Hengst Bosco v. Benicio

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elisa2
Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:58

Begrijpelijk! Ik heb hem niet zo goed gevolgd hoor..dus kan daar verder weinig over zeggen.

Dit is ook een proef begrijp ik, misschien ook niet helemaal vergelijkbaar met een training.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:01

Hij zal ook wel een goed en welwillend karakter moeten hebben want hij heeft zn body gewoon niet mee. Op die fb pagina staat ook een standfoto. Het is een paard met erg weinig lengte in het front bijvoorbeeld. Een hele korte nek en wat een gedrongen hals. In de rug heeft ie wel wat meer lengte maar hij is wel gezonken in het middenstuk en vervolgens hoog in het kruis. Ga dan maar eens zitten voor een piaffe of passage, dat is hard werken!

Vind de kleur erg mooi en het is natuurlijk super dat hij zo'n topkarakter heeft. Ik zou zelf alleen geen paard willen hebben wat zo in elkaar zit.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

GabberGill
Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:11

Ik pak daar deze even voor
https://www.instagram.com/p/CLzeISxJaby ... JmNzVkMjY=

Als ik hem hier zie vind ik hem beter dan wat ik nu van hem voorbij zie komen.

En wat ik zeg zijn karakter is echt goud waard. Hij gaat er vol voor hoe moeilijk hij het ook vindt. Ik genoot gewoon meer van hem onder het zadel als ik hem onder haar zag.

Ik heb hem met plezier gevolgd altijd met alles wat hij leerde en deed. Dat is nu een beetje weg

Elisa2
Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:17

Ja hij loopt daar beter, maar het is wel een trainingsfilmpje waar ook in is geknipt en geplakt. Ik denk dat het makkelijker is om hem in de training goed aan het lopen te krijgen en te houden dan in een proef.

Wel als ik hem zo zie, dan zie ik nog beter hoe onvoordelig hij in elkaar zit. Hij kan gewoon echt niet "zitten". Dus wat hij laat zien, ondanks zijn bouw..daar heb ik al respect voor. Echt makkelijk zal het er ook niet uit te rijden zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

GabberGill
Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:27

Het is een topper hoor echt waar!

Ik had ergens ook een keer de wedstrijdfilmpjes met esmee. Die heeft hem ook uitgebracht namelijk.

Ik vind het ook knap van Febe dat ze er mee rijdt en hem positief uitbrengt. Ikzelf zie hem alleen verminderen ook op thuisbasis en trainingen. Dat vind ik zonde. Ondanks dat ik het nog knap vind wat ze met hem bereiken. Ook daar komt weer zijn mentaliteit terug natuurlijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:36

Het is eeuwig zonde dat Bosco zo ongelukkig in elkaar zit en het helaas -vaak- ook vererft. Als sportpaard qua beweging en mentaliteit is hij fantastisch. Een duikboot wordt alleen nooit een statig jacht. Anders dekte ik er direct mee.

Skogan
Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:55

Hoe oud zijn de eerste veulens van Bosco? Zijn er al paar in leeftijd om wedstrijden te doen? Zo ja, hoe gaat het ermee?

Mijn Golden Horse, AES goedkeurde palomino hengst
https://www.facebook.com/Karat-J-My-Golden-Horse-AES-Licensed-Stallion-100827442663341

Pools in Frankrijk en op bokt om Nederlands bij te werken.
Ulysse: Ama3A +10wp Ama3B +2wp
Ama2B +3wp Ama2A +3wp

koend
Berichten: 1238
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:57

Elisa2 schreef:
Hij kan gewoon echt niet "zitten". Dus wat hij laat zien, ondanks zijn bouw..daar heb ik al respect voor. Echt makkelijk zal het er ook niet uit te rijden zijn.


’Gaan zitten” is voor zover ik weet een beeld dat gebruikt wordt om piaffe uit te leggen aan leken, maar staat nergens in de officiële omschrijving van wat verlangd wordt. Bij "gaan zitten" heeft men snel de neiging te gaan kijken of de bovenlijn erg bergop loopt. Maar daar gaat het niet echt om. Anders zou het voor de "giraffemodellen" wel erg gemakkelijk zijn.

Even uit het boekje
”De piaffe ontstaat door het paard in draf steeds meer te verzamelen. Piaffe is als het ware draf op de plaats, met slechts een voorwaartse beweging ter grootte van één hoeflengte. Het paard buigt daarbij in de achterhand, de achterbenen treden meer onder het zwaartepunt en het ondersteuningsvlak van het paard verkleint. Het bekken kantelt, de rug welft zich en het paard richt zich op.’

Wel op bet filmpje zie ik alle elementen:
Het paard buigt de achterhand.
De achterbenen treden duidelijk meer onder
Het ondersteuningsvlak verkleint
Het bekken kantelt
De rug welft zich (van hol naar horizontaal, maar ook dat is welven.)

Wel ik vind het knap!
GP waardig? Natuurlijk niet! Maar daarvoor zijn er velen geroepen maar weinigen uitverkoren!
Zou ik er zelf mee fokken? Nee, hij is niet wat mijn merrie nodig heeft of wat ik zelf zoek.

Skogan
Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:43

Skogan schreef:
Hoe oud zijn de eerste veulens van Bosco? Zijn er al paar in leeftijd om wedstrijden te doen? Zo ja, hoe gaat het ermee?


Niemand die kan mij antwoorden?

Mijn Golden Horse, AES goedkeurde palomino hengst
https://www.facebook.com/Karat-J-My-Golden-Horse-AES-Licensed-Stallion-100827442663341

Pools in Frankrijk en op bokt om Nederlands bij te werken.
Ulysse: Ama3A +10wp Ama3B +2wp
Ama2B +3wp Ama2A +3wp

Elisa2
Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:49


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger
Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:56

koend schreef:
Elisa2 schreef:
Hij kan gewoon echt niet "zitten". Dus wat hij laat zien, ondanks zijn bouw..daar heb ik al respect voor. Echt makkelijk zal het er ook niet uit te rijden zijn.


’Gaan zitten” is voor zover ik weet een beeld dat gebruikt wordt om piaffe uit te leggen aan leken, maar staat nergens in de officiële omschrijving van wat verlangd wordt. Bij "gaan zitten" heeft men snel de neiging te gaan kijken of de bovenlijn erg bergop loopt. Maar daar gaat het niet echt om. Anders zou het voor de "giraffemodellen" wel erg gemakkelijk zijn.

Even uit het boekje
”De piaffe ontstaat door het paard in draf steeds meer te verzamelen. Piaffe is als het ware draf op de plaats, met slechts een voorwaartse beweging ter grootte van één hoeflengte. Het paard buigt daarbij in de achterhand, de achterbenen treden meer onder het zwaartepunt en het ondersteuningsvlak van het paard verkleint. Het bekken kantelt, de rug welft zich en het paard richt zich op.’

Wel op bet filmpje zie ik alle elementen:
Het paard buigt de achterhand.
De achterbenen treden duidelijk meer onder
Het ondersteuningsvlak verkleint
Het bekken kantelt
De rug welft zich (van hol naar horizontaal, maar ook dat is welven.)

Wel ik vind het knap!
GP waardig? Natuurlijk niet! Maar daarvoor zijn er velen geroepen maar weinigen uitverkoren!
Zou ik er zelf mee fokken? Nee, hij is niet wat mijn merrie nodig heeft of wat ik zelf zoek.

Hier maak je IMO wel een belangrijk verschil dat JanDeRegelaar niet maakt. Waar die hem af breekt alsof hij er voor betaald wordt (vraag me af of hij een bonus mis gelopen heeft nu ie wel GP gelopen heeft.) geef jij aan dat het niet is wat JIJ zoekt. :)
Ik kan me prima voorstellen dat er veel mensen met een dier als bosco zouden dekken. (nee ik persoonlijk ook niet. Hij is te groot voor mij. :+)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Elisa2
Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:59

Hmja, nou ik snap Jan wel...

Een dekhengst moet kunnen verbeteren, hij zit zo onvoordelig in elkaar dat ik denk dat als hij zijn eigen lijf doorfokt de gemiddelde amateur ruiter zo'n paard snel stuk rijdt.

Ik vind het ook een leuk sportpaard en hartstikke knap wat hij laat zien maar echt geen fokmateriaal. Bij fokken moet je echt heel kritisch zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger
Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:03

Elisa2 schreef:
Hmja, nou ik snap Jan wel...

Een dekhengst moet kunnen verbeteren, hij zit zo onvoordelig in elkaar dat ik denk dat als hij zijn eigen lijf doorfokt de gemiddelde amateur ruiter zo'n paard snel stuk rijdt.

Ik vind het ook een leuk sportpaard en hartstikke knap wat hij laat zien maar echt geen fokmateriaal. Bij fokken moet je echt heel kritisch zijn.

De "gemiddelde amateur" waar jij het over hebt rijdt tegenwoordig alles stuk dat niet zelfhelend is.

Genoeg amateurs die paarden die veel minder voordelig gebouwd zijn heel houden en fijn mee rijden. Niet iedereen zoekt een GP paard. Ik begrijp oprecht niet waarom jullie denken dat een gemiddeld persoon dit paard kapot zou rijden (of sneller kapot zou rijden dan eender welk ander paard).
Hij zit niet ideaal in elkaar nee. Maar hij is ook weer niet zo krom dat hij speciale noden heeft. Ofwel hebben jullie echt alle zicht verloren op hoe het gemiddelde paard in elkaar zit door jullie eigen fok-idealen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Elisa2
Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:09

[ img ]

Hier om, hij is op de voorhand gebouwd..achter overbouwd met een holle rug. Er zullen vast enkele amateurs zijn die zo'n paard wel goed kunnen houden maar dat zijn meestal de mensen die goed genoeg rijden dat ze ook aanbod genoeg hebben en dus eerder voor een functioneler gebouwd paard gaan.

Ik kan niet voor Jan spreken, maar ik heb zelf gewoon teveel ellende gezien bij paarden die niet functioneel genoeg in elkaar zitten en daardoor moeilijker te rijden zijn voor mensen. En het hoeven echt geen spectaculaire bewegers te zijn die perfect in elkaar zitten. Maar juist de bovenlijn en het verloop van de achterhand vind ik een van de belangrijkste dingen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:40

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]

Hier om, hij is op de voorhand gebouwd..achter overbouwd met een holle rug. Er zullen vast enkele amateurs zijn die zo'n paard wel goed kunnen houden maar dat zijn meestal de mensen die goed genoeg rijden dat ze ook aanbod genoeg hebben en dus eerder voor een functioneler gebouwd paard gaan.

Ik kan niet voor Jan spreken, maar ik heb zelf gewoon teveel ellende gezien bij paarden die niet functioneel genoeg in elkaar zitten en daardoor moeilijker te rijden zijn voor mensen. En het hoeven echt geen spectaculaire bewegers te zijn die perfect in elkaar zitten. Maar juist de bovenlijn en het verloop van de achterhand vind ik een van de belangrijkste dingen.

Zo is het. Ik heb gezegd dat het eeuwig zonde is dat hij zo onvoordelig in elkaar zit want qua beweging en inzet zou ik hem direct gebruiken. Maar als dekhengst niet want hij vererft het wel en de gemiddelde amateur houdt dat moeilijk heel.

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:55

Zojuist het bericht gelezen dat Bosco verkocht is.
Jammer, ik vond het een heel sympathiek dier, een opvallende verschijning en was benieuwd hoe hij het verder zou gaan doen als GP paard.
Zeker met zijn beperkingen maar vond de (beperkte) filmpjes bij Febe op haar socials toch wel een fijn beeld.

Earth
Berichten: 7893
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:07

Oh wie heeft hem gekocht dan?

Earth het reisbureau.

caro29
Berichten: 8039
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:17

Hij is volgens mij verkocht naar Japan. Geen idee naar welke ruiter.

Elisa2
Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:01

Ik vind het jammer, zag ze dit voorjaar en vond ze wel een aansprekende combinatie en hem echt een leuk sportpaard. Wat hij liet zien ondanks zijn bouw daar heb ik wel respect voor.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

JessieEg
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:58

Zijn er nog meer mensen met een Bosco veulen?
Mijn Vision wordt ik april alweer 2 jaar! Ze staat nu niet meer in de opfok, maar bij mijn verzorgpony’s waar ze 24/7 buiten staat en ook nog eens een heel stuk dichterbij! Ik zie haar nu dus bijna elke dag, waar ik natuurlijk heel blij mee ben. Ze is ontzettend aanhankelijk, gek op aandacht en erg stoer, er komen hier wel eens dingen voorbij die menig pony erg eng vindt, en hoewel Vision zeker wel schrikt, gaat ze ook zelf even een kijkje nemen! Verder kan ze ook best pittig zijn en als ze iets niet wilt kan ze goed in protest gaan. Maar dat is natuurlijk ook gewoon iets waar wij aan moeten werken, ik weet namelijk zeker dat dit met haar jonge leeftijd te maken heeft. Dit heeft ze waarschijnlijk ook van haar moeder trouwens, die kan soms ook een beetje apart zijn :+
Ze heeft ook echt de kop van dr moeder trouwens! Echt dat verfijnde van de welsh en precies de zelfde blik als haar moeder, heerlijk <3

Omdat ik haar nu bijna dagelijks heb ik dus ook veel meer beeldmateriaal :D

Dit was van de zomer

[ img ]

[ img ]

En dit is iets recenter, spelen in de sneeuw!


[ img ]


[ img ]

[ img ]

[ img ]

En hier dan nog een linkje naar twee filmpjes. Het is voornamelijk galop, want ze gaat gewoon heel graag heel hard! En ik weer zeker dat mensen het zich wel afvragen, maar ik heb Vision nog nooit zien lopen met die gooiende voorbenen die Bosco heeft :P

Ik vind het iig wel jammer dat hij naar Japan is, het is een leuk paard en ik had graag meer nakomelingen van hem in Nederland gezien!
https://imgur.com/a/D2uUwkm

Ze heeft trouwens ook een instagram pagina waar ik soms op post :D
https://www.instagram.com/vision.wpbr? @Vision.wpbr


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers