Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bellerise
Berichten: 76
Geregistreerd: 23-05-16

Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-19 10:22

Hallo allemaal,

Het leek mij leuk een algemeen kletstopic te openen waarin we alles van de (dressuur)fokkerij kunnen bespreken. Als ik het goed heb is er op de dag van vandaag nog geen gelijkaardig topic :o

Het kan echt over alles gaan > hengstenshows, dekhengsten, sport,...

Hopelijk zijn er veel geïnteresseerden en kunnen we het op deze manier lekker gezellig over de fokkerij hebben **\O/**


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:26

Er is wel een zelfde topic in de Huiskamer :j

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:22

Welk topic is het?
Vind het niet zo direct terug.

Iemand die de hengstenkeuring in Oldenburg volgt en wat updates wilt plaatsen? :o

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:13

Er zijn wel een paar vergelijkbare topics, voor fokkers in het algemeen. Niet voor alleen dressuur dacht ik.. En die topics zijn een beetje doodgebloed.

Wij fokken dressuurmatig :D Daarbij hebben we een merrie begeleiding en opfok bedrijf en een online fok advies bedrijf voor dressuur paarden. Dus volop in de fokkerij bezig!

Voor aankomend jaar hebben we er 4 drachtig van Totilas, Kjento, Escamillo en Ladignac. Aankomend jaar gaan we 11 dekken :j

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:59

Wat een vooruitgang Vulina. Van 4 naar 11 :D
Heb je al een idee welke hengsten je gaat gebruiken?

Hier 3 veulens als alles goed gaat. 1 springveulen en een For Romance & Zackery. Ben heel benieuwd :o

Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:05

Leuk meld me hier ook, ben algemeen geïnteresseerd in de fokkerij en heb zelf een voorl keur d oc merrie waar mee ik eens een veulen wil fokken.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:17

Umeo schreef:
Wat een vooruitgang Vulina. Van 4 naar 11 :D
Heb je al een idee welke hengsten je gaat gebruiken?


Nou, we hadden een aantal gust dit jaar.. En 1 nieuwe merrie en 2 extra draagmerries. Ik denk 10 trouwens ipv 11 :')
Ja, heb wel al een aantal hengsten in mijn hoofd. Sommigen ben ik vrij zeker van, anderen nog niet. Ik wil ook meestal wel 2 jonge hengsten gebruiken, van de jaargang 2020 :)

Jij dan?

Leuk Seven!

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:32

Welkom Seven!

De merrie die nu gedekt is door Zackery wordt niet meer gedekt.

De merrie die nu drachtig is van For Romance krijgt volgend jaar haar eerste veulen dus even afwachten wat daar uit komt ;)

Wel al volop aan het kijken naar geschikte hengsten. Moesten jullie een idee hebben?
Ik zoek een hengst met een nuchter karakter die een goede voorhand / mooi front doorgeeft. Merrie heeft zelf een erg goede rug + achterhand. Zelf is ze qua temperament ideaal.

Esmee_RS
Berichten: 4871
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:35

Ik lees graag mee! Heb niet per se veel verstand van fokkerij maar vindt het wel mega interessant :D

Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:44

Ik vind het voor onze merrie ontzettend lastig een geschikte combi te vinden,
Ze moet echt wat meer lengte vererven maar de meeste hengsten die dat vererven vind ik niet passend kwa beweging of andere punten echt lastig. Voor nu eerst maar sport (gaat nu een jonge paarden wedstrijd lopen) maar wie weet zit er in de lichting van 2019/2020 wel iets interessants voor haar bij.

Dit is m'n merrie
3 jarige ster voorl keur D-oc v ferdeaux x havidoff
(vandaag krijgt ze een zadel aangemeten want deze is van m'n ruin en zie hem liever iets minder lang kwa kussen)
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:13

Umeo schreef:
Welk topic is het?
Vind het niet zo direct terug.

Iemand die de hengstenkeuring in Oldenburg volgt en wat updates wilt plaatsen? :o


Ik heb wel wat gevolgd via clipmyhorse op facebook.

Niet over de recente keuring, maar dit bericht viel mij op: https://www.horses.nl/fokkerij/oldenbur ... iensieger/

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:17

Umeo schreef:
Welkom Seven!

De merrie die nu gedekt is door Zackery wordt niet meer gedekt.

De merrie die nu drachtig is van For Romance krijgt volgend jaar haar eerste veulen dus even afwachten wat daar uit komt ;)

Wel al volop aan het kijken naar geschikte hengsten. Moesten jullie een idee hebben?
Ik zoek een hengst met een nuchter karakter die een goede voorhand / mooi front doorgeeft. Merrie heeft zelf een erg goede rug + achterhand. Zelf is ze qua temperament ideaal.


De hengst Kilian viel mij positief op wbt front, langgelijnd zijn en een goede voorhand hebben. Ook qua beweging viel hij me totaal niet tegen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:19

Seven schreef:
Ik vind het voor onze merrie ontzettend lastig een geschikte combi te vinden,
Ze moet echt wat meer lengte vererven maar de meeste hengsten die dat vererven vind ik niet passend kwa beweging of andere punten echt lastig. Voor nu eerst maar sport (gaat nu een jonge paarden wedstrijd lopen) maar wie weet zit er in de lichting van 2019/2020 wel iets interessants voor haar bij.

Dit is m'n merrie
3 jarige ster voorl keur D-oc v ferdeaux x havidoff
(vandaag krijgt ze een zadel aangemeten want deze is van m'n ruin en zie hem liever iets minder lang kwa kussen)
[ [url=m/VyUYLG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/n4wqz0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DCuDjN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/135Wqz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voor meer lengte in het lijf zou ik me duits orienteren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Babootje
Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:28

Leuk topic. Mag ik me ook melden? Als hobbyfokker weliswaar.
Omdat we onze merrie Kenzo-Carla nog wat jeugdig vonden om al aan de slag te gaan hebben we haar laten dekken met Ferguson en hopen natuurlijk op een mooi veulen.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... enzo-carla

Staat lekker drachtig te zijn:
[ img ]

_Roxanne
Berichten: 1051
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:36

Ik meld me hier ook!

Inmiddels hebben we 2 fokmerries, een elite merrie uit de Reina stam. Dragend van Kjento, was te laat voor Vivino. Dit jaar haar eerste veulen bij ons gehad, dus ik weet nu beter welke verbeterpunten een hengst moet brengen. Voor haar richt ik me op de KWPN hengsten van 2019/2020. Merrie drukt echt haar stempel op de nakomelingen, maar wil toch proberen meer luxe toe te voegen en de bewegingstechniek te verbeteren.

Daarnaast nog een ster merrie uit de Bria-stam. Voor komend jaar dragend van Fürst Dior. Voor haar houd ik de Duitse keuringen wat meer in de gaten. Lengte behouden is erg belangrijk voor haar, wil niet toegeven op bloed, wil haar ietwat stekerige voorbeen verbeteren.

Dit wordt nu het vierde jaar dat we veulens krijgen, dus in feite kom ik net kijken. Leer ieder jaar weer iets bij en weet steeds beter waar ik naar toe wil. Dus ik hoop dat ik genoeg van jullie op kan steken.


Carly-Reina (elite v. Dayano x Sultan) drachtig van Fürst Dior voor mei '24

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:44

Stille meelezer meldt zich. Altijd leuk om bij te leren. Heb zelf nu een merrieveulen van Everdale x Tolando, eventueel met oog op fokkerij, maar die gaat straks, als ze gezond en wel is, eerst de sport in.

Zag trouwens vanmorgen een leuke nieuwe van Blue Hors voorbij komen, een For Romance x ???
Knap ding!

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

simpie94
Berichten: 829
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:08

Ik wil mij hier ook graag melden.
Ik fok hobbymatig met een Valdez x Don Bedo (Elite).

Al eerder twee nakomelingen gegeven (Bretton woods en Everdale).

Dit jaar voor het eerst een hengstveulen bij mij van Desperado. Deze is inmiddels verkocht.

[ img ]

Voor 2020 was ze drachtig van Ferguson, helaas in september gust gescand.
Waarschijnlijk gaat ze weer bij Ferguson, tenzij ik tegen een andere betere optie aan loop.

L' Esprit v. Goodtimes Z1 nu met pensioen
Emy de Woude v. Star van 't Broek
Enjoy H v. Tango (Ster, IBOP, PROK, Sport)
Omi H v. Daily diamond (Voorlopig Keur, PROK)

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:27

Elisa2 schreef:
Umeo schreef:
Welk topic is het?
Vind het niet zo direct terug.

Iemand die de hengstenkeuring in Oldenburg volgt en wat updates wilt plaatsen? :o


Ik heb wel wat gevolgd via clipmyhorse op facebook.

Niet over de recente keuring, maar dit bericht viel mij op: https://www.horses.nl/fokkerij/oldenbur ... iensieger/


Ik heb ooit de mogelijkheid gehad om de halfzus van Follow Him aan te kopen (nog voor de hengst goedgekeurd werd). Heb ik even spijt dat de stallen toen vol stonden :+

Heeft er iemand al nakomelingen van hem gezien? Ben er niet bekend mee.

Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:44

Ben inderdaad ook Duits aan het kijken Elisa

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:25

Seven schreef:
Ben inderdaad ook Duits aan het kijken Elisa


Heb je al een idee/lijstje?

Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:41

Had wat ideeën maar voor volgend jaar heb ik vrijwel alles geschrapt.

In moederlijn heeft met vivaldi bloed verschillende goede paarden gegeven dus zat daarin wel te kijken.
Kwa Duits had ik wel een heel lijstje miet eens kijken of ik doe kan terug vinden :D

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Jord
Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:47

Ga ook even volgen, wij fokken af en toe een veulentje. Merrie is dit jaar (gelukkig) niet gedekt door een blessure, want verkoop van een veulen blijkt lastig, heb ik inmiddels ondervonden helaas.

Hindo2
Berichten: 970
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:23

Hier ook n stipje gezet.
Wij fokken nu een aantal jaar hobbymatig 1 of twee veulentjes per jaar.
Onze eerste fokproducten zijn inmiddels 3 jaar oud.
Wij hebben voor volgend jaar alleen een nu 3 jarige Elite IBOP (dres) D-OC merrie van Guardian S x Krack C drachtig van Fontaine TN.
Haar moeder hebben we ook nog maar is helaas gust gebleven.

Voor volgend jaar ook al best wat ideeen maar zeker bij de 3 jarige wil ik eerst even kijken wat er uit komt.
Voor haar moeder (Krack C x Burggraaf) hebben we For Ferrero in gedachten, daar hadden we in 2018 een zeer fijn hengstveulen van uit haar maar die is afgelopen zomer helaas verongelukt.

Moederlijn geeft zowel fijne dresuur-als springpaarden dus zit er stiekem ook wel eens aan te denken om er een fijn bewegende springhengst op te zetten.

Never change a winning team

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:59

Umeo schreef:
Welk topic is het?
Vind het niet zo direct terug.

Iemand die de hengstenkeuring in Oldenburg volgt en wat updates wilt plaatsen? :o


Ik heb wel wat gevolgd via clipmyhorse op facebook.

Niet over de recente keuring, maar dit bericht viel mij op: https://www.horses.nl/fokkerij/oldenbur ... miensieger

Ik heb ooit de mogelijkheid gehad om de halfzus van Follow Him aan te kopen (nog voor de hengst goedgekeurd werd). Heb ik even spijt dat de stallen toen vol stonden :+

Heeft er iemand al nakomelingen van hem gezien? Ben er niet bekend mee.


Ik heb geen nakomelingen gezien, er zit wel maar liefst 5x Donnerhall in.

Dat is inderdaad wel jammer, die was nu wel erg interessant geweest.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:00

denisesilver schreef:
Stille meelezer meldt zich. Altijd leuk om bij te leren. Heb zelf nu een merrieveulen van Everdale x Tolando, eventueel met oog op fokkerij, maar die gaat straks, als ze gezond en wel is, eerst de sport in.

Zag trouwens vanmorgen een leuke nieuwe van Blue Hors voorbij komen, een For Romance x ???
Knap ding!


Die heb ik zien langs komen op Clip my horse, inderdaad een fijne hengst.
Ook een hele fijne Millenium gezien.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers