Hengst Bosco v. Benicio

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:54

Ayasha schreef:
Ik vind ze natuurlijk niet vreselijk slecht. Zou een gat in de lucht springen als mijn drama wannabier ze zo sprong. Maar het viel me wel op. :j denk dat het kan komen door datzelfde voorbeengebruik dat de draf ook zo raar maakt.

Ik denk het ook. Stekerig en traag op een of andere manier, kan m'n vinger er niet helemaal op leggen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:16

Vind hem vreselijk gemaakt lopen. Alsof ze zijn voorbenen met touwtjes aansturen. Ik vraag me af hoe die in vrijheid is... ik vind het wel een leuk sportpaard maar zou hem liever anders zien lopen.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:45

Kijk, het is natuurlijk wel zo dat het dier pas 7 is he, en al eigenlijk imo boven zijn niveau loopt. Lichamelijk kan zo'n dier dit soort oefeningen nog moeilijk hebben, dat is gewoon nog niet genoeg ontwikkeld. En dat is eigenlijk jammer, want daarmee trick je iets wat hij best kan ontwikkelen, maar nog gewoon niet aan toe is.
Maar dat is eigenlijk een beetje de standaard tendens in de hogere dressuursport geloof ik.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:49

Earth schreef:
Kijk, het is natuurlijk wel zo dat het dier pas 7 is he, en al eigenlijk imo boven zijn niveau loopt. Lichamelijk kan zo'n dier dit soort oefeningen nog moeilijk hebben, dat is gewoon nog niet genoeg ontwikkeld. En dat is eigenlijk jammer, want daarmee trick je iets wat hij best kan ontwikkelen, maar nog gewoon niet aan toe is.
Maar dat is eigenlijk een beetje de standaard tendens in de hogere dressuursport geloof ik.


Klopt.

Ik zie hem dan liever een niveau lager met minder gemaakte bewegingen lopen dan dit maar dat zal vast zijn omdat ik er genoeg kapot heb zien gaan door op jonge leeftijd te moeten...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:03

Oakland1990 schreef:
Earth schreef:
Kijk, het is natuurlijk wel zo dat het dier pas 7 is he, en al eigenlijk imo boven zijn niveau loopt. Lichamelijk kan zo'n dier dit soort oefeningen nog moeilijk hebben, dat is gewoon nog niet genoeg ontwikkeld. En dat is eigenlijk jammer, want daarmee trick je iets wat hij best kan ontwikkelen, maar nog gewoon niet aan toe is.
Maar dat is eigenlijk een beetje de standaard tendens in de hogere dressuursport geloof ik.


Klopt.

Ik zie hem dan liever een niveau lager met minder gemaakte bewegingen lopen dan dit maar dat zal vast zijn omdat ik er genoeg kapot heb zien gaan door op jonge leeftijd te moeten...

Die draf had hij als veulen al, die is niet gemaakt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:06

Boras schreef:
Het is echt mijn type met dat ponyachtige uiterlijk. Ik hou daar wel van.

Maar de draf onder het zadel lijkt zo onnatuurlijk. Alsof hij constant op een geforceerde manier moet lopen. De wissels zien er raar traag uit.

Ik zou hem over een tijdje nog eens terug willen zien onder een andere berijder. En zonder berijder los in de baan.

Esmee rijdt heel netjes hoor. Onder een andere ruiter gaat hij niet meer laten zien dan wat hij kan. Zijn bouw is gewoon verkeerd.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:08

Ik zeg niet dat esmee hem niet goed zou rijden. Ik vind haar altijd netjes rijden maar met deze vind ik het allemaal dat gemaakt. Zeker als je ziet hoe makkelijk en natuurlijk het er met haar andere paarden uit ziet.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 00:36

janderegelaa schreef:
Boras schreef:
Het is echt mijn type met dat ponyachtige uiterlijk. Ik hou daar wel van.

Maar de draf onder het zadel lijkt zo onnatuurlijk. Alsof hij constant op een geforceerde manier moet lopen. De wissels zien er raar traag uit.

Ik zou hem over een tijdje nog eens terug willen zien onder een andere berijder. En zonder berijder los in de baan.

Esmee rijdt heel netjes hoor. Onder een andere ruiter gaat hij niet meer laten zien dan wat hij kan. Zijn bouw is gewoon verkeerd.


Ik hoop juist dat hij "minder" gaat laten zien :)

Deze Esmee ken ik niet. Over haar heb ik dan ook geen oordeel, niet in positieve en niet in negatieve zin.

Ik weet niet of dit dier wel zo'n mate vreemd en afwijkend is gebouwd dat hij daardoor niet anders kan dan op deze manier lopen.

Juist daarom zou ik hem na een tijdje in een andere omgeving nog best eens willen zien. Uit belangstelling.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 00:40


GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 00:44

Zoals vele zeggen is de bovenlijn van bosco niet denderend en daarbij is hij ook nog iets richting overbouwd/zwaar op de voorhand.


Zijn voorbeen lijkt al heel snel veel te doen terwijl zijn achterkant moeite lijkt te hebben of er niet helemaal bij is. Het lijkt soms of hij met achter niet echt draagt en ook het stukje opwaarts bewegen mist

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 01:37


mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:02


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:07

GabberGill schreef:
https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... uurveulen/

Weet iemand wat over dit veulen en hoe hij beweegt?

Nope. Voor dat geld had er minstens een filmpje bij mogen zitten :)).

Ik houd wel van valkjes en de moederlijn is tof. Bovenlijn lijkt op die van Bosco. En op de foto lijkt de beweging niet spannend. Maar goed, dat is maar 1 foto.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:26

Daarom was ik benieuwd!

Ik vind de moederlijn ook leuk dus was wel benieuwd wat er dan uit zo'n combinatie komt en of je dan echt voor de kwaliteit of het kleurtje betaald.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:28

GabberGill schreef:
Daarom was ik benieuwd!

Ik vind de moederlijn ook leuk dus was wel benieuwd wat er dan uit zo'n combinatie komt en of je dan echt voor de kwaliteit of het kleurtje betaald.

Eerlijk? In dit geval denk ik voornamelijk voor de kleur :).

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:35

Dat dier is niet gemaakt hoor. Zo liep hij als veulen al. Loopt echt prima nu op het niveau mee en imo niet boven zijn kunnen.
Ik denk niet dat het een GP paard zal worden ivm zn bouw.... maarja menig KWPN dekhengst is ook geen GP en zegt niet direct wat over de vererving. Toch is deze zo uit balans gebouwd dat bij een normale merrie hij denk ik weinig toevoegt. En die veulens krijgen niet allemaal een goede ruiter op hun rug.
Ik begrijp wel mensen die er mee dekken voor het leuke kleurtje of het goede karakter. Niet iedereen hoeft een mega sportpaard te fokken natuurlijk en dan is een fijn, meewerkend karakter uiteindelijk veel meer waard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:37

Ik ga wel met VValar mee eigenlijk. Ik zou hem ook niet meteen afschieten juist omdat hij wel een erg werkwillig karakter lijkt te hebben (anders lopen ze geen lichte tour op 7) en het kleurtje is mooi meegenomen.
Als hij inderdaad gangwerk heeft dat fijn zit, dan kan het juist voor die grote groep recreatie ruiters die af en toe wedstrijd rijden wel een toegevoegde waarde zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:54

Jester_ schreef:
Hij loopt 64% in de inter 1 op 7 jarige leeftijd dus zo slecht zal het allemaal niet zijn

Het is mijn type paard niet maar hij springt toch mooi een paar prima series en ook hier vind ik zijn draf ook best oke

https://www.instagram.com/p/CEU3L9VBl5T ... nrie5y677b

Groot lopen in draf is niet zo moeilijk. Maar klein maken, dus verzamelen en sluiten dat gaat hij niet doen met deze bouw.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:03

Ik denk eigenlijk dat hij daar beter van gaat/zou worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:51

Ayasha schreef:
Ik denk eigenlijk dat hij daar beter van gaat/zou worden.

Wat verandert er dan aan zijn bouw als je dat met hem wilt doen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:52

janderegelaa schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk eigenlijk dat hij daar beter van gaat/zou worden.

Wat verandert er dan aan zijn bouw als je dat met hem wilt doen?

Aan zijn bouw niks. Aan zijn beweging potentieel wel. Maar dat jij deze enkel goed vindt voor in de pan is al even duidelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:54

Ayasha schreef:
janderegelaa schreef:

Wat verandert er dan aan zijn bouw als je dat met hem wilt doen?

Aan zijn bouw niks. Aan zijn beweging potentieel wel. Maar dat jij deze enkel goed vindt voor in de pan is al even duidelijk.

Ik denk dat wat losser laten, meer richting het basiswerk idd ook best wat met de draf kan doen. Iig minder geforceerd ogend.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:00

Ayasha schreef:
janderegelaa schreef:

Wat verandert er dan aan zijn bouw als je dat met hem wilt doen?

Aan zijn bouw niks. Aan zijn beweging potentieel wel. Maar dat jij deze enkel goed vindt voor in de pan is al even duidelijk.

Best wel een domme aanname van je.

Iedereen met een klein beetje verstand van exterieur ziet dat dit paard niet kan verzamelen zoals hij vanaf dit niveau zou moeten doen. Voor pi/pa moet hij dalen in de achterhand en dat kan hij niet. Door zijn bouw.

En die bouw geeft hij ook aan bijna al zijn nakomelingen. Dus als vaderdier absoluut niet geschikt. Als sportpaard tot dit niveau wel. En dan moet ik er bij zeggen dat hij vanaf het begin alleen maar hele goede ruiters gehad heeft. Respect dat ze dit met hem gehaald heeft. Maar ook zij zien wel dat dit zijn eindstation is qua sport.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:05

janderegelaa schreef:
Ayasha schreef:

Aan zijn bouw niks. Aan zijn beweging potentieel wel. Maar dat jij deze enkel goed vindt voor in de pan is al even duidelijk.

Best wel een domme aanname van je.

Iedereen met een klein beetje verstand van exterieur ziet dat dit paard niet kan verzamelen zoals hij vanaf dit niveau zou moeten doen. Voor pi/pa moet hij dalen in de achterhand en dat kan hij niet. Door zijn bouw.

En die bouw geeft hij ook aan bijna al zijn nakomelingen. Dus als vaderdier absoluut niet geschikt. Als sportpaard tot dit niveau wel. En dan moet ik er bij zeggen dat hij vanaf het begin alleen maar hele goede ruiters gehad heeft. Respect dat ze dit met hem gehaald heeft. Maar ook zij zien wel dat dit zijn eindstation is qua sport.


Dat zie je in zijn pirouettes al. Maar, maar waarom is het 'slecht' dat dit het eindstation is? Veel mensen komen nog niet tot t Z, en dan kan het fijne meewerkende karakter dat Bosco lijkt te hebben en ook door te geven best een welkome afwisseling zijn, waarmee hij als vaderdier dus best hele fijne bewerkbare basispaarden kan geven. Met een leuk kleurtje. De grootste hand in de sport is altijd nog die van de basisruiter :).

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:09

Ach welk paard van de nl top gaat wel echt op de achterhand bij het verzamelen?