Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:08

[***] schreef:
misterA schreef:
Zeker weten.
Voor degene die een paar veulens van Mc Laren willen zien, kijk even op de site van Reesink Sporthorses, en dan de veulengalerij.
De merrie moet wel een sterk achterbeen hebben en dat ze goed onderbrengt.


Ik zou eerder zeggen een merrie met veel lengte want ik vind ze wel popperig

Ik vraag me serieus af hoe ze op sommige hengsten een zadel kwijt kunnen tegenwoordig


Hele fijne hengst idd, echt zoeen waarvan ik ook denk, mag ik ook een rondje sturen . En dat is wat ik zoek.

Alleen... we hoeven echt niet allemaal 18 inch zadelpaarden te fokken, maar zelfs met een kleinere stokmaat zou het model nog zo moeten zijn dat er genoeg ruimte is voor een gemiddeld zadel. Dat stukje lichaamslengte lijkt mij ook voor de duurzaamheid van belang. En dat mist idd bij heel veel hengsten tegenwoordig.


fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:16

misterA schreef:
Voor degene die een paar veulens van Mc Laren willen zien, kijk even op de site van Reesink Sporthorses, en dan de veulengalerij.


ze zijn wel heel doortastend in Gallerij met 2 LL-en te schrijven

Bertje16
Berichten: 176
Geregistreerd: 27-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:56

misterA schreef:
Zeker weten.
Voor degene die een paar veulens van Mc Laren willen zien, kijk even op de site van Reesink Sporthorses, en dan de veulengalerij.
De merrie moet wel een sterk achterbeen hebben en dat ze goed onderbrengt.


Ik zou eerder zeggen een merrie met veel lengte want ik vind ze wel popperig

Ik vraag me serieus af hoe ze op sommige hengsten een zadel kwijt kunnen tegenwoordig[/quote]

Hele fijne hengst idd, echt zoeen waarvan ik ook denk, mag ik ook een rondje sturen . En dat is wat ik zoek.

Alleen... we hoeven echt niet allemaal 18 inch zadelpaarden te fokken, maar zelfs met een kleinere stokmaat zou het model nog zo moeten zijn dat er genoeg ruimte is voor een gemiddeld zadel. Dat stukje lichaamslengte lijkt mij ook voor de duurzaamheid van belang. En dat mist idd bij heel veel hengsten tegenwoordig.[/quote]

Ik zou zeggen lees de Hoefslag het interview met Akash Saddlery over de zadelproblematiek. We kunnen er ook niet van uitgaan dat er alleen ruiters/amazones met maatje 36 of minder zijn. Niet dat ik daar persoonlijk last van heb gelukkig

life is a roller coaster, you just gotta ride it. vh Lami

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:54

Lichaamslengte en de neerwaartse romprichting vind ik persoonlijk ook wel echt een punt van aandacht worden. Zeker als ze daarom ook gewoon de grond in blijven lopen en ook niet met de schoft omhoog kunnen bewegen.

Ik denk ook dat merries vooral een goed buigend achterbeen moeten hebben bij McLaren en verwacht dat hij veredelt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:37

Heb ik gelukkig geen probleem mee, merriestapel heeft lengte genoeg.

Wat ik vooral zoek is maat, maar een 2,4jarige van 1m73 (zoals de kampioen in OLD, een Indian Rock x For Romance I x K2) is nu ook weer wat te veel van het goeie...

Staat Indian Rock bekend om maat of durft hij wel eens te strooien?

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 17:11

s0173957 schreef:
Heb ik gelukkig geen probleem mee, merriestapel heeft lengte genoeg.

Wat ik vooral zoek is maat, maar een 2,4jarige van 1m73 (zoals de kampioen in OLD, een Indian Rock x For Romance I x K2) is nu ook weer wat te veel van het goeie...

Staat Indian Rock bekend om maat of durft hij wel eens te strooien?

Goede ontwikkeling, wel eens wat week middenstuk.

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 21:11

s0173957 schreef:
Heb ik gelukkig geen probleem mee, merriestapel heeft lengte genoeg.



en dat zit ook goed verankerd dus? Dan zou je idd een stukje risico kunnen nemen. Want lang x kort betekend nooit automatisch gemiddeld. Vaker juist of lang of kort. Daar moet je je merrielijn heel goed voor kennen.

Goede fokkers genoeg hier,ieder maakt zijn eigen afwegingen. Maar ben t dus met Janne eens dat weinig ruimte voor een zadel, een hellend kruis, en lang achterbeen best wel iets is wat je momenteel regelmatig ziet en m.i. niet echt een duurzaam geheel uitstraalt / iets is waar wel goed op gelet moet worden.

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 09:03

In heel de stam zie je extra veel lengte terug.
Zit echt verankerd, want ook onze Just Wimphof heeft echt veel lengte en dat komt niet van z'n vader.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 09:18

Ik zie ook wel graag een paard met voldoende lengte.
Ik zal niet snel gebruik maken van een popperige hengst maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Iemand de Oldenburger of Westfalen hengstenkeuring gevolgd?

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 09:29

Zegt onze For Romance fan :D
Is nu ook niet direct de meest lang gelijnde è.

En NL'ers die op Bokt durven toegeven dat ze Duitse keuringen volgen... die zijn er nie :P

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

LETS
Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 10:42

Ik zie ook wel graag lengte in een paard, maar mijn vosmerrie is voor het mooie haast iets te lang en groot. Dan wordt het moeilijk aan elkaar te rijden. Dus ik zoek voor haar graag popperige hengsten. Onze andere merrie is zelf heel popperig, dus die heeft echt lengte nodig. Zo is er dus niet 1 goede hengst, maar zowel je de meest passende bij je merrie. Bij ons zijn dat dus altijd 2 compleet andere types.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 11:06

s0173957 schreef:
Zegt onze For Romance fan :D
Is nu ook niet direct de meest lang gelijnde è.

En NL'ers die op Bokt durven toegeven dat ze Duitse keuringen volgen... die zijn er nie :P

Nou, vooruit dan ,omdat je het vraagt.. :(:) :D

Sinds ik ben begonnen met de fokkerij van dressuurpaarden, kijk ik al over de grens.
Van de V-jaargang had ik een 3-tal veulens van De Niro, en daarna nog een paar. De Z-jaargang een 4-tal van Fidermark, en de jaren die volgden nog diverse Dl-hengsten. Met meer of minder succes.

Dit jaar 2x Fynch Hatton en een veulen van Farrell.

De keuringen van Oldenburg, Hannover en Westfalen redelijk gevolgd.
Meest opvallende verschil met de NL fokkerij,
Modellen van onze buren zijn veel beter, evenals correctheid in de beweging. (Opvallend was de Franklin in Wf, die lekker zwaaiend door de baan ging, echte stempelaar, die Franklin)
Grootste minpunt is wel de kracht in de achterhand, nogal wat stijve harken, (B-E-lijn) en weinig ondertreden. De bewegingsafloop van Donnerhall is ook vaak terug te zien, met de knieën naar buiten draaien in draf.

Wat betreft, karakter, instelling en rijdbaarheid, dan zie ik vooral door eigen ervaringen, weinig verschil. Ook omdat ik bij de NL-hengsten streng op die kenmerken heb geselecteerd. Met soms een misser.

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 11:35

Mag ik dan eens vragen waarom je net voor Fynch Hatton gegaan bent?

Ik vond de Escamillo x Veneno en de Escolar x Apache overigens absoluut geen stijve harken in Westfalen.
Ik heb ze wel lang niet allemaal gezien.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Sannum
Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:24

Vulina schreef:
carola schreef:
Afgelopen tijd heb ik weer in een nieuwe fokmerrie geinvesteerd, een elite, preferente, sport, ibop, prok doc merrie van Uphill x Metall, die ook al een aangewezen hengst heeft gegeven. Die merrie is nu drachtig van Fynch Hatton.


Danita? Ik heb haar moeder voor de fokkerij, Tanita :)


Wat leuk, ik zie dit nu net pas! Wij hebben een 1,5 jarige merrie, haar oma is Danita. Kremlin x Fellini x Uphill x Metall

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:54

Klein wereldje! Ik heb helaas geen opvolger nog van haar.. Had de hengst van dit jaar heel erg graag in merrie versie gewild.. Hij is verkocht aan een GP amazone uit België :)

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:55

s0173957 schreef:
Mag ik dan eens vragen waarom je net voor Fynch Hatton gegaan bent?

Ik vond de Escamillo x Veneno en de Escolar x Apache overigens absoluut geen stijve harken in Westfalen.
Ik heb ze wel lang niet allemaal gezien.

Je ziet wel dat de E-lijn sterk verbetert na een paar generaties gerichte keuzes maken. Daar zie je nu dus inderdaad de voorbeelden van.
Fynch Hatton heb ik voor gekozen vanwege zijn front, fijne manier van bewegen, zijn bloedvoering. Zoals velen al weten ben ik een groot fan van Vivaldi én van Fidermark. F.H. komt uit de tak van Fidermark en die heeft de voorkeur boven de Furst Heinrich tak.
Bovendien zit een paar generaties voor Fynch Hatton één van de beste springpaarden verervers.

supertammy
Berichten: 2230
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:39

Hier ook de keuring van Oldenburg gevolgd. Zaten goede paarden bij!
Er was ook een bijzondere wat kleur betreft. Een Escamillo x Florencio, wit geboren.

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:28

misterA schreef:
s0173957 schreef:
Mag ik dan eens vragen waarom je net voor Fynch Hatton gegaan bent?

Ik vond de Escamillo x Veneno en de Escolar x Apache overigens absoluut geen stijve harken in Westfalen.
Ik heb ze wel lang niet allemaal gezien.

Je ziet wel dat de E-lijn sterk verbetert na een paar generaties gerichte keuzes maken. Daar zie je nu dus inderdaad de voorbeelden van.
Fynch Hatton heb ik voor gekozen vanwege zijn front, fijne manier van bewegen, zijn bloedvoering. Zoals velen al weten ben ik een groot fan van Vivaldi én van Fidermark. F.H. komt uit de tak van Fidermark en die heeft de voorkeur boven de Furst Heinrich tak.
Bovendien zit een paar generaties voor Fynch Hatton één van de beste springpaarden verervers.



Is een hengst als Valdiviani dan niet eentje die je volgt?
Via Veneno-Vitalis een Vivaldi kleinzoon en via Fidertanz - Pit I net wat je zegt...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

supertammy
Berichten: 2230
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:53

Ik lees net dat Next Pitch niet aangeleverd wordt bij het verrichtingszoek vanwege een blessure. Jammer!

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 13:57

Ofwel ligt dat aan mijn kritische aard, maar ik vertrouw zo'n zaakjes nooit...

Gaan de KWPN fokkers die em ingezet hebben ook niet tof vinden.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Suzanne F.
Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 13:59

Nee niemand zal dit tof vinden. Maar een paard kan nou eenmaal geblesseerd raken hè?
En dekken voor afronding verrichtingsonderzoek is toch echt eigen verantwoordelijkheid en altijd een risico.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

c_alsemgeest
Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:36

Klopt, een overstrekking of een misstap in de wei is zo gemaakt... ik zou niet overal wat achter zoeken.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

carola
Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:34

Tja, er kan zo veel aan de hand zijn.... een hoefzweertje? een verstapping? een verwonding? Dat kan nou eenmaal gebeuren met paarden helaas.

Ik heb een merrie drachtig van Next Pitch en natuurlijk is het dan jammer dat hij de verrichting nu niet gaat lopen. Maar ook niet meer dan dat hoor. Hij is al Oldenburg en westfalen goedgekeurd, dus het veulen krijgt toch wel een volledig papier. Ook staat hij bij een serieuze hengstenhouder en heeft een goede ruiter, dus die hengst komt echt vroeg of laat wel in de picture. Ik ken hem al toen hij nog van de fokker was, en qua stand en beweging vind ik het gewoon een goed paard. Daar gaat een verrichtingsonderzoek niks aan veranderen. Dus ik heb er nog steeds vertrouwen in en een fijn veulen gaat altijd wel verkopen. Hij heeft bij mij een bewezen, goede merrie gedekt.

Ik heb ook met hem durven dekken omdat ik hem dus al langer 'ken', en omdat hij nu op een serieuze hengstenstal staat met een serieuze ruiter. Van die hengsten die op een minder bekende stal staan of ook niet in Duitsland zijn aangeboden, is het nog veel spannender om mee te dekken. Zoals bijv. die Masterpiece Taonga, al zag ik dat die nu maandag ook aangeboden word.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:27

S017...... Valdiviani, Wat zijn afstamming betreft, ben ik wel positief. Dat geeft ook meteen aan waarom ik hem eventueel met mondjesmaat kan inzetten. Vrijwel al mijn merries stammen inmiddels af van Vivaldi en/of Fidermark/Fidertanz.
Verder lijkt het mij ook een goede hengst, al zou ik nog net wat meer oprichting willen zien, bij hemzelf als ook bij de veulens.

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:35

Ik wil maandag wel even naar Ermelo gaan kijken als dat nog door kan gaan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 55 bezoekers