Paspoort info

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chavalli
Berichten: 290
Geregistreerd: 20-01-06

Paspoort info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 13:21

Ik heb een paar vragen over het paarden paspoort.
Ik heb een welsh veulen van 3 maanden (zelf gefokt) zonder
stamboom. Ik wil haar binnenkort laten chippen en een paspoort
aanvragen. Waar kan ik het beste een paspoort aanvragen ? Kan ik dit
het beste bij het welsh stamboek doen ? Of moet ik dan lid van het
stamboek worden ? Is er verschil in de prijs van een paspoort ? Ik las
dat je bij de knhs ook een paspoort aan kan vragen.
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paspoort info

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:22

Je hoeft geen lid te zijn om een paspoort aan te vragen. Je kunt rondshoppen bij verschillende PUI's, NAS is in ieder geval goedkoper en 1 van de goedkoopste.

Chavalli
Berichten: 290
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Paspoort info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 10:51

Is er echt verschil in prijs bij het aanvragen van een paspoort?

Ibbel

Berichten: 49119
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paspoort info

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:01

De KNHS besteedt de paspoorten aan het KFPS (Friezen) uit, dus daar kun je niet rechtstreeks meer terecht.

NAS: 34 euro incl chip
Shetlander stamboek: 36 euro incl chip

Ter vergelijking KWPN: 52,50 incl chippen

Chavalli
Berichten: 290
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Paspoort info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 22:01

Hoezo 34 euro incl. Chippen ? Ik neem aan dat ik de dierenarts moet laten chippen en hem daarvoor moet betalen en dat ik het paspoort bestel bij het betreffende stamboek en daar ook betaal.. ik weet niet wat de dierenarts voor het chippen vraagt, maar ik neem aan dat het paspoort ook niet goedkoop is. Dan vind ik 34 euro niet veel.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paspoort info

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 09:28

Nee hoor, er zijn speciale chippers en die worden aangestuurd door de stamboeken. Hoeft een DA niet te doen, en deze chippers doen het ook vele malen meer als een DA.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 09:43

Alle stamboeken plus onder andere de KNHS kan een paspoort uitgeven, ook voor paarden die niet van dat specifieke ras zijn of papierloos zijn.
Chippen kan via chipper van het stamboek maar ook via DA.

Als pony geen papier (dus officiƫle afstamming met dekbon etc) heeft,
Maakt het in feite helemaal niets uit waar je paspoort aanvraagt.

Jaren geleden kreeg ik een ongeveer 5 jarige shetruin, geen papier maar ook geen chip of paspoort.

Ik heb de DA laten chippen, en die adviseerde mij om paspoort aan te vragen bij het Fjordenpaarden stamboek; die was op dat moment het goedkoopste voor paspoort aanvragen.

DA heeft benodigde documenten en gegevens naar Fjordenpaarden stamboek gestuurd, en 2 weken later kreeg ik het paspoort per post.

Dat betekent dus absoluut NIET dat die shet was "ingeschreven/opgenomen" bij het Fjordenpaarden stamboek, zoals velen dan denken.
Het is gewoon een kleine papierloze pony, afstamming onbekend (in dit geval ook echt onbekend), die een paspoort heeft welke toevallig uitgegeven is door het Fjordenpaarden stamboek.

Als je al lid bent van een bepaald stamboek (nooit verplicht, tenzij je aan keuringen etc mee wil doen vanuit het stamboek) is aanvraag paspoort vaak goedkoper dan voor niet-leden. Voor lidmaatschap betaal je ook weer.

Dus ga gewoon even rondkijken welk stamboek op dit moment het goedkoopste is in aanvragen paspoort. Je DA kan dat trouwens ook heel makkelijk voor je uitzoeken.