Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lante
Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-20 23:56

Omdat ik geen recent topic voor de fokkerij van springpaarden kan vinden 2020 of zelfs 2019, open ik er zelf maar één.

Ik heb namelijk een allround gefokt paard van Goodtimes gekocht, met oog op de fokkerij. Uit deze lijn komen goeie dressuurpaarden en goeie springpaarden.

Ik overweeg eventueel voor dit jaar een goed bewegend springpaard op mijn merrie te doen. Ik heb al wat tips wat betreft beweging: v. Gogh, Indoctro, Contender.

Welke springpaardenfokkers of ruiters willen mee denken wat betreft hengsten keuze, opfok van springpaarden etc etc?

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard


caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:00

Leuk. Ik heb een ster merrie ultimo x numero uno x iroko.
Bij de hengst Van Gogh ben ik altijd bang dat er een poppetje uit komt. Vindt zijn nakomeling vaak wat pony achtig overkomen. Ben je daar niet bang voor met good times. Heb good times ook nog gereden en vindt de nakomelingen vaak leuk


Ik heb een leuke hengst gezien maar geen idee hou de nafok is baloutaire op de fb pagina van schockemohle.

Marijkeeee
Berichten: 6278
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:01

Hé wat leuk! Zelf zijn wij vroeger ook begonnen met een Goodtimes merrie, maar voornamelijk springrichting gekozen wel 1 maal een dressuurhengst. Puntje bij paaltje konden we prima beide kanten op met die merrie alleen stierf ze al op 8 jarige leeftijd bij de geboorte van een veulen. Maar gelukkig hadden we opvolgers en daar ben ik nog steeds heel blij mee!

Indoctro was bij ons een goede match en dat zorgde voor een top opvolger voor onze fokkerij. Die merrie is inmiddels al op leeftijd maar heeft haar meer dan goed bewezen. Preferent en prestatie geworden en we hebben nog 2 nakomelingen van haar. Dan hebben we uit dezelfde lijn nog 4. Stuk voor stuk ook fijne bewegers en wel met een vuurtje of stiekem bloed hoe je het ook maar wilt noemen.

Ik kan zo niet jou merrie beoordelen en weet de verdere afstamming ook niet. Daarom weet ik zo 123 niet welke hengsten erbij passen. Maar ik babbel graag gezellig mee hoor :)

Lante
Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-20 11:53

Kijk; waardevolle input! Indoctro is een serieuze kandidaat. Mijn merrie is niet heel erg groot met 1.65 en heeft genoeg bloed. Ik begrijp dat Van Gogh beter wat grootramiger paarden kan hebben. Ik heb zelf een hele fijne indoctro gereden en om mij heen zie ik ook erg fijne nakomelingen van hem die goed gemodelleerd zijn en goed kunnen bewegen. Omdat de merrie al 17 wordt dit jaar ga ik liefst wel voor bewezen verervers, want je weet nooit hoeveel veulens je er nog uit kunt fokken.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Elisa2
Berichten: 36668
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:13

Connect en zonen vielen mij positief op qua beweging.

Ik heb ook een paar hele fijne nakomelingen van VLD Jenssen gezien met veel lichaamsgebruik.

Nu ben ik geen super springpaarden kenner en ik kijk naar de springhengsten vanuit de dressuurhoek. Maar wellicht heb je er wat aan, Indoctro geeft ook fijne allrounders inderdaad en Lux/Lupicor..zij het dat die als wat lastiger bekend staan.

Numero Uno hetzelfde verhaal.

Heel oud bloed, maar Hamlet en Farmer gaven ook allround nakomelingen, en Burggraaf.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:18

Chapper (komt voor de helft uit een Duitse dressuurlijn), Dexter (Contender bloed, alleen DV), Mermus (Burggraaf gaf ook heul veel beweging, alleen nog DV). Geven allen beweging mee. Lupcor gaf ook beweging, alsmede een ietwat speciaal karakter. Carthino's doen het ook niet verkeerd, heeft Amor erachter zitten.
Guidam Sohn (staat in Tsjechië op dit moment), komt uit een lijn die bovengemiddeld kunnen springen alsmede bewegen. El Barone komt hier ook uit.
Voltaire gaf ook fijne bewegers en dat bloed is nog ruim voorhanden.

Elisa2
Berichten: 36668
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:13

Ik wilde inderdaad de holsteiner C lijn ook nog toevoegen, komen ook vaak veelzijdige paarden uit.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:31

leuk. eindelijk een topic voor springpaardenfokkers. zal later even uitgebreider reageren, als ik op de pc zit.

jazzejam
Berichten: 395
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:42

Hier fokken we ook met een spring gefokte kwpn. Merrie (Levantos IIxVoltaire) komt uit Molga stam en heeft nu veulen van Il est Balou aan de voet. Wij gaan volgend jaar pas weer dekken dus nu de tijd om verder te oriënteren.

1994****J.J. Jazz E Jam****
2008****D'Molga**** Levantos II x Voltaire
2018****Neila D'Molga**** El Salvador x Levantos II
2020****Phalco**** Il est Balou x Levantos II

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:13

Ik ben geen fokker, maar wel een ruiter die het liefst een springpaard (of eigenlijk een paard met nuchter karakter) heeft dat ook kan bewegen.
Ik had een Voltaire, die bewoog gewoon correct en had een wereldkarakter, en heb afgelopen jaar een Golddigger veulen gekocht dat fijn kan bewegen. Als ik naar de filmpjes van de afstammelingenkeuring van Golddigger kijk is hij geen uitzondering.
Wat is de verdere afstamming van je merrie Lante?

Lante
Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-20 20:28

Mijn merrie is een Goodtimes x Candyboy. Uit een bijzonder predikaat- en sportrijke merriestam. Moeder bracht al een Grand Prix dressuurpaard en er zijn ook meerdere goede springpaarden uit gefokt.
Er zit een lijnenteelt in op Nimmerdor, dus ik ga geen hengsten gebruiken met nog een keer Nimmerdor of Farn op het papier.
Verder had mijn merrie op de stap een 7,5 draf hetzelfde en een 9 op haar galop. En een 7,5 op springen (wat ze op de keuring voor het eerst deed, werd op verzoek van de fokker even voor de keuring gedaan door de eigenaar die daar geen affiniteit mee had). Merrie was uitgenodigd voor CK, maar is er niet heen geweest. Is dus alleen ster gebleven.

Voltaire was natuurlijk ook een fantastische hengst die heel veel goeds heeft gebracht. Golddigger ga ik even opzoeken, die ken ik nog niet. :)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:39

Even opgezocht, als ik de juiste merrie (w toch?) voor me heb komen er veel mooie combinaties met Indoctro in de lijn voor. Heb je voorkeur een bewezen hengst?

Lante
Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-20 20:52

Klopt inderdaad, dus dat is een serieuze kandidaat. Het grote nadeel is dat hij alleen in dv beschikbaar is.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Anoniem

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:17

Bij een allrounder denk ik niet direct aan Indoctro.
Numero Uno en Contender bloed kan idd goed bewegen met mooie modellen
Ik heb van Impressive een paar fijn bewegende jonge paarden gezien
Het is jammer dat Florian niet veel doet in de fokkerij want die kan voor een springpaard ook extra lopen

Antonius
Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:50

Ik lees ook graag mee. Ik rij eventing en fok bijna elk jaar een veulentje, maar niet altijd uit dezelfde merrie.
Mijn merrie waar ik nu mee fok is een Codex x Township xx x Fleuri du Manoir. Ik heb er nu een 7 jarige van Black Jack (Cornet x Heraldik xx) uit en een jaarling van Chaccato (Chacco Blue x Stakkato).
Ze is nu drachtig van Heatbeat Z (Heartbreaker x Ramiro), dit veulen willen we graag verkopen.
Voor dit jaar wil ik graag dekken met O'Neill van 't Eigenlo (Vigo D'Arsouilles x Montender).

Ik probeer steeds te fokken met een hengst die wat bloed heeft, zich goed laat rijden, snel in de reflexen is en aangezien het puur hobby is, wil ik ook graag verliefd zijn op de hengst :+.

In het verleden hebben we met andere merries oa ook al met Vigo, Bamako, Adorado, Carrico… gefokt.
Ik heb tot hiertoe alles al verkocht aan mensen die ik ken of via via ken, op eentje na, dus ik hoor en zie geregeld nog wel eentje die we gefokt hebben, altijd leuk :j

Olga89
Berichten: 1998
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:27

leuk topic!

Ik kom graag meekletsen :D

Hier ook een spring gefokte merrie maar madame heeft hoger dressuur dan springen gelopen _O-

De merrie is een Hold up Premier X Goodtimes X Sovereign bill. Ze is van 2003 heeft M2 dressuur, L springen en B eventing gelopen.

3 jaar geleden hebben wij haar eerste veulen verwelkomt. Dit is een hengstveulen geworden van Freedom (Advance X Corofino) en die ontwikkelt zich erg goed.
Hieronder een still uit een filmpje :))

[ img ]

27 april verwacht ik haar tweede veulen

[ img ]

jazzejam
Berichten: 395
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:21

Hier staan Impressive en Connect ook op het lijstje. Verder ben ik erg benieuwd naar de nakomelingen van Lay-out (Verdi x Tangelo) en Legend VDP (Grand Slam x Triomphe de Muze). Zijn er mensen die een van beide jonge hengsten al eens hebben gezien?

1994****J.J. Jazz E Jam****
2008****D'Molga**** Levantos II x Voltaire
2018****Neila D'Molga**** El Salvador x Levantos II
2020****Phalco**** Il est Balou x Levantos II

Antonius
Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:36

Waar is Connect gebleven? Volgens mij heeft die vorig jaar geen internationale wedstrijden gelopen?

Cioccolato
Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:47

Ik klets ook gezellig mee! :j


Olga89
Berichten: 1998
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:53

Antonius schreef:
Waar is Connect gebleven? Volgens mij heeft die vorig jaar geen internationale wedstrijden gelopen?


Klopt in september 2018 in Lier heeft die voor het laast gelopen, geen idee wat er daarna met hem is gebeurd. Er is voor dit jaar vers sperma beschikbaar van hem zie ik

Ketaki
Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:00

Is het toevallig een optie om juist bij zangersheide hengsten te k8jken of juist frans bloed. Denk dat dat wel mooi aansluit.


Mn vriend heeft ook een mooi gefokt springpaard.
Een falaise de muze nakomeling. Die gaat dit jaar gedekt worden door tangelo vd zuuthoeve.
Zowel bewezen in de sport als fokkerij.

Change3x
Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:27

Ik klets ook graag mee!

Ik heb een 5 jarige Marius Claudius x Niveau merrie uit een predikaatrijk lijntje, kan echt heel goed springen maar wel een apart karakter. Is als het goed is voor de helft verkocht aan we jonge prof in de buurt. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen!

Ook nog een 4 jarige Emir R x Furore staan, net zadelmak dus kan ik nog weinig over zeggen. Niet moeders mooiste maar lijkt wel een heel fijn karakter te hebben.

Daarnaast heb ik mijn Westpoint merrie (ja, dressuur :D ) drachtig van Dourkhan Hero Z. Merrie heeft zelf niet ontzettend veel vermogen maar springt wel heel netjes in de manieren, haar oma sprong ZZ. Ik ben heel benieuwd wat er uit deze combinatie gaat komen, is gewoon om zelf te houden en om lekker mee te kunnen rijden. Is in Juli uitgerekend dus denk dat we haar dit jaar leeg laten.

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:57

Nog een mee-kletser. Onze merrie (Concorde x Zeus ) is momenteel hoogdrachtig van Pegase van het Ruytershof (Comme il Faut x Cartani )

Lante
Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-20 17:39

Wordt een gezellig topic zo, erg leuk!

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

rensju
Berichten: 1579
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:47

Ik lees ook mee. Heb niet veel inbreng, heb wel een connect gefokt die nu 3 wordt. Kan er nog niet veel over zeggen qua beweging, maar dat is wel mede de reden dat ik hem toen gekozen heb. Ben ook benieuwd waarom we hem niet meer zien?

Ik ga laat de merrie misschien dit jaar weer dekken. Zo lastig die keuze!

Bjoet (v.Cardento)
Maéva (v. Connect)
Noud Willem van Bourboom (v. Fonger)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers