Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 08:45

Ik ben in het verleden al zoveel geld kwijt geraakt door diepvries dat vers ook gewoon mijn voorkeur heeft.

Mijn eerste merrie moet eind maart. Stilaan toch maar eens beginnen nadenken :D

Wat zijn jullie ervaringen met Codex One?


Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 08:54

MizzMontana schreef:
Umeo schreef:
Ik heb ook al veel positieve dingen van de Chacflys gehoord. Kan enkel niet uit ervaring spreken.

Is bij jullie de hengstenkeuze voor dit jaar al rond?
Ik word wel vrolijk van de nakomelingen van Inaico VDL. Vindt ze beter dan hemzelf :j (niet dat hij slecht is)


Ik ben er wel uit :j dit jaar gaat de merrie bij Contagio. Vorig jaar een jonge hengst gebruikt en nu kies ik voor een meer bewezen hengst.

Van de jongere hengsten spreekt Inaico me zeker aan.

Over volbloed heb ik al het eea gezegd in dit topic. Ik ben fan van volbloed maar zit dan ook aardig in de eventing hoek. Ik denk dat je tegenwoordig zeer goed moet weten welke volbloed je kiest . Voor mij is dat een hengst met hardheid, uithouding en instelling, eentje die langere periode steeple races (want springreflexen) heeft gelopen en uitgebreid getest is op karakter en rijdbaarheid bij een stamboek. De reden dat je tegenwoordig nog een volbloed hengst gebruikt is imo voor de eventing fokkerij of verbeteren van de merrielijn en hopen op een merrie veulen die je daarna inzet voor de fokkerij.

Vergeet inderdaad niet dat de (ren)galop van een volbloed een hele vlakke (viertakt) gang is. Verder hebben ze hierbij een hele brede achterbeenzetting om hun eigen voorbenen niet te raken.
De tijd dat een volbloed gebruiken automatisch betekent dat je je merrie veredeld is wel voorbij.


Op wat voor merrie ga je hem gebruiken?
Staat hier ook op het lijstje!

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:26

Keuren laat ik doen in beilen. Was altijd rond €300. Klinisch plus benen.

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:31

Ik twijfel nog over het keuren. Benen sowieso, maar zit er toch aan te denken om rug en hals mee te nemen. Als hij zich goed blijft ontwikkelen en de foto’s zijn goed, willen we kijken of we ‘m klaar kunnen laten maken voor de hengstenkeuring. En mocht ‘ie toch verkocht worden dan hebben we alvast de foto’s. Aan de andere kant is het ook maar een momentopname en kan er in tussentijd nog van alles gebeuren qua gezondheid.

Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:35

Helemaal als je 'm mogelijk voor de keuring wilt doen zou ik toch rug en hals meenemen. Dan weet je iig of het wat dat deel aan gaat zin heeft om er in te investeren.

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:56

Ja dat was inderdaad ook mijn gedachte. Aan de andere kant vind ik het lastig om te bepalen of het mogelijk een interessante zou zijn voor de keuring.
Ik ben daarin zowel een leek als misschien te bevooroordeeld. :D

eilander
Berichten: 3218
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 11:09

Volgens mij valt er voor het keuren nog wel eens te onderhandelen....

April 2024 Carrera x Zirocco blue
Juni 2024 Dallas VDL x Quabri de l'sle

eilander
Berichten: 3218
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 11:12

Julia schreef:
Ik twijfel nog over het keuren. Benen sowieso, maar zit er toch aan te denken om rug en hals mee te nemen. Als hij zich goed blijft ontwikkelen en de foto’s zijn goed, willen we kijken of we ‘m klaar kunnen laten maken voor de hengstenkeuring. En mocht ‘ie toch verkocht worden dan hebben we alvast de foto’s. Aan de andere kant is het ook maar een momentopname en kan er in tussentijd nog van alles gebeuren qua gezondheid.

Ja, enerzijds als de foto's bij verkoop ouder zijn dan 3 maanden willen ze vaak nieuwe foto's. Ik vind dan dat die voor rekening zijn voor de koper. Anderzijds wil je toch weten hoe de zaak er voor staat voordat je begint te investeren. Je komt dan niet voor verrassingen te staan (of teleurstelling)

April 2024 Carrera x Zirocco blue
Juni 2024 Dallas VDL x Quabri de l'sle

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 11:13

Je krijgt het wel meer en meer dat die voor een sportkeuring ook meegenomen worden, zeker bij de hogere bedragen. Op zich ook wel interessant om te weten of er daar geen afwijkingen zijn, want kan in het rijden veel problemen voorkomen. Soms kunnen bvb kleine aanpassingen in het beslag of gerichte osteo op basis van die inzichten zorgen dat een paard een pak beter gaat lopen.

eilander
Berichten: 3218
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 11:14

Pantykous schreef:
Helemaal als je 'm mogelijk voor de keuring wilt doen zou ik toch rug en hals meenemen. Dan weet je iig of het wat dat deel aan gaat zin heeft om er in te investeren.

Volgens mij willen vooral die amerikanen rug en hals op foto.
De Cornet die voor de veiling gaat is ook op rug en hals gekeurd.

Ik vind het allemaal wel heel ver gaan. Zo is er altijd wel iets wat niet deugd

April 2024 Carrera x Zirocco blue
Juni 2024 Dallas VDL x Quabri de l'sle

eilander
Berichten: 3218
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 11:16

merelhof schreef:
Je krijgt het wel meer en meer dat die voor een sportkeuring ook meegenomen worden, zeker bij de hogere bedragen. Op zich ook wel interessant om te weten of er daar geen afwijkingen zijn, want kan in het rijden veel problemen voorkomen. Soms kunnen bvb kleine aanpassingen in het beslag of gerichte osteo op basis van die inzichten zorgen dat een paard een pak beter gaat lopen.

Kan ook andersom denk ik dan. Een slechte hoefsmid kan n boel verknoeien.
Dat is op een foto moeilijk te bepalen

April 2024 Carrera x Zirocco blue
Juni 2024 Dallas VDL x Quabri de l'sle

MizzMontana
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 11:21

Umeo, het is voor onze Carambole X Lord de luxe merrie. Ik kies voor Contagio Z om een moderner bloed type te fokken, en vanwege zijn instelling en die van zijn nakomelingen. Hij springt efficiënt, lijkt werkwillig en sterk (hij heeft met meerdere ruiters tot late leeftijd op top niveau heeft gelopen). Verder lopen er in verhouding echt veel nakomelingen van hem mee in de top sport, ze willen het in elk geval doen.

Voor mij persoonlijk wil ik heel erg de focus houden op karakter en werkwilligheid van de hengst. Merrie is zelf ook een meewerker hoor.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

MizzMontana
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 11:23

Ik laat de benen op de foto zetten op mijn kosten als ze 3 zijn of bij verkoop betaal ik de foto’s van de benen bij afkeuren.
Als een koper meer foto’s wil dan mag dat zelf bekostigd worden. Ook bij afkeuren.
Maar goed, daar is de prijsklasse waarin ik verkoop dan ook naar imo.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 11:26

Hier worden de benen gekeurd op 3 jaar.
Als de koper dan andere foto's bij wilt dan is dat aan hem om die te betalen, ook bij afkeuren.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 12:18

Ik laat sws per been beoordelen en zodra het niet goed is betaal ik wat ik tot dan heb laten doen.

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 12:30

eilander schreef:
Julia schreef:
Ik twijfel nog over het keuren. Benen sowieso, maar zit er toch aan te denken om rug en hals mee te nemen. Als hij zich goed blijft ontwikkelen en de foto’s zijn goed, willen we kijken of we ‘m klaar kunnen laten maken voor de hengstenkeuring. En mocht ‘ie toch verkocht worden dan hebben we alvast de foto’s. Aan de andere kant is het ook maar een momentopname en kan er in tussentijd nog van alles gebeuren qua gezondheid.

Ja, enerzijds als de foto's bij verkoop ouder zijn dan 3 maanden willen ze vaak nieuwe foto's. Ik vind dan dat die voor rekening zijn voor de koper. Anderzijds wil je toch weten hoe de zaak er voor staat voordat je begint te investeren. Je komt dan niet voor verrassingen te staan (of teleurstelling)

Mocht hij verkocht worden en de eventuele kopers willen nieuwe foto’s, is dit voor hun kosten inderdaad.
In april gaat hij op de foto. We shall see.. Hopelijk niks geks.

Kort geleden heeft een kennis van mij een onbekeerde 3-jarige gekocht. Benen op de foto geweest, was allemaal goed. Beleren ging erg moeizaam en paard werd gevaarlijk. Toen foto’s van de rug gemaakt en bleek ernstig kissing spines te hebben. Dikke vette pech.
In dat opzicht snap ik wel dat kopers dingen willen uitsluiten, zeker bij grotere bedragen.

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:18

Kopers mogen bij mij rug en hals doen. Ik doe het niet want overal hoor ik dat men rug/hals over doen. Dan ga ik die kosten niet maken en is het de keuze plus kosten van de koper

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 23:33

eilander schreef:
merelhof schreef:
Je krijgt het wel meer en meer dat die voor een sportkeuring ook meegenomen worden, zeker bij de hogere bedragen. Op zich ook wel interessant om te weten of er daar geen afwijkingen zijn, want kan in het rijden veel problemen voorkomen. Soms kunnen bvb kleine aanpassingen in het beslag of gerichte osteo op basis van die inzichten zorgen dat een paard een pak beter gaat lopen.

Kan ook andersom denk ik dan. Een slechte hoefsmid kan n boel verknoeien.
Dat is op een foto moeilijk te bepalen

Ook waar, maar alles wat we weten kan maar helpen om een gelukkig paard te hebben. Het is niet omdat er slechte smeden zijn dat er geen slechte voeten zijn.

dosjxx
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 11:13

Clintrexo is trouwens dit jaar weer beschikbaar, en je hoeft pas in 2023 te betalen! Waren er hier mensen die met het gefokt hadden 2020?

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 13:21

Heeft iemand bij het VO de Cumano x Valentina vh heike gezien. Ik zoek filmpje maar vindt helemaal niks

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 13:24

dosjxx schreef:
Clintrexo is trouwens dit jaar weer beschikbaar, en je hoeft pas in 2023 te betalen! Waren er hier mensen die met het gefokt hadden 2020?


waar staat dat?

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 13:53


Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 14:56

caro29 schreef:
Heeft iemand bij het VO de Cumano x Valentina vh heike gezien. Ik zoek filmpje maar vindt helemaal niks


Ik heb hem op CMH gezien tijdens verrichtingsonderzoek.
Vindt er persoonlijk niet zo heel veel aan :D :o

oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 15:54

Zijn er nog hengstenshows te bekijken dit jaar? Ik weet dat 2&3 februari KWPN springpaarden is, maar de andere stamboeken?

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 16:03

NRPS hengstenshowdag is naar verwachting 12 maart.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers