Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 16:42

merelhof schreef:


Thnx, maar hij staat niet in de catalogus dan?

Zou hij dan uit de sport gaan? In Aken liep het niet zo geweldig.

Denk dat de meeste ook wachten met iets organiseren tot het met Corona wat duidelijker is.


caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:20

Umeo schreef:
caro29 schreef:
Heeft iemand bij het VO de Cumano x Valentina vh heike gezien. Ik zoek filmpje maar vindt helemaal niks


Ik heb hem op CMH gezien tijdens verrichtingsonderzoek.
Vindt er persoonlijk niet zo heel veel aan :D :o


Het bloed vind ik interessant maar lage cijfers op de beweging en korte hals. Ik kan alleen een paar drafpassen zien

oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:45

gomir schreef:
NRPS hengstenshowdag is naar verwachting 12 maart.

Dank je wel!

Heb ook een berichtje naar van Uytert gedaan. Zou erg graag weten of Diarado nog ergens te zien is de komende tijd. Zoals ik er nu tegenaan kijk, gaat dit hem worden, maar zou hem graag een keer zien.

Revali
Berichten: 1178
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:17

caro29 schreef:
Het bloed vind ik interessant maar lage cijfers op de beweging en korte hals. Ik kan alleen een paar drafpassen zien


Bij zangersheide was hij alleen op 't straatje... Dag erna was hij kreupel. Ik heb gehoord dat het een beetje een ordinaire knol is. En dat het springen tegenviel. Maar ik heb hem alleen op het straatje gezien bij zangersheide en toen werd ik er al niet warm van

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:23

Revali schreef:
caro29 schreef:
Het bloed vind ik interessant maar lage cijfers op de beweging en korte hals. Ik kan alleen een paar drafpassen zien


Bij zangersheide was hij alleen op 't straatje... Dag erna was hij kreupel. Ik heb gehoord dat het een beetje een ordinaire knol is. En dat het springen tegenviel. Maar ik heb hem alleen op het straatje gezien bij zangersheide en toen werd ik er al niet warm van


het hele verrichtingsonderzoek bij het KWPN staat toch gewoon op clipmyhorse van deze?
Stap 6,5/draf 6/galop 7/aanleg 7,5/ rijdbaarheid 8 gemiddeld 7,75 geloof ik.
Hengst lijkt veel eigen karakter te hebben zo vd filmpjes. Vind deze hengst vooral commercieel gefokt, maar niet zozeer foktechnisch vooruit gefokt.

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 21:10

Ik heb er geen abonnement. Ik zie 10 sec en dan stopt hij en moet ik abonnement afsluiten. Cijfers heb ik wel gezien.

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 21:28

Oehlala schreef:
merelhof schreef:


Thnx, maar hij staat niet in de catalogus dan?

Zou hij dan uit de sport gaan? In Aken liep het niet zo geweldig.

Denk dat de meeste ook wachten met iets organiseren tot het met Corona wat duidelijker is.


Geen idee,blessure kan ook reden zijn bvb, het zijn zo een rare tijden dat er weinig lijn in te trekken is. Komen we allemaal wel weer uit.

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 08:15

oji schreef:
gomir schreef:
NRPS hengstenshowdag is naar verwachting 12 maart.

Dank je wel!

Heb ook een berichtje naar van Uytert gedaan. Zou erg graag weten of Diarado nog ergens te zien is de komende tijd. Zoals ik er nu tegenaan kijk, gaat dit hem worden, maar zou hem graag een keer zien.


Zou op mijn merries ook wel passen denk ik...

eilander
Berichten: 3218
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 08:36

Ik vind 2200,- euro dekgeld achterlijk veel geld voor een hengst die niet de wereld gedaan en gebracht heeft

April 2024 Carrera x Zirocco blue
Juni 2024 Dallas VDL x Quabri de l'sle

Bertje16
Berichten: 176
Geregistreerd: 27-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:12

Revali schreef:
caro29 schreef:
Het bloed vind ik interessant maar lage cijfers op de beweging en korte hals. Ik kan alleen een paar drafpassen zien


Bij zangersheide was hij alleen op 't straatje... Dag erna was hij kreupel. Ik heb gehoord dat het een beetje een ordinaire knol is. En dat het springen tegenviel. Maar ik heb hem alleen op het straatje gezien bij zangersheide en toen werd ik er al niet warm van


Bij het verrichtingsonderzoek had ik het idee dat hij naast bloedlijn, ook een beetje eigenaren bonus heeft gekregen. Maar eens zien hoe hij zich verder ontwikkeld

life is a roller coaster, you just gotta ride it. vh Lami

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:23

@ Bertje dat zou natuurlijk kunnen. Moeder heeft er wel veel sport in zitten en vader heeft zich ook bewezen. We wachten het af.

oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:05

eilander schreef:
Ik vind 2200,- euro dekgeld achterlijk veel geld voor een hengst die niet de wereld gedaan en gebracht heeft

Snap ik eilander, ik zou ook liegen als ik zou zeggen dat ik het niet veel geld vind.

Als ik meerdere veulens per jaar zou fokken, of als ik een veulen voor de verkoop zou fokken, zou ik dit waarschijnlijk ook teveel vinden. Maar ik fok dit veulen puur voor mijzelf en denk dat ik in combinatie met mijn merrie met deze hengst de mooiste aansluiting heb op zowel karakter, als exterieur en springmanieren, voor een paard dat bij mij past. En dan geldt smaak natuurlijk ook nog, deze hengst is qua type helemaal waar ik op val en voert bloed waar ik ook weg van bent (diamant, contender en cor de la bruyere). Als ik dan het verschil in dekgeld met deze hengst, of een meer regulier dekgeld van zeg 1500, dus 750 euro verschil, afweeg tegen het totale kostenplaatje en toch mijn doel (of dat lukt is natuurlijk altijd een gok) om zo'n 20 jaar plezier met de nakomeling te hebben. Dan is dat gewoon een bewuste afweging om het niet op het dekgeld te laten afketsen.

Wie weet als mijn merrie het allemaal heel fit en goed doorstaat en het fokken verslavend gaat zijn, dat ik na dit veulen nog een veulen met haar ga fokken, maar dan voor de verkoop (3 paarden is mij gewoon teveel), dan zou ik andere keuzes kunnen maken. Dan zou ik waarschijnlijk bv maat veel meer mee laten wegen, maar voor mijzelf hoeft het bv allemaal niet zo groot :D


Brigitte_D
Berichten: 681
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:43

Pfff heeft iemand nog suggesties wat betreft röntgenen en castreren, heb arts en dier klijndijk en dap schoonloo net gebeld.

Arts en dier 477 euro röntgen alleen de benen, schoonloo 455 euro.
Castreren 200 euro en 255 euro.

Vind vooral de röntgen keuring wel aan de prijs..

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:16

Brigitte_D schreef:
Pfff heeft iemand nog suggesties wat betreft röntgenen en castreren, heb arts en dier klijndijk en dap schoonloo net gebeld.

Arts en dier 477 euro röntgen alleen de benen, schoonloo 455 euro.
Castreren 200 euro en 255 euro.

Vind vooral de röntgen keuring wel aan de prijs..


Bel weggemans in beilen eens. Kan nog wel eens een boel schelen

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:20

oji schreef:
eilander schreef:
Ik vind 2200,- euro dekgeld achterlijk veel geld voor een hengst die niet de wereld gedaan en gebracht heeft

Snap ik eilander, ik zou ook liegen als ik zou zeggen dat ik het niet veel geld vind.

Als ik meerdere veulens per jaar zou fokken, of als ik een veulen voor de verkoop zou fokken, zou ik dit waarschijnlijk ook teveel vinden. Maar ik fok dit veulen puur voor mijzelf en denk dat ik in combinatie met mijn merrie met deze hengst de mooiste aansluiting heb op zowel karakter, als exterieur en springmanieren, voor een paard dat bij mij past. En dan geldt smaak natuurlijk ook nog, deze hengst is qua type helemaal waar ik op val en voert bloed waar ik ook weg van bent (diamant, contender en cor de la bruyere). Als ik dan het verschil in dekgeld met deze hengst, of een meer regulier dekgeld van zeg 1500, dus 750 euro verschil, afweeg tegen het totale kostenplaatje en toch mijn doel (of dat lukt is natuurlijk altijd een gok) om zo'n 20 jaar plezier met de nakomeling te hebben. Dan is dat gewoon een bewuste afweging om het niet op het dekgeld te laten afketsen.

Wie weet als mijn merrie het allemaal heel fit en goed doorstaat en het fokken verslavend gaat zijn, dat ik na dit veulen nog een veulen met haar ga fokken, maar dan voor de verkoop (3 paarden is mij gewoon teveel), dan zou ik andere keuzes kunnen maken. Dan zou ik waarschijnlijk bv maat veel meer mee laten wegen, maar voor mijzelf hoeft het bv allemaal niet zo groot :D


Denk dat je een heel juiste redenering maakt. Op een paar honderd euro moet je niet kijken. Diarado is, op de aandacht voor de maat een heel goed fokkende hengst, die goede spring en eventers geeft. Staat niet voor niks goed in de rankings. Bovendien algemeen goede foto's volgens verschillende veeartsen die ik erover gehoord heb. Heb er zelf een topspringende merrie van en ben altijd heel tevreden geweest met mijn keuze. Hou ze goed in het oog en het zijn allemaal meewerkende en meedenkende paarden. Daar kan je wat mee.

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:22

Dat weet ik wel zeker Caro :+

En ik begrijp de overweging van Oji helemaal.
Maar vanuit Eilander geredeneerd begrijp ik dan ook wel weer dat je dan zo'n hengst links laat liggen en een andere bewezen vererver gebruikt of juist een talentvolle jonge hengst.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:26

Ik vind het dekgeld niet zo een probleem. Vindt het eerder jammer dat de condities bij PS niet zo gunstig zijn...

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:29

Umeo schreef:
Ik vind het dekgeld niet zo een probleem. Vindt het eerder jammer dat de condities bij PS niet zo gunstig zijn...

Dat klopt. Op dat vlak is het echt niet te vergelijken met Nederlandse of Belgische grote hengstenhouders.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:39

Umeo schreef:
Ik vind het dekgeld niet zo een probleem. Vindt het eerder jammer dat de condities bij PS niet zo gunstig zijn...


Dat is idd wat mij er ook van weerhoudt.

Revali
Berichten: 1178
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:52

Heeft iemand wel eens contact gehad met stal Nieuwenhof? Van Marc van dijck

Ik heb via de site contactformulier in gevuld en later nog gemaild. Maar krijg gewoon geen reactie -O-

Ik wil de dekvoorwaarden weten, beetje jammer dat ze dan niet even reageren >;)

xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:07


Revali
Berichten: 1178
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:19

xxx88 schreef:
Als het voor ermitage kalone is moet je bij Joris van Dijck zijn.
http://www.hengstenvandijck.be/_html/ma ... e=hengsten

Anders denk ik dat je Marc beter even belt ipv mailt.


Ik begreep dat ik de vrouw van Marc moest hebben. Heb inmiddels haar nummer. Maar zal ook even op de site van Joris kijken! Bedankt

Sita_xx
Berichten: 1622
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 06:53

caro29 schreef:
Het bloed vind ik interessant maar lage cijfers op de beweging en korte hals. Ik kan alleen een paar drafpassen zien


Ik vond er niks aan. Toonde niet voorzichtig en liet vooral zijn achterhand erg hangen op de sprong. Tikte een balk eraf maar gaf daarna ook weinig reactie door extra voorzichtig te zijn op de volgende sprong. Met een goede opleiding van Jos Lansink komt hij vast een heel eind en wellicht is het jeugdigheid en gebrek aan kracht op dit moment, maar denk dat er qua manier van springen die hij nu liet zien wel intressantere hengsten waren die het niet tot de eindstreep hebben gehaald.

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 07:30

Sita_xx schreef:
caro29 schreef:
Het bloed vind ik interessant maar lage cijfers op de beweging en korte hals. Ik kan alleen een paar drafpassen zien


Ik vond er niks aan. Toonde niet voorzichtig en liet vooral zijn achterhand erg hangen op de sprong. Tikte een balk eraf maar gaf daarna ook weinig reactie door extra voorzichtig te zijn op de volgende sprong. Met een goede opleiding van Jos Lansink komt hij vast een heel eind en wellicht is het jeugdigheid en gebrek aan kracht op dit moment, maar denk dat er qua manier van springen die hij nu liet zien wel intressantere hengsten waren die het niet tot de eindstreep hebben gehaald.


Ah helemaal duidelijk. Voorlopig daar wegblijven. Ik kan alleen het verslag vinden en die is natuurlijk positief.

rozebadeend
Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 07:48

Heeft iemand van jullie een idee of Duplexx dit jaar al beschikbaar is, en waar? Kan er niks over vinden :( Overweeg hem voor mijn merrie waar ik richting eventing mee wil fokken.
Ook staat Love Connects nog op mijn lijstje.. Heb nog even, maar ben er nog niet uit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 47 bezoekers