denkhengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J13
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-10-19

denkhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 20:17

Hoi iedereen,

Ik wil mijn tinker merrie dit jaar nog laten dekken, alleen kan ik niet een goede dekhengst vinden die voldoet aan mijn wensen. Ik weet sowieso niet goed hoe ik het beste kan gaan zoeken, misschien kunnen jullie mij helpen.

Ik ben opzoek naar;
Een dekhengst groter dan 1,52 m
een warbloed paardje
vlot, werkwillig en een goed karakter.
natuurlijke dekking in de buurt van noord Holland of KI.

Verder heb ik niet heel veel eisen, maar toch vind ik het erg lastig om een goede hengst te vinden. Weet iemand hoe ik het beste hiernaar kan gaan zoeken, of weet iemand toevallig een dekhengst die aan mijn eisen voldoet?

Ik hoor het graag

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: denkhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:38

Er zijn zoveel warmbloeden...zowel KWPN als NRPS heeft een heel stamboek gevuld ;) en dan heb ik de kleinere partijen nog niet genoemd. Wil je een E-ponymaat of een rijpaardmaat? Wat wil je aan je merrie verbeteren? Je zou bij hengstenhouderijen in jouw regio op de website hun hengstenfolder kunnen bekijken (of hun website), vaak zijn er ook beweegfilmpjes. Misschien dat je dan wat meer weet wat je aanspreekt? Dan nog het papier van je merrie en het veulen to be, kun je daar nog wat mee?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:59

Wil je richting een bepaald stamboek? Zoals je het nu omschrijft is het enorm breed namelijk. Bijvoorbeeld wil je richting een barock-pinto, richting kwpn, richting fries, richting spaans paard? Daarmee maak je het al wat overzichtelijker namelijk.

Wat wil je doen met het veulen? Dressuur/ recreatie / springen/ western? Ook dat zou een richting geven aan het type veulen dat daar het beste bij zou passen.

Overigens zal elke hengstenhouder zeggen dat zijn hengst een vlot, werkwillig en fijn karakter heeft (tenminste ik heb nog niemand over zijn hengst horen beweren dat die sloom, lui en altijd chagrijnig is :P ) dus daar kun je niet zoveel mee vrees ik.

Een natuurlijke dekking is wel een lastige. Weinig echt goede hengsten zijn zo beschikbaar.

venga

Berichten: 1748
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Veghel

Re: denkhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:03

Leuke titel; denkhengst :D

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: denkhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:14

De titel idd

Ga je het veulen 400% zeker houden?
Want waarom blijf je bv niet binnen het ras? Ook leuke, grote, sportieve tinkerhengsten die ter dekking staan, een raszuiver paard ligt normaal gezien beter in de markt dat een tinkerkruising.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: denkhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:57


tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: denkhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:44

Idd, dacht ook aan deze hengst,is sportief, valt binnen de schoftmaat en zo fok je raszuiver.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:16

venga schreef:
Leuke titel; denkhengst :D


Dat is een intelligente in ieder geval!