer inladen. Als je haar niet meer de trailer op krijgt kan je altijd nog naar huis wandelen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78507
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Moet ik mijn merrie nog laten scannen en zoja wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:56

Aangezien ze op 17 dagen al gescand is is een vervolg scan voor tweelingdracht niet nodig, dat was op die scan al te zien. Normaal scan je nog voor kloppend hart tussen de 28 en 42 dagen, mocht het niet goed zijn kun je nog opnieuw dekken, hoewel dat vaak niet makkelijk is als ze al even drachtig zijn geweest. Alleen bij een merrie die zo gestressed is kan dat ook nadelig zijn, wij hebben een merrie gehad die op 40 dagen drachtig was, maar ook niet makkelijk met scannen en een goede week later hengstig, vrucht verstoten.

Vanaf 5 maanden dracht kunnen ze ook uitwendig scannen. Gaan ze bij mijn merrie ook proberen voor de gust verklaring, zij is niet gemeen maar wel gestressed en knijpt ontzettend tijdens scannen. Daarvoor krijgt ze al een praam op, maar de DA krijgt toch nog een gevoelloze arm terug na het scannen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:51

Ik scan ze altijd tussen 14 en 18 dagen en dan nog een tweede keer tussen ongeveer 35 en 40 dagen om te kijken of er hartactie is, dan kun je evt nog een keer proberen, na die 40 dagen lukt het meestal toch niet meer. En dan nog een derde keer voordat de datum voor het indienen van de gustverklaring verloopt.

Als je merrie zo lastig met scannen en je 'levend veulen-garantie' hebt ipv een gust-tarief dan zou ik het mooi laten en afwachten ;)