Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:37

Deze twee, de Toto en de Hennesey, fijne sportpaarden.

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:53

Ja die vos , leuk dier

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:42

Wel 2 hele verschillende !
De Hennessy heeft nog even nodig om meer uit te groeien.Jammer van de 2 piephakken.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 30-10-20 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:43

misterA schreef:
Mamorkus, een fijn paard, één van de weinigen met een sterk a.b. Voegt wat bloedvoering betreft helaas weinig toe, volgens mij is hij verkocht naar USA. Exterieur valt wel wat van te zeggen, wat kort en overbouwd.
Eens. Maar jeetje wat werd die bij de kiezen gehouden,ik denk niet dat dat zijn presentatie ten goede kwam ;(
Hebben de hengsten eigenlijk vaste ruiters?

Wat mij nog meer opviel is dat er stelselmatig werd gezegd dat ze een fijn meewerkend karakter hebben?

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:04

Viel mij ook op Kahlua, al moet ik zeggen dat ik de meeste wel chill en bewerkelijk vond overkomen.

Nog zo'n veelgebruikte opmerking was het natuurlijk bergop lopen, wat hij dan net benoemde bij de paarden waar ik de indrukwekkende kreeg dat ze wel erg geholpen moesten worden.
Maar goed, zal wel aan mij liggen :+

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:14

Heb nog niks gezien, maar wat vinden jullie er van dat een compleet Duits gefokte hengst de KWPN verrichtingstest wint?
Wake-up-call voor de fokkers of een fait-divers?

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:18

ik vond het zeker niet het beste paard, maar vind het wel juist goed dat er niet te chauvinistisch gekeken wordt en bloedspreiding goed meegenomen wordt!

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:23

Het viel me al wel op dat er onder de noemer bloedspreiding, naar verhouding wel heel veel van buitenaf mee loopt.

Maar, vind het ook goed wat fokfanaat zegt, er wordt wel kritisch naar de kwaliteit gekeken. Een Mowgli met hoge verwachtingen wordt toch wel echt beoordeeld nav het beeld.

yvonnepuntnl

Berichten: 4477
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:40

s0173957 schreef:
Heb nog niks gezien, maar wat vinden jullie er van dat een compleet Duits gefokte hengst de KWPN verrichtingstest wint?

Daar heb ik helemaal geen probleem mee. Fijn voor de bloedspreiding. Zou me wel achter de oren gekrabd hebben als er bij de Nederlands gefokte hengsten geen bij zaten die ook hoger dan 85 pt kregen. Maar van mij had de Dreamboy wel kampioen mogen zijn. Vond ik persoonlijk een beter paard.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:35

Scheelde ook maar een half puntje ;)
En ik heb al zo veel Vivaldi en daarmee ook Jazz in huis. Dus dan maar de minder hoog scorende hengsten op mijn lijstje.
KWPN is altijd al een open stamboek, al het goede is welkom. Dat heeft er toe geleid dat we wereldleider zijn in de fokkerij. En dat moet zo blijven.
Deze cie. zet echt in op de zwakke punten en de bloedspreiding. Dat zijn of waren de instelling ,rijdbaarheid en de stap.

yvonnepuntnl

Berichten: 4477
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:57

misterA schreef:
Scheelde ook maar een half puntje ;)
Ja, dat is ook zo :)F


Verder helemaal met je eens!

BlueStocking
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-02-20

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 17:07

Hoi! Ik kom hier even binnenvallen met een vraag. Weet iemand wanneer de afstammelingen reportage van het KWPN normaal gesproken gepubliceerd wordt? Ons hengstenveulen van dit jaar is in augustus bij ons thuis gescoord en ik ben best wel benieuwd hoe hij eruit komt ten opzichte van de rest van zijn jaargang. Heeft iemand hier ervaring mee?

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 17:35

Dat was altijd tijdens de NMK in augustus. Daar werden groepjes getoond en in de catalogus stond de fokwaarde van de hengsten. I.v.m. corona dit jaar dus niet. Ik verwacht dat de fokwaarden binnenkort wel gepubliceerd worden.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:32

MariekeS_ schreef:
Viel mij ook op Kahlua, al moet ik zeggen dat ik de meeste wel chill en bewerkelijk vond overkomen.

Nog zo'n veelgebruikte opmerking was het natuurlijk bergop lopen, wat hij dan net benoemde bij de paarden waar ik de indrukwekkende kreeg dat ze wel erg geholpen moesten worden.
Maar goed, zal wel aan mij liggen :+


Ik heb alleen filmpje van Bloomberg gezien, zag een hoog cijfer voor de galop terwijl de hengst duidelijk met een neerwaartse romprichting liep in draf en galop.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:08

Is ook een manier om bloedspreiding te bevorderen? Duidelijk ietsje te royaal gepunt. Zeker op de basisgangen.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:53

Het achterbeen gebruik is ook maar heel gewoontjes..ik miste zo wie zo de "Negro's" in het onderzoek.

Het lijkt wel of er steeds hoger gepunt wordt,is dat omdat de hengsten echt steeds beter zijn geworden of..? :=

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:09

misterA schreef:
Is ook een manier om bloedspreiding te bevorderen? Duidelijk ietsje te royaal gepunt. Zeker op de basisgangen.

Ik vond Mowgli wel ondergewaardeerd met name zijn draf. Maar misschien zie ik het verkeerd.

yvonnepuntnl

Berichten: 4477
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 01:06

KahluaB schreef:
Het lijkt wel of er steeds hoger gepunt wordt,is dat omdat de hengsten echt steeds beter zijn geworden of..? :=
Zoek de punten van bv United nog eens op!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 01:12

Dat was terecht :D

Maarre.... t klopt wel wat idd. United was toen echt een uitschieter mbt de punten en nu denk ik, dat ook door een bepaalde druk vanuit de buitenlandse stamboeken die ook hoog punten, er bij het KWPN nu vaker extremer gepunt wordt

yvonnepuntnl

Berichten: 4477
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 01:35

Als je even zoekt, dan vind je heus nog wel meer oudere hengsten met >85 punten.
Daarnaast denk ik dat de hengsten ook beter geworden zijn, wat hogere punten ook zou rechtvaardigen.
Druk vanuit buitenland geloof ik niks van, zeker niet als je een hengst geheel buitenlandse afstamming verrichtingskampioen maakt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 08:34

yvonnepuntnl schreef:
Als je even zoekt, dan vind je heus nog wel meer oudere hengsten met >85 punten.
Daarnaast denk ik dat de hengsten ook beter geworden zijn, wat hogere punten ook zou rechtvaardigen.
Druk vanuit buitenland geloof ik niks van, zeker niet als je een hengst geheel buitenlandse afstamming verrichtingskampioen maakt.

Nee, maar je ziet wel dat het een signaal is van het KWPN om de fokkerij meer naar vrij bloed te sturen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:41

Dat denk ik ook, vond het vorig jaar ook met Lowlands..snapte zijn hoge punten ook niet zo. Niet dat het een slecht paard is, maar gewoon niet in verhouding.

yvonnepuntnl

Berichten: 4477
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:52

janderegelaa schreef:
yvonnepuntnl schreef:
Als je even zoekt, dan vind je heus nog wel meer oudere hengsten met >85 punten.
Daarnaast denk ik dat de hengsten ook beter geworden zijn, wat hogere punten ook zou rechtvaardigen.
Druk vanuit buitenland geloof ik niks van, zeker niet als je een hengst geheel buitenlandse afstamming verrichtingskampioen maakt.

Nee, maar je ziet wel dat het een signaal is van het KWPN om de fokkerij meer naar vrij bloed te sturen.

Ja, klopt, dat zei MisterA ook al.

Anoniem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:15

Hebben jullie de inteelt tool al gebruikt op KWPN
Hoeveel % hebben jullie merries

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:55

Vilexa 0,6
Pilexa staat het er nog niet van op, maar ook laag.
Nigiri 2,0
Nikki 2,7