Paard fokken uit een D pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Paard fokken uit een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 17:20

Hallo allemaal,

Nadat ik gisteren tot diep in de nacht bokt heb rond lopen zoeken op zoek naar een antwoord op een hypothetische vraag en wel wat meningen heb gevonden maar geen specifieke antwoorden probeer ik het antwoord alsnog te vinden.

Situatie; Ik ben erg te spreken over mijn eigen ruin en zijn familie (een vriendin bezit een volle zus en half zus, veel succesvolle sportieve resultaten over de pony’s die bij dezelfde fokker vandaan komen met veel dezelfde familiebanden). Los van wat ze onder het zadel kunnen zijn ze geweldig fantastisch in de omgang, met geen woorden te omschrijven en elk dier uit de fokkerij heeft zo’n goed karakter.
Ik rij met mijn eigen ruin tussen de paarden en hoewel dit geen probleem oplevert wil ik het wel eerlijk tegenover hem houden. Mijn droom is op hoog niveau eventing te rijden en het zou me wel makkelijker/ eerlijker lijken om uiteindelijk weer met een paard de sport in te gaan. Met een ruin fokken gaat natuurlijk niet en de fokker fokt echt D pony’s voor de markt.

Nu is het zo dat hij in ieder geval 1 merrie in de kudde heeft waarvan ik weet dat ze vergrotend fokt (1 nakomeling 1.54, andere 1.53, weer een ander is nu 3 en al tegen de 1.47 aan. Ik verwacht dat die in dezelfde maat zal eindigen, maar ook 1 nakomeling 1,47). Van haar 8 nakomelingen zijn er minstens 3 in de E maat, 1tje in de D maat, van de rest heb ik nog geen gegevens maar zou ik kunnen navragen.
Deze vergroting is niet bij de hengst afkomstig omdat elk jaar bijna de hele merrie kudde met dezelfde D pony hengst gefokt wordt (en dan eens in de 2, 3 jaar wordt er een andere hengst voor de merries uitgekozen) en de andere merries van de kudde ze wel in de D maat geven. Oh en ik weet dat ook haar karakter goed is, want die vriendin die ik eerder noemde heeft een veulen van deze specifieke merrie.

Oke, lang verhaal. Maar stel; ik zou deze merrie mogen gaan gebruiken om een veulentje te fokken voor eigen gebruik en ik zou er voor kiezen er een paardenhengst op te zetten i.p.v. een pony hengst. Hoe groot is de kans dan dat het veulen echt de paardenmaat zou halen?

En; hoe ongewenst is het om een D pony en een paard te combineren? Ik heb tijdens het zoeken op bokt gelezen dat veel mensen een kleinere merrie met een grote hengst niet fijn vinden wegens de eventuele complicaties door een groot veulen. Dat ging dan bijv om shetlander x paard of welsh x D pony. Is datzelfde “taboe” er rond een 1.47 en een laten we zeggen 1.67?

Verder snap ik dat er hele goede afspraken gemaakt zouden moeten worden, maar in dat stadium ben ik op dit moment nog niet. Zit gewoon puur te brainstormen of het dus zou kunnen om het heerlijke karakter van deze pony’s in een paardenmaat te kunnen fokken.

Hopelijk willen jullie mijn vragen beantwoorden. Ik heb overig 0 ervaring als fokker, alleen de wens om een pony 15 cm groter te laten zijn hahaha.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Paard fokken uit een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:25

Heb je het al bij de fokker zelf gevraagd, of hij hier ook ervaring mee heeft uit het verleden, of via bevriende fokkers??

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:28

Ik heb op mijn c merrie (1.31), wel breed gebouwd een hengst van 1.61 gehad.
Het is nu een jaarling en flink aan de maat. Verwachtte eindmaat hoe ik het nu inschat, rond de 1.50. Alles is goed gegaan.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:31

Kans is heel klein. Wordt waarschijnlijk een E pony. Een grote E. Maar een paard zal je niet fokken uit een D pony.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard fokken uit een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:36

Then again, enkel nederland doet aan de E pony bij mijn weten. Dus als je hem boven die 1.50 gefokt krijgt moet je hem alleen uitvoeren en dan heb je een paard. 15cm er bij is IMO alleen iets dat je moet willen proberen indien de merrie het paard is en niet de pony. :) Ik vraag me af of een ponymoeder dat echt gezond kan trekken. Een dergelijk groot veulen. En dan heb ik het niet eens over de dracht en de geboorte maar over het zogen. :)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard fokken uit een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:55

Pony is niet alleen maat maar ook ras\type.Een grote Newforester is toch echt anders dan een even hoge Kwpn-er.Een Ijslander wordt paard genoemd ook al is zijn schofthoogte klein.En zoals Ayasha zegt,ik vind ook dat voor een kruising dan de merrie de grootste moet zijn om problemen met de dracht etc.te voorkomen.Ik zou trouwens toch niet in wilde weg gaan kruisen buiten het stamboek.Beter kun je dan een paard kopen wat al geboren is van het type wat je zoekt.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:58

Ik heb altijd gehoord, nooit geprobeerd dat de maat van het veulen voor de dracht zich aan de merrie aanpast.

Na de geboorte kan het wel lastig zijn als het veulen in verhouding met de moeder hoog is. Ze kunnen dan weer lastiger bij het uier
Laatst bijgewerkt door piezze op 21-05-20 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Paard fokken uit een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:59

Ik had een kruising fries met new forest. Moeder was new forest, ook ongeveer D maat dus. Werd uiteindelijk wel een paard van ruim 1.63

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:00

piezze schreef:
Ik heb altijd gehoord, nooit geprobeerd dat de maat van het veulen voor de dracht zich aan de merrie aanpast.


Ja, maar na de geboorte kan het nog alle kanten op. Zelfs tot dusdanige uitschieters dat zelfs jonge veulens met een hele kromme houding aan de uiers kunnen komen.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 18:05

gewoonmarie schreef:
Heb je het al bij de fokker zelf gevraagd, of hij hier ook ervaring mee heeft uit het verleden, of via bevriende fokkers??


Heb het er niet zo specifiek over gehad als in deze post, maar wel gevraagd waarom hij geen paarden wilde fokken haha. Hij is echt specifieke een melkerij en om melk te krijgen heb je veulens nodig. Pony’s zijn dan goedkoper om te houden en een betere markt om ze te verkopen, zeker nu hij steeds wat bekender wordt om zijn allround super brave toppers. Ik wil liever pas wat later naar hem toe omdat dit ook niet een beslissing is die ik zomaar wil/ maken.

cupido1996 schreef:
Ik heb op mijn c merrie (1.31), wel breed gebouwd een hengst van 1.61 gehad.
Het is nu een jaarling en flink aan de maat. Verwachtte eindmaat hoe ik het nu inschat, rond de 1.50. Alles is goed gegaan.


Had je gehoopt dat die groter zou worden of kleiner zou blijven? wel fijn om te horen dat alles goed is gegaan

Suzanne F. schreef:
Kans is heel klein. Wordt waarschijnlijk een E pony. Een grote E. Maar een paard zal je niet fokken uit een D pony.


Is er een methode waarop je dit kan onderbouwen? Mijn gedachte gang gaat er vanuit dat de moeder maat meegeeft dus is een beetje als volgende
1,45 moeder x 1.47 hengst = 1.52 gemiddeld (bewezen)
1.45 moeder x 1.57 hengst = 1.52 - 1.57 gokje
1.45 moeder x 1.67 hengst = 1.55 - 1.63 ook gokje

En zou een grotere hengst > 1.67 nog meer maat toevoegen? Of zou je dit proces over meerdere generaties moeten uitsmeren?
Nogmaals geen ervaring, dus benieuwd naar jouw redenering

Ayasha schreef:
Then again, enkel nederland doet aan de E pony bij mijn weten. Dus als je hem boven die 1.50 gefokt krijgt moet je hem alleen uitvoeren en dan heb je een paard. 15cm er bij is IMO alleen iets dat je moet willen proberen indien de merrie het paard is en niet de pony. :) Ik vraag me af of een ponymoeder dat echt gezond kan trekken. Een dergelijk groot veulen. En dan heb ik het niet eens over de dracht en de geboorte maar over het zogen. :)


Ja alleen Nederland doet aan E maat. Ze zijn E vanaf > 1.48 internationaal. Dus ja ik zou qua paardeneis met 1.50 al aan die maat eis voldoen, maar ik zou graag wat meer paard hebben voor de afstanden tussen de hindernissen en in de cross.
Over het zogen had ik niet nagedacht idd, goede om ook bij stil te staan.

anjali schreef:
Pony is niet alleen maat maar ook ras\type.Een grote Newforester is toch echt anders dan een even hoge Kwpn-er.Een Ijslander wordt paard genoemd ook al is zijn schofthoogte klein.En zoals Ayasha zegt,ik vind ook dat voor een kruising dan de merrie de grootste moet zijn om problemen met de dracht etc.te voorkomen.Ik zou trouwens toch niet in wilde weg gaan kruisen buiten het stamboek.Beter kun je dan een paard kopen wat al geboren is van het type wat je zoekt.


Pony in kwestie is een NRPS waarvan deze hele familie wordt geroemd over het feit dat het paarden zijn in pony formaat. Ik zou ook een NRPS hengst willen gebruiken om dit type aan te houden.
Ik ben het eens met je misschien moeten je kijken of je dan niet beter kan kopen, dat is ook zeker iets dat ik meeneem in de bedenkingen. Qua geld ben je toch net zo duur uit. Grootste keuzes waarom ik zou willen fokken is echt dat karakter.
Laatst bijgewerkt door LuffB op 21-05-20 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt1

Berichten: 2574
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:06

Blijft gokken denk ik, snap je wens/overweging wel. Wel slim om na te vragen bij de fokker(s) wat hun ervaring is. Ik heb zelf een inmiddels driejarige kruising van een Friese merrie met een NRPS-hengst (D-maat). Hij meet nu bijna 1.50 maar of hij de paardenmaat zal halen is nog maar de vraag.
Vraag jezelf af of je inderdaad evt met een E pony wil blijven zitten of of dat echt een no-go is, want zekerheid heb je gewoon echt niet met zo'n kruising. Ben benieuwd wat je gaat doen! :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:10

piezze schreef:
Ik heb altijd gehoord, nooit geprobeerd dat de maat van het veulen voor de dracht zich aan de merrie aanpast.

Na de geboorte kan het wel lastig zijn als het veulen in verhouding met de moeder hoog is. Ze kunnen dan weer lastiger bij het uier

Ik had het vooral over na de dracht. :) Al denk ik dat je bij een verschil van 15cm toch ook een groter risico hebt op een moeilijke dracht. Al past ie nog zo aan. :) 15cm is toch heel wat en dan is er nog het verschil in type idd. Een paard heeft veelal toch echt een ander type bouw dan een pony, hoe elegant en sportief die pony ook is.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:13

Het is zeker gokken, ik weet niet of je er echt een rekensom aan zou kunnen hangen.
Ik heb een D pony (1.46m) uit een D pony merrie (stokmaat niet bekend, ik heb alleen enkele foto's) met een vader van 1,63m.
Mogelijk is hij iets groter geworden dan zijn moeder maar de E maat is hij niet geworden. :)

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:25

LuffB schreef:
Suzanne F. schreef:
Kans is heel klein. Wordt waarschijnlijk een E pony. Een grote E. Maar een paard zal je niet fokken uit een D pony.


Is er een methode waarop je dit kan onderbouwen? Mijn gedachte gang gaat er vanuit dat de moeder maat meegeeft dus is een beetje als volgende
1,45 moeder x 1.47 hengst = 1.52 gemiddeld (bewezen)
1.45 moeder x 1.57 hengst = 1.52 - 1.57 gokje
1.45 moeder x 1.67 hengst = 1.55 - 1.63 ook gokje

En zou een grotere hengst > 1.67 nog meer maat toevoegen? Of zou je dit proces over meerdere generaties moeten uitsmeren?
Nogmaals geen ervaring, dus benieuwd naar jouw redenering



Zo kan je niet redenen. Het is geen rekensom. Dat er een keer een grotere uit is gekomen zegt helemaal niks over het vervolg. En er is dus geen methode waarop je dit kan onderbouwen. Alleen ervaring. En medisch gezien kan dit ook problemen geven, zeker als je een hele grote hengst pakt. Een veulen past zich ook aan aan de moeder, je zal ietsje vergroten maar niet veel.
Ik zou het gewoon niet proberen. Qua kans op een paard niet en medisch gezien niet.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 18:37

Britt1 schreef:
Blijft gokken denk ik, snap je wens/overweging wel. Wel slim om na te vragen bij de fokker(s) wat hun ervaring is. Ik heb zelf een inmiddels driejarige kruising van een Friese merrie met een NRPS-hengst (D-maat). Hij meet nu bijna 1.50 maar of hij de paardenmaat zal halen is nog maar de vraag.
Vraag jezelf af of je inderdaad evt met een E pony wil blijven zitten of of dat echt een no-go is, want zekerheid heb je gewoon echt niet met zo'n kruising. Ben benieuwd wat je gaat doen! :)


Een E pony zou uiteindelijk niet de wens zijn (want dat is een paard fokken), maar geen echt probleem met zich meenemen. Ik zou voor een hengst kiezen die sowieso meer bloed en galop toevoegd, omdat dat iets is wat ik met mijn huidige pony soms nog mis. Op mijn D pony rij ik nu Z dressuur, B springen (gelijk aan m pony’s) en L eventing (gelijk aan M pony’s). Als er een E pony uit komt met een beter vermogen tot verruimen in de galop is het ook een zeer geslaagde fok gok. Want dat het gokken is weet ik sowieso.

Ayasha schreef:
piezze schreef:
Ik heb altijd gehoord, nooit geprobeerd dat de maat van het veulen voor de dracht zich aan de merrie aanpast.

Na de geboorte kan het wel lastig zijn als het veulen in verhouding met de moeder hoog is. Ze kunnen dan weer lastiger bij het uier

Ik had het vooral over na de dracht. :) Al denk ik dat je bij een verschil van 15cm toch ook een groter risico hebt op een moeilijke dracht. Al past ie nog zo aan. :) 15cm is toch heel wat en dan is er nog het verschil in type idd. Een paard heeft veelal toch echt een ander type bouw dan een pony, hoe elegant en sportief die pony ook is.


Pezzie
Het veulen past zich aan aan de ruimte in de baarmoeder, maar niet aan de ruimte van de baarmoederhals. Daar zit dus het risico met een groot veulen, dat het er niet uit kan of de merrie daarbij dusdanig beschadigd....

Ayasha
Ik begrijp het over de bouw types, maar sommige van de kruisingen die hier genoemd worden zijn zelfs nog zwaarder gebouwd dan de merrie die ze droeg..
technisch gezien combineer ik een NRPS bloedlijn en is het grootste verschil de stokmaat. Dit ook omdat NRPS toch al een mix is van verschillende warmbloed rassen.. (imo)

Leo schreef:
Het is zeker gokken, ik weet niet of je er echt een rekensom aan zou kunnen hangen.
Ik heb een D pony (1.46m) uit een D pony merrie (stokmaat niet bekend, ik heb alleen enkele foto's) met een vader van 1,63m.
Mogelijk is hij iets groter geworden dan zijn moeder maar de E maat is hij niet geworden. :)


Ik hoop dus door een merrie waarvan bekend is dat ze vergrotend fokt te gebruiken een deel van de gok in te perken. Maar je hebt wel gelijk, er is ook een kans dat het gewoon een D pony blijft. In dit geval hoop ik dat Het veulen alsnog meer vermogen heeft tot vergroten in de galop.

Suzanne F. schreef:
LuffB schreef:

Is er een methode waarop je dit kan onderbouwen? Mijn gedachte gang gaat er vanuit dat de moeder maat meegeeft dus is een beetje als volgende
1,45 moeder x 1.47 hengst = 1.52 gemiddeld (bewezen)
1.45 moeder x 1.57 hengst = 1.52 - 1.57 gokje
1.45 moeder x 1.67 hengst = 1.55 - 1.63 ook gokje

En zou een grotere hengst > 1.67 nog meer maat toevoegen? Of zou je dit proces over meerdere generaties moeten uitsmeren?
Nogmaals geen ervaring, dus benieuwd naar jouw redenering


Zo kan je niet redenen. Het is geen rekensom. Dat er een keer een grotere uit is gekomen zegt helemaal niks over het vervolg. En er is dus geen methode waarop je dit kan onderbouwen. Alleen ervaring. En medisch gezien kan dit ook problemen geven, zeker als je een hele grote hengst pakt. Een veulen past zich ook aan aan de moeder, je zal ietsje vergroten maar niet veel.
Ik zou het gewoon niet proberen. Qua kans op een paard niet en medisch gezien niet.


Zou leuk zijn geweest als het wel een rekensom kon zijn haha. Maar ik begrijp wat je bedoeld hoor.

Nog even een vraagje over “Dat er een keer een grotere uit is gekomen zegt helemaal niks over het vervolg.”
Er bestaan toch hengsten waarvan ze zeggen dat ze vergroten of verkleinen. En ook als ik sommige topics over hengstenkeuze lees staat er bij dat een merrie ze klein of groot geeft. Dan zou dat voor deze merrie toch ook gelden dat ze ze groot geeft?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:40

Dat kan, maar kan ook net de combi van genen geweest zijn met die hengst. De hengst die toen gebruikt is waar een groter veulen uitgekomen is, staat die erom bekend groter te fokken?
Als je fokken zo kon uitrekenen dan kon iedereen het perfecte paard fokken met de juiste eigenschappen en hoogte. Ik heb ook kleintjes gezien uit een grote moeder en grote vader.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Paard fokken uit een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 18:56

De merrie heeft 12 nakomelingen. Ik kan van allemaal de afstamming vinden, maar helaas maar van 4 de stokmaat.
(Stokmaten officieel knhs gemeten)
Een veulen van irakion en 1.45
Een veulen van irakion en 1.54 loopt Z dr tussen de paarden en M dr tussen de pony’s
Een veulen van irakion en 1.52 loopt M dr bij de pony’s

Verwachtte stokmaat nu 3 jarig
Een veulen van Kraneveld’s Kadans en 1.52

Dezelfde vaders zijn ook op halfzussen en nichten gebruikt, maar daar zijn geen patronen in uitschieters te bekennen. Fokker zegt zelf ook dat als hij klanten heeft die graag een E pony willen van hem die haast altijd uit deze merrie komen.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard fokken uit een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:03

Mijn merrie was 1.63 m. en haar eerste veulen is ook 1.63 geworden, daarna een grotere, toen weer een kleinere en toen een hele grote van bijna 1.80 m.
En alle hengsten die ik gebruikt heb waren ongeveer dezelfde maat.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:00

LuffB schreef:
De merrie heeft 12 nakomelingen. Ik kan van allemaal de afstamming vinden, maar helaas maar van 4 de stokmaat.
(Stokmaten officieel knhs gemeten)
Een veulen van irakion en 1.45
Een veulen van irakion en 1.54 loopt Z dr tussen de paarden en M dr tussen de pony’s
Een veulen van irakion en 1.52 loopt M dr bij de pony’s

Verwachtte stokmaat nu 3 jarig
Een veulen van Kraneveld’s Kadans en 1.52

Dezelfde vaders zijn ook op halfzussen en nichten gebruikt, maar daar zijn geen patronen in uitschieters te bekennen. Fokker zegt zelf ook dat als hij klanten heeft die graag een E pony willen van hem die haast altijd uit deze merrie komen.

Volgens mij was Irakion zelf een E-maat (kan helaas online geen gegevens meer van hem vinden) dus dat zou verklaren waarom er regelmaat een E-maat uit hem kwam.

Anoniem

Re: Paard fokken uit een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:07

Ik heb niet het hele topic gelezen. Wat voor bloed zit er in de merrie? Hoe ver weg zitten paarden in de lijn? Vaak zie je paarden terug in de pedigree bij ponys, maar de vraag is hoe ver weg. Hierdoor kunnen pony’s ook wel eens groot uitvallen, ook al zet je er geen grotere hengst op.
Verder, is de maat denk ik sowieso de meest onzekere factor bij het fokken. Je kunt er een paard op zetten maar of het dier uiteindelijk zal uitgroeien tot een paard, weet je niet van tevoren. Er is niemand die je dat antwoord kan geven.

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Paard fokken uit een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:38

Mijn paard komt uit een moeder van 1.56 en een oma van 1.43 (dacht ik zo uit mijn hoofd).
Oma x rijpaard (168-170 of zo), gaf dus 1.56. Ik wilde daaruit een klein rijpaard fokken, maar dacht ook een evt terugslag, dus gekozen voor een AA van 170, en daaruit een rijpaard 1.66 gekregen (iets groter als bedoeld, fokken blijft gokken wat dat betreft, hij had ook 1.56 kunnen zijn net als mams).

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 13:59

petraaken schreef:
Volgens mij was Irakion zelf een E-maat (kan helaas online geen gegevens meer van hem vinden) dus dat zou verklaren waarom er regelmaat een E-maat uit hem kwam.


Volgens horsetelex is hij 1.48, maar daar is de stamboom van hem niet helemaal ingevuld dus durf niet met zekerheid te zeggen of dat klopt..


Joman schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen. Wat voor bloed zit er in de merrie? Hoe ver weg zitten paarden in de lijn? Vaak zie je paarden terug in de pedigree bij ponys, maar de vraag is hoe ver weg. Hierdoor kunnen pony’s ook wel eens groot uitvallen, ook al zet je er geen grotere hengst op.
Verder, is de maat denk ik sowieso de meest onzekere factor bij het fokken. Je kunt er een paard op zetten maar of het dier uiteindelijk zal uitgroeien tot een paard, weet je niet van tevoren. Er is niemand die je dat antwoord kan geven.


Voor zover ik kan zien/ mijn kennis gaat, zitten er helemaal geen paarden bloedlijnen in.. verder dan de foto hieronder kom ik niet echt..

Afbeelding

fannetje schreef:
Mijn paard komt uit een moeder van 1.56 en een oma van 1.43 (dacht ik zo uit mijn hoofd).
Oma x rijpaard (168-170 of zo), gaf dus 1.56. Ik wilde daaruit een klein rijpaard fokken, maar dacht ook een evt terugslag, dus gekozen voor een AA van 170, en daaruit een rijpaard 1.66 gekregen (iets groter als bedoeld, fokken blijft gokken wat dat betreft, hij had ook 1.56 kunnen zijn net als mams).


Misschien ook dat doordat er al een paard in de bloedlijn zat het ook verschil gaf.. dat soort vragen zal je ook nooit kunnen beantwoorden.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:23

Irakion is een D, 1,48m, maar fokte wel groot. Kende hem als hengst goed, hele toffe hengst vond ik hem, hij is nu helaas ruin.

Ik heb een "zusje" van die van jou, een Kraneveld's kadans x Irakion, geen idee welke merries die van jou precies komt daarom even tussen haakjes haha. Zelfde fokker in ieder geval.

Zelf zou ik niet kiezen voor een hengst heel veel groter dan de merrie, maar ik ken wel wat mensen die er voor gekozen hebben (en sommige ongepland :+ ) en eigenlijk altijd wel goed gegaan. Soms dat veulens te groot werden om goed bij het uier te komen, maar vaak dan op een leeftijd (4/5 maanden) dat ze al goed zelfstandig eten.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard fokken uit een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:31

Ik zou een paard kopen. Of een paardenveulen. Lijkt me wat zekerder.
Je moet geluk hebben uit een pony een paard te fokken. En als het dan de paardenmaat heeft, heeft ie een pony galop. Ook niet wenselijk.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:02

Cioccolato schreef:
Ik zou een paard kopen. Of een paardenveulen. Lijkt me wat zekerder.
Je moet geluk hebben uit een pony een paard te fokken. En als het dan de paardenmaat heeft, heeft ie een pony galop. Ook niet wenselijk.

Inderdaad dat. Dan krijg je als je geluk hebt misschien de gewenste maat, maar heb je een pony galop. En zoals je ervaring al is, daar kun je best leuk mee tussen de paarden crossen t/m L niveau, maar jij wil hoog niveau. Dan moet je gewoon een dier hebben dat daar het lijf en de galop voor heeft en die kans lijkt me heel erg klein uit een D pony.