Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
supertammy
Berichten: 2230
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 10:19

Leuk Kathleen! Ik heb haar even opgezocht. Ik zit ook in Zeeland, dus was benieuwd welk paard het is! Mooi dier uit een goede lijn!


Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 10:25

Ik heb in onze hele opfok periode nu 3 luchtzuigers gehad. 1 kwam als jaarling erbij op de wei, haar moeder zoog ook lucht. De andere 2 van Totilas nakomelingen. Nu hebben we natuurlijk veel meer Totilas nakomelingen staan, en die doen het dus niet..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 10:42

Er zijn altijd en overal paarden die lucht zuigen en dat zul je inderdaad in de opfok ook tegen komen.

Had vroeger een Welsh pony die het deed, vreselijk dat geluid.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

carola
Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 15:54

Gefeliciteerd Kathleen! Hoe gaat het met jullie nieuwe huis?

Ik heb ook een enorme hekel aan luchtzuigers. Zo'n rotgeluid! In welke mate het erfelijk is, is natuurlijk altijd de vraag. Maar ik weet wel dat ik het niet ga opzoeken en ik zou zo'n hengst niet gebruiken. Genoeg anderen die het niet doen. En een luchtzuiger is gewoon niet te verkopen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Suzanne F.
Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 15:55

carola schreef:
Gefeliciteerd Kathleen! Hoe gaat het met jullie nieuwe huis?

Ik heb ook een enorme hekel aan luchtzuigers. Zo'n rotgeluid! In welke mate het erfelijk is, is natuurlijk altijd de vraag. Maar ik weet wel dat ik het niet ga opzoeken en ik zou zo'n hengst niet gebruiken. Genoeg anderen die het niet doen. En een luchtzuiger is gewoon niet te verkopen.


Eens. Ik irriteer me mateloos aan luchtzuigers, ik hoef er echt geeneen. En te verkopen zijn ze ook niet.
Ik heb een Krack C gekend die het deed, verder gelukkig weinig ervaring mee.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Kathleen_vW
Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:12

Ik heb er wel een paar gekend, maar gelukkig heb ik op stal geen luchtzuigers staan. Scheelt ook dat ze veel buiten zijn (minimaal 8 uur in de winter, en het jonge spul en de pensionado kunnen 24/7 naar buiten als ze willen), en ze vrijwel altijd ruwvoer hebben. Kleine porties brok, veel rust op stal en sociaal contact. Doet een paard goed.

@ Carola: Dankjewel! Met de boerderij gaat het steeds beter, haha :D . Met alles wat we aanpakken komen we wel weer dubbel zoveel werk tegen. Even het plafond vervangen resulteerde in het invliegen van 6 enorme draagbalken uit een andere, gesloopte boerderij, want alles bleek kuis verrot toen het bloot lag. Ach ja, het houdt de mannen bezig. Ik ben vooral nog op stal aan het rommelen en schoonmaken.

HOEVE NOORDENWINDDressuurstal & Fokkerij
>> Volg onze renovatie vlog op Youtube <<
Volgtopic: Drie dressuurgefokte veulens op komst!

_Lorette_
Berichten: 12046
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:25

Mijn eerste pony kochten we als luchtzuiger. Het was voor mij normaal. Dier is vorig jaar overleden (30+). Spijkerhard. Ik zag er daardoor nooit problemen in. Het leek me ook een uitgelezen kans voor mezelf om eens een beter paard te kopen dat betaalbaar was door het luchtzuigen. Ik liep er nooit tegenaan, maar stond er zeker voor open. Met ons budget van maximaal 5k per paard zat er niet snel een topper in. ;)

Toen kreeg ik een trainingspaard op stal. Snel uit de opfok gehaald, omdat het erop leek dat hij richting luchtzuigen ging. Bij mij niets aan de hand, geen enkele neiging. 100% zeker dat hij het niet deed. Totdat hij van stal wegging en daar volop begon. Enorm balen. Hij kwam later nog eens terug op stal, maar was toen al 'te ver heen'. Hij bleef het doen. Helaas... En het viel me vies tegen hoe irritant ik het vond. Ik weet dat het paard er niets aan kan doen, maar ik werd er toch onrustig/zenuwachtig van. Daardoor ben ik ook wel een beetje van het idee af dat ik wel een luchtzuiger wil.

Ik heb voorheen geen hengsten uitgesloten op luchtzuigen, maar zou ze nu minder snel kiezen.

Kathleen, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 22-01-22 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

c_alsemgeest
Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:26

Suzanne F. schreef:
carola schreef:
Gefeliciteerd Kathleen! Hoe gaat het met jullie nieuwe huis?

Ik heb ook een enorme hekel aan luchtzuigers. Zo'n rotgeluid! In welke mate het erfelijk is, is natuurlijk altijd de vraag. Maar ik weet wel dat ik het niet ga opzoeken en ik zou zo'n hengst niet gebruiken. Genoeg anderen die het niet doen. En een luchtzuiger is gewoon niet te verkopen.


Eens. Ik irriteer me mateloos aan luchtzuigers, ik hoef er echt geeneen. En te verkopen zijn ze ook niet.
Ik heb een Krack C gekend die het deed, verder gelukkig weinig ervaring mee.


Raar om je aan een beest te irriteren die het doet vanuit pijn/ongemak :+
Vrijwel alle zuigers hebben problemen in de maag of verder spijsverteringsstelsel.
Als je ze goed onderzoekt komt het altijd naar boven... daarom ook de link met stress, stress gevoelige mensen hebben ook veel meer last van maagzweren of darm ontstekingen, wat best pijnlijk is.
En dat is erfelijk, zowel bij mensen, als paarden. De ene is er gevoeliger voor dan de andere. Cortisol (hormoon wat je aan maakt bij stress) hebben hier een negatieve invloed op.

Ook kunnen ze er mee stoppen... de mijne deed het op 10 jarige leeftijd vrijwel niet meer, twewijl hij het van jaarling tot 9 vol, de hele dag deed. Maar dat is heel intensief op precies uit te zoeken wat werkt qua voeding, zo veel mogelijk buiten, zo min mogelijk krachtvoer en aangevuld met omeprazol en pre/pro biotica.
En soms is dat niet samen te vatten met een sport carriere.
Dus niet voor alle haalbaar.

Ze hoeven er ook zeker niet ziek van te worden of dood aan te gaan. Maar linksom of rechtsom zit er ergens in de spijsvertering een probleem.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 18:05

c_alsemgeest schreef:
carola schreef:
Gefeliciteerd Kathleen! Hoe gaat het met jullie nieuwe huis?

Ik heb ook een enorme hekel aan luchtzuigers. Zo'n rotgeluid! In welke mate het erfelijk is, is natuurlijk altijd de vraag. Maar ik weet wel dat ik het niet ga opzoeken en ik zou zo'n hengst niet gebruiken. Genoeg anderen die het niet doen. En een luchtzuiger is gewoon niet te verkopen.


Eens. Ik irriteer me mateloos aan luchtzuigers, ik hoef er echt geeneen. En te verkopen zijn ze ook niet.
Ik heb een Krack C gekend die het deed, verder gelukkig weinig ervaring mee.

Raar om je aan een beest te irriteren die het doet vanuit pijn/ongemak :+
Vrijwel alle zuigers hebben problemen in de maag of verder spijsverteringsstelsel.
Als je ze goed onderzoekt komt het altijd naar boven... daarom ook de link met stress, stress gevoelige mensen hebben ook veel meer last van maagzweren of darm ontstekingen, wat best pijnlijk is.
En dat is erfelijk, zowel bij mensen, als paarden. De ene is er gevoeliger voor dan de andere. Cortisol (hormoon wat je aan maakt bij stress) hebben hier een negatieve invloed op.

Ook kunnen ze er mee stoppen... de mijne deed het op 10 jarige leeftijd vrijwel niet meer, twewijl hij het van jaarling tot 9 vol, de hele dag deed. Maar dat is heel intensief op precies uit te zoeken wat werkt qua voeding, zo veel mogelijk buiten, zo min mogelijk krachtvoer en aangevuld met omeprazol en pre/pro biotica.
En soms is dat niet samen te vatten met een sport carriere.
Dus niet voor alle haalbaar.

Ze hoeven er ook zeker niet ziek van te worden of dood aan te gaan. Maar linksom of rechtsom zit er ergens in de spijsvertering een probleem.


Mijn idee ook..snap sowieso niet hoe je je kan ergeren aan een paard.

In ieder vind ik ze vaak zeer intelligent en ik heb er wel een zwak voor. Maar bovenstaande is ook waar dat er vaak een probleem is met de spijsvertering.

Niet altijd trouwens, ken ze ook die het gingen doen toen ze met pensioen gingen uit verveling.

Maar dat ze niet/ slecht te verkopen zijn en minder waard is een feit.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 18:07

Kathleen_vW schreef:
Ster prok Ibop merrie uit de Reina stam van Wim van Arkel. Een Jazz (nooit gedacht dat ik een Jazz op stal zou hebben, maar zie hier :D ) uit een elite preferent prestatie van Hurricane x voorlopig keur preferent prestatie van Sultan. Glock's Johnson komt o.a. uit dit lijntje, samen met nog een rits aan GP en LT paarden. Moeder heeft zelf o.a. een ZT paard gebracht en de volle zus van mijn merrie liep ZZ zwaar en is elite preferent prestatie.

Super lieve merrie, heel mensgericht. Wel scherp, maar super eerlijk, heel fijn karakter. Goed stappen, mooi schakelen in galop en een hele taktmatige en functionele manier van draven, met veel bergopwaartse tendens. Ik wilde een merrie met een klassieke opdruk, en dat heeft ze zeker. Echt een hele degelijke merrie, genoeg bot, mooie gezonde voeten, sterke bovenlijn. Ze gaat terug naar de basis en waar moderne hengsten mooi op gaan passen. Had ook gelijk een klik met haar en mijn vriend ook. Vind het ook mooi dat moeder's vader één van de grondleggers van het KWPN is, en toch is het bloed wat je niet vaak ziet.

Had nog helemaal geen haast met zoeken (zit immers nog midden in een verbouwing) en was eigenlijk een beetje aan het kijken naar drachtige merries, maar het liep zo en het gevoel was goed. Grappig is dat ik haar in Zeeland gekocht heb, terwijl ze dus aan de overkant van de straat van onze boerderij geboren is.

Mag dus 2 hengsten uitzoeken dit jaar *\o/*


Gefeliciteerd, klinkt als een fijn dier.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kathleen_vW
Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 19:58

Dankje! Heb haar vandaag even aan de dubbele lijnen gehad, viel niets tegen! *D

HOEVE NOORDENWINDDressuurstal & Fokkerij
>> Volg onze renovatie vlog op Youtube <<
Volgtopic: Drie dressuurgefokte veulens op komst!

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 21:09

Zijn er hier bij die een merrie dragend hebben van bloomberg? Of live een beeld hebben kunnen vormen van deze hengst? Enerzijds voldoet die aan m’n lijstje voor mijn merrie, anderzijds twijfel ik echt over het gebruik van het achterbeen.
Ik kan m’n vinger er niet op leggen maar iets staat mij niet aan. Twijfel alleen of dit door het schokkerige videobeeld komt van de kwpn video’s

baudyh
Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:18

Toevallig zag ik dat er vandaag een geboren is. Eerste foto’s leek het een mooi veulen. ( staat op de fb pagina kwpn veulens)
Verder geen ervaring met deze hengst

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:16

KimDime schreef:
Zijn er hier bij die een merrie dragend hebben van bloomberg? Of live een beeld hebben kunnen vormen van deze hengst? Enerzijds voldoet die aan m’n lijstje voor mijn merrie, anderzijds twijfel ik echt over het gebruik van het achterbeen.
Ik kan m’n vinger er niet op leggen maar iets staat mij niet aan. Twijfel alleen of dit door het schokkerige videobeeld komt van de kwpn video’s


Ik heb hem niet live gezien maar bij de HC (via de livestream) de vorige keer viel hij me nog niet mee, nu kan dat allerlei oorzaken hebben gehad dus ik wacht nog even af.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 15:41

Ik vind het gek dat men hier zich er blijkbaar niet aan irriteert als er een luchtzuiger de hele dag bezig is om hen heen. Ik word er echt knettergek van. We hebben er eentje op stal staan (niet van mij gelukkig) en dat beest doet het echt de hele dag. Dat geluid is genoeg om je hor en dol te maken. Vind het soms sneu voor de paarden die er naast staan. Ik ga op een gegeven moment naar huis maar die dieren zitten de hele dag met hem opgescheept :+

Nu ik weet hoe vervelend ik het vind komt er nooit een zuiger in mijn eigen stal. Behalve ook nog eens dat het paard het niet voor niks doet (of is begonnen te doen). Die paarden welke stressgevoelig zijn/maagproblemen kunnen hebben… nee dank je. Er kan al genoeg gezeur bij een compleet gezond en rustig paard in zn leven komen kijken.

KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 16:15

Zoveel mogelijk met een andere paard in de wei of in de bak zetten en zorgen dat het dier de hele dag kan vreten,zo min mogelijk brok en géén kuil(wel hooi), dan wordt het vast een stuk beter.

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:12

Nou precies, je moet ze ook niet de hele dag op stal laten staan..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 21:55

KahluaB schreef:
Zoveel mogelijk met een andere paard in de wei of in de bak zetten en zorgen dat het dier de hele dag kan vreten,zo min mogelijk brok en géén kuil(wel hooi), dan wordt het vast een stuk beter.


Die ene bij mij in de opfok, stond 24/7 op de wei en pakte elke paal die voorhanden was.

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

carola
Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 22:02

Ja, was het maar zo simpel.... Ik ken er ook eentje: dag en nacht kon ie zelf naar binnen en naar buiten inlopen, in een groepje met vriendjes waar hij prima mee kon, onbeperkt goed hooi, niet teveel krachtvoer. En tóch is hij begonnen met luchtzuigen. Waarom? Echt geen idee.

Vvalar; ik ook hoor. Ik krijg rillingen over mijn rug van het geluid.

Had ik al verteld dat mijn eerste merrie al begint op te uieren? Ze is in oktober geopereerd aan koliek en staat daarom nog aan de regumate, maar die ben ik nu aan het afbouwen. Officieel zit ze 28 februari op 11 maanden, maar ze is altijd 3-4 weken eerder.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Kathleen_vW
Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 22:07

Dat is vlot, Carola! Spannend hoor!

HOEVE NOORDENWINDDressuurstal & Fokkerij
>> Volg onze renovatie vlog op Youtube <<
Volgtopic: Drie dressuurgefokte veulens op komst!

carola
Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 22:12

Ja zeker, en het is al een 18 jarige merrie én ik had vorig jaar zelfs de veulenhengstigheid overgeslagen. Dus met de vruchtbaarheid van haar zit het wel goed.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Kathleen_vW
Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 22:20

Het is maar een nummer, hè? Fijn dat ze in zo’n goede gezondheid is!

HOEVE NOORDENWINDDressuurstal & Fokkerij
>> Volg onze renovatie vlog op Youtube <<
Volgtopic: Drie dressuurgefokte veulens op komst!

c_alsemgeest
Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 23:53

carola schreef:
Ja, was het maar zo simpel.... Ik ken er ook eentje: dag en nacht kon ie zelf naar binnen en naar buiten inlopen, in een groepje met vriendjes waar hij prima mee kon, onbeperkt goed hooi, niet teveel krachtvoer. En tóch is hij begonnen met luchtzuigen. Waarom? Echt geen idee.

Vvalar; ik ook hoor. Ik krijg rillingen over mijn rug van het geluid.


Wat jij noemt zijn puur de basis behoeften voor een paard.
Paarden die stress gevoelig zijn, en een zwak maag/darm stelsel hebben, hebben meer nodig, daarom zei ik ook al, het weg krijgen is een hele lastige puzzel en niet altijd te vinden en/of haalbaar.
Je ontkomt bv al vaak niet aan zeer frequent of blijvend omeprazol toedienen.

Haal er een colon- en gastro scopie doorheen dan heb je bij de meeste zuigers je antwoord.
Of het op te lossen is is een tweede.

Maar de rillingen krijgen van een beest dat ergens last van heeft vind ik gewoon wat gek klinken, al begrijp ik wel wat je bedoeld :+
Ik vind het ook een k*t geluid, ben dat met je eens. Ik heb er een gehad... maar meer omdat ik weer dat ze meestal ergens last van hebben. Niet voor het irritante zeg maar.

Maar let's agree to disagree op dat punt, het is ook een beetje off topic bedenk ik me :D


Maar kortom, ik begrijp wel dat mensen het meenemen in hun hengsten keuze.
Als ze het eenmaal gaan doen is het een rot probleem.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 08:52

Dat begrijp ik ook, en ze zakken enorm in waarde...

Spannend Carola!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

carola
Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:57

c_alsemgeest: ik heb het over een jaarling die het onder die omstandigheden heeft ontwikkeld. Dat snap ik dus niet he? Waarom begint zo'n jaarling met luchtzuigen terwijl alle basisbehoeften gewoon dik in orde zijn.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anoushka, baudyh, estell__ en 60 bezoekers