Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 18:35

De derde foto staat ze iets lager met haar achterhoeven. Ze is momenteel niet bergop gebouwd.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:40

koend schreef:
Touwtjestest: als ik het touw van haar elleboog, rond haar body tot boven de schoft plooi, is ze volgroeid.
Als ik het tou van haar elleboog loodrecht naar boven strek, .oet ze nog 10 cm groeien.
Wie kent hier het fijne van?

Pak het meetlint uit de naaidoos, meet daarmee elleboog - kogel en doe dat getal x2. Dat is de stokmaat die ze zou moeten worden.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 18:42

Bovenkant kogel, midden kogel of onderkant?

Alenthe05

Berichten: 1093
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:44

Ik meet het altijd van t wratje in de vetlok tot het gehoekte van de elleboog, dat x 2

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:51

koend schreef:
Touwtjestest: als ik het touw van haar elleboog, rond haar body tot boven de schoft plooi, is ze volgroeid.
Als ik het tou van haar elleboog loodrecht naar boven strek, .oet ze nog 10 cm groeien.
Wie kent hier het fijne van?

Als die foto's van de bruine recent zijn genomen dan zou ik er niet zo bang voor zijn dat ze te klein blijft, die 10cm extra zou mij niet verbazen. Knap paard hoor _/-\o_

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 20:14

Alenthe05 schreef:
Ik meet het altijd van t wratje in de vetlok tot het gehoekte van de elleboog, dat x 2

O, maar dat is voor volgend jaar. :)

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 11:31

Een gezond en gelukkig 2020 voor iedereen hier, inclusief de bijhorende viervoeters.

Alenthe05 schreef:
Ik meet het altijd van t wratje in de vetlok tot het gehoekte van de elleboog, dat x 2

Het meetlint van mijn vrouw voorspelt 162 tot 164 cm. Daar kan ik al eens op zitten. (Nu het meetlint niet vergeten terug te leggen :D )

Ik heb het meetsysteem trouwens gecontroleerd bij mijn volwassen ruin en het klopt aardig.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:44

Precies, als ik met het even met het blote oog vanaf de foto doe dan zeg ik dat er nog zeker min 6cm bij komt maar 10 cm zou mij ook niet verbazen. Ze groeien ook vaak nog lang door (met 8 is een paard pas helemaal uitgegroeid)

De beste wensen voor 2020!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:46

Vulina schreef:
Hengstjes voorkant:
[ [url=m/VjiJwr.jpg]Afbeelding[/url] ]

En achterkant:
[ [url=m/x8OW0o.jpg]Afbeelding[/url] ]

De meesten zijn bij ons geboren. Hebben dus hetzelfde voer gehad etc. Zit 1 pony bij, rest paard.


Ziet er top uit, volgens mij is onbeperkt ruwvoer het allerbelangrijkste + gras in de zomer en een aanvulling van mineralen en vitaminen. Ik geloof persoonlijk niet dat jonge paarden gebaat zijn bij (te) veel krachtvoer.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:46

Zeer sjiek dier!

Je kan ze ook eens bekijken naast je ruin en kijken hoe de hoogte van hun knieën zich verhoudt. De touwtjesmethode klopt omdat veulens met haast volwassen lengte van benen geboren worden (daarom kunnen ze ook moeilijk aan de grond). Als de knieën van je merrie bv gelijk met die van je ruin komen, wordt ze zo groot als hem enzovoort.

Ik heb zelf een Don Renoir merrie gefokt, nu al bijna 19 jaar geleden. Die groeide ook onopvallend en heel gelijkmatig, is nooit slungelig of uit evenwicht geweest en leek op 2.5 ook voorbestemd om een kleintje te blijven (wat ik wou). Ze is uiteindelijk 1.68m geworden en dat uit een moeder van 1.60m.

Ik zou aan een F-lijn of een R-lijn durven denken bij jouw merrie.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... franziskus
deze stond op mijn droomlijstje voor mijn Swarowski x Krack C merrie
en deze ook https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /feuertanz maar die voert ook Donnerhall bloed dus zou voor jou al niet passen.
Deze merrie is ondertussen echter bij een nieuwe eigenaar dus ik droom nu snel even bij een ander mee :D

Gelukkig Nieuwjaar!

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 14:54

@ Balte, beiden zijn Fidertanz en mijn merrietje ook.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:24

Vulina schreef:
Bij ons in de opfok hebben ze altijd 24/7 voer. Toch zie ik dat degenen die groot worden, tot een jaar of 2 soms wat ribbetjes tonen. De dikste blijven vaak toch net kleiner. Ik zeg wel eens; die groeien in de breedte ipv in de hoogte.
Alsnog denk ik niet dat het helpt om ze minder te voeren, het is gewoon genetisch bepaald..

Dit is ook onze ervaring, ze blijven schraal omdat ze zo de hoogte in schieten. Niet andersom - wat nog wel eens wordt gedacht.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:38

Ik zou ook zeker niet voor een hoger % Donnerhall gaan, vraag is wat het nog toevoegt en ook wat je misschien bent kwijtgeraakt onderweg...
Mooie merrie trouwens! Ik zou kiezen voor een hengst als bv Blue Hors Zack. Geen Donnerhall en onze ervaring is dat alles waar Ferro in zit eigenlijk altijd aan de maat komt - en dat lijkt op dit moment wel belangrijk. Maar wij fokken op dit moment alleen springpaarden, dus mijn kennis van de dressuurfokkerij is beperkt :o ...

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:29

koend schreef:
@ Balte, beiden zijn Fidertanz en mijn merrietje ook.

Oei oei, die late uurtjes vannacht waren er duidelijk te veel aan :D

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:53

koend schreef:
Vulina schreef:
Grutte is genetisch bepaald.. Ik heb, helaas, al een aantal keer jonge, véél te magere paarden binnen gekregen, die uiteindelijk gewoon 1.70 werden of zelfs al waren..


Een (goede) ervaren springpaardenfokker die ik goed ken, houdt ze bewust aan de schrale kant als jaarling met als doel ze niet te snel laten groeien. Zijn redenatie: "Wat traag groeit, groeit sterker."
Er zijn natuurlijk grenzen, het mag geen dierenmishandeling worden.


Dat wordt bevestigd door de dienst paardenvoeding van de Universiteit Gent:

"Algemene richtlijnen ivm de voeding van veulens en groeiende paarden:

- Tijdens de eerste 2 jaar is een goede ondersteuning van de skeletgroei nodig om gerelateerde problemen te vermijden.

- Niet enkel de hoeveelheid mineralen is belangrijk, maar ook een juiste verhouding onderling.

- Een te snelle groei kan leiden tot skeletproblemen. Een trage groei is veiliger en heeft geen invloed op het eindgewicht/grootte."

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:01

Geloof ik meteen :j

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:26

Erg leuk paard! Filmpje mag ook altijd ;)
Zoals de anderen al zeggen, ik zou me geen zorgen maken om de maat. Het zou kunnen dat de fokker bewust zo heeft gefokt en in mijn ogen is er niks mis mee, eerder interessant. Daarbij is er ook wel geregeld wat outcross toegepast wat het gezond houdt. Ik kijk ook altijd naar lijnenteelt, iets wat mijn beide merries dan ook hebben.
Je kan eens kijken naar de hengsten Blue horse First Choice of Lamborghini (dan heb je wel lijnenteelt op Florestan)?