Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bertje16
Berichten: 176
Geregistreerd: 27-05-21

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:17

lekker paard Eilander!

life is a roller coaster, you just gotta ride it. vh Lami


lexa
Berichten: 729
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 15:29


20/3/2024 Tangelo v/d Zuuthoeve x Chin Chin
23/4/2024 Filou X Destano X Gribaldi
27/6/2024 Nasdaq Z X Crown Z X Irish Taxi XX
7//7/2024 Nabeau DH Z X Kentucky

MizzMontana
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 16:35

Umeo schreef:
Ik heb ook al veel positieve dingen van de Chacflys gehoord. Kan enkel niet uit ervaring spreken.

Is bij jullie de hengstenkeuze voor dit jaar al rond?
Ik word wel vrolijk van de nakomelingen van Inaico VDL. Vindt ze beter dan hemzelf :j (niet dat hij slecht is)


Ik ben er wel uit :j dit jaar gaat de merrie bij Contagio. Vorig jaar een jonge hengst gebruikt en nu kies ik voor een meer bewezen hengst.

Van de jongere hengsten spreekt Inaico me zeker aan.

Over volbloed heb ik al het eea gezegd in dit topic. Ik ben fan van volbloed maar zit dan ook aardig in de eventing hoek. Ik denk dat je tegenwoordig zeer goed moet weten welke volbloed je kiest . Voor mij is dat een hengst met hardheid, uithouding en instelling, eentje die langere periode steeple races (want springreflexen) heeft gelopen en uitgebreid getest is op karakter en rijdbaarheid bij een stamboek. De reden dat je tegenwoordig nog een volbloed hengst gebruikt is imo voor de eventing fokkerij of verbeteren van de merrielijn en hopen op een merrie veulen die je daarna inzet voor de fokkerij.

Vergeet inderdaad niet dat de (ren)galop van een volbloed een hele vlakke (viertakt) gang is. Verder hebben ze hierbij een hele brede achterbeenzetting om hun eigen voorbenen niet te raken.
De tijd dat een volbloed gebruiken automatisch betekent dat je je merrie veredeld is wel voorbij.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 16:58

besita schreef:
Ja ik hou best veel van Chellano en kom best vaak een goede tegen idd vaak aan moederskant :j

Merelhof , het is een forum en een discussietopic , iedereen is vrij om zijn mening te geven
Ik kraak hem niet af , ik vind ( en dat is persoonlijk ) er weinig aan
Volbloed was 50 jaar terug goed om de merriestapel te verbeteren en te veredelen , dat was ook nodig
Ik denk niet dat we er nu nog meer volbloed aan toe moeten voegen ( neerwaarts type , vlakke galop enz )
Ik denk zelfs dat we best een beetje terug de omgekeerde richting op kunnen
Bovendien heeft volbloed heel veel ocd in de paardenstapel gebracht
En ja een Laudanum ( en andere ) hebben veel goede dingen bijgebracht
Maar zo ene heb je tegenwoordig ook niet meer voorhanden


Je vroeg me wat ik goed vond aan de franse moederlijn, ik zeg de volbloeden in de 5 de generatie, die wereldverdervers zijn.

Revali
Berichten: 1178
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:31

Bedankt iedereen voor de reactie!!

Eilander: top he! Op naar een goede veiling

Ik ben het met MM eens; hardheid, uithouding en instelling zouden de reden zijn waarom ik iets van volbloed zou gebruiken! Maar ik denk ook dat het ergens in de 3e/4e generatie moet zitten.

Julia
Berichten: 24742
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:50

Mooie merrie Eilander. Succes met de veiling!

Brigitte_D
Berichten: 681
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:36

Succes eilander mooi dier!

Jahoor doe mij chellano maar in de moederlijn, heb nog een 2,5 jarige highway, geen moment spijt van die keuze gehad!

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

lexa
Berichten: 729
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 18:48

Wel goed dat je dat allemaal heb uitgezocht Merelhof Ik vind die hengst helemaal niet zo verkeerd. Keer wat anders dan het VDL bloed… Franse paarden staan nog altijd bovenaan ;)

20/3/2024 Tangelo v/d Zuuthoeve x Chin Chin
23/4/2024 Filou X Destano X Gribaldi
27/6/2024 Nasdaq Z X Crown Z X Irish Taxi XX
7//7/2024 Nabeau DH Z X Kentucky

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:41

lexa schreef:
Wel goed dat je dat allemaal heb uitgezocht Merelhof Ik vind die hengst helemaal niet zo verkeerd. Keer wat anders dan het VDL bloed… Franse paarden staan nog altijd bovenaan ;)

Bedankt, vind het interessant om eens wat andere lijnen te bestuderen, je komt wel op patronen en combinaties die meer succes hebben dan anderen. Dat zie je dan weer terug in actuele sportpaarden. Het is een hobby :).

Antonius
Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 20:28

Iemand al gedekt met Count On Me van zangersheide? Ik ben wel fan van Comilfo plus maar wil hem zelf niet gebruiken omwille van wffs positief vandaar even aan het kijken naar zonen ervan.

Revali
Berichten: 1178
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:14

Antonius schreef:
Iemand al gedekt met Count On Me van zangersheide? Ik ben wel fan van Comilfo plus maar wil hem zelf niet gebruiken omwille van wffs positief vandaar even aan het kijken naar zonen ervan.


Hij valt mij zeer positief op!! Maar hij lijkt me wel wat beknopt in de rug.

Julia
Berichten: 24742
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:39

Mij ook! Evenals de Comilfo Plus zoon Copycat Z.

Revali
Berichten: 1178
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:48

Julia schreef:
Mij ook! Evenals de Comilfo Plus zoon Copycat Z.


Die heb ik in het echt gezien. Net een kat *\o/* alleen vond hem niet al te groot en ook erg kort in de rug

Ik verbaas me over sommige hengsten van Comme il faut die wel veel lengte en maat hebben (komme casall, pegase, parfait enz)en dat dus blijkbaar ook doorfokken! heb ondertussen ook heel veel beknopte pony's gezien

Heb een beetje haat liefde relatie met comme il faut :') ook omdat de voetjes vaak niet mooi waren

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 07:41

Ik heb enkele jaren geleden mijn stinkende best gedaan om een veulen van CIF te krijgen. Is toen niet gelukt. Weet niet of ik het vandaag de dag opnieuw zou doen :Y)

Ik wil afhankelijk van wat er dit jaar uit valt wel eens een gokje wagen met enkele jonge hengsten/minder bekende hengsten :))

besita
Berichten: 6775
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 09:02

merelhof schreef:
besita schreef:
Ja ik hou best veel van Chellano en kom best vaak een goede tegen idd vaak aan moederskant :j

Merelhof , het is een forum en een discussietopic , iedereen is vrij om zijn mening te geven
Ik kraak hem niet af , ik vind ( en dat is persoonlijk ) er weinig aan
Volbloed was 50 jaar terug goed om de merriestapel te verbeteren en te veredelen , dat was ook nodig
Ik denk niet dat we er nu nog meer volbloed aan toe moeten voegen ( neerwaarts type , vlakke galop enz )
Ik denk zelfs dat we best een beetje terug de omgekeerde richting op kunnen
Bovendien heeft volbloed heel veel ocd in de paardenstapel gebracht
En ja een Laudanum ( en andere ) hebben veel goede dingen bijgebracht
Maar zo ene heb je tegenwoordig ook niet meer voorhanden


Je vroeg me wat ik goed vond aan de franse moederlijn, ik zeg de volbloeden in de 5 de generatie, die wereldverdervers zijn.

Ok
Ik kijk anders naar een merrielijn als in : niet naar de hengsten wat zijn gebruikt maar naar de predikaten /prestaties vd moeders ( en stokmaat , type ,gezondheid ,karakter ) en wat ze reeds hebben gegeven aan nakomelingen

Voorbeeld : Een chacco blue x For pleasure x Diamant x Cassini x Landgraf zegt mij niet dat dit een goede moederlijn is




Eilander , goede merrie wel een hele merrie zo te zien , of niet ? Vind van op vidéos oordelen op koop zo moeilijk :o

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 09:18

besita schreef:
Ok
Ik kijk anders naar een merrielijn als in : niet naar de hengsten wat zijn gebruikt maar naar de predikaten /prestaties vd moeders ( en stokmaat , type ,gezondheid ,karakter ) en wat ze reeds hebben gegeven aan nakomelingen

Voorbeeld : Een chacco blue x For pleasure x Diamant x Cassini x Landgraf zegt mij niet dat dit een goede moederlijn is


Predikaten zeggen mij weinig maar sport en bloedlijnen dan weer wel. Zeker bij Franse paarden zoek ik de nakomelingen op bij het SF, dikwijls meer info daar.

Firegirl
Berichten: 948
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 10:47

Toch blijft het lastig om te kijken naar predikaten en sport. Niet ieder paard komt terecht bij iemand die er mee de sport in gaat of naar keuringen.
Soms moet je maar net het geluk hebben om de moederlijn te kennen.

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22

Bertje16
Berichten: 176
Geregistreerd: 27-05-21

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:06

sport vereist ook dat je zelf op onderzoek gaat. Ik weet niet hoe andere stamboeken daar mee omgaan maar KWPN weigert sommige gegevens in de database op te nemen als deze niet aan hun criteria voldoen. Bijv gegevens van buitenlandse sportorganisaties.

life is a roller coaster, you just gotta ride it. vh Lami

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 13:02

Die van KBRSF nemen ze toch mee op...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

besita
Berichten: 6775
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 13:10

Firegirl schreef:
Toch blijft het lastig om te kijken naar predikaten en sport. Niet ieder paard komt terecht bij iemand die er mee de sport in gaat of naar keuringen.
Soms moet je maar net het geluk hebben om de moederlijn te kennen.

Lastig ja
Maar toch kan je zelf veel zoekwerk verrichten ( google , FB , youtube..) en kom je vaak toch info , filmpjes of foto's van familieleden tegen .Een 1.10 parcours kan ook informatie geven over kwaliteit ipv een resultaat op 1.40

Bertje16
Berichten: 176
Geregistreerd: 27-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 13:44

s0173957 schreef:
Die van KBRSF nemen ze toch mee op...


Bij mij niet, hoewel 1.10 ms niet voldoende is voor een vermelding. Zo ook Tsjechie. Het wordt wel geteld voor het predikaat toen ik de juiste gegevens van de federatie had verzameld maar niet vermeldt in database

life is a roller coaster, you just gotta ride it. vh Lami

Iorrr
Berichten: 4023
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:11

Onze draagmerrie begint te veranderen. Ze heeft echt behoorlijk uier en wordt ook losser… Spannend!

Gister zelf met de Il est Balou de eerste les gereden van een jonge paarden competitie. Wat een heerlijk paard! We hadden alleen nog maar kruisjes gedaan omdat ik helemaal nog niet zo lang weer rij nadat ik ruim twee jaar geleden m’n knie verbrijzelde…

Pakt alles zo aan!

[ img ]

You can lead a horse to water, but you can't make it drink

eilander
Berichten: 3218
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:21

Ben ook al een hele poos weg van Comilfo plus. Ik durf m wel te gebruiken ook ondank mischien de beperkte lengte. Mijn eigen merries zijn royaal, op de Chin na mischien. Nadeel is dat Zangersheide-kwak weer moeilijker op het eiland te krijgen is dus val ik vaak in het zelfde straatje.

April 2024 Carrera x Zirocco blue
Juni 2024 Dallas VDL x Quabri de l'sle

eilander
Berichten: 3218
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:27

Bertje16 schreef:
sport vereist ook dat je zelf op onderzoek gaat. Ik weet niet hoe andere stamboeken daar mee omgaan maar KWPN weigert sommige gegevens in de database op te nemen als deze niet aan hun criteria voldoen. Bijv gegevens van buitenlandse sportorganisaties.

Heb ik ook ervaring mee. Er loopt(liep) een Hold up premier (Zoeara)uit Lavendel foutloos in de Nationscup in Colombia 1.50m. Heb het op film staan maar nergens staat het geregistreerd
:(
Ben er in de tijd mee bezig geweest maar heb de moed opgegeven. Ze staat 1.40m geregistreerd. 1.50m staat toch mooier }:0

April 2024 Carrera x Zirocco blue
Juni 2024 Dallas VDL x Quabri de l'sle

eilander
Berichten: 3218
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:28

Dapper Iorrr!

April 2024 Carrera x Zirocco blue
Juni 2024 Dallas VDL x Quabri de l'sle


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Tamara, Googlebot, OmgiliBot en 54 bezoekers