Merrie die niet kan werpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laylah2002
Berichten: 1235
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Merrie die niet kan werpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-20 22:04

Iemand heeft mij verteld dat mijn merrie niet kan werpen, nou vraag ik mij af of dit echt bestaat eigenlijk dat sommige merries niet kunnen werpen?

Haar 1e veulen die lag met de 2 voorbeentjes helemaal naar achter geklapt.

Nu wilden wij eigenlijk een 2e veulen fokken, maar nu durf ik eigenlijk niet omdat iemand tegen mij zei dat de kans groot was dat de bevalling weer zo zou gaan, maar het ook kon dat het niet zo is.

Wat is jullie mening hier over?
Bestaat dit of is dit onzin?

(de ligging hoe mijn veulen lag was heel zeldzaam)


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merrie die niet kan werpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:16

Op basis van je verhaal zou ik niet zeggen dat je merrie niet een veulen kan baren.
Het klinkt meer al vreselijk veel pech dat het veulen niet goed lag.

Voor de zekerheid kan je het overleggen met je dierenarts.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Laylah2002
Berichten: 1235
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-20 22:18

NatasjavE schreef:
Op basis van je verhaal zou ik niet zeggen dat je merrie niet een veulen kan baren.
Het klinkt meer al vreselijk veel pech dat het veulen niet goed lag.

Voor de zekerheid kan je het overleggen met je dierenarts.



Ja zij zei dat dus, maar ik weet niet of het echt zo is, want had hier nog nooit van gehoord, want ik ken veel merries die een veulen verkeerd hadden liggen en erna gewoon goed...

Daarom vind ik het zo raar dat ze mij dit heeft gezegd

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:24

Er bestaan wel degelijk “hoog risico” merries. :j
Vaak is dan een eerdere dracht en/of bevalling ook al moeizaam verlopen, hebben ze lichamelijke (of anatomische) problemen die het voldragen en werpen bemoeilijken etc.
Als je dierenarts je dit heeft geadviseerd zie ik niet in waarom je dat niet serieus zou nemen.
Als je het echter niet vertrouwt, omdat je nu eenmaal zo graag (of zo nodig) wil fokken met je merrie, kun je ook een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts.
Maar er zijn dus wel degelijk hoogrisico merries en merries die zeer moeizaam werpen. Op basis van enkel deze info is daar moeilijk concreet wat voor of tegen te zeggen.
Ja, het kan pech zijn. Ja, er kan lichamelijk meer aan de hand zijn. Kan.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Laylah2002
Berichten: 1235
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-20 22:27

JoSav schreef:
Er bestaan wel degelijk “hoog risico” merries. :j
Vaak is dan een eerdere dracht en/of bevalling ook al moeizaam verlopen, hebben ze lichamelijke (of anatomische) problemen die het voldragen en werpen bemoeilijken etc.
Als je dierenarts je dit heeft geadviseerd zie ik niet in waarom je dat niet serieus zou nemen.
Als je het echter niet vertrouwt, omdat je nu eenmaal zo graag (of zo nodig) wil fokken met je merrie, kun je ook een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts.
Maar er zijn dus wel degelijk hoogrisico merries en merries die zeer moeizaam werpen. Op basis van enkel deze info is daar moeilijk concreet wat voor of tegen te zeggen.
Ja, het kan pech zijn. Ja, er kan lichamelijk meer aan de hand zijn. Kan.


Ik zie mij nergens iets zeggen dat ik het niet serieus neem?
Ik vroeg mij alleen af of dit bestond, dat is niks verkeerds, ik was sowieso niet meer van plan om met haar te fokken daarvoor heb ik al een nieuwe merrie gekocht, en heb ik haar nu al helemaal niet meer gedekt!

En daarom vraag ik het omdat veel mensen hun meningen hier over verdeeld hebben, ik neem aan dat dat mag :\

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:34

Je vraagt je af of je dierenarts onzin verkoopt? Toch? Ik bedoel het verder niet gemeen, alsof je het advies van je dierenarts standaard in de wind slaat oid. Anders had je wel gewoon alweer met haar gefokt, denk ik. Dan ging je niet eerst op zoek naar meer informatie.
Ik wil je dus ook zeker geen woorden in de mond leggen.

Heeft je dierenarts niet toegelicht waarom je merrie niet of moeilijk zou kunnen werpen? En je beter niet meer met haar zou moeten fokken?
Hoe verklaarde ze de problemen met het vorige veulen? Dat was volgens je dierenarts dus niet “domme” pech?

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Laylah2002
Berichten: 1235
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-20 22:39

JoSav schreef:
Je vraagt je af of je dierenarts onzin verkoopt? Toch? Ik bedoel het verder niet gemeen, alsof je het advies van je dierenarts standaard in de wind slaat oid. Anders had je wel gewoon alweer met haar gefokt, denk ik. Dan ging je niet eerst op zoek naar meer informatie.
Ik wil je dus ook zeker geen woorden in de mond leggen.

Heeft je dierenarts niet toegelicht waarom je merrie niet of moeilijk zou kunnen werpen? En je beter niet meer met haar zou moeten fokken?
Hoe verklaarde ze de problemen met het vorige veulen? Dat was volgens je dierenarts dus niet “domme” pech?


Nee zo bedoel ik het dus niet, andere zeggen overal zit een risico aan, daarom vroeg ik mij dus dit af, want ik vroeg mij af of het dus echt kon dat een bevalling dus altijd of vaak zo zou kunnen verlopen.

Ze heeft zich daar eigenlijk niet zo over uitgelaten toen waarom niet etc.

LukieBradley
Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Merrie die niet kan werpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:46

Kan zeker, ik ken er een levend voorbeeld van.
Eerste jaar, veulentje eraf gezaagd.
Tweede jaar, veulentje met hulp eruit gehaald en dood.
Derde jaar ook moeizaam en veulentje overleden.
Ik heb er zo mijn mening over al na de eerste keer maar het kan dus wel.
Ze word gelukkig voor haar nu verkocht

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:46

Ah, ik denk dat ik je begrijp. :D
Ja, dat is natuurlijk zo. Aan een bevalling kleven zelfs bij een kerngezonde, topfitte merrie die al meerdere keren een heel makkelijke bevalling heeft gehad toch risico’s. Complicaties kunnen nu eenmaal optreden. Echter is bij sommige merries dat risico groter, om uiteenlopende redenen.
Vervelend dat je dierenarts dat niet verder heeft toegelicht, want nu kun jij ook niet goed inschatten of de vorige bevalling een gevalletje pech was, een gevalletje “merrie is hoogrisico want...” of ergens daar tussenin. En veel mensen hebben daar dan toch een mening over “risico heb je altijd” etc.
Is het een optie de praktijk te bellen en te vragen of de DA je kan terugbellen om haar oordeel van destijds nader toe te lichten?

Dan kun je met die informatie eventueel ook naar een andere dierenarts die je merrie dan kan beoordelen met de achtergrond informatie van de vorige bevalling etc.
Er zijn wel degelijk merries die keer op keer in de problemen komen tijdens de dracht en/of bevalling. Dus het kan natuurlijk wel (helaas) het geval zijn.
Succes ermee. Hopelijk kom je uiteindelijk tot een beslissing waar je achter kunt staan. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Laylah2002
Berichten: 1235
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-20 22:51

LukieBradley schreef:
Kan zeker, ik ken er een levend voorbeeld van.
Eerste jaar, veulentje eraf gezaagd.
Tweede jaar, veulentje met hulp eruit gehaald en dood.
Derde jaar ook moeizaam en veulentje overleden.
Ik heb er zo mijn mening over al na de eerste keer maar het kan dus wel.
Ze word gelukkig voor haar nu verkocht


Jeetje wat heftig zeg!!! Ik had geluk toen, dat mijne levend eraf was gekomen.
JoSav schreef:
Ah, ik denk dat ik je begrijp. :D
Ja, dat is natuurlijk zo. Aan een bevalling kleven zelfs bij een kerngezonde, topfitte merrie die al meerdere keren een heel makkelijke bevalling heeft gehad toch risico’s. Complicaties kunnen nu eenmaal optreden. Echter is bij sommige merries dat risico groter, om uiteenlopende redenen.
Vervelend dat je dierenarts dat niet verder heeft toegelicht, want nu kun jij ook niet goed inschatten of de vorige bevalling een gevalletje pech was, een gevalletje “merrie is hoogrisico want...” of ergens daar tussenin. En veel mensen hebben daar dan toch een mening over “risico heb je altijd” etc.
Is het een optie de praktijk te bellen en te vragen of de DA je kan terugbellen om haar oordeel van destijds nader toe te lichten?

Dan kun je met die informatie eventueel ook naar een andere dierenarts die je merrie dan kan beoordelen met de achtergrond informatie van de vorige bevalling etc.
Er zijn wel degelijk merries die keer op keer in de problemen komen tijdens de dracht en/of bevalling. Dus het kan natuurlijk wel (helaas) het geval zijn.
Succes ermee. Hopelijk kom je uiteindelijk tot een beslissing waar je achter kunt staan. :j


Jaa dat bedoel ik dus :o iemand zei mij wel eens dat ze smalle bekken had, dus misschien daarom?

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:57

Smal bekken kan. Ik zal dat proberen uit te leggen.
Bij mini’s zie je dat bijv. relatief vaker en dat draagt bij aan het verhoogde risico op complicaties bij mini’s. Je kunt het soms een beetje inschatten op basis van hoe de croupe verloopt bij een paard, heupbot zelf kun je ook aan de buitenzijde zien en voelen. Dat kan dan indicatief zijn voor de breedte van het bekken en geboortekanaal. Volledig uitsluitsel of garanties krijg je daar niet mee. Vernauwing kan zowel in de breedte of in de hoogte zijn. Aangeboren of door trauma.

Het “geluk” bij merries is dat het veulen zich qua grootte over het algemeen aanpast. Als echter het bekken zelf niet in verhouding is om wat voor reden dan ook en er dus anatomische probleempunten zijn (evt door trauma) dan geeft dat idd vaker problemen. Dan is het voor een merrie die zo anatomisch in elkaar zit (dus bijv. nauw bekken) risicovoller te bevallen. Vernauwing kan ook komen door oud trauma (zoals scheur/breuk of zakken).

Bij een nauw bekken krijg je dus ook vaker horrorverhalen als het voorbeeld van de merrie hierboven die drie keer een dood veulen had, waarbij er een zelfs moest worden gezaagd.
Vet kan het geboortekanaal overigens ook vernauwen. Mede daarom hebben te dikke paarden ook vaker een moeizame bevalling (maar daar valt iig iets aan te doen).

Een smaller bekken zie je ook vaker bij renpaarden, zoals de Engels Volbloed. Het draagt nl. bij aan de snelheid die ze kunnen ontwikkelen. Het verhoogt dus wel enigszins het risico bij bevallen. Maar dat hoeft niet dusdanig problematisch te zijn. Kan wel, maar hoeft niet.

Het kan dus idd ook het geval zijn bij jouw merrie.
Goed, ik ben verder absoluut geen expert op dit gebied dus als je duidelijkheid wilt zou ik toch nog even overleggen met je/een dierenarts.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Merrie die niet kan werpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:24

Ik denk dat er onder alle vrouwelijke wezens,mens en dier, altijd zijn die gemakkelijk baren en andere die dat vrijwel niet kunnen en als het dan toch moet met keizersnede etc. Het is dan niet aan te raden om ermee te fokken. Overigens heb ik bij paarden nog nooit van een keizersnede gehoord, kan dat eigenlijk wel?

Laylah2002
Berichten: 1235
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-20 13:31

anjali schreef:
Ik denk dat er onder alle vrouwelijke wezens,mens en dier, altijd zijn die gemakkelijk baren en andere die dat vrijwel niet kunnen en als het dan toch moet met keizersnede etc. Het is dan niet aan te raden om ermee te fokken. Overigens heb ik bij paarden nog nooit van een keizersnede gehoord, kan dat eigenlijk wel?



Ja dat gaat!

Anomien
Berichten: 7301
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Merrie die niet kan werpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:34

Er zijn paarden die altijd wat hebben met hun veulens.

Maar op basis van 1 veulen met wat pech kun je niet zo veel zeggen. Dus ik zou het nog wel aan durven.

Mama van mijn lieve meisjes


Laylah2002
Berichten: 1235
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Merrie die niet kan werpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-20 15:49

Ik ben er achter of mijn merrie het wel of niet kan, ik heb met de klinieken overlegd, hun zeggen is gewoon vette pech geweest!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Umeo en 53 bezoekers