Advies KWPN merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Advies KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 18:31

Hallo,

Graag zou ik meer advies over mijn merrie willen.
Ik heb verder (nog) geen ervaring met KWPN ers, maar heb in een opwelling deze merrie een half jaar geleden drachtig gekocht van KWPN hengst Kjento.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... mond-s-vdm

Afbeelding

Ze is 4 jaar geleden met longeren met beiden achterbenen naar achter gevallen en wordt sindsdien alleen voor de fok gebruikt. Ik heb haar al door verschillende behandelingen beter gekregen met lopen en zou het leuk vinden dat ze nog ster zou worden.
Ze heeft verleden jaar bij de vorige eigenaar nog meegedaan met de keuring en had 65 punten voor het exterieur, voor beweging wel genoeg punten (dus de blessure van de val valt niet al te veel op).

Zouden jullie misschien eens naar haar stamboom willen kijken, alle reacties zijn welkom.

En zouden jullie haar voor ster laten gaan, heb begrepen dat je haar ieder jaar aan kan bieden.

Merrie is eind april uitgerekend, wanneer het beste dan voor de keuring, en ik heb begrepen dat dit ook thuis kan?

Alvast bedankt voor lezen en als jullie antwoorden hebben zou ik dat heel fijn vinden.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Advies KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:39

dacht dat bij drs paarden kwpn, minimaal 75 pt beweging was, bij 70 punten exterieur.

ze heeft 2 veulens gehad, waarvan 1 ster prok.

ik ben lid kwpn. dus kan database bekijken, ook haar punten op keuring.

ik zou keuring na bevalling doen, als veulen 2 a 3 mnd oud is, dan is ze weer sterk, en hersteld van de bevalling.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:38

Wat wil je weten over haar stamboom? Zo te zien komt ze uit een gelders (moeder) lijntje waar volbloed gebruikt is om te veredelen. Veel duitse "grootheden" in de stamboom zoals Sandro Hit, Donnerhall, Rubinstein, Ramiro.

In ieder geval mooi "vrij" bloed voor de Nederlandse fokkerij.

Marie72

Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: Advies KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:14

Ik vind het een mooie merrie, ook leuk lijntje.
Wat was het commentaar op het exterieur?
Als er echt 'afwijkingen' zijn, krijg je haar waarschijnlijk geen ster.
Anders is een thuiskeuring een heel goede optie. Makkelijk ook, komen de inspecteurs bij je aan huis.
Wel zorgen dat ze dan goed ervoor staat, dus misschien wachten tot tijdje na het veulenen.

Wil je haar weer dekken? Ik heb ook een Sorento-merrie, aanparing met Grand Galaxy Win is zeer goed geslaagd. Maar ligt er natuurlijk maar net aan wat je wil verankeren/verbeteren. Jazz-bloed is vaak wel een goede match met Sorento.

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 19:35

Elisa2 schreef:
Wat wil je weten over haar stamboom? Zo te zien komt ze uit een gelders (moeder) lijntje waar volbloed gebruikt is om te veredelen. Veel duitse "grootheden" in de stamboom zoals Sandro Hit, Donnerhall, Rubinstein, Ramiro.

In ieder geval mooi "vrij" bloed voor de Nederlandse fokkerij.


Alle informatie over haar stamboom vind ik hartstikke leuk om te weten, dank je wel voor je informatie.
Mag ik vragen wat "vrij" bloed betekend?

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 19:37

Marie72 schreef:
Ik vind het een mooie merrie, ook leuk lijntje.
Wat was het commentaar op het exterieur?
Als er echt 'afwijkingen' zijn, krijg je haar waarschijnlijk geen ster.
Anders is een thuiskeuring een heel goede optie. Makkelijk ook, komen de inspecteurs bij je aan huis.
Wel zorgen dat ze dan goed ervoor staat, dus misschien wachten tot tijdje na het veulenen.

Wil je haar weer dekken? Ik heb ook een Sorento-merrie, aanparing met Grand Galaxy Win is zeer goed geslaagd. Maar ligt er natuurlijk maar net aan wat je wil verankeren/verbeteren. Jazz-bloed is vaak wel een goede match met Sorento.


Dank je wel voor je compliment, geen idee wat het commentaar op het exterieur was, ze was toen nog niet van mij en verkoopster heeft er geen informatie over gegeven.

Ja wil wel verder met haar fokken, momenteel is ze drachtig van Kjento (Jazz bloed :) )

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:00

Faya_barock schreef:
Elisa2 schreef:
Wat wil je weten over haar stamboom? Zo te zien komt ze uit een gelders (moeder) lijntje waar volbloed gebruikt is om te veredelen. Veel duitse "grootheden" in de stamboom zoals Sandro Hit, Donnerhall, Rubinstein, Ramiro.

In ieder geval mooi "vrij" bloed voor de Nederlandse fokkerij.


Alle informatie over haar stamboom vind ik hartstikke leuk om te weten, dank je wel voor je informatie.
Mag ik vragen wat "vrij" bloed betekend?


Natuurlijk, ze is "vrij" van het bloed van de Nederlandse bekendste hengsten. (Ferro, Jazz, Gribaldi, Flemmingh)
Dat betekent dat je in de fokkerij dus veel NL hengsten kunt gebruiken.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Advies KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:58

als je naar haar genetisch profiel kijkt is ze wat hol in het voorbeen en sabelbenig in het achterbeen gescoord, lage schoft, daarnaast vallen de smalle hoeven met hoge verzenen op

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Advies KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:17

Fokadvies hen ik niet. Maar ik vind dit een erg mooi dier om te zien.

Nogal mijn smaak blijkbaar!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:23

fokfanaat schreef:
als je naar haar genetisch profiel kijkt is ze wat hol in het voorbeen en sabelbenig in het achterbeen gescoord, lage schoft, daarnaast vallen de smalle hoeven met hoge verzenen op


daarom kan ook de galopscore meer aangeeft slap/duwend. sabelbenig achterbeen is niet been wat

halsbespiering meer arm dan zwaar.

zelf denk ik dat de hele merrie natuurlijke aanleg van goede bespiering mist, om kracht/ruim/dragend te scoren.

dat ze wel goed draaft met mooi voorbeen, maar de motor niet zwaar is, vanuit het achterbeen. en ze niet gemakkelijk van achter naar voren loopt.

bij een sabelbenig achterbeen, staan ze ook vaak achter de massa, en lopen ook vaak achter de massa, dus niet krachtig/dragend .

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:42

Elisa2 schreef:
Wat wil je weten over haar stamboom? Zo te zien komt ze uit een gelders (moeder) lijntje waar volbloed gebruikt is om te veredelen. Veel duitse "grootheden" in de stamboom zoals Sandro Hit, Donnerhall, Rubinstein, Ramiro.

In ieder geval mooi "vrij" bloed voor de Nederlandse fokkerij.

Zo'n 30 jaar geleden zag je dit half-Gelderse type veel bij de landelijke rijverenigingen. Dat waren werkzame paarden met een goed betrouwbaar karakter.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Advies KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:00

Hmm...van de foto vind ik het echt een heel aansprekend paard en snap ik de 6,5 voor exterieur niet zo goed. Heb je ook filmpje of foto van beweging?
Het is helaas wel zo dat als ze al op de keuring zijn geweest de kans klein is dat ze dan alsnog ster wordt. Maar het is het altijd het proberen waard. Op een thuiskeuring kunnen paarden niet ster worden. Of tellen ze dan de beweging op van de vorige keuring als het exterieur hoger uitvalt??

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 14:34

Citaat:
bij een sabelbenig achterbeen, staan ze ook vaak achter de massa, en lopen ook vaak achter de massa, dus niet krachtig/dragend .


Ja dit heb ik wel gemerkt bij haar, ze staat vaak achter de massa, doe veel handwerk met haar en corrigeer haar bijvoorbeeld als ze op halt staat, tikje tegen achterbenen dat ze ze onder zet.

Ik dacht dat dit eigenlijk kwam door haar oude blessure (4 jaar geleden met beiden benen naar achteren gevallen met longeren), dat ze daardoor wat naar achter staat om het te ontlasten... maar dit komt dus gewoon door haar beenhouding.
Zou heel goed kunnen dat daar net die 5 punten zitten die ze te kort heeft voor Ster.

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 14:39

manubres schreef:
Hmm...van de foto vind ik het echt een heel aansprekend paard en snap ik de 6,5 voor exterieur niet zo goed. Heb je ook filmpje of foto van beweging?
Het is helaas wel zo dat als ze al op de keuring zijn geweest de kans klein is dat ze dan alsnog ster wordt. Maar het is het altijd het proberen waard. Op een thuiskeuring kunnen paarden niet ster worden. Of tellen ze dan de beweging op van de vorige keuring als het exterieur hoger uitvalt??


Nee helaas geen filmpje op mijn computer.

Ik had bij het KWPN gevraagd of ze opnieuw voor Ster gekeurd kan worden, en dit kan ieder jaar.
En ik las over thuis keuringen, dus ging ervan uit dat dit dan thuis kan, maar dit moet ik dan nog even navragen. Ook wil ik dan nog wel weten, dat als de cijfers lager uit mochten vallen dan de vorige keuring, dat ik haar terug kan trekken, zou zonde dat ze anders lagere cijfers zou krijgen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Advies KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 14:56

Ik kan je eventueel in contact brengen met de fokker van haar moeder.

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 15:01

Rex_Rolfo schreef:
Ik kan je eventueel in contact brengen met de fokker van haar moeder.


Dank je wel maar heb al wel hier op bokt contact gehad met haar fokker, hartstikke leuk!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:35

Faya_barock schreef:
Citaat:
bij een sabelbenig achterbeen, staan ze ook vaak achter de massa, en lopen ook vaak achter de massa, dus niet krachtig/dragend .


Ja dit heb ik wel gemerkt bij haar, ze staat vaak achter de massa, doe veel handwerk met haar en corrigeer haar bijvoorbeeld als ze op halt staat, tikje tegen achterbenen dat ze ze onder zet.

Ik dacht dat dit eigenlijk kwam door haar oude blessure (4 jaar geleden met beiden benen naar achteren gevallen met longeren), dat ze daardoor wat naar achter staat om het te ontlasten... maar dit komt dus gewoon door haar beenhouding.
Zou heel goed kunnen dat daar net die 5 punten zitten die ze te kort heeft voor Ster.


en besef goed, dat wat de merrie niet heeft, niet kan ontwikkelen.

ze heeft sabelbenig achterbeen, staat van nature achter de massa.

dit zal ze altijd houden, en dus kwa dragen en kracht het nooit hetzelfde kan worden als paard wat wel in de massa staat.

en als je zoiets wel doet, paard zich gaat forceren en blessures kan krijgen. want de natuurlijke stand is zo, en als ze in de massa gaat staan, komt er druk, foute belastende buiging in bv haar lende/bekken, knie, rug. en ook spanning op spieren, die aanspannen terwijl dit anders niet gebeurd.

ik zou fotos van veulens van jou merrie en fotos moeder en oma van jou merrie goed bekijken ed , hoe vast zit t sabelbenig achterbeen in de lijn, als zij de enige is, kan je met hengst die dus niet sabelbenig is en dit ook niet doorfokt, dus een uniform fokkende hengst op correcte beenstanden/type, kan je met zon hengst een veulen fokken, wat dus niet t sabelbenig achterbeen heeft zoals de moeder.

dan kom je al snel op een oudere bewezen hengst, dressuur, maar uit springlijnen, of een oudere allround hengst.

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: Advies KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 11:44

Heel erg bedankt voor je reactie Amen, daar heb ik zeker wat aan, ik ga er eens verder induiken!