Ouders van paard zijn elkaars halfbroer en halfzus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pempy
Berichten: 523
Geregistreerd: 15-06-08

Ouders van paard zijn elkaars halfbroer en halfzus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-20 20:29

Hi,

Wij zijn langzaam aan het rondkijken voor een tweede paard.
Nu hebben wij er een op het oog waar we misschien willen gaan kijken, maar ik kwam erachter dat de ouders van dit paard dezelfde vader hebben. De FF en MF zijn dus gelijk en de ouders zijn dus eigenlijk halfbroer en -zus.

Heeft iemand enig idee of dit erg is / vaker voorkomt? Ik heb er zelf helemaal geen verstand van en kon op internet ook niet specifiek iets vinden over deze situatie. Zou wel goed zijn om te weten of dit 'kwaad kan' voor we er gaan kijken.

Hopelijk weet iemand op Bokt er iets van af :)


Brainless
Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ouders van paard zijn elkaars halfbroer en halfzus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:33


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Debbie
Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:43

Ik heb ook een paard waarbij de ouders allebei dezelfde vader hebben. Ik heb niet het gevoel dat ze er last van heeft :+ Er zijn natuurlijk altijd dingen die beter kunnen maar of dat terug te leiden is naar 2x dezelfde Opa betwijfel ik (al zal je dat natuurlijk nooit weten..)

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:57


Femjo
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:01

Hier ook eentje waarbij beide ouders dezelfde vader hebben. Moet zeggen toen ik het zag voor aankoop, de twijfel bij mij wel een beetje toesloeg. Ik was bang dat het genetisch gezien niet oké zou zijn, helemaal zo dicht op de foklijn. Daarom nagevraagd bij een goede fokker en hij vertelde mij dat deze inteelt geen kwaad kon. Het had geen consequenties voor de gezondheid van dit paard. Wel heb ik uitgebreid gezocht of opa in dit geval geen erfelijke aandoeningen had.

Letting go is hard, but it’s better to let go than to hold on to something that was never meant to be.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:06

De grens tussen lijnenteelt en inteelt is vrij dun. Zolang de oma's niet verwant zijn kan het over het algemeen weinig kwaad. Vaderdieren worden -zeker als het goedgekeurde hengsten zijn- streng gecontroleerd op gezondheid dus minder kans dat er een defect gen is dat kan worden doorgegeven.

Mocht het een merrie zijn en heb je fokkerij plannen dan is het goed om te weten dat zelfs ernstige inteelt geheel verdwenen is op het moment dat je vers bloed gebruikt.

Inteelt wil zeggen dat er een grotere kans is dat beide chromosomen van een chromosomenpaar identiek zijn, van dezelfde voorouder afkomstig. Daar kan er maar één van worden doorgegeven dus bij een kruising met een onverwant dier heb je altijd twee verschillende chromosomen in een paar = geen inteelt.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:08

Tja je moet het vooral niet systematisch doen. Kijk naar de problemen bij het friese paard (bijv [VN] Inteelt verzwakt het Friese paardenras) en bij de honden naar de wetterhoun. Veel genetische problemen en in zijn geheel zwakkere dieren.

Of het voor 1 individu veel uitmaakt, waarschijnlijk niet. Ik zou wel goed kijken of die hengst je echt aanstaat, ook qua karakter.

Pempy
Berichten: 523
Geregistreerd: 15-06-08

Re: Ouders van paard zijn elkaars halfbroer en halfzus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-20 20:21

Goed om te weten dat het in elk geval wel vaker voorkomt!
Ik zal in elk geval goed onderzoek doen naar de hengst ja.
Bedankt voor jullie reacties :)

_Nelleke_
Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Ouders van paard zijn elkaars halfbroer en halfzus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:31

Zolang men nog zulke paarden koopt van fokkers blijft deze vorm van inteelt dus bestaan. Ik zou dit paard alleen al uit principe laten staan.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41324
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:34

Of het kwaad kan ligt aan het ras en of je ermee wil fokken of niet.

Voor het paard als individu kan het geen kwaad (mits geen erfelijke gebreken). Voor het paard als ras, ja, dan kan inteelt zeker een probleem zijn/worden.

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:46

uhmmm, niet doen inteelt is nooit goed!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Pempy
Berichten: 523
Geregistreerd: 15-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-20 21:15

_San87_ schreef:
Of het kwaad kan ligt aan het ras en of je ermee wil fokken of niet.

Voor het paard als individu kan het geen kwaad (mits geen erfelijke gebreken). Voor het paard als ras, ja, dan kan inteelt zeker een probleem zijn/worden.


Gaat om een IJslander (uit het buitenland) waarbij inteelt mijns inziens helemaal niet echt een ding is. Daarnaast zijn we in principe ook niet van plan om ermee te fokken, zou dat dan af te raden zijn? Zullen namelijk wel genoeg hengsten te vinden zijn die helemaal niet verwand zijn, mochten we dat wel willen.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41324
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:43

Pempy schreef:
_San87_ schreef:
Of het kwaad kan ligt aan het ras en of je ermee wil fokken of niet.

Voor het paard als individu kan het geen kwaad (mits geen erfelijke gebreken). Voor het paard als ras, ja, dan kan inteelt zeker een probleem zijn/worden.


Gaat om een IJslander (uit het buitenland) waarbij inteelt mijns inziens helemaal niet echt een ding is. Daarnaast zijn we in principe ook niet van plan om ermee te fokken, zou dat dan af te raden zijn? Zullen namelijk wel genoeg hengsten te vinden zijn die helemaal niet verwand zijn, mochten we dat wel willen.

Ik heb geen idee van IJslanders en hun inteeltpercentage. Mocht t een tuigpaard of Fries zijn, dan zou t een ander verhaal zijn, bijvoorbeeld. Dan zou ik er zeker niet aan beginnen.

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:46

kwita schreef:
uhmmm, niet doen inteelt is nooit goed!

Onzin wat je zegt/ Dit noem je lijnen teelt en wordt idd veel vaker toegepast en kan geen kwaad. Mits er geen slechte eigenschappen dubbel voorkomen, maar waarom zou je het dan doen. Het wordt juist toegepast om positieve eigenschappen goed vast te leggen. Van inteelt is sprake met hele nauwe banden. Dus vader x dochter, moeder x zoon of volle broer en zus.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41324
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:58

pillow schreef:
kwita schreef:
uhmmm, niet doen inteelt is nooit goed!

Onzin wat je zegt/ Dit noem je lijnen teelt en wordt idd veel vaker toegepast en kan geen kwaad. Mits er geen slechte eigenschappen dubbel voorkomen, maar waarom zou je het dan doen. Het wordt juist toegepast om positieve eigenschappen goed vast te leggen. Van inteelt is sprake met hele nauwe banden. Dus vader x dochter, moeder x zoon of volle broer en zus.

Het is beide gewoon inteelt. Lijnenteelt is een mooi woordje om de negatieve klank van inteelt te verbloemen.

Esther
Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:34

pillow schreef:
kwita schreef:
uhmmm, niet doen inteelt is nooit goed!

Onzin wat je zegt/ Dit noem je lijnen teelt en wordt idd veel vaker toegepast en kan geen kwaad. Mits er geen slechte eigenschappen dubbel voorkomen, maar waarom zou je het dan doen. Het wordt juist toegepast om positieve eigenschappen goed vast te leggen. Van inteelt is sprake met hele nauwe banden. Dus vader x dochter, moeder x zoon of volle broer en zus.

Daarom gaat het ook zo lekker met veel hondenrassen waar veel lijnenteelt is toegepast.
Dat het gebeurt, ook bij ervaren fokkers, wil niet zeggen dat het goed is. Slechte eigenschappen kunnen ook pas later de kop opsteken en ook die leg je vast net als de positieve eigenschappen.

Sprakeloos

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Ouders van paard zijn elkaars halfbroer en halfzus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:43

Mijn paard heeft toen hij nog bij de fokker stond stiekem zijn halfzus gedekt. Dat ze drachtig was merkte ze pas kort voordat ze ook al het veulen ter wereld bracht. Dat is een leuk en gezond paard geworden, en hij heeft een gaaf leven nu bij een vrouw hier uit de buurt. Het hoeft dus zeker niet zo te zijn dat het een ongezond paard oplevert. Maar dit was dus natuurlijk eigenlijk (in ons geval) absoluut niet de bedoeling. We zijn er via dna-onderzoek achter gekomen dat mijn kerel dus de "dader" was.

Of je het in de fokkerij moet willen toepassen is een heel ander verhaal en discussie. Ik zelf ben ook van mening dat je daar heel voorzichtig mee moet zijn. Maar als jij geen plannen hebt om ermee te fokken, is dat voor jou dus geen onderwerp van discussie nu.

Ik ga dus mee met wat hiervoor ook al genoemd werd, dat het verstandig is wel even de ouderdieren na te checken en met een gezonde kritische blik het paard te bekijken. Maar voor mij zou het, als alles verder goed lijkt, geen reden zijn om er per defintie vanaf te zien.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 00:51

Serenity350 schreef:
Ik ga dus mee met wat hiervoor ook al genoemd werd, dat het verstandig is wel even de ouderdieren na te checken en met een gezonde kritische blik het paard te bekijken. Maar voor mij zou het, als alles verder goed lijkt, geen reden zijn om er per defintie vanaf te zien.

Onmogelijk. Je kunt de negatieve gevolgen van inteelt niet beoordelen door " met een gezonde kritische blik" naar de ouderdieren te kijken. De defecten die je zou moeten ontdekken zijn reccessief, heterozygoot en dus verborgen.
Een aantal bekende kun je uiteraard testen, maar de onbekende kun je onmogelijk vaststellen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 00:58

Kuggur schreef:
Serenity350 schreef:
Ik ga dus mee met wat hiervoor ook al genoemd werd, dat het verstandig is wel even de ouderdieren na te checken en met een gezonde kritische blik het paard te bekijken. Maar voor mij zou het, als alles verder goed lijkt, geen reden zijn om er per defintie vanaf te zien.

Onmogelijk. Je kunt de negatieve gevolgen van inteelt niet beoordelen door " met een gezonde kritische blik" naar de ouderdieren te kijken. De defecten die je zou moeten ontdekken zijn reccessief, heterozygoot en dus verborgen.
Een aantal bekende kun je uiteraard testen, maar de onbekende kun je onmogelijk vaststellen.

Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord, maar ik bedoelde er niet mee te zeggen dat je met goed kijken en info opvragen een garantie kunt krijgen dat het goed is, maar dat heb je met geen enkel paard. Wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat als je geen fokdoelen met het paard hebt, en er in de ouderdieren (of in het ras ansich zoals bij de Friese paarden) niet al meer vraagtekens opduiken, ik van mening ben dat je best kunt overwegen een paard te kopen in een situatie als deze. En inderdaad, je weet niet wat het op latere leeftijd mogelijkerwijs toch nog als gevolg heeft, maar ik vind het te kort door de bocht om een paard af te schrijven enkel en alleen op dit punt als het voor de rest wel helemaal aansluit bij wat je zoekt en wilt, het de keuringen en testen doorstaat en je er anders wel voor was gegaan. Met nogmaals, de kanttekening dat je dan dus ook echt geen toekomstplannen mbt fokken moet hebben of later nog moet willen maken.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 01:40

_San87_ schreef:
pillow schreef:
Onzin wat je zegt/ Dit noem je lijnen teelt en wordt idd veel vaker toegepast en kan geen kwaad. Mits er geen slechte eigenschappen dubbel voorkomen, maar waarom zou je het dan doen. Het wordt juist toegepast om positieve eigenschappen goed vast te leggen. Van inteelt is sprake met hele nauwe banden. Dus vader x dochter, moeder x zoon of volle broer en zus.

Het is beide gewoon inteelt. Lijnenteelt is een mooi woordje om de negatieve klank van inteelt te verbloemen.


Dus als mensen met hun halfbroer/-zus of neef/nicht willen trouwen dan zou men zich daar ook niet mee mogen bemoeien. Immers de relatie ligt "ver genoeg" uit elkaar.

Ik sluit me ook aan bij Sans87

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 07:25

Luister TS wat jij er mee doet moet je zelf weten...je vroeg advies en dat heb je gehad.Het is zonde dat het een hele discussie word!
Zoals eerder vernoemd zou ik voorzichtig zijn en zo mogelijk verder zoeken, vraag anders je dierenarts om advies!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 07:35

Kuggur schreef:
De defecten die je zou moeten ontdekken zijn reccessief, heterozygoot en dus verborgen.

Als je eerste eens goed nadenkt over de gevolgen van inteelt en dan pas schrijft zul je merken dat bovenstaand niet klopt.


Fokkerijplannen:
Rex_Rolfo schreef:
Mocht het een merrie zijn en heb je fokkerij plannen dan is het goed om te weten dat zelfs ernstige inteelt geheel verdwenen is op het moment dat je vers bloed gebruikt.

Inteelt wil zeggen dat er een grotere kans is dat beide chromosomen van een chromosomenpaar identiek zijn, van dezelfde voorouder afkomstig. Daar kan er maar één van worden doorgegeven dus bij een kruising met een onverwant dier heb je altijd twee verschillende chromosomen in een paar = geen inteelt.

Mariett
Berichten: 4378
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:01

En toch heeft Kuggur gelijk :) Mensen dragen bijvoorbeeld altijd een paar (stuk of vijf geloof ik maar ik kon m'n bron even niet vinden dus dat weet ik niet zeker) weinig voorkomende recessieve genen die homozygoot heel gevaarlijk of dodelijk kunnen zijn. Aangezien ze dus heel weinig voorkomen en mensen héél veel genen hebben is de kans heel klein dat je net iemand tegenkomt met dezelfde 'slechte' genen, en dan nog 25% kans dat het kind net homozygoot wordt.
Als je dus inteelt hebt is de kans veel groter dat de ouders dezelfde 'slechte' genen hebben en dat je dus een ongezond kind krijgt. Met een gezonde blik naar de ouders kijken helpt dus inderdaad niet zo. Door crossing over gebeurt het eigenlijk nooit dat je identieke chromosomenparen hebt. Wél heb je identieke genen die dus niet alleen coderen voor hetzelfde effect, maar ook dezelfde oorsprong hebben.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:15

Mariett schreef:
En toch heeft Kuggur gelijk :) Mensen dragen bijvoorbeeld altijd een paar (stuk of vijf geloof ik maar ik kon m'n bron even niet vinden dus dat weet ik niet zeker) weinig voorkomende recessieve genen die homozygoot heel gevaarlijk of dodelijk kunnen zijn.

Nope, nog steeds geen gelijk. Dit paard is namelijk al geboren. Als dit paard door de nauwe familiebanden een gevaarlijk recessief gen homozygoot zou hebben was het zichtbaar.

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Ouders van paard zijn elkaars halfbroer en halfzus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:27

Of het paard al geboren is of niet - kuggur heeft wel gelijk. Dit is basis genetica.

Inteelt verankerd zowel goede- als slechte eigenschappen. Altijd. Zowel dominant als recessief.

Tenzij je een volledig genetisch profiel hebt aangemaakt, moet je imo weg blijven van inteelt. Tenzij je natuurlijk wetenschappelijk doeleinden hebt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers