Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:13

Ik zou ook weg blijven bij Donnerhall, er zijn er echt plenty zonder dat bloed.

De groei is in principe genetisch bepaald. Een paard in de groei dek ik liever dan dat ik ze aanrijdt. Ze groeien wel door en je belast ze niet ontzettend. Voordat de dracht wat zwaarder wordt, is ze 4 jaar.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 19:24

Dat is ook mijnidee, Vulina. Bedankt voor je advies.

Ik wacht nog even af tot de nieuwe lichting hengsten ook beschikbaar is en dan open ikeennieuw topic omjullie concreet hengstenadvies te vragen.
Ik ben ondertussen wel mijn"huiswerk" aan het maken.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:33

Mijn merrie was met 2.5 ook 1.55, ik had echt zoiets van hehe, eindelijk nadert ze de paardenmaat. En 6 maanden later werd ze 1.68 gemeten op de keuring. Ja, het was toen een veel te iel beest zonder bespiering wat er niet uitzag (maar sprong super). Nu is ze 1.72m En gewoon vol geworden.

Ik zou inderdaad zoeken naar iets zonder Donnerhall. Maar wel kritisch blijven naar de verbeterpunten van je merrie.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 09:43

Bedankt voor de bemoediging, Germie.
Mijn ervaring was dat merries eerder stoppen met groeien, daar waar sommige ruinen gemakkelijk lang doorgroeien.
Nu dus eenhoopgevende ervaring met een merrie.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:47

Qua maat.. mijn oude merrie was op de keuring als 3 jarige 166 en uitgegroeid tot een buffel van 174. Heeft geen veulens gehad.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:55

Voer je op het moment ook genoeg bij? Zowel aan eiwitten als aan vitaminen en mineralen? Want daar komt een deel van de groeistop in de winter gemiddeld gesproken vandaan en de kwaliteit van het gras was afgelopen zomer niet best. Eerst veel te droog, daarna veel te nat.

Als ze op zich genoeg vet op de ribben heeft, en daarom weinig tot geen krachtvoer krijgt, is 30g/100kg volwassen gewicht (ik zou bij haar 180g voeren) marstall force voor de vitaminen en mineralen voldoende. Voor het eiwit zou ik luzernebrok (1kg) of pavo topsport (1kg) of subli atleet (0.5kg) of sojaschroot (0.2kg) of kant en klaar lijnzaad (0.5kg) bijvoeren.

Voor iedere kg krachtvoer die ze krijgt 50g marstall force minder voeren.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 23:01

Ze staat al heel haar leven in goede conditie, eerder een piepklein beetje teveel dan te weinig.
Het enige wat niet was zoals het hoorde was dat ze op 100 dagen brutaal gespeend is, maar hier kon ik niets aan doen.
Sindsdien heeft ze altijd gezelschap van een ruin, behalve de uurtjes dat hij met mij mee is ( het is mijn rijpaard). Lente tot herfst zitten ze overdag in een behoorlijk goede, matig bemeste en gekalkte weide met paardengras. Tot haar 1 jaar heb ik ze podogrow van pavo bijgevoederd, de voorgeschreven hoeveelheid. Toen had ze 24/24 weidegang en in de winter droog voordroog. Ze schuurde zich toen een beetje, ook in de winter.

Dit jaar alleen overdag weidegang. Dit jaar krijgt ze 2 x 800 g per dag muesli bij van een plaatselijk merk. Het schuren is verdwenen.
In de winter geen weide maar wel altijd een uitloop, ook elke dag 2 voederbieten en veel hooi.

Het is niet dat ze flink groeide en plots een groeistop had, nee, ze was nooit groot voor haar leeftijd en de groei is langzaam afgenomen en nu zelfs gestopt.

Het vorige paard, ruin, heb ik op dezelfde manier opgekweekt en hij is blijven groeien tot hij op zijn 6 jaar 170 was.

Daarvoor had ik ook een veulen en dat heb ik met extra eiwitten en mineralen proberen groot te voederen. Was het daarvan of niet, in elk geval hij schuurde zich kapot op veel te jonge leeftijd. Dat experiment wil ik in geen geval herhalen, ik heb het gevoel dat ik toen in de fout ben gegaan. Dan liever een klein gezond paardje.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:08

Grutte is genetisch bepaald.. Ik heb, helaas, al een aantal keer jonge, véél te magere paarden binnen gekregen, die uiteindelijk gewoon 1.70 werden of zelfs al waren..

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:58

Vulina schreef:
Grutte is genetisch bepaald.. Ik heb, helaas, al een aantal keer jonge, véél te magere paarden binnen gekregen, die uiteindelijk gewoon 1.70 werden of zelfs al waren..


Friesisme :') Ik app in het Fries met mijn familie en vrienden, mijn telefoon maakt er "grutte" van. Het betekend Grote :D

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:09

Heb je de touwtjestest al gedaan TS? de lengte van het voorbeen vanaf de elleboog naar het eind vd kogel opmeten en dan vanaf de elleboog weer omhoog naar de schoft. Dat geeft een indicatie over hoe groot het dier uiteindelijk wordt.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 10:27

Eerlijk gezegd ben ik geen crack in die touwtjestest. De meetplaatsen zijn mij niet op 2 cm duidelijk. Doe ik dan het touwtje recht naar boven, dan is het weer een paar cm hoger dan als ik het afbuig tot boven de schoft. Het resultaat is dat de uitkomst 6 cm kan variëren ( bij mij dan). Tja.

Maar ik probeer het straks nog eens, ik heb nu toch tijd. :):)

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 10:34

Vulina schreef:
Grutte is genetisch bepaald.. Ik heb, helaas, al een aantal keer jonge, véél te magere paarden binnen gekregen, die uiteindelijk gewoon 1.70 werden of zelfs al waren..


Een (goede) ervaren springpaardenfokker die ik goed ken, houdt ze bewust aan de schrale kant als jaarling met als doel ze niet te snel laten groeien. Zijn redenatie: "Wat traag groeit, groeit sterker."
Er zijn natuurlijk grenzen, het mag geen dierenmishandeling worden.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:47

Bij ons in de opfok hebben ze altijd 24/7 voer. Toch zie ik dat degenen die groot worden, tot een jaar of 2 soms wat ribbetjes tonen. De dikste blijven vaak toch net kleiner. Ik zeg wel eens; die groeien in de breedte ipv in de hoogte.
Alsnog denk ik niet dat het helpt om ze minder te voeren, het is gewoon genetisch bepaald..

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:56

wij hebben al jaren terug besloten niet meer met de bekende winnaars te fokken maar met zoveel mogelijk vreemd bloed binnen een stamboek. Bij de trekpaarden is het sowiso al een hele opgave omdat er in het algeheel zo een inteelt gehalte zit van 25%.
Waar we een paar jaar geleden afgezeikt werden op de keuring met en een lange staart en ook nog onbekende Belgische vaders. Komt er toch regelmatig vraag naar die onbekende belgische hengsten.
Ook kunnen we het merrie materiaal goed kwijt. Dus ergenst was onze keuze om het buiten onze grenzen te zoeken heel goed, en zijn er gelukkig meer liefhebbers gekomen die kiezen voor gezonde paarden zonder "de groten" in hun stamboek te hebben staan. Fokken blijft gokken, maar je kunt wel met gezond verstand fokken" Inteelt is echt not done!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:18

koend schreef:
Vulina schreef:
Grutte is genetisch bepaald.. Ik heb, helaas, al een aantal keer jonge, véél te magere paarden binnen gekregen, die uiteindelijk gewoon 1.70 werden of zelfs al waren..


Een (goede) ervaren springpaardenfokker die ik goed ken, houdt ze bewust aan de schrale kant als jaarling met als doel ze niet te snel laten groeien. Zijn redenatie: "Wat traag groeit, groeit sterker."
Er zijn natuurlijk grenzen, het mag geen dierenmishandeling worden.


Ze zeggen inderdaad dat iets schraler houden beter is, zodat ze geleidelijker groeien en de pezen/ banden e.d goed mee groeien. Heb weleens mee gemaakt bij een dier dat te snel groeide (ook flink gevoerd werd, ik weet niet of daar een link is) dat de pezen te strak werden en het dier peesblessures kreeg. Moest op speciale zooltjes daarna en een half jaar op stal. Dat is nooit meer helemaal goedgekomen/ ongeschikt als rijpaard. Paard is uiteindelijk ook vrij hoog geworden. Moeder was ook groot, maar de rest v/d nakomelingen die minder groot zijn geworden hebben dit probleem niet gehad.

Dus ik weet niet in hoeverre het genetisch bepaald was of wat de invloed van het voer/ opfok ermee te maken heeft gehad.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:19

Vulina schreef:
Bij ons in de opfok hebben ze altijd 24/7 voer. Toch zie ik dat degenen die groot worden, tot een jaar of 2 soms wat ribbetjes tonen. De dikste blijven vaak toch net kleiner. Ik zeg wel eens; die groeien in de breedte ipv in de hoogte.
Alsnog denk ik niet dat het helpt om ze minder te voeren, het is gewoon genetisch bepaald..


Hebben ze 24/7 ruwvoer? volgens mij is dat alleen maar goed, zou voor mij iig een pluspunt zijn bij een opfok.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:33

Het is niet waar dat maat puur erfelijk bepaald is. De uitersten zijn genetisch bepaald (je gaat nooit een shet naar shire formaat voeren) maar binnen de marge heeft omgeving en management zeker invloed.

Zo zijn er met varkens onderzoeken gedaan met temperatuur, waar volle broertjes/zusjes werden vergeleken nadat ze of in kou of in warmte waren opgegroeid. Daar zie je dat de dieren in warm klimaat hoger en tenger zijn en in de kou lager en molliger.
Met niet het juiste voer kan je er ook voor zorgen dat het paard de door de genen bedoelde hoogte niet bereikt. Het voordeel is wel van een paard dat de groeiperiode lang duurt en er dus relatief veel tijd is om nog in te grijpen.
Maar het is dus niet waar dat een paard zijn genetische grootte behaald ondanks alle omgevingsfactoren.

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:22

Mjn merrie was ook rond de 1.58m met 2,5 jaar. Het jaar daarna is ze nauwelijks gegroeid maar uiteindelijk is ze nu met 8 jaar 1,70m. Was een echte laatbloeier wat dat betreft. Aan haar bouw was altijd wel te zien dat er meer in zat.
Heb je misschien een foto van je merrie zoals ze nu is?

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 17:22

Die varkens hebben waarschijnlijk de tijd niet gekregen om op langere termijn door te groeien. Je kunt die vergelijkiingen zomaar niet maken want het zou ook impliceren dat mijn veulen groter en slanker zou opgroeien in Spanje dan in Nederland.

Je hebt natuurlijk een punt dat blijvende zware tekorten in de voeding of extreem zware omstandigheden kunnen zorgen dat je paard niet kan uitgroeien.

De vraag is echter of voeding met overschotten, extra mineralen, extra eiwitten ... zal zorgen dat de eindgrootte van het paard zal vergroten, tegenover een soberder gevoederd jong paard. En zal dat rijk opgegroeid paard uiteindelijk gezonder en sterker zijn dan het soberder, langzamer gegroeid paard.
Naar wat ik gelezen heb zorgt een rijkere voeding voor een snellere opgroei maar geen grotere eindgrootte. Bovendien zou er mee gezondheidsrisico zijn.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 17:24

Dat lees ik graag irmaz.
Ik doe straks de touwtjestest en probeer een aanvaardbare foto te nemen.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:34

Maar dan zou een veel (!) te mager jong paard toch nooit uitgroeien tot 1.70 of groter? Als voeding zo bepalend zou zijn?

Elisa, ja, wij hebben er altijd ruwvoer voor liggen. Eigenlijk bij de volwassen paarden ook, op een enkele véél te dikke na..

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:45

Hengstjes voorkant:
Afbeelding

En achterkant:
Afbeelding

De meesten zijn bij ons geboren. Hebben dus hetzelfde voer gehad etc. Zit 1 pony bij, rest paard.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:05

Vulina schreef:
Maar dan zou een veel (!) te mager jong paard toch nooit uitgroeien tot 1.70 of groter? Als voeding zo bepalend zou zijn?

Elisa, ja, wij hebben er altijd ruwvoer voor liggen. Eigenlijk bij de volwassen paarden ook, op een enkele véél te dikke na..


Jawel, genetisch worden alleen de grenzen bepaald. Bijvoorbeeld 1,70-1,80. In de ideale omstandigheden zal het paard dus 1,80 worden, met te weinig voer, ziekte, stress of wat dan ook, 170.

Grootte wordt door tientallen genetische factoren bepaald en daarmee alleen de grenzen vastgelegd, de daadwerkelijke schofthoogte wordt bepaald door deze grenzen maar daarnaast door omstandigheden waarin ze opgroeien (voer, ziekte, stress, etc) en veel kunnen ook herstellen zodra ze wel in de ideale omstandigheden terecht komen. Donnerhall staat er wel om bekend redelijk te strooien in schofthoogte (geeft grote en kleine), dat betekend dat een deel van zijn genen "klein" zijn en een deel "groot" (even heel simplistisch gezegd) en net afhankelijk welk deel hij dus doorgeeft (en de moeder) bepaald wat de grenzen van schofthoogte gaan zijn en daarna de omstandigheden welke schofthoogte ze daadwerkelijk gaan halen.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 18:29

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 18:31

Touwtjestest: als ik het touw van haar elleboog, rond haar body tot boven de schoft plooi, is ze volgroeid.
Als ik het tou van haar elleboog loodrecht naar boven strek, .oet ze nog 10 cm groeien.
Wie kent hier het fijne van?