Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Iorrr
Berichten: 4023
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 09:32


You can lead a horse to water, but you can't make it drink


Charisma
Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 09:59

Iorrr: spannend!! Hier kan t ook voor elke dag zijn! Benieuwd welke van ons eerst gaat!

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018 & Royke 2007 - 2021

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:07

Sita_xx schreef:
caro29 schreef:
Het bloed vind ik interessant maar lage cijfers op de beweging en korte hals. Ik kan alleen een paar drafpassen zien


Ik vond er niks aan. Toonde niet voorzichtig en liet vooral zijn achterhand erg hangen op de sprong. Tikte een balk eraf maar gaf daarna ook weinig reactie door extra voorzichtig te zijn op de volgende sprong. Met een goede opleiding van Jos Lansink komt hij vast een heel eind en wellicht is het jeugdigheid en gebrek aan kracht op dit moment, maar denk dat er qua manier van springen die hij nu liet zien wel intressantere hengsten waren die het niet tot de eindstreep hebben gehaald.[/quote


Het commentaar was, hij springt goed door de schoft maar vergeet daarbij de achterhand.
Maar hij is ook wel echt groot hè, 175 en soms zag je hem zijn achterhand ook wat draaien op de sprongen, dus misschien is het ook wel kracht. Over een jaar of 7 zullen we het weten.

Spannend Ior! Welke is dit?

Duplexx weet ik niet, bij welke hengstenhouder staat hij? Anders misschien even bellen of met het stamboek waar hij goedgekeurd is?

Iorrr
Berichten: 4023
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:34

Dit is de draagmerrie, drachtig van Agenix du Seigneur uit onze Jus de Pomme

You can lead a horse to water, but you can't make it drink

rensju
Berichten: 1579
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:56

Zo leuk maar ook zo spannend, veulentjes. Hier pas in mei, nog even geduld

Bjoet (v.Cardento)
Maéva (v. Connect)
Noud Willem van Bourboom (v. Fonger)

rozebadeend
Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:39

Oehlala schreef:
Duplexx weet ik niet, bij welke hengstenhouder staat hij? Anders misschien even bellen of met het stamboek waar hij goedgekeurd is?


Ja geen idee daar kan ik al niks over vinden. Vandaar ook dat ik twijfel of die dit jaar al beschikbaar is.
Heb z'n ruiter een berichtje gedaan of die meer info kan geven, maar daar heb ik nog geen reactie op.
Van de week nog maar even verder speuren.

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:43

Ik heb onlangs de merrie extra laten scannen. Ik twijfelde of zij nog drachtig was maar gelukkig wel. Da twijfelde ook toen hij haar zag maar op de scan duidelijk drachtig met een bewegend veulen. Ben nu al een maand extra aan het voeren en het lijkt te helpen.

Revali
Berichten: 1178
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:22

Ah wat fijn Caro!!

Spannend Lorrr!! Ben jaloers... Wij moeten ook wachten tot mei

Net mail gehad van dekvoorwaarden van F.eromas 2500e %) schrok nogal van het bedrag(of 700 rietje)
Moet ik nog even over nadenken :=

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:28

Dat is toch behoorlijk Revali, zit er verder wel een fatsoenlijke gust/dood veulenregeling op?

eilander
Berichten: 3218
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:37

Revali schreef:
Ah wat fijn Caro!!

Spannend Lorrr!! Ben jaloers... Wij moeten ook wachten tot mei

Net mail gehad van dekvoorwaarden van F.eromas 2500e %) schrok nogal van het bedrag(of 700 rietje)
Moet ik nog even over nadenken :=

Kassa!

April 2024 Carrera x Zirocco blue
Juni 2024 Dallas VDL x Quabri de l'sle

eilander
Berichten: 3218
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:39

caro29 schreef:
Ik heb onlangs de merrie extra laten scannen. Ik twijfelde of zij nog drachtig was maar gelukkig wel. Da twijfelde ook toen hij haar zag maar op de scan duidelijk drachtig met een bewegend veulen. Ben nu al een maand extra aan het voeren en het lijkt te helpen.

Mooi dat ze nog drachtig is Caro!

Iorrr, de spanning loopt al aardig op bij jou. Ben benieuwd.

Wij hebben eind Maart de eerste pas. Ben wel heel benieuwd naar een kleine Nena...

April 2024 Carrera x Zirocco blue
Juni 2024 Dallas VDL x Quabri de l'sle

oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:41

Oehlala schreef:
Umeo schreef:
Ik vind het dekgeld niet zo een probleem. Vindt het eerder jammer dat de condities bij PS niet zo gunstig zijn...


Dat is idd wat mij er ook van weerhoudt.

Diarado is niet van PS maar van van Uytert. Hij wordt getraind bij PS dus staat daar wel en daarom zit je met wat extra verzendkosten uit het buitenland. Maar verder gewoon de voorwaarden van van Uytert (€300,- bij gust).

Revali
Berichten: 1178
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:30

Oehlala schreef:
Dat is toch behoorlijk Revali, zit er verder wel een fatsoenlijke gust/dood veulenregeling op?


Enige wat ze er bij had staan... Zelfde jaar betalen nadat merrie drachtig is. Vond het niet heel duidelijk.. Hoe gaat dat met DV en niet pakken? Of überhaupt niet pakken? Is er een regeling om dan andere hengst te gebruiken oid

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:09

Wat een geld revali := Ik vind het contrast tussen totaal bedrag bij vers en prijs per rietje ook wel heel groot. Moet bekennen dat als ik zo achter de voorwaarden aan moet jagen dat ik rustig verder kijk bij een andere hengstenhouder :+ Dat zou in deze tijd toch wel gewoon duidelijk op een website te vinden moeten zijn en er is keus genoeg...

Spannend Iorrr!

Er loopt een topic over een eventer fokken uit een dressuurmerrie, daar wordt Duplexx een paar keer genoemd. Misschien dat iemand daar weet of en waar hij beschikbaar is.

Die grote slappe paarden zijn zo lastig beoordelen en het geschreven rapport zal inderdaad altijd positief zijn (leg anders maar eens uit waarom hij de eindstreep gehaald heeft :+ ). Zulke eigenaren hebben ook wel verstand van een goed paard dus ze zullen er echt wel vertrouwen in hebben. Maar als fokker moet je dan maar hopen dat ze die verwachtingen waar maken. Het valt natuurlijk niet altijd mee.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:11

Er zijn genoeg grote hengsten die op die leeftijd goed bewegen en voorzichtig zijn.
De hengst die ik nu heb gekozen is groot, heeft een fijn karakter en eerst maar eens zien wat eruit rolt en of alles goed gaat

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:37

Ben ik met je eens hoor Caro! Alleen als je het dan nog niet ziet vind ik het toch lastig om zo'n paard meteen te veroordelen. Zeker omdat ik van dit soort professionals ook niet verwacht dat ze in een slechte investeren. Of ik zo'n hengst ook zelf zou gebruiken is iets anders, dan moet ik er wel echt iets in zien wat ik zoek om mijn merrie aan te vullen (en dat is bij deze zeker niet het geval ;) ).

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

lexa
Berichten: 729
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:01

Revali schreef:
Oehlala schreef:
Dat is toch behoorlijk Revali, zit er verder wel een fatsoenlijke gust/dood veulenregeling op?


Enige wat ze er bij had staan... Zelfde jaar betalen nadat merrie drachtig is. Vond het niet heel duidelijk.. Hoe gaat dat met DV en niet pakken? Of überhaupt niet pakken? Is er een regeling om dan andere hengst te gebruiken oid


Als diepvries niet pakt is je rietje gewoon weg. Je veearts kan wel eventueel het sperma checken. Wij hebben altijd losse rietjes.

20/3/2024 Tangelo v/d Zuuthoeve x Chin Chin
23/4/2024 Filou X Destano X Gribaldi
27/6/2024 Nasdaq Z X Crown Z X Irish Taxi XX
7//7/2024 Nabeau DH Z X Kentucky

lexa
Berichten: 729
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:03

Had je ook al meer informatie over Ermitage ?

20/3/2024 Tangelo v/d Zuuthoeve x Chin Chin
23/4/2024 Filou X Destano X Gribaldi
27/6/2024 Nasdaq Z X Crown Z X Irish Taxi XX
7//7/2024 Nabeau DH Z X Kentucky

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:05

@gomir. Eens. Kan zijn dat deze natuurlijk tijd nodig heeft en pas interessant wordt als hij harder moet werken. Eerst maar eens zien hoe hij zich ontwikkeld.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:17

dat is niet overal, zijn ook hengstenhouders waar ook met diepvries een levend veulen garantie opzit en je het jaar erop terug kunt dekken tegen gereduceerd tarief, of geheel tarief.

Die Cumano is gefokt en in eigendom van Jos zelf. Het is ook zeker geen slecht paard, alleen de vraag is of je ermee vooruit fokt, of enkel een veulen ´produceert´.

Heeft hier iemand ervaring met United Touch? Iemand al veulens gezien of kent de hengst zelf?

Revali
Berichten: 1178
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:22

lexa schreef:
Had je ook al meer informatie over Ermitage ?


1200 of 500 per rietje, zelfde 'voorwaarden'

Rietjes werken ook prima bij ons en de merries. Maar ermitage wil ik bij een jonge merrie gebruiken. Twijfel ik of ik een rietje moet doen of toch vers

Gomir: juist dat heb ik ook hoor! Ik ga dan liever naar een ander. Maar Feromas wordt verder nergens aangeboden.en ik zag hem in Lanaken en was direct om(kijkend wat mijn merrie nodig heeft) Dat heb ik soms met hengsten. Dat had ik met Luigi. Dat had ik met Uricas en dat gevoel heb ik nu met Feromas. Maar ze maken het me wel lastig met zulk contact :o

Ermitage kan via Reinie

Ohlala: daarom vond ik deze voorwaarden ook niet duidelijk... Want hoef ik nu niet te betalen(bij niet drachtig) bij vers of werkt het bij een rietje ook zo..

Sita_xx
Berichten: 1622
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:23

gomir schreef:
Ben ik met je eens hoor Caro! Alleen als je het dan nog niet ziet vind ik het toch lastig om zo'n paard meteen te veroordelen. Zeker omdat ik van dit soort professionals ook niet verwacht dat ze in een slechte investeren. Of ik zo'n hengst ook zelf zou gebruiken is iets anders, dan moet ik er wel echt iets in zien wat ik zoek om mijn merrie aan te vullen (en dat is bij deze zeker niet het geval ;) ).



Maar als zo'n paard door een amateurfokker was gefokt die 1 veulen per jaar fokt was hij nooit opgevallen en door het verrichtingsonderzoek gekomen denk ik. Dat Jos Lansink op papier staat helpt hem wel verder en geeft hem dan denk ik een stukje voordeel van de twijfel mee.

Daarom denk ik wel dat als deze hengst aan kracht zich ontwikkeld en een gedegen opleiding krijgt toch wel op een noemenswaardig niveau zal kunnen komen. Hij leek wel een goede instelling te hebben.

Daarnaast zijn er wel meer hengsten die zelf in de sport niet heel veel gepresteerd hebben, maar het wel door lijken te fokken. Maar die gok is voor een jonge hengst dan wel te groot nog.

Revali
Berichten: 1178
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:27

Kijken jullie dan ook bij een bewezen hengst hoe hij als jong paard sprong? Soms wil ik het niet eens weten :)) en dat maakt het gebruik van zo'n jonge hengst best moeilijk. Kan nu wel niet zo veel zijn. Maar wie weet over 7 jaar... Ik heb me wel vaker vergist Y)(^)

lexa
Berichten: 729
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:30

Fokken is gokken ;)

20/3/2024 Tangelo v/d Zuuthoeve x Chin Chin
23/4/2024 Filou X Destano X Gribaldi
27/6/2024 Nasdaq Z X Crown Z X Irish Taxi XX
7//7/2024 Nabeau DH Z X Kentucky

Revali
Berichten: 1178
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:30



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers