Verschil in grootte, hoeveel is verantwoord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Verschil in grootte, hoeveel is verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:45

Dat je bij fokken let op verbeterpunten, hoofdlijnen en karakter is mij bekend. Maar hoeveel verschil in grootte tussen de merrie en hengst is verantwoord? Ik snap dat je geen hengst van 1.70 op een shetlander zet maar tot hoever kun je gaan als je een shetlander van ongeveer 1.05 hebt en er een iets groter veulen uit wil fokken. Puur nieuwsgierig, geen plannen!


Anne_GTI
Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Verschil in grootte, hoeveel is verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:01

15 cm is algemeen acceptabel

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Verschil in grootte, hoeveel is verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:24

Ik zou niet alleen naar maar maar ook naar type kijken.

Voor mij is 5cm de max. Maar zou een shet ook alleen met een shet dekken en zo veel mogelijk maat vast.

Wil je echt groter zou ik geen brede hengst gebruiken, maar juist een luxere.
Meeste problemen wat betreft het zwaar hebben met de bevalling komen door brede schouders van een veulen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:39

Dennis schreef:
Ik zou niet alleen naar maar maar ook naar type kijken.

Voor mij is 5cm de max. Maar zou een shet ook alleen met een shet dekken en zo veel mogelijk maat vast.

Wil je echt groter zou ik geen brede hengst gebruiken, maar juist een luxere.
Meeste problemen wat betreft het zwaar hebben met de bevalling komen door brede schouders van een veulen.



Dus bv een Welsh A zou je afraden?

Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:22

Een aantal jaar geleden was er iemand op bokt die haar kwpn merrie heeft laten dekken door een mini. Er is destijds heel veel commentaar op gekomen, maar volgens mij is het nog best een leuk ding geworden. Wil er trouwens niet mee zeggen dat het altijd maar verantwoord is om zo'n groot maatverschil tussen merrie en hengst te hebben hoor, maar het kan dus wel. Aan de andere kant is het dus ook zeker niet meteen slecht om wel maatverschil te hebben tussen de ouders.
Heeft er natuurlijk ook wel mee te maken of de merrie groter is of de hengst of andersom. Veulen past zich (top op een zekere hoogte) aan tot de baarmoeder van de merrie, maar zou het zeker niet tot een groot risico willen maken dat de bevalling zwaar wordt.

soof14
Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Re: Verschil in grootte, hoeveel is verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:26

Denk ook een grote merrie kleine hengst beter kan dan een kleine merrie en grote hengst. De merrie moet het natuurlijk dragen en een groot veulen in een klein lijf lijkt mij niet zo fijn voor de merrie.

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:29

Eileen_ schreef:
Een aantal jaar geleden was er iemand op bokt die haar kwpn merrie heeft laten dekken door een mini. Er is destijds heel veel commentaar op gekomen, maar volgens mij is het nog best een leuk ding geworden. Wil er trouwens niet mee zeggen dat het altijd maar verantwoord is om zo'n groot maatverschil tussen merrie en hengst te hebben hoor, maar het kan dus wel. Aan de andere kant is het dus ook zeker niet meteen slecht om wel maatverschil te hebben tussen de ouders.
Heeft er natuurlijk ook wel mee te maken of de merrie groter is of de hengst of andersom. Veulen past zich (top op een zekere hoogte) aan tot de baarmoeder van de merrie, maar zou het zeker niet tot een groot risico willen maken dat de bevalling zwaar wordt.


"Absolutely Rumour has it" aka Rum!
[ITP] Mini x KWPN Absolutely Rumour Has It!


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:30

Dat verhaal ken ik inderdaad. Maar daar was de merrie groter dan de hengsten. Overigens een combi waar ik niet voor zou kiezen maar ieder zijn ding. Maar shetlander worden toch wel vaker door welshjes gedekt of andersom? Ken er genoeg waar Welsh bloed in zit.

Happinez
Berichten: 8352
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Verschil in grootte, hoeveel is verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:41

Ik heb vorig jaar met een Welsh Merrie van 113 met een nmprs hengst van 95 cm gedekt.
Maar andersom had ik het ook wel aangedurft.

Welsh a op een shet , die combi is vaker gemaakt.

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:47

KimD schreef:
Eileen_ schreef:
Een aantal jaar geleden was er iemand op bokt die haar kwpn merrie heeft laten dekken door een mini. Er is destijds heel veel commentaar op gekomen, maar volgens mij is het nog best een leuk ding geworden. Wil er trouwens niet mee zeggen dat het altijd maar verantwoord is om zo'n groot maatverschil tussen merrie en hengst te hebben hoor, maar het kan dus wel. Aan de andere kant is het dus ook zeker niet meteen slecht om wel maatverschil te hebben tussen de ouders.
Heeft er natuurlijk ook wel mee te maken of de merrie groter is of de hengst of andersom. Veulen past zich (top op een zekere hoogte) aan tot de baarmoeder van de merrie, maar zou het zeker niet tot een groot risico willen maken dat de bevalling zwaar wordt.


"Absolutely Rumour has it" aka Rum!
[ITP] Mini x KWPN Absolutely Rumour Has It!



Zwaar offtopic, maar ik vraag me echt af hoe die er nu uitziet. Iemand een idee? De fokker had hem verkocht geloof ik he?

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:55

Haarbal schreef:
KimD schreef:
"Absolutely Rumour has it" aka Rum!
[ITP] Mini x KWPN Absolutely Rumour Has It!



Zwaar offtopic, maar ik vraag me echt af hoe die er nu uitziet. Iemand een idee? De fokker had hem verkocht geloof ik he?


Ik vroeg mij inderdaad hetzelfde af bij het opzoeken! :j Maar de fokker zal beslist geen topic meer (durven) openen. Misschien via PB?


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Happinez
Berichten: 8352
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:57

Ja hij is verkocht en liep destijds onder het zadel.
Staan nog foto’s op bokt als 2 jarige

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

xxCYNNxx
Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 00:31

shet x welsh A gebeurt idd heel veel ja. En zo groot is het verschil ook niet tussen een grote maat shet en een welsh A.
Resultaat van die mix in levende lijve meegemaakt uit een shet merrie. Mensen hadden ook nog een volle welsh A lopen. Die was echt niet veel groter dan een grote maat shet en het mixje was dan ook ong zo groot als de welsh. Kan weinig fout gaan met die combi.

Het voorbeeld van de kwpnér x shet heb ik toen ook gevolgd ja. En heel eerlijk; ondanks mn bedenkingen vond ik in eerste instantie het resultaat best gelukt, maar later bleken mijn bedenkingen toch wel uit te komen en vond ik het dier behoorlijk uit verhouding met een veel te korte hals. Goed, toen was die 2 en nog in de groei...kan dus zijn dat uiteindelijk het volwassen resultaat toch nog aardig te zijn uitgevallen....maar geen combi die ik zou aanraden.

Volgens mij heeft hier trouwens ook iemand op bokt een combi arab x shet, of in elk geval gehad...en dacht ook uit een shet merrie. Geen idee hoe groot de arabier was ( tegenwoordig zijn ze in bijna alle maten te krijgen zelfs 1.60 plus), maar dat was een mooie pony. Again; geen idee hoe die uiteindelijk is uitgegroeid. In het topic waarin ik hem/haar zag was het nog een jong dier ( jonger dan 1 jaar meen ik)

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

senna21
Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 01:07


Books, minds and umbrella's only work when they are open.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Verschil in grootte, hoeveel is verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 02:05

Manege bij mijn ouders in de buurt had een ongelukje gehad. Welsh merrie was hengstig en onder draad door gekropen naar de Friese hengst. Kwam best een leuk veulen uit.

Volgens onderzoek past het embryo zich aan naar de ruimte die beschikbaar is.

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Verschil in grootte, hoeveel is verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 02:12


Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Jolliej
Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Verschil in grootte, hoeveel is verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 04:25

Paard wat ik nu rijd is een kruising draver (moeder) en Fries (vader). Der moeder is letterlijk doodziek geweest omdat het veulen veel te groot voor haar is geweest en de organen verdrukte, koliek aanvallen en dergelijke. Uiteindelijk toen het veulen geboren werd was het ook nog drama omdat het ook groot was om eruit te komen. Gelukkig beide overleeft. Moeders is bijna 24 en veulen is nu 8. Maar ik zou zeker geen combo doen waarbij de hengst groter of grover gebouwd is. Andersom lijkt me minder belastend, maar dat weet je natuurlijk niet. Risico met fokken is gokken, vooral als je gaat kruizen tussen rassen denk ik dan?

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

Anoniem

Re: Verschil in grootte, hoeveel is verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:26

Maar er worden toch ook wel kleine kwpn merrie gedekt door grote hengsten juist om meer maar te krijgen. De merrie die ik had was 1.63 en had in het verleden een veulen gehad van United, ook geen kleintje volgens mij?

Maaike_Indy
Berichten: 716
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:53

Ik heb weinig ervaring met drachtige merries maar wel met drachtige koeien. Wij laten onze melkkoeien (50%Jersey) ook wel eens dekken door een vleesras. Wij werken nu met Angus omdat die wat kleinere kalven geven.

Bij goedgekeurde dekstieren is bekend hoe over het algemeen de bevallingen verlopen. Of het makkelijk of juist moeilijker gaat. Een goede hengstenhouder heeft vast ook wel een idee hoe de hengst vererft op dat gebied.

Wat voor mij belangrijk zou zijn is dat de merrie in ieder geval al een keer geveulend heeft. Liever 2 keer. Alles is dan al een beetje ruimer en het is voor de merrie makkelijker om een eventueel wat forser veulen eruit te krijgen. Ook weet je dan hoe de merrie bevalt. Zijn haar vorige bevallingen erg moeilijk geweest dan zou ik er ook lering uit trekken en er niet een grotere hengst bij doen. Bevalt ze vlot dan zou ik de gok wel aandurven.
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 07-01-20 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:16

Orchidee14 schreef:
Maar er worden toch ook wel kleine kwpn merrie gedekt door grote hengsten juist om meer maar te krijgen. De merrie die ik had was 1.63 en had in het verleden een veulen gehad van United, ook geen kleintje volgens mij?

Bij een groter paard is het percentueel minder snel een groot verschil natuurlijk. 20cm verschil voor een shet is heftiger dan 20cm voor een rijpaard.

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:38

Orchidee14 schreef:
Dennis schreef:
Ik zou niet alleen naar maar maar ook naar type kijken.

Voor mij is 5cm de max. Maar zou een shet ook alleen met een shet dekken en zo veel mogelijk maat vast.

Wil je echt groter zou ik geen brede hengst gebruiken, maar juist een luxere.
Meeste problemen wat betreft het zwaar hebben met de bevalling komen door brede schouders van een veulen.


Dus bv een Welsh A zou je afraden?


Ik zou alleen een goede pony dekken nog verder te verbeteren.
Zelfs bij mijn 1e premie prestatie sport-AA merrie (met genoeg premies om kroon en elite te worden, maar daarvoor moeten er 2 veulens geregistreerd worden) twijfel ik nog of ik haar wel goed genoeg vind.

Ik ken wel leuke shet x welsh kruisingen, maar ik ken er ook die om te huilen zijn.
Die zo'n lastig modelletje hebben waardoor ze snel last van hun lijf krijgen of simpelweg er niet uit zien (shetten pootjes onder een lang gelijnd welsh lichaam, dan krijg je een soort tekkel. Of welsh benen en een shetten halsje, met groot risico op graas voetjes omdat ze niet bij de grond kunnen).

Als je kruis zou ik niet te veel afwijken kwa maat en type om boven staand te vermijden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

SammyFloor
Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:01

senna21 schreef:
Dit is ook een kruising shet met Welsh A
[KS-ITP] Flinn, van ongepland veulentje naar geliefde bink
Een groot veulen kan wel erg zwaar zijn voor een merrie. Dat gaat vaak wel, maar niet altijd goed.

Klopt, mijn veulen :) hij was niet gepland en mijn merrie had het heel zwaar tijdens de dracht. Al bij al ben ik heel erg blij met deze kruising.

Big horses in a small package!
Sammeke, Arthur, Flinn (16/03/2019) , Floortje †
Volg ons op Instagram @ellen.en.de.ukkies
viewtopic.php?f=266&t=1979833
[KS-ITP] Flinn, van ongepland veulentje naar geliefde bink


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: corinadrenth, Sewri en 60 bezoekers