Wie kan helpen bloedlijn lezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie kan helpen bloedlijn lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:36

Ik begrijp waarom dit dier interessant kan zijn voor de hengstenkeuring, maar wat is daarvan de meerwaarde voor de TS die als doel heeft om er een fijn sportpaard aan te hebben?
Een betere verkoopprijs ligt voor de hand, maar dan moet de TS op zoek naar een ander sportpaard terwijl hij blij is met deze.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wie kan helpen bloedlijn lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 20:04

Dat is inderdaad ook mijn vraagstuk. Als ik besluit die kant op te gaan is het zonde om op een gegeven moment af te haken. Daarnaast wordt het er ook niet makkelijker op want kan niet op alle stallingen terecht erc

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:12

Romeo2007 schreef:
Dat is inderdaad ook mijn vraagstuk. Als ik besluit die kant op te gaan is het zonde om op een gegeven moment af te haken. Daarnaast wordt het er ook niet makkelijker op want kan niet op alle stallingen terecht erc


Dat is van latere zorg. Stapje voor stapje. Als hij in het meest positieve geval geschikt blijkt als dekhengst dan kan je hem toch niet houden op een gewone pensionstal. Dan is het uitbesteden of verkopen. Maar die kans is echt heel erg klein. Je kan al heel veel voordelen halen uit het voortraject en hem dan laten ruinen.
Ik zou het zeker altijd proberen met deze bloedlijn, mits hij goed op de foto is, genoeg maat haalt, WFFS vrij is en als 2 jarige een aparte beweging laat zien. Dan zou ik hem uitbesteden aan een trainingsstal die hem klaar kan maken. En dan kijk je wel hoever hij komt. Zelf klaarmaken moet je niet aan beginnen, dan ben je eigenlijk al kansloos.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 21:51


ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:42

[/quote]
Groot zat zelfs. 1.56 is de norm met 18 maanden.[/quote]

Dan weet ik dat mijn 1,5 jarige merrie groot zat is met haar 1.65 :')

TS, je hebt een mooi paardje met een mooi papiertje! Ben heel benieuwd hoe hij zich ontwikkelt en wat je uiteindelijk met hem gaat doen. Ik kan je verder geen advies geven maar vind het wel een interessant topic!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:10

Lon schreef:
Ik begrijp waarom dit dier interessant kan zijn voor de hengstenkeuring, maar wat is daarvan de meerwaarde voor de TS die als doel heeft om er een fijn sportpaard aan te hebben?
Een betere verkoopprijs ligt voor de hand, maar dan moet de TS op zoek naar een ander sportpaard terwijl hij blij is met deze.


TS weet natuurlijk nog niet hoe dit dier gaat zijn ohz, maar als het paard goed genoeg is dan is voor de "helft"verkopen aan een hengstenhouder het meest interessant denk ik. In ieder geval als het paard echt goed is dan kan de TS wel meerdere nieuwe sportpaarden aanschaffen.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:15

Elisa2 schreef:
Lon schreef:
Ik begrijp waarom dit dier interessant kan zijn voor de hengstenkeuring, maar wat is daarvan de meerwaarde voor de TS die als doel heeft om er een fijn sportpaard aan te hebben?
Een betere verkoopprijs ligt voor de hand, maar dan moet de TS op zoek naar een ander sportpaard terwijl hij blij is met deze.


TS weet natuurlijk nog niet hoe dit dier gaat zijn ohz, maar als het paard goed genoeg is dan is voor de "helft"verkopen aan een hengstenhouder het meest interessant denk ik. In ieder geval als het paard echt goed is dan kan de TS wel meerdere nieuwe sportpaarden aanschaffen.


Dit wou ik net neerzetten.
Een goede hengstenhouder kan je ten eerste zeggen of deze hengst interessant genoeg is, zowel op papier als kwa exterieur en beweging.
Mocht dat zo zijn weet zo iemand precies welk traject je het beste kan volgen.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wie kan helpen bloedlijn lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 12:52

Ik ga eerst starten met een paar haren uit zijn staart trekken om op WFFS te onderzoeken. Daarna kijken we verder als hij negatieve uitslag heeft. :)

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:17

Romeo2007 schreef:
Ik ga eerst starten met een paar haren uit zijn staart trekken om op WFFS te onderzoeken. Daarna kijken we verder als hij negatieve uitslag heeft. :)


Heeft de vorige eigenaar niet op WFFS getest?
Misschien kun je hier navraag naar doen bij de vorige eigenaar of wellicht bij de KWPN of het daar al geregistreerd staat?

Bovendien mag je volgens mij zelf geen haren trekken voor dit onderzoek, dat moet gebeuren door een veearts of een hiertoe bevoegd KWPN persoon.

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:12

zwanepol schreef:
Romeo2007 schreef:
Ik ga eerst starten met een paar haren uit zijn staart trekken om op WFFS te onderzoeken. Daarna kijken we verder als hij negatieve uitslag heeft. :)


Heeft de vorige eigenaar niet op WFFS getest?
Misschien kun je hier navraag naar doen bij de vorige eigenaar of wellicht bij de KWPN of het daar al geregistreerd staat?

Bovendien mag je volgens mij zelf geen haren trekken voor dit onderzoek, dat moet gebeuren door een veearts of een hiertoe bevoegd KWPN persoon.


Is hij KWPN geregistreerd? Er staat op de site van het KWPN precies hoe je dit onderzoek in gang moet zetten en wat er aangeleverd moet worden. Het kan zijn dat ze al haren in het archief hebben zitten waar ze deze test mee kunnen doen. Heb je ook een pb gestuurd.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:06

Ik zou het proberen met deze bloedlijn, mits hij goed op de foto is incl hals en rug en WFFS vrij is. Mocht hij het zover schoppen, dan door een professionele trainingsstal laten voorbrengen op de keuring. Je mag idd zelf geen haren trekken omdat het goed moet gebeuren met wortel en al door de veearts. Ik heb hem volgensmij voorbij zien komen in het Total U.S topic :)

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:34

Het gaat niet alleen om het goed genoeg trekken van de haren, met wortel en al..
Maar vooral ook omdat je zeker wil zijn dat de onderzochte haren ook van DIT dier zijn, en niet van de zwarte shetlander van de buren. De uitslag wordt nl wel aan dit dier gekoppeld ;)

En verder: degene die zei dat je met een goed paard naar de keuring moet ipv een goed papier... Dat ligt toch genuanceerder.
Met een goed paard zonder goed papier ( dus zonder dat je duidelijk hebt of de gewenste eigenschappen ook goed genoeg zijn vastgelegd, zodat je ongeveer weet wat er doorgegeven gaat worden) kun je best súper de sport in gaan, maar voor de fokkerij wordt zo'n dier meestal niet interessant gevonden. Het risico is dan toch te groot dat de nakomelingen op de minder interessante voorouders gaan lijken, in plaats van op dit goede dier....

En natuurlijk moet het paard met het goede papier zelf óók goed zijn om interessant te zijn. Maar eerlijk gezegd denk ik dat een minder paard met een superpapier méér kans maakt dan een goed paard, zonder goed papier

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 00:30

Anoniemk2 schreef:
Ik zou het proberen met deze bloedlijn, mits hij goed op de foto is incl hals en rug en WFFS vrij is. Mocht hij het zover schoppen, dan door een professionele trainingsstal laten voorbrengen op de keuring. Je mag idd zelf geen haren trekken omdat het goed moet gebeuren met wortel en al door de veearts. Ik heb hem volgensmij voorbij zien komen in het Total U.S topic :)

Hals en rug is helemaal geen eis en dat doet ook niemand.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 00:42

janderegelaa schreef:
Anoniemk2 schreef:
Ik zou het proberen met deze bloedlijn, mits hij goed op de foto is incl hals en rug en WFFS vrij is. Mocht hij het zover schoppen, dan door een professionele trainingsstal laten voorbrengen op de keuring. Je mag idd zelf geen haren trekken omdat het goed moet gebeuren met wortel en al door de veearts. Ik heb hem volgensmij voorbij zien komen in het Total U.S topic :)

Hals en rug is helemaal geen eis en dat doet ook niemand.


Voor de veiling vragen ze dit wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Wie kan helpen bloedlijn lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 01:31

Maar niet voor de keuring. En bij de veiling alleen de dressuurpaarden (punt 4.4.d.e)

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Wie kan helpen bloedlijn lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 07:30

Klopt, bij de veiling, dit is ook een dressuurpaard.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wie kan helpen bloedlijn lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:09

Ha wat leuk, een halfbroertje van mijn 2,5 jarige merrie van Total U.S.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wie kan helpen bloedlijn lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 13:11

Zaterdag komt de veearts om WFFS te gaan onderzoeken. KWPN had geen haren of uitslag in hun administratie van hem zitten. Vandaar uit gaan we weer verder :)

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:20

Dat is raar is er eerder dan d-oc voor hem aangevraagd? Ze trekken altijd haar bij veulens. Mocht dat niet zo zijn, dan zou ik ervan uitgaan dat WFFS al eerder is aangevraagd maar uitslag niet is doorgestuurd naar KWPN. Meestal is het dan niet positief.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Wie kan helpen bloedlijn lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:32

had ik ook met een veulen bij mij, niet voldoende haren, moest ik ook zelf aanleveren

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wie kan helpen bloedlijn lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:57

tijdens het chippen worden toch standaard haren getrokken voor evt DNA onderzoek ed.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Wie kan helpen bloedlijn lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:23

Ja maar blijkbaar is dat niet altijd genoeg. Ik moest voor d-oc al jaren opsturen