Fokken met een paard met lichte verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Fokken met een paard met lichte verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 19:19

De titel zegt het al. Bij mijn net 4 jarige fries is bij toeval een lichte verbening geconstateerd van het hoefkraakbeen in 1 been (met een rontgenologische keuring zou ze goedgekeurd zijn met een bemerking). Overige benen niet naar gekeken. Ze was licht kreupel na gek gedaan te hebben met begin weidegang.
Advies is voorlopig rust en op ijzers en daar staat ze nu 4kant op.

Nu lees ik erg veel verschillende meningen.
25 % van de Friezen hebben dat schijnbaar.
Sommige zeggen dat het niet erfelijk hoeft te zijn. Anderen zeggen weer van wel.
Het veulen is voor mijzelf bedoeld. Ik fok zo'n beetje met elk dier dat ik in bezit heb gehad en daarbij heb ik het paard nog niet gehad, plus ik vind mijn merrie erg mooi en ik hoop met de juiste hengst de benen te kunnen versterken.

Maargoed de vraag is dus. Is dit wel verstandig. Zijn er die hier ervaring mee hebben?

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 19:33

Eerlijk....nee ik persoonlijk zou het niet doen!

Nu al deze op een 4 jarige leeftijd.
Het is wel erfelijk ben ik bang.

Ik ken iemand waarvan haar 9 jarige fries ook moet afschrijven ivm mankementen aan de benen. Veeeel gedoe mee gehad en verdriet.

Jammerlijk genoeg.

Want het is een mooi ras.

Anoniem

Re: Fokken met een paard met lichte verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:01

Vraag bij de dierenarts na of het erfelijk is. Mocht dat niet zo zijn houd ik je niet tegen om er mee te fokken.

Het kan natuurlijk ook door "trauma" komen. Of een verkeerde hoefstand etc.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:05

Als het een 10 jarige was die veel voor de wagen liep op de weg dan zou ik er niet veel van denken.
Maar een 4 jarige en dan ook nog Fries waarbij dit een bekend probleem is zou ik het risico niet nemen

In deze link staat helemaal onderaan dat ze het terug hebben weten te dringen door fokbeleid, erfelijk dus.
https://www.kfps.nl/Actueel/Nieuws/news ... ewsid=3440

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:10

Ik heb er te weinig verstand van om je te adviseren om er wel of niet mee te fokken. Dat kun je beter aan je dierenarts vragen. Wat ik wel weet is dat de problemen rondom de verbening vaak ernstiger worden voorgesteld dan uit recent onderzoek is gebleken. Bijvoorbeeld: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub :
Citaat:
It is concluded that the clinical significance of ossification is almost nil. Ossification is not painful when developing and not thereafter. There is no correlation between navicular disease and ossification of the cartilages either. Orthopedic shoeing is of no significance at all. An unfavorable advice in purchase examinations in sporting horses due to cartilage ossification is not justified in the author's opinion.

Meestal is er namelijk iets anders aan de hand als een paard met verbening kreupel is. Er lopen al diverse topics over hoefkraakbeen verbening. Hier wordt o.a. het volgende gezegd:
Citaat:
Paarden lopen in 99% van de gevallen niet kreupel door verbening van het hoefkraakbeen.
De omvang van de verbening speelt daarbij geen enkele rol.
Ik begrijp dat het vervelend is dat ik dat maar blijf herhalen, maar het is gewoon een feit.

In Scandinavië worden lichte koudbloeden gefokt, die ingezet worden voor drafrennen.
Zowel ivm de sport, als ivm de fokkerij worden allerhande gegevens nauwkeurig bijgehouden.
Verbening van het hoefkraakbeen komt bij dit ras veel voor.
In 2014 werd een groot onderzoek opgezet, waarbij 647 koudbloed dravers betrokken waren.
De paarden liepen samen tussen 1973 en 2009 meer dan 23.000 rennen.
Alle paarden werden radiologisch onderzocht, en van alle paarden werd bekeken of ze verbening van het hoefkraakbeen hadden, en indien ja, in welke graad die verbening aanwezig was.
Uiteindelijk werd bekeken of er een verband bestond tussen verbening (eventueel de graad van verbening) en de prestaties in wedstrijden.
De conclusie was:

Citaat:
Ossification of the ungular cartilages does not cause decreased performance in cold-blooded trotters and is therefore most likely not a cause of clinical or subclinical lameness in this breed.
Verbening van het hoefkraakbeen veroorzaakt geen verminderde prestaties bij koudbloed dravers, en is daarom naar alle waarschijnlijkheid niet de oorzaak van klinische of subklinische kreupelheid bij dit ras.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4220060/

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 20:25

Niqui schreef:
Ik heb er te weinig verstand van om je te adviseren om er wel of niet mee te fokken. Dat kun je beter aan je dierenarts vragen. Wat ik wel weet is dat de problemen rondom de verbening vaak ernstiger worden voorgesteld dan uit recent onderzoek is gebleken. Bijvoorbeeld: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub :
Citaat:
It is concluded that the clinical significance of ossification is almost nil. Ossification is not painful when developing and not thereafter. There is no correlation between navicular disease and ossification of the cartilages either. Orthopedic shoeing is of no significance at all. An unfavorable advice in purchase examinations in sporting horses due to cartilage ossification is not justified in the author's opinion.

Meestal is er namelijk iets anders aan de hand als een paard met verbening kreupel is. Er lopen al diverse topics over hoefkraakbeen verbening. Hier wordt o.a. het volgende gezegd:
Citaat:
Paarden lopen in 99% van de gevallen niet kreupel door verbening van het hoefkraakbeen.
De omvang van de verbening speelt daarbij geen enkele rol.
Ik begrijp dat het vervelend is dat ik dat maar blijf herhalen, maar het is gewoon een feit.

In Scandinavië worden lichte koudbloeden gefokt, die ingezet worden voor drafrennen.
Zowel ivm de sport, als ivm de fokkerij worden allerhande gegevens nauwkeurig bijgehouden.
Verbening van het hoefkraakbeen komt bij dit ras veel voor.
In 2014 werd een groot onderzoek opgezet, waarbij 647 koudbloed dravers betrokken waren.
De paarden liepen samen tussen 1973 en 2009 meer dan 23.000 rennen.
Alle paarden werden radiologisch onderzocht, en van alle paarden werd bekeken of ze verbening van het hoefkraakbeen hadden, en indien ja, in welke graad die verbening aanwezig was.
Uiteindelijk werd bekeken of er een verband bestond tussen verbening (eventueel de graad van verbening) en de prestaties in wedstrijden.
De conclusie was:

Citaat:
Ossification of the ungular cartilages does not cause decreased performance in cold-blooded trotters and is therefore most likely not a cause of clinical or subclinical lameness in this breed.
Verbening van het hoefkraakbeen veroorzaakt geen verminderde prestaties bij koudbloed dravers, en is daarom naar alle waarschijnlijkheid niet de oorzaak van klinische of subklinische kreupelheid bij dit ras.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4220060/




Bedankt voor deze info. Als je dit leest dan klinkt het weer allemaal goed. Ik heb heel veel gezocht via bokt. De 1 springt 1.50 ermee en de ander is na 1 jaar afgeschreven. Dus zoveel tegenstrijdige berichten dat je inderdaad denkt dat het niet om de verbening zelf gaat maar misschien meer het gevolg van de verbening? Dus de schokken absorberen?‍

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 20:29

Sizzle schreef:
Als het een 10 jarige was die veel voor de wagen liep op de weg dan zou ik er niet veel van denken.
Maar een 4 jarige en dan ook nog Fries waarbij dit een bekend probleem is zou ik het risico niet nemen

In deze link staat helemaal onderaan dat ze het terug hebben weten te dringen door fokbeleid, erfelijk dus.
https://www.kfps.nl/Actueel/Nieuws/news ... ewsid=3440


Dit had ik ook gelezen. Maar gezien de dekhengsten het nu dan niet meer hebben is er dan 50% kans dat het veulen het krijgt? Fokken word dan echt gokken.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:31

Hoi TS, je vraagt of het verstandig is. Nee, dat is het waarschijnlijk niet. Het is verstandiger om te fokken met een 'nagenoeg perfect' dier, of een dier dat op zijn minst gezond en zonder (erfelijke) gebreken is.
Maar omdat jij voor jezelf een veulen wilt, moet jij jezelf afvragen of je een dier met kans op een gebrek wilt fokken en wilt opfokken.
Dat kan alleen jij bepalen.

Het is in ieder geval heel jammer dat je paard geblesseerd is geraakt.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:31

Waarom neem je niet contact op met het stamboek?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:31

https://www.paardenverzekeraar.nl/ziekten/verbening/
Op jonge leeftijd is het 99% erfelijk helaas.

Van het Friese stamboek:
https://www.kfps.nl/Actueel/Nieuws/news ... ewsid=3440
Citaat:
Mede op basis van eigen onderzoek is gebleken dat binnen de populatie van Friese paarden verbening van hoefkraakbeen sterk erfelijk bepaald is. Reden dat de jury de afgelopen 12 jaar zeer terughoudend is geweest met de selectie van dergelijke hengsten. Het aantal gevallen is hierdoor sterk teruggelopen. De mate (ernst) waarin verbening voorkomt op de röntgenbeelden is mede bepalend voor de uiteindelijke besluitvorming.


Ze keuren hengsten er op af.. dus ik zou met een merrie die dit heeft ook niet gaan fokken.

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:51

jenli88 schreef:
Bedankt voor deze info. Als je dit leest dan klinkt het weer allemaal goed. Ik heb heel veel gezocht via bokt. De 1 springt 1.50 ermee en de ander is na 1 jaar afgeschreven. Dus zoveel tegenstrijdige berichten dat je inderdaad denkt dat het niet om de verbening zelf gaat maar misschien meer het gevolg van de verbening? Dus de schokken absorberen?‍
Dat komt niet uit deze onderzoeken dat de verbening vervolgproblemen op zou leveren. Veel paarden, ook springpaarden, hebben het en hebben er nooit last van. Ik heb ooit een dierenarts gesproken die vertelde dat er paarden met verbening op Olympisch niveau deelnemen zonder problemen hiervan te ondervinden. En hij kon het weten, want hij was als dierenarts mee geweest.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Fokken met een paard met lichte verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:15

Afhankelijk van de gradatie zou ik gewoon fokken. Hengsten mogen een 2 hebben op het hoefkraakbeen. En dan worden ze gewoon goedgekeurd als ze de steren van de hemel lopen.

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:30

Interessant:

Citaat:
KFPS Executive Director, Ids Hellinga
The pattern that we see with horses that suffer from
sidebone is that the paces are significantly shortened,
especially on hard pavement. Lameness is not what
we tend to see.
We estimate that the prevalence of sidebone within
the Friesian breed is 12%. Our study showed a high
heritability: the differences among groups of offspring
is remarkably high, varying from 5% to 40% however,
based on limited numbers of offspring.
Our policy in terms of selection is that stallions who
have sidebone have little chance to be approved.
Only in cases of extreme quality may such a stallion
be selected. During the last 5 years, no stallion with
sidebone has been approved.