Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iorrr

Berichten: 4036
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:30

Hechten jullie überhaupt veel waarde aan DOC? Het zegt mij echt niks...

Van de oudere fokmerries die al PROK waren heb ik de waarde dan ook niet laten bepalen om het simpele feit dat ik PROK veel belangrijker vind.

Ook hebben wij een merrie staan die tot op heden alle nakomelingen goed had op de foto. Merrie heeft nu een veulen gegeven waarvan de DOC waarde onvoldoende was (geen idee van haar eigen waarde en /of de andere nakomelingen)... Is zo’n veulen dan minder waard voor jullie?

Andersom heb ik ook wel een paard gehad met een uitmuntende DOC waarde (105) en die was helemaal verrot op de foto. 3 OCD’s en in twee benen Cystes.... Maar als fokmerrie kon ze dus op papier er prima mee door...

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:34

Kennen jullie iets van El Barone 111? Lijkt me wel een buffel?

Marijkeeee
Berichten: 6290
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:35

Het gaat nog niet lang genoeg mee denk ik om echt waarde aan te geven. Voor de fokkerij op papier is het leuk, maar voor de rest zegt het mij niet veel. Uiteindelijk gaat het er toch om of ze op rontg goed zijn voor de sport en verkoop. Bij verkoop maakt prok ook niet super veel uit dan willen ze nog extra foto's ect. Ja leuk dat ze het predicaat hebben maar daar blijft het bij. Prok keuren doen we niet meer als ze d-oc hebben dan met 3/4 jr rontg keuren voor sport en bij goed houden we ze eerst aan. Tot nu toe geluk en is alles nog goed.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:52

Dat een merrie zelf PROK is zegt minder over wat ze doorgeeft dan D-OC. Als fokmerrie heb ik dus liever D-OC erbij en dan een sportkeuring als ze 3 zijn, net als Marijke.

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:44

rensju schreef:
Kennen jullie iets van El Barone 111? Lijkt me wel een buffel?

Ja maar fokt wel best bloederige veulens ..komt dat Libero bloed weer boven

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:48

Ik geef echt niks om die predikaten ook niet het prok certificaat..
2 perfecte prokkers gehad en beide totaal niet door een sportkeuring te krijgen telkens voor de straalbenen
En volgens mij krijg je prok zelfs met ocd in de kogels , vind ik geen goede zaak

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:02

Mijn schoonvader heeft de moeder van El Barone gefokt: Naktibro. Haar moeder Fanakta, was een Zeus merrie. Deze merrie gaf veel bloed mee aan haar nakomelingen.

Iorrr

Berichten: 4036
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:59

Bij 2,5/3 jaar oud gaan ze eerst voor de sport op de foto. Dat is check 1. Anders gaan ze ook niet onder het zadel. Maar lijkt dat goed dan zijn het maar een paar foto’s meer voor de PROK dus dan doen we die erbij.

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:02

Iorrr schreef:
Bij 2,5/3 jaar oud gaan ze eerst voor de sport op de foto. Dat is check 1. Anders gaan ze ook niet onder het zadel. Maar lijkt dat goed dan zijn het maar een paar foto’s meer voor de PROK dus dan doen we die erbij.


Ok dat vind ik prima :j

Revali

Berichten: 1194
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:17

hoogendroog schreef:
Mijn schoonvader heeft de moeder van El Barone gefokt: Naktibro. Haar moeder Fanakta, was een Zeus merrie. Deze merrie gaf veel bloed mee aan haar nakomelingen.


Wat leuk!!
Wij hebben vroeger ook een Libero fokmerrie gehad... Poeh die gaf echt karakter paarden :')

Weten jullie misschien ook waar ik de Olympische kaders van elk land kan vinden betreft het springen? Was even benieuwd welke hengsten er mee gaan lopen

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:24

Revali schreef:
hoogendroog schreef:
Mijn schoonvader heeft de moeder van El Barone gefokt: Naktibro. Haar moeder Fanakta, was een Zeus merrie. Deze merrie gaf veel bloed mee aan haar nakomelingen.


Wat leuk!!
Wij hebben vroeger ook een Libero fokmerrie gehad... Poeh die gaf echt karakter paarden :')


Haha been there _O-
Ik heb er dan nog Clinton opgezet en daar dan weer een Balou uit :=

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:51

Hier veel twijfels. Heb 2 rietjes Jaguar mail die ik eigenlijk zou willen gebruiken op mijn merrie. Nou is de merrie vorig jaar drachtig geweest maar daarna het vruchtje verloren. Nou weet ik dat de kans op dracht met diepvries kleiner is, en geloof als ze een jaar gust zijn nog kleiner. Zou het zonde vinden als de 2 rietjes niet pakken, bewaar die dan liever voor haar dochter die in de opfok staat. Dan toch maar voor vers gaan dit jaar?

Ook qua hengstenkeuze wordt het dan lastiger. Gaan we nog een keer Love Connects proberen, of voor de veelzijdige H-Ekwador (dressuurhengst die ook goede springer/eventers geeft). Innovation is ook nog een optie, ben erg tevreden met haar van Gogh veulen en Contendro 1 bloed is voor de eventing ook wel mooi... keuzes :Y) . Misschien vanuit hier nog andere suggesties? Zoek een hengst die veel front heeft, souplesse, fijn karakter en het liefst wat hoogbenig. Hoog percentage volbloed zou helemaal mooi zijn.

Marijkeeee
Berichten: 6290
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:31


Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:49

Eef_Bam schreef:
Hier veel twijfels. Heb 2 rietjes Jaguar mail die ik eigenlijk zou willen gebruiken op mijn merrie. Nou is de merrie vorig jaar drachtig geweest maar daarna het vruchtje verloren. Nou weet ik dat de kans op dracht met diepvries kleiner is, en geloof als ze een jaar gust zijn nog kleiner. Zou het zonde vinden als de 2 rietjes niet pakken, bewaar die dan liever voor haar dochter die in de opfok staat. Dan toch maar voor vers gaan dit jaar?

Ook qua hengstenkeuze wordt het dan lastiger. Gaan we nog een keer Love Connects proberen, of voor de veelzijdige H-Ekwador (dressuurhengst die ook goede springer/eventers geeft). Innovation is ook nog een optie, ben erg tevreden met haar van Gogh veulen en Contendro 1 bloed is voor de eventing ook wel mooi... keuzes :Y) . Misschien vanuit hier nog andere suggesties? Zoek een hengst die veel front heeft, souplesse, fijn karakter en het liefst wat hoogbenig. Hoog percentage volbloed zou helemaal mooi zijn.


maar als de cyclus vorig jaar goed was en de merrie ook direct gepakt heeft, kun je het toch doen met diepvries? Bij de jonge merrie is er ook geen garantie dat ze drachtig wordt en blijft toch?
Vind dat ook een moeilijke hoor.

die H-Ekwador, als ik die opzoek, dan zie ik nu niet direct veel eventing/springpaarden in die nakomelingenlijst staan. Missen er dan een paar? En weet jij hoe hij qua extrieur fokt? Het zou misschien wel een optie kunnen zijn voor mijn Jaguar Mail merrie.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:11

Oehlala schreef:
Eef_Bam schreef:
Hier veel twijfels. Heb 2 rietjes Jaguar mail die ik eigenlijk zou willen gebruiken op mijn merrie. Nou is de merrie vorig jaar drachtig geweest maar daarna het vruchtje verloren. Nou weet ik dat de kans op dracht met diepvries kleiner is, en geloof als ze een jaar gust zijn nog kleiner. Zou het zonde vinden als de 2 rietjes niet pakken, bewaar die dan liever voor haar dochter die in de opfok staat. Dan toch maar voor vers gaan dit jaar?

Ook qua hengstenkeuze wordt het dan lastiger. Gaan we nog een keer Love Connects proberen, of voor de veelzijdige H-Ekwador (dressuurhengst die ook goede springer/eventers geeft). Innovation is ook nog een optie, ben erg tevreden met haar van Gogh veulen en Contendro 1 bloed is voor de eventing ook wel mooi... keuzes :Y) . Misschien vanuit hier nog andere suggesties? Zoek een hengst die veel front heeft, souplesse, fijn karakter en het liefst wat hoogbenig. Hoog percentage volbloed zou helemaal mooi zijn.


maar als de cyclus vorig jaar goed was en de merrie ook direct gepakt heeft, kun je het toch doen met diepvries? Bij de jonge merrie is er ook geen garantie dat ze drachtig wordt en blijft toch?
Vind dat ook een moeilijke hoor.

die H-Ekwador, als ik die opzoek, dan zie ik nu niet direct veel eventing/springpaarden in die nakomelingenlijst staan. Missen er dan een paar? En weet jij hoe hij qua extrieur fokt? Het zou misschien wel een optie kunnen zijn voor mijn Jaguar Mail merrie.


Ik heb een tijd geleden een wetenschappelijk onderzoek gelezen waaruit bleek dat de kans op dracht kleiner is bij merries die niet dat jaar een veulen heb gehad. En daarnaast is de kans op dracht sowieso kleiner bij een oudere merrie, mijn merrie is 14. Geeft verder geen garanties voor een jonge merrie, maar maakt de kans dat het daarbij lukt wel iets groter, en met 2 rietjes heb je eigenlijk maar 1 poging. Maar goed, voorheen werd de merrie altijd goed drachtig, afgelopen jaar alleen niet blijven zitten.

Er zijn niet onwijs veel nakomelingen van H-Ekwador actief in de eventing, op horsetelex zie ik er 2 die 3/4* lopen uit dresssuurgefokte moeders. Maar qua bloedlijnen en percentages (73%) vind ik hem vooral interessant. De veulens die ik heb gezien in de eventingkeuring/veiling van hem spraken me ook aan. Qua exterieur vind ik de hengst zelf iets te zwaar/veel front hebben (nou is hij ook moddervet op veel beelden). Maar dat vond ik van zijn nakomelingen eigenlijk niet. Op een merrie met wat weinig front zoals die van mij durf ik dat wel aan. Springkwaliteit is natuurlijk lastig inschatten. Maar omdat ik zelf een Negro heb zou het ook niet erg zijn als er uiteindelijk een dressuurpaard uitkomt. Daarnaast zou ik uit mijn zwarte merrie gewoon heel graag een zwarte/zwart geboren schimmel nakomeling fokken :o .

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:08

Ik ben puur via de afkomst Heartbraker x Carthago op 2 hengsten uitgekomen: Harley VDL en Hardrock Z. De merrie waarmee ik zou fokken heeft namelijk een halfzus van Carthago die al 2 goede heartbreaker nakomelingen heeft gegeven (Gamko S bijvoorbeeld). Puur op papier lijken deze me dus een goed combinatie. Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de hengsten? Zijn er voorkeuren?

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:22

Revali ik las zojuist een bericht op de NOS dat Japan nu de eerste twijfels laat horen over het doorgaan van de OS. Er werd in dat artikel ook gehint op weer uitstellen, wat misschien wel weer interessante hengsten met vers sperma beschikbaar geeft.

In het kader daarvan, wie weet waar Quabri vorig jaar vers beschikbaar was?

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:22

Ik denk dat ze best wel vergelijkbaar zijn
Met Harley fok je vaak wel veel wit
Maar ik vind ze beide zeker goede hengsten als je souplesse en scherpte wil toevoegen
Ik heb zelf een nu 5 jarige Hardrock x Emerald ,Hardrock heeft bij deze geen maat toegevoegd ( heb een Colestus van 1.70 uit de Emerald en de Hardrock zit meer rond de 1.65-66 zoals de moeder ) veel bloed ,karakter genoeg ,heel elastisch

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:23

Dat was ergens in de walen denk ik ,zal het eens opzoeken

Bij horse of belgium ( sitte ) idd

Laurentii

Berichten: 2078
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:47

Hier hopelijk binnen 1,5 maand een gezond Emerald veulen.
Ik hoor wel van veel kanten dat Emerald's nakomelingen niet altijd goed zijn op foto. Veel slechte straalbenen.
Ik heb één keer een Jilbert gehad uit dezelfde stam, was ook slecht op foto, al de rest van die lijn was 100% goedgekeurd.
Dus vind het wel een beetje spannend.

El Barone geeft tot nu toe goede springers, grote en soepele paarden vaak, met veel vermogen.

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:11

Straalbenen is altijd een minpunt geweest bij veel franse paarden en dat zal dan in de nakomelingen zeker een aandachtspunt kunnen zijn
Dat is met Nabab niet minder ( ook vaak mindere gezondheid )
Emerald =Diamant
Nabab =Quidam

Laurentii

Berichten: 2078
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:29

Bij Emerald zou het vanuit de moederlijn komen werd mij verteld.
ik heb het risico toch genomen omdat mijn merrielijn eigenlijk altijd goed is op foto.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:25

Vader Heraldik XX van H.Ekwador heeft volgens mij goede eventers gegeven? In dat opzicht is hij natuurlijk best interessant.

lexa

Berichten: 737
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:36

Niet eerder gehoord over Emerald ...ik heb nog een Nixon hengst die gaat ook in het voorjaar op de foto dan ben ik benieuwd....

_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 01:17

Misschien quool du bois Margot? Is selle france gefokt. Veulen is erg dapper en stoer. En ook bloedmooi om te zien. Stond in 2019 bij reini van teeuwis ter dekking

Eef_Bam schreef:
Hier veel twijfels. Heb 2 rietjes Jaguar mail die ik eigenlijk zou willen gebruiken op mijn merrie. Nou is de merrie vorig jaar drachtig geweest maar daarna het vruchtje verloren. Nou weet ik dat de kans op dracht met diepvries kleiner is, en geloof als ze een jaar gust zijn nog kleiner. Zou het zonde vinden als de 2 rietjes niet pakken, bewaar die dan liever voor haar dochter die in de opfok staat. Dan toch maar voor vers gaan dit jaar?

Ook qua hengstenkeuze wordt het dan lastiger. Gaan we nog een keer Love Connects proberen, of voor de veelzijdige H-Ekwador (dressuurhengst die ook goede springer/eventers geeft). Innovation is ook nog een optie, ben erg tevreden met haar van Gogh veulen en Contendro 1 bloed is voor de eventing ook wel mooi... keuzes :Y) . Misschien vanuit hier nog andere suggesties? Zoek een hengst die veel front heeft, souplesse, fijn karakter en het liefst wat hoogbenig. Hoog percentage volbloed zou helemaal mooi zijn.