Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
chantalboes
Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:46

Ik gooi er een oudje in! Cardento is bij mij de vererver die bovenaan staat, die koele paarden geeft. Stuk voor stuk fijne paarden om mee te werken. Heeft ook een lijstje bewezen/goedegekeurd nazaat, mocht je toch op zoek zijn naar een recentere hengst.

https://www.vdlstud.com/nl/paarden/Card ... l-I-x-Lord

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay


Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:58

Ik heb een merrie van do spiritvo. Echt het meest fijne karakter ooit

Roze schoentje

Caatje87
Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:27

Ik heb een Berlin en hij heeft zo een ongelooflijk fijn werkwillig karakter. Hij is wel heel klein gebleven, maar enorm veel power. Hij loopt Z1 en heeft L gesprongen.

Antares Z1 startgerechtigd
Weston M1 + 1
Caddy M1+6 Verkocht
Picasso eindstad M1 met winst.

gomir
Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:45

Van Casall kom je volgens mij nog niet zo eenvoudig aan sperma.
En met een Cicero is wil je vast ook wegblijven van Carthago dus zijn zonen Casago en Casalco vallen iig af, al zijn er natuurlijk veel meer gekeurde hengsten.
Zat aan Colman te denken, die geeft iets minder bloed mee als zijn zoon Emir, maar dan zit je ook weer met Carthago.

Ik heb zelf een heel best veulen lopen van Comfortuna (Berlin x Nimmerdor), die lijkt ze niet te scherp te geven.

Tangelo, El Salvador en Contendro lijken me ook prima opties. Met contendro fok je wel terug op Contender, maar dat komt via moederskant bij het veulen dan in de 5de generatie als ik zo snel reken en dat zou ik zelf eerder als een pre zien dan als een bezwaar.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:12

Kun je de merrielijn van je merrie ook vermelden , dat vergemakkelijkt het hengsten aanraden
Ga met Gomir mee ..er worden hengsten geadviseerd waar niet eens sperma meer van is of zeer moeilijk (icsi ) zoals Carthago en Casall
En / of zitten al in de merrie
Heb je geen foto van je merrie ?

Ik heb ze graag heel scherp dus dat is voor mezelf wel iets waar ik niet wil op inboeten ..
Maar van een 3 jarige kan je dat nog niet echt zeggen
Bij een jonge merrie zou ik dan wel weer een oudere of bewezen hengst nemen of op zijn minst een hengst waar de nakomelingen al een jaar of 6 -7 zijn dan krijg je toch al een beter beeld van de vererving
Als het mijn merrie was dan zette ik er Eldorado vd zeshoek , comme il faut ,Kannan of Cornet obolensky bloed op
Al is mijn ervaring wel dat net scherpe merries dat altijd ook doorgeven aan hun nakomelingen ( en het omgekeerde ook ) :)

Nicje87
Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:55


Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

xxx88
Berichten: 323
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-20 22:39

@gomir: casall is toch 3 dagen per week vers beschikbaar dacht ik?

@besita: het is een Cicero X balou du rouet X Vigo.
Zoals ik al zei vind ik het gevoelige ook positief alleen reageert ze soms iets TE ril. Ik wil graag de “scherpe” kantjes er wat af krijgen, dan gaat het echt een heel tof paard worden.
Ik zet er ook liefst een bewezen hengst op. Maat is misschien ook nog wel een puntje, liefst geen hengst die strooit met de maat of verkleinend fokt.
Eldorado durf ik op deze merrie niet goed aan, van cornet ben ik grote fan maar ik weet niet of dat de beste combi is met deze merrie.
We gaan er in de toekomst meer dan 1 veulen uit halen dus dan komt cornet zeker mee op de lijst.
Voorlopig neig ik qua bewezen hengst het meeste nr casall (al heb ik dan wel wat schrik voor de maat).
En als jonge hengst spreekt Q Chacco blue mij het meeste aan.
Maar het dekken is niet voor dit jaar.

gomir
Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:58

xxx88 schreef:
@gomir: casall is toch 3 dagen per week vers beschikbaar dacht ik

Ik zei ook niet dat het onmogelijk was, maar het is wel heel lastig.
Je kunt 3x/week vers sperma krijgen als er nog beschikbaar is na het bedienen van de holsteinermerries van leden van het verband. En dan wel voor 700 starttarief + 3000 bij dracht exclusief.

Heb je een goed vruchtbare merrie, een alternatieve hengst als het toch niet kan en is dik 4000 euro dekgeld geen bezwaar dan is het een poging waard.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Cioccolato
Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:04

Harley vdl vind ik een aangename hengst. Nakomeling ervan is Justice, nog wat minder bewezen maar tot nu toe vind ik hem ook erg fijn net als zijn nakomelingen.
Ik heb zelf Komme Casall gebruikt. Lijkt mij ook een zeer fijne hengst, ook nog jong maar wel 'gewoon' sperma van te krijgen. Heeft wel een merrie met lengte nodig.


xxx88
Berichten: 323
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-20 23:09

gomir schreef:
xxx88 schreef:
@gomir: casall is toch 3 dagen per week vers beschikbaar dacht ik

Ik zei ook niet dat het onmogelijk was, maar het is wel heel lastig.
Je kunt 3x/week vers sperma krijgen als er nog beschikbaar is na het bedienen van de holsteinermerries van leden van het verband. En dan wel voor 700 starttarief + 3000 bij dracht exclusief.

Heb je een goed vruchtbare merrie, een alternatieve hengst als het toch niet kan en is dik 4000 euro dekgeld geen bezwaar dan is het een poging waard.


Bedankt voor de info, dat is inderdaad wel iets om mee rekening te houden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: NadjaNadja, Ubermetrics en 82 bezoekers