Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:02

carola schreef:
c_alsemgeest: ik heb het over een jaarling die het onder die omstandigheden heeft ontwikkeld. Dat snap ik dus niet he? Waarom begint zo'n jaarling met luchtzuigen terwijl alle basisbehoeften gewoon dik in orde zijn.

En dan nog maar te zwijgen over de veulens van bepaalde hengsten die, nauwelijks een paar maanden oud, staan te slikken in de wei of ze aan het coke snuiven zijn.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:05

Ja, inderdaad. Nu je het zegt.... Ik heb jaren terug hier ook eens een veulen gehad die ik met 2 maanden oud steeds op de voerbak zag bijten. Ik heb moeder en veulen toen direct 24/7 buiten gezet en het veulen is met het afspenen weg gegaan. Dus ik heb geen idee hoe het toen is gegaan met dat veulen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:17

Dat bijten kan ook wel zijn omdat de tandjes doorkomen? Ik zie ze hier heel vaak een beetje bijterig als ze een maand of 2 zijn. Heb nog geen enkele die in de wei staat te zuigen. Wat akelig zeg. Weet niet welke hengsten dat zo fanatiek doorgeven maar ik hoop dat ik daar niet mee dek....

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:19

Ja, dan kunnen ze ook wel wat bijten. Maar als ze echt de bak gaan pakken en vasthouden.... Nou ja, ik durfde het niet aan en heb ze heel snel dag en nacht buiten gezet.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:34

misterA schreef:
carola schreef:
c_alsemgeest: ik heb het over een jaarling die het onder die omstandigheden heeft ontwikkeld. Dat snap ik dus niet he? Waarom begint zo'n jaarling met luchtzuigen terwijl alle basisbehoeften gewoon dik in orde zijn.

En dan nog maar te zwijgen over de veulens van bepaalde hengsten die, nauwelijks een paar maanden oud, staan te slikken in de wei of ze aan het coke snuiven zijn.


Gewoon uit de lucht? Zonder paal of bak ofzo? Dat heb ik nog nooit gezien. Ik heb er wel eentje gekend die het deed op zijn eigen achterbeen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:42

Of op z’n tong. Heb een keer een Haflinger gezien die dat deed. En iedereen vond dat hij zo’n grappig geluid maakte.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:08

Precies, de meesten die het uit de lucht doen zuigen op de tong. Soms gewoon, soms met de tong omgedraaid. Wordt vaak als grappig gezien maar is gewoon luchtzuigen

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:46

carola schreef:
c_alsemgeest: ik heb het over een jaarling die het onder die omstandigheden heeft ontwikkeld. Dat snap ik dus niet he? Waarom begint zo'n jaarling met luchtzuigen terwijl alle basisbehoeften gewoon dik in orde zijn.

Dat zeg ik net al, lees mijn vorige bericht maar terug. Alleen basis is vaak niet genoeg, voor dergelijke problemen, door de problemen in het spijsverteringsstelsel en de stress gevoeligheid hebben ze vaak meer nodig. Bv een blijvende dosering omeprazol en een speciaal dieet. Uni was inderdaad ook een jaarling toen hij begon... basis behoeften prima. Deed het heel heftig, 24upd op het land zelfs op de schoft van andere paarden en had met 6jr geen voortanden meer.
Maar na jaren toen hij van mij was alles met een scopie bekeken en hij zat van begin maag tm darm onder de zweren. Na (heeeeel) lang zoeken en proberen een goed dieet gevonden en met vast omeprazol is hij uiteindelijk op 12 jarige leeftijd vrijwel gestopt met luchtzuigen. Alleen soms nog met krachtvoer eten. Verder vrijwel niet meer.
Uit zijn lijn her en der inderdaad ook lucht zuigers, of beesten die het op de tong oid deden.

Denk dat daar ook het erfelijke component bij komt kijken. Problemen in maag/darmen/slokdarm zijn namelijk vaak erfelijk, dat zie je bij mensen ook vaak terug.
En zijn ook gevoelig voor stress.

Dus ook al biedt je dan het paard normaal goede basis behoeften, kan het alsnog de kop op steken.
En dan lijkt het inderdaad helemaal uit het niks te komen.

Daarom begrijp ik ook echt heel goed dat veel fokkers niet voor dergelijke lijnen kiezen.
Het hoeft helemaal geen invloed te hebben op de (sport) prestaties... maar het is gewoon bagger als je beest er mee begint, dus begrijpelijk dat men dat wil voorkomen door andere lijnen te kiezen.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:55

Maagzweren kan inderdaad, ik weet hoe je de diagnose daarvan stelt met een scoop. Maar wáárom gaat het ene veulen of jaarling het wel doen, en tig anderen in dezelfde (goede) omstandigheden niet? Stressgevoeligheid kan, maar dan zit daar toch wellicht ook een erfelijke factor achter toch?! En ik denk dat juist die erfelijkheid in dit topic nogal van belang is.
En een jaarling in de opfok (in een groepje) ís niet individueel te voeren. Dan zou hij ook individueel op stal moeten (meer stress?!), dat wil je toch ook niet voor een jaarling. En voer is dik in orde: top hooi van eigen land en veulenbrok daarop aangepast. Wat moet je op een gegeven moment optimaliseren, en nog belangrijker: moet je dat wel willen? Voor een onverkoopbaar paard? En als je dan al bij een jaarling moet gaan beginnen met omeprazol en stress reduceren, hoe moet dat dan gaan als zo'n dier ooit aan het werk gaat of op wedstrijd?
Ik heb hier ook wat meer paarden staan als de meeste mensen vrees ik, dus wellicht sta ik er ook een heel stuk harder en zakelijker in.

Kortom: ik heb er een hekel aan en ik zou nooit met een hengst dekken die zelf lucht zuigt.
Edit: en een fokmerrie die lucht zuigt zou ik ook niet willen.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:07

Dat zeg ik toch ook, op dat punt zijn we het eens.
Ik begrijp dat veel fokkers dan een andere lijn pakken. Niemand wil een luchtzuiger fokken.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:10

Ja we zijn het zeker eens!
Alleen ik zou mijn management niet omgooien voor een luchtzuiger, omdat ik het al vrij optimaal heb. Meer zou ik niet doen. Mijn oplossing zou zijn om heel snel afscheid te nemen van een luchtzuiger.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:22

Effe vraagje c- alsemgeest;ik heb er niets over gelezen,maar heb je al een ander paard gekocht na het overlijden van je DT?

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:27

Wat vinden jullie van de hengst Mc Laren? Ik heb zelf Vaderland op mijn lijstje staan. Maar een vriendin heeft het steeds over Mc Laren. Nu vind ik zijn hoofdje super aansprekend. Maar dat is natuurlijk geen reden om hem voor mijn merrie te gebruiken :D

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 00:06

KahluaB schreef:
Effe vraagje c- alsemgeest;ik heb er niets over gelezen,maar heb je al een ander paard gekocht na het overlijden van je DT?

Nee nog niet, ik heb een tijdje daarna een klein ongelukje gehad met langdurige gevolgen.
Elleboog uit de kom (opperarm en spaakbeen) en daardoor een lange na sleep helaas...
Aankomende woensdag heb ik een mri en weet ik of alles goed is, zo ja mag ik met een brace rijden :')
Dus ik denk dat ik ergens maart/april op zoek ga.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 09:20

Xritt schreef:
Wat vinden jullie van de hengst Mc Laren? Ik heb zelf Vaderland op mijn lijstje staan. Maar een vriendin heeft het steeds over Mc Laren. Nu vind ik zijn hoofdje super aansprekend. Maar dat is natuurlijk geen reden om hem voor mijn merrie te gebruiken :D


Ik vind zowel een appel als een peer lekker... maar voor appelmoes gebruik ik geen peren.

Om maar te zeggen: 2 compleet verschillende hengsten.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:12

s0173957 schreef:
Xritt schreef:
Wat vinden jullie van de hengst Mc Laren? Ik heb zelf Vaderland op mijn lijstje staan. Maar een vriendin heeft het steeds over Mc Laren. Nu vind ik zijn hoofdje super aansprekend. Maar dat is natuurlijk geen reden om hem voor mijn merrie te gebruiken :D


Ik vind zowel een appel als een peer lekker... maar voor appelmoes gebruik ik geen peren.

Om maar te zeggen: 2 compleet verschillende hengsten.


Haha, dat snap ik.
Misschien moet ik het anders verwoorden.
Ik heb Vaderland op mijn lijstje staan omdat ik denk dat hij bij mijn merrie zou kunnen passen.
Om mij heen hoor ik veel Mc Laren. Mis ik iets? Ik vind hem een heel mooi hoofd hebben, maar verder een gewoon mooie hengst. Is hij nu meer in trek vanwege zijn bekendheid en Dinja. Of is hij in trek omdat hij een goede hengst is met veel kwaliteiten.
Ik zit totaal niet in de fokkerij. Maar weet wel dat ik soms bepaalde hengsten in een keer veel hoorde.
Bijv bij Totilas, er was een periode dat 3 stalgenoten hem hadden uitgekozen. Vanwege de naam snapte ik het, maar zelf had ik hem niet uitgekozen. Ik vroeg mij toen ook weleens af, wat zien zij wat ik niet zie. Kwestie van smaak?

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:13

c_alsemgeest schreef:
KahluaB schreef:
Effe vraagje c- alsemgeest;ik heb er niets over gelezen,maar heb je al een ander paard gekocht na het overlijden van je DT?

Nee nog niet, ik heb een tijdje daarna een klein ongelukje gehad met langdurige gevolgen.
Elleboog uit de kom (opperarm en spaakbeen) en daardoor een lange na sleep helaas...
Aankomende woensdag heb ik een mri en weet ik of alles goed is, zo ja mag ik met een brace rijden :')
Dus ik denk dat ik ergens maart/april op zoek ga.

Oh dat is vervelend zeg !
Ga je naar een sportpaard en/of een fokmerrie op zoek?

Marie72

Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:16

@Xritt: Smaak heeft er zeker mee te maken, maar volgens mij is het belangrijkste dat je een hengst uitzoekt die goed past bij je merrie. Dat moet altijd het uitgangspunt zijn, wat wil je verankeren en/of verbeteren? Waar wil je naartoe, wat vind je belangrijk, wat vind je mooi? Is dat anders dan die populaire 'modehengst' je kan bieden, dan zou ik daar zeker niet voor kiezen. Fokken is vooral ook je eigen kop volgen denk ik.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:18

Xritt schreef:
Haha, dat snap ik.
Misschien moet ik het anders verwoorden.
Ik heb Vaderland op mijn lijstje staan omdat ik denk dat hij bij mijn merrie zou kunnen passen.
Om mij heen hoor ik veel Mc Laren. Mis ik iets? Ik vind hem een heel mooi hoofd hebben, maar verder een gewoon mooie hengst. Is hij nu meer in trek vanwege zijn bekendheid en Dinja. Of is hij in trek omdat hij een goede hengst is met veel kwaliteiten.
Ik zit totaal niet in de fokkerij. Maar weet wel dat ik soms bepaalde hengsten in een keer veel hoorde.
Bijv bij Totilas, er was een periode dat 3 stalgenoten hem hadden uitgekozen. Vanwege de naam snapte ik het, maar zelf had ik hem niet uitgekozen. Ik vroeg mij toen ook weleens af, wat zien zij wat ik niet zie. Kwestie van smaak?



McLaren is een goeie hengst, zonder twijfel.
Maar is een hengst die je, vind ik, moet gebruiken op een merrie met maat, bot en massa.

En nooit afgaan op namen die je rond hoort vliegen van mensen die zelf niet in de fokkerij zitten... dat is even modegevoelig als kledij...

Marie72

Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:18

c_alsemgeest schreef:
KahluaB schreef:
Effe vraagje c- alsemgeest;ik heb er niets over gelezen,maar heb je al een ander paard gekocht na het overlijden van je DT?

Nee nog niet, ik heb een tijdje daarna een klein ongelukje gehad met langdurige gevolgen.
Elleboog uit de kom (opperarm en spaakbeen) en daardoor een lange na sleep helaas...
Aankomende woensdag heb ik een mri en weet ik of alles goed is, zo ja mag ik met een brace rijden :')
Dus ik denk dat ik ergens maart/april op zoek ga.


Oei, wat vervelend, heel veel beterschap!!

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:24

ik heb maclaren gekozen voor zijn vrije bloed, goede karakter, mooie hals en het feit dat ik hoop en verwacht dat hij bloed mee gaat geven

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:33

s0173957 schreef:
Xritt schreef:
Haha, dat snap ik.
Misschien moet ik het anders verwoorden.
Ik heb Vaderland op mijn lijstje staan omdat ik denk dat hij bij mijn merrie zou kunnen passen.
Om mij heen hoor ik veel Mc Laren. Mis ik iets? Ik vind hem een heel mooi hoofd hebben, maar verder een gewoon mooie hengst. Is hij nu meer in trek vanwege zijn bekendheid en Dinja. Of is hij in trek omdat hij een goede hengst is met veel kwaliteiten.
Ik zit totaal niet in de fokkerij. Maar weet wel dat ik soms bepaalde hengsten in een keer veel hoorde.
Bijv bij Totilas, er was een periode dat 3 stalgenoten hem hadden uitgekozen. Vanwege de naam snapte ik het, maar zelf had ik hem niet uitgekozen. Ik vroeg mij toen ook weleens af, wat zien zij wat ik niet zie. Kwestie van smaak?



McLaren is een goeie hengst, zonder twijfel.
Maar is een hengst die je, vind ik, moet gebruiken op een merrie met maat, bot en massa.

En nooit afgaan op namen die je rond hoort vliegen van mensen die zelf niet in de fokkerij zitten... dat is even modegevoelig als kledij...


Mee eens, en vooral een merrie met een goed actief buigend achterbeen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:37

Suzanne F. schreef:
carola schreef:
c_alsemgeest: ik heb het over een jaarling die het onder die omstandigheden heeft ontwikkeld. Dat snap ik dus niet he? Waarom begint zo'n jaarling met luchtzuigen terwijl alle basisbehoeften gewoon dik in orde zijn.

En dan nog maar te zwijgen over de veulens van bepaalde hengsten die, nauwelijks een paar maanden oud, staan te slikken in de wei of ze aan het coke snuiven zijn.


Gewoon uit de lucht? Zonder paal of bak ofzo? Dat heb ik nog nooit gezien. Ik heb er wel eentje gekend die het deed op zijn eigen achterbeen.


Ja in de lucht kunnen ze het ook gewoon doen, kende er ook zo een..dat is het luchtzuigen op de bak noemen ze het kribbebijten.

Ken ook luchtzuigers (kribbebijters dan eigenlijk) die het op andere paarden deden.

En ja, ik begrijp ook heel goed dat dit niet iets wenselijks is in de fokkerij..problemen wil je er zoveel mogelijk uit fokken en niet er in fokken.

En soms kun je met de beste wil van de wereld niet achter de oorzaken van het zuigen komen maar het kan wel problemen geven. (hoeft niet)

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:06

Ik heb Mclaren gebruikt op een merrie die voldoende massa heeft en zelf een goed buigend achterbeen heeft. Maar ze zou wat luxer mogen.

Vaderland heb ik gebruikt op een andere merrie om vooral de voorkant te verbeteren. Plus het Vivaldi bloed wat ik graag wilde.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:12

Ik vind McLaren geweldig maar heb mezelf ook afgevraagd of dat ook kwam door de wijze van rijden. In de eindpresentatie (dacht ik) viel hij mij positief op door de aanleuning en bewerkbaarheid. Bloedje mooi vind ik hem ook maar zou hem niet op een popperig merrietje gebruiken, dan hou je denk ik niks over :+

Ik ben het ook eens met misterA in deze appels en peren:
McLaren zie ik bij een merrie die bloed en verfijning kan gebruiken, en Vaderland juist voor kracht en formaat.