In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:40

s0173957 schreef:
Voor een Nederlander is fokken met een Duitse hengst nog heel dikwijls als vloeken in de kerk, terwijl een Belg daar zelfs nog niet over nadenkt...


Nederland is andere groot geworden in de fokkerij met Duitse hengsten.

Een aantal van de beste Duitse verervers zijn ooit naar Nederland vertrokken.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


s0173957
Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:50

Het verleden is het verleden...
Hoeveel zullen dat nu nog doen?

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:56

Is nu niet meer nodig, sperma is overal naar toe te verzenden.

Dat was in vroegere jaren wel anders, daar dekte men met de hengsten die 'toevallig' in de buurt stonden.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:04

s0173957 schreef:
Het verleden is het verleden...
Hoeveel zullen dat nu nog doen?


Heel veel.

Ieder jaar worden er wel een aantal Duitse hengsten op de KWPN keuring aangeboden en ook hengsten van een in het buitenland staande hengst uit een NL moeder.

Ook in NL zal men moeten letten op de bloedspreiding.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

s0173957
Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:15

En dan heb je zo'n hengst als Just Wimphof die met goeie punten wordt ggk en die dekt er dan ineens een dikke 200 per jaar... helpt ook niet echt voor de bloedspreiding dan.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:04

Dat klopt. Maar er zijn meer Duitsers goedgekeurd voor de dekdienst.

En er zijn redelijk wat fokkers die hun merrie door een buitenlandse hengst laten dekken. Dat was meer mijn punt.

Maar ik denk dat de gemiddelde merriehouder met 1 merrie het teveel gedoe vindt om de merrie te dekken met een hengst uit het buitenland. Als er dan genoeg voorhanden is waarmee je ook kan dekken kiezen veel mensen eerder voor een hengst dichter bij huis.

En dat is uiteraard wel een verschil met Belgie. Daar zijn gewoon veel minder dressuurhengsten voor handen dan hier. Dan moet bij bij wijze van spreken haast wel een hengst uit het buitenland kiezen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

s0173957
Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:37

Maar zelfs met de Belgische TOP springpaardenfokkerij, waar ruim voldoende Belgische hengsten voorhanden zijn, wordt er volgens mij meer over de grenzen heen gekeken voor de hengstenkeuze..

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Elisa2
Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:51

NatasjavE schreef:
@Elisa

Vroeger was de algemene opinie dat een Duits paard flegmatiek en sterk was. Vooral mannenpaarden. Want je moest wel sterk in je hand worden.
En daarom de Duitse rijderij zo hard en streng was.
Dat was niet als negativiteit bedoeld...het was gewoon zo(als algemene gedachte dan, of het ook waar was is vers 2)

Uiteraard is er een hoop veranderd. En in dezelfde tijd als Gigolo was er ook Klaus Balkenhol met Goldstern. En eerder ook Reiner Klimke. Dat waren echt andere ruiters.

Maar ik denk dat aan beide zijde van de grens goede en slechte voorbeelden te vinden zijn.


Als je denkt dat de duitse rijderij hard en streng is dan denk ik dat wat lessen duitse klassieke dressuur wel interessant zullen zijn.
Ik heb het dan ook voornamelijk over het verschil NU tussen de prestaties van de nederlandse en de duitse paarden waar van ik dus denk dat niet zo zeer de duitse paarden beter zijn. Maar hun opleiding systeem en rijderij veel en veel beter is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:18

Ik heb les van een klassieke instructeur.
Het is ook niet wat ik denk dat juist is.

Maar off-topic

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 19:57

Mag ik besluiten dat de Nederlanders zelf goed bloed in Duitsland gaan halen? Dat beantwoordt meteen mijn topic-vraag.
Ik kan dus ook best direct in Duitsland gaan kijken.

Verder hebben jullie stof gegeven voor een nieuw topic. Een gedetailleerde vergelijking tussen de Nederlandse en de Duitse rijderij. Dat wordt interessant. Als jullie openen dan volg ik graag. Zelf voel ik me te weinig onderlegd.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:02

koend schreef:
Mag ik besluiten dat de Nederlanders zelf goed bloed in Duitsland gaan halen? Dat beantwoordt meteen mijn topic-vraag.
Ik kan dus ook best direct in Duitsland gaan kijken.

.


Ja dat kan je zeker doen.

Maar weet dat de Duitsers hier ook goed bloed halen. Het is gewoon over en weer.

Je kan dus gewoon naar je merrie kijken. Wat pas bij haar bloedlijn, exterieur en beweging.

En als Duits bloed je aanspreekt moet je dat vooral doen. Fokken is tenslotte ook een groot deel emotie.

Weet wel dat het verschil in fokgebieden enorm kan zijn.

Een Trakhener of een Oldenburger is een wereld van verschil.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Jetta
Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:43

Je moet vooral kijken naar een evenwichtig gebouwd paard met correcte bewegingen. Een goede bovenlijn zegt meer dan een goede afstamming.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-Belgiƫ

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:10


Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:13

En terecht

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:04


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Babootje
Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:37

Vivaldi en nakomelingen doen het in DL goed. Niet zo lang geleden daar meen ik nog een Vivaldi De Niro hengstveulen voor een paar miljoen van de hand gegaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yontheke en 118 bezoekers