Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elisa2
Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 23:17

fokfanaat schreef:
Toch zie je van bv oo-seven er wel meer, Ook niet meer Totilassen?
Heb het idee dat het in het karakter zit, dat het niet de extraverte types zijn maar de binnenvetters.


Ja introverte binnenvetters, dat is ook mijn ervaring.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15899
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 23:29

Elisa2 schreef:
fokfanaat schreef:
Toch zie je van bv oo-seven er wel meer, Ook niet meer Totilassen?
Heb het idee dat het in het karakter zit, dat het niet de extraverte types zijn maar de binnenvetters.


Ja introverte binnenvetters, dat is ook mijn ervaring.

Dat is een dubbelzegging :D

Elisa2
Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 09:43

Haha ja dat is waar :D

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Xritt
Berichten: 603
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:15

carola schreef:
Welkom Xritt. Leuk dat je wilt gaan fokken. En ach, ieder zijn mening he? Niemand heeft de wijsheid in pacht denk ik, maar zo onderling wat discussieren is wel heel leuk en geeft nieuwe inzichten.

Ik vind Las Vegas ook heel gaaf. Echt stoere bok en ik heb er ook wel een geschikte merrie voor. Hij is nog vrij jong, dus er zijn nog geen nakomelingen van hem onder het zadel. Ik heb er meerdere veulens van gezien, sommige goed, sommigen wat minder. Maar ik durf daar nog niet echt wat van te zeggen. Ik heb Las Vegas ook op mijn lijstje staan maar ik vind het wel een minpunt dat zijn moederlijn echt wel minder goed is.


Dank je! Ik vind het wel lastig hoor. Misschien maak ik het voor mijzelf ook lastig omdat het ons toekomstige paard wordt.
Ik ga gezellig mee kletsen iin het topic en kennis opdoen. Zelf heb ik niet zoveel in te brengen. Alleen heel veel vragen.

Is jullie ervaring ook dat het eerste veulen vaak een kleiner veulen is. Ik hoor dit van verschillende mensen. Wordt er bedoelt dat het veulen alleen klein wordt geboren, of kleiner blijft?

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 21:41

janderegelaa schreef:
misterA schreef:
Mijn indruk van het winteronderzoek, voor zover we het konden volgen...
Het is voor mij wat verwarrend waarop geselecteerd is.
Mijn indruk is dat er meer geselecteerd is op sportaanleg dan voorheen. Toen moest er ook een "vaderpaard" voor je staan en dat viel vandaag mij niet mee.
De FF had ik na de 1e en 2e bez. hoge verwachtingen van. Echt de enige die altijd bergop bewoog, en ook zo staat. Helaas, hij was vandaag misschien wat strak, maar zijn stalondeugd vind ik eigenlijk onoverkomenlijk.
Een aantal hengsten werden omschreven als "bergop", en als je dan de standfoto's bekijk dan zie ik dat echt niet terug.
Ik kijk ook naar de buiklijn en niet (alleen) naar een lang doorlopende schoft en schouder. Met name de Jerveaux.... maar ook de Toto, de PB x Negro, de Totilas zijn neerwaarts.
De rijdbaarheid was over het algemeen heel goed.
De enige die me echt in positieve zin heeft verrast is toch de Desperados.

Trafalgar zuigt ook lucht maar ik ken geen enkele Trafalgar die dat doet. Luchtzuigen is voor mij echt geen issue. Er is ook geen enkel genoom voor gevonden.


Spring ik toch ff in
Komop man. De OOsevens hebben in Brabant bij menig weiland zelfs de omheining scheefgezet.
Doruto’s deden het bijna allemaal
Indian Rock advertenties eens volgen op internet: laaggeprijsd wegens…

Dat jij een trafalgar hebt staan die het wellicht niet doet kan best.
Maar zeg nou niet dat het een non-issue is qua vererving. Echt b*llshit

Paard hoeft er verder niet minder om te zijn. Commercieel wel

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15899
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 22:43

Het enige wat ik zeg is dat het niet automatisch gezegd is dat een luchtzuiger een luchtzuiger geeft. En ik ken heel veel Trafalgar’s en niet 1 zuigt lucht. Vriendin van mij heeft een Trafalgar nakomeling uit een merrie lucht zuigt. Deze doet niks.

En het is een non-issue anders zouden ze dit soort hengsten niet goedkeuren.

KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:17

Ik ben van overtuigd dat behalve een stukje erfelijke stress gevoeligheid,de manier van houden doorslaggevend is,wat natuurlijk hiermee in verband staat.
Denk aan voer regiem,tijd dat ze op stal staan,en het wel of niet gezelschap hebben.
Ik heb ook de ervaring dat je een luchtzuiger geen hooi/gras uit plastic(gefermenteerd) moet voeren.

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

baudyh
Berichten: 4273
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:51

Bij ons staan alle paaltjes nog recht hoor. Wij hebben een 00seven merrie. Wel sensible maar geen lucht zuiger

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 00:09

janderegelaa schreef:
Het enige wat ik zeg is dat het niet automatisch gezegd is dat een luchtzuiger een luchtzuiger geeft. En ik ken heel veel Trafalgar’s en niet 1 zuigt lucht. Vriendin van mij heeft een Trafalgar nakomeling uit een merrie lucht zuigt. Deze doet niks.

En het is een non-issue anders zouden ze dit soort hengsten niet goedkeuren.


Als het een non-issue was dan hoefde ze het niet te vermelden

Wens er de fokkertjes toch geen toe!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15899
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 08:53

Teletekst schreef:
janderegelaa schreef:
Het enige wat ik zeg is dat het niet automatisch gezegd is dat een luchtzuiger een luchtzuiger geeft. En ik ken heel veel Trafalgar’s en niet 1 zuigt lucht. Vriendin van mij heeft een Trafalgar nakomeling uit een merrie lucht zuigt. Deze doet niks.

En het is een non-issue anders zouden ze dit soort hengsten niet goedkeuren.


Als het een non-issue was dan hoefde ze het niet te vermelden

Wens er de fokkertjes toch geen toe!

Ik laat een hengst er niet op staan. Zoals al eerder genoemd hier ben ook ik er van overtuigd dat omgevingsfactoren een hele grote rol spelen.

Kathleen_vW
Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 09:46

Hoi allemaal! Ik ben even weggeweest, iets met op concours naar de andere kant van de wereld en een verhuizing slash verbouwing, maar ik ben er weer hoor! Hoe is het hier?

Ik kreeg iets mee van de luchtzuiger discussie. Ik blijf er persoonlijk ook bij weg. Tuurlijk heeft een stuk management ermee te maken, en ik geloof ook zeker dat binnenvetters eerder de bak zullen pakken. Een stukje fokkerij komt daar ook bij kijken, want naar mijn mening komt die gevoeligheid ergens vandaan. Neemt niet weg dat luchtzuigen niks zegt over de kwaliteit van het paard natuurlijk, maar wanneer je fokt om te verkopen, is het wel iets om rekening mee te houden.
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 21-01-22 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

HOEVE NOORDENWINDDressuurstal & Fokkerij
>> Volg onze renovatie vlog op Youtube <<
Volgtopic: Drie dressuurgefokte veulens op komst!

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 09:51

Dat luchtzuigen komt toch ook bij maagproblemen voor? Ik heb ook begrepen dat er een erfelijke component een rol speelt, zoals bij bijvoorbeeld OOseven.

Xritt: dat is mijn ervaring niet, dat het eerste veulen ook per definitie de kleinste is.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

_Lorette_
Berichten: 12070
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:00

Ik heb bij eigen merries en die van de fokker waar ik voor reed wel de ervaring dat het eerste veulen verhoudingsgewijs iets kleiner blijft dan de rest. Afhankelijk van wat voor een hengst je gebruikt, natuurlijk. Als je ergens als 4e veulen ineens een ponyhengst gebruikt, zal dat geen groter veulen worden dan de broers/zussen. Gebruik je als eerste hengst een extra groot paard dat vergrotend fokt en daarna kleinere hengsten, dan ga ik er vanuit dat de eerste meer maat krijgt.
Toevallig had ik een merrie waarvan de merrielijn steeds de eerste nakomeling was en zij waren allen kleiner dan hun (half)broers en zussen. Geen van allen groter dan 1.65 m met ijzers (volwassen), latere nakomelingen wel. *edit: ook bij gebruik van dezelfde hengst, dus volle broers/zussen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 21-01-22 10:01, in het totaal 2 keer bewerkt

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Elisa2
Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:00

Het een kan het gevolg zijn van het ander, alle luchtzuigers en kribbebijters die ik ken hadden een gevoelige spijsvertering maar niet perse maagzweren. In mijn optiek zijn het vaak ook zeer gevoelige en intelligente paarden. En inderdaad, kuil kan een grote boosdoener zijn.

En nog belangrijker, het ontstaat vaak bij het afspenen omdat dat een zeer stressvolle gebeurtenis is. Het is een copingsmechanisme, persoonlijk laat ik er geen paard om staan (en vind ik weven erger) maar voor de verkoop is het lastig. Meer onderzoek naar de manier van ontstaan en management lijkt me hier in ook belangrijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kathleen_vW
Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:17

Xritt schreef:
Is jullie ervaring ook dat het eerste veulen vaak een kleiner veulen is. Ik hoor dit van verschillende mensen. Wordt er bedoelt dat het veulen alleen klein wordt geboren, of kleiner blijft?


Eefje's 1e veulen is over de 1,70 en inmiddels 4. Ik dacht in eerste instantie dat die maat van Expression kwam, maar haar 2e veulen van Rubin Royal is echt een kanon van een paard en de Desperado van vorig jaar meet inmiddels 1,50 :')

HOEVE NOORDENWINDDressuurstal & Fokkerij
>> Volg onze renovatie vlog op Youtube <<
Volgtopic: Drie dressuurgefokte veulens op komst!

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:26

Alles is erfelijk. Misschien niet in vergelijking met bijv. WFFS, maar wel de aanleg voor stalondeugden en uiteraard ook karakter. Net zo belangrijk is het management tijdens de opfok én tijdens het zadelmak maken, en de sport.
Eerder heb ik wel met luichtzuigers gedekt. Echter, ik word daar toch steeds strenger in. Ze zijn nauwelijks verkoopbaar als je de pech hebt dat je er een hebt. Net zoals ocd of andere erfelijke componenten. Daarnaast moet je het ook niet willen.
In de Friezenfokkerij doet men er nogal luchtig over. Dat begrijp ik wel, als je de dragers van waterhoofd en dwerggroei uitsluit dan blijft er niet veel meer over. Mijn beroep op fokkerijorganisaties is, sluit de dragers uit.Voordat je in de oliebol zit.
Luchtzuigen gaat vaak samen met maagproblemen. Kip of ei verhaal? Ik durf het niet te zeggen maar ook dan is het een gezondheidsprobleem.
Daarom moeten we ook het verrichtingsonderzoek van het kwpn blijven koesteren. Ik als fokker wil wel weten welke verborgen cadeautjes je mee krijgt bij andere stamboeken of alleen aangewezen hengsten. Pas na goedkeuring wordt immers de boel openbaar bij de ggk hengsten, d-oc, wffs, stalondeug
Als je voor de aankoop van een paard de markt opgaat heb je een keuze. Ik moet die keuze al maken vóórdat de merrie gedekt wordt.

Inmiddels heb ik via info uit heel betrouwbare bronnen wat meer inzicht in de vererving van luchtzuigen door hengsten. Gek genoeg zijn dat vooral de hengsten die het zelf ook doen. Sommigen kan je wat dat betreft, "stempelhengsten" noemen.

Kathleen_vW
Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:35

Nu maak je me wel nieuwsgierig welke dat dan zijn, misterA :D

HOEVE NOORDENWINDDressuurstal & Fokkerij
>> Volg onze renovatie vlog op Youtube <<
Volgtopic: Drie dressuurgefokte veulens op komst!

baudyh
Berichten: 4273
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 12:56

De meeste merries waar we mee fokken zijn op latere leeftijd op stal gekomen dus geen idee hoe hun eerste veulen was. Een merrie is hier wel geboren en haar 1e veulen was inderdaad te klein. Is volgens mij op de 1.58 blijven hangen. Maar we weten inmiddels dat deze merrie verkleinend fokt en we daar naar moeten kijken bij de keuze van een hengst en dan is het geen probleem.

Leuk Kathleen dat jij ook een merrie drachtig hebt van Expression. Wij ook.

Ik heb wel het idee dat luchtzuigen nu minder voorkomt dan vroeger. Terwijl maagproblemen veel meer voorkomen. Misschien is het wel dat het stalmanagement nu over het algemeen veel beter is. Wie zal het zeggen.

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

Kathleen_vW
Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:28

Kan er ook mee te maken hebben dat maagproblemen vroeger vaak over het hoofd gezien werden. Inmiddels is er meer over bekend en wordt er sneller een scopy gedaan, dat idee heb ik tenminste. En ja, stal management wordt inderdaad beter. Misschien wordt er in de fokkerij ook meer naar gekeken, wie weet.

Ik heb trouwens een nieuwe merrie gekocht O:)

HOEVE NOORDENWINDDressuurstal & Fokkerij
>> Volg onze renovatie vlog op Youtube <<
Volgtopic: Drie dressuurgefokte veulens op komst!

supertammy
Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:51

Nieuwe merrie? Vertel...

Kathleen_vW
Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 21:44

Ster prok Ibop merrie uit de Reina stam van Wim van Arkel. Een Jazz (nooit gedacht dat ik een Jazz op stal zou hebben, maar zie hier :D ) uit een elite preferent prestatie van Hurricane x voorlopig keur preferent prestatie van Sultan. Glock's Johnson komt o.a. uit dit lijntje, samen met nog een rits aan GP en LT paarden. Moeder heeft zelf o.a. een ZT paard gebracht en de volle zus van mijn merrie liep ZZ zwaar en is elite preferent prestatie.

Super lieve merrie, heel mensgericht. Wel scherp, maar super eerlijk, heel fijn karakter. Goed stappen, mooi schakelen in galop en een hele taktmatige en functionele manier van draven, met veel bergopwaartse tendens. Ik wilde een merrie met een klassieke opdruk, en dat heeft ze zeker. Echt een hele degelijke merrie, genoeg bot, mooie gezonde voeten, sterke bovenlijn. Ze gaat terug naar de basis en waar moderne hengsten mooi op gaan passen. Had ook gelijk een klik met haar en mijn vriend ook. Vind het ook mooi dat moeder's vader één van de grondleggers van het KWPN is, en toch is het bloed wat je niet vaak ziet.

Had nog helemaal geen haast met zoeken (zit immers nog midden in een verbouwing) en was eigenlijk een beetje aan het kijken naar drachtige merries, maar het liep zo en het gevoel was goed. Grappig is dat ik haar in Zeeland gekocht heb, terwijl ze dus aan de overkant van de straat van onze boerderij geboren is.

Mag dus 2 hengsten uitzoeken dit jaar *\o/*
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 21-01-22 21:56, in het totaal 2 keer bewerkt

HOEVE NOORDENWINDDressuurstal & Fokkerij
>> Volg onze renovatie vlog op Youtube <<
Volgtopic: Drie dressuurgefokte veulens op komst!

karinna
Berichten: 1759
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 21:52

@kathleen_vW klinkt goed, heel veel plezier en geluk met deze merrie. Is inderdaad wel heel bijzonder dat ze aan de overkant van de straat geboren is.

Karinna Ferro x Belisar: 26 april 1992 - 7 oktober 2013
Wyrania Osmium x Belisar: 29 april 2003 -
30 september 2023


Kathleen_vW
Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 22:04

Ja, heel bijzonder! Ze is inmiddels al aardig geaard. Ik ga haar dit weekend eens longeren en een stukje rijden. Wil kijken of ik haar misschien nog Z kan starten nu ze geen veulen heeft dit jaar. Deze zomer neem ik haar denk ik mee naar de CK, zien of ze elite kan worden :)

Sta er echt versteld van hoe braaf ze is, zeker in de hand. Mijn schoonvader haalt haar zo uit de paddock en die heeft nog niet zo vaak een paard vast gehad :') . Ondanks dat ze 'aan' is, staat met alle geduld te wachten tot hij het halster om heeft en blijft ze goed opletten terwijl ze naast hem loopt. Paard heeft nog geen stap verkeerd gezet <3

HOEVE NOORDENWINDDressuurstal & Fokkerij
>> Volg onze renovatie vlog op Youtube <<
Volgtopic: Drie dressuurgefokte veulens op komst!

karinna
Berichten: 1759
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 08:12

Kathleen_vW schreef:
Ja, heel bijzonder! Ze is inmiddels al aardig geaard. Ik ga haar dit weekend eens longeren en een stukje rijden. Wil kijken of ik haar misschien nog Z kan starten nu ze geen veulen heeft dit jaar. Deze zomer neem ik haar denk ik mee naar de CK, zien of ze elite kan worden :)


Is zeker de moeite van het proberen waard.
Klinkt als een fijne merrie :j

Karinna Ferro x Belisar: 26 april 1992 - 7 oktober 2013
Wyrania Osmium x Belisar: 29 april 2003 -
30 september 2023

Suzanne F.
Berichten: 49152
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 09:41

Leuk Kathleen, klinkt als een interessante merrie.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot, xPabloBokt en 78 bezoekers