Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:13

Maar, ondanks dat ik het in dit geval zo heb gedaan zou ik het niet zo snel zomaar met een particulier aan gaan...

Beter kan je dan gewoon zelf een veulen fokken en deze verkopen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:24

Ik heb - als fokker - ook liever zelf alles in de hand...
Daarom wel eens iemand het recht van 1e koop gegeven, maar nooit contractuele afspraken gemaakt.
De reden is dat ik de opfok op mijn manier wil doen.
Tot het moment van spenen wil ik de volledige verantwoordelijkheid :-).
Veulen is trouwens verkocht aan degene die ik 1e koop had beloofd.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:52

Andere insteek: als jouw merrie graag moedert waarom meldt je haar dan niet aan als adoptiemoeder voor weesveulens? Heb je alle risico's voor dracht en bevalling ook niet en loopt er toch een blij veulen in de wei.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:19

cissy schreef:
Andere insteek: als jouw merrie graag moedert waarom meldt je haar dan niet aan als adoptiemoeder voor weesveulens? Heb je alle risico's voor dracht en bevalling ook niet en loopt er toch een blij veulen in de wei.

Maar dan moet ze toch ook zelf een veulen hebben anders geeft ze toch geen melk? Ik dacht dat die adoptiemoeders meestal merries zijn die hun eigen veulen verloren hebben. Wel een heel erg mooi systeem om ze zo aan elkaar te koppelen!

Anoniem

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:24

Dit kan ook op gang worden gebracht met hormooninjecties :)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:39

DeMolenhoek schreef:
Dit kan ook op gang worden gebracht met hormooninjecties :)

Dat lijkt me uiterst ongezond voor de merrie en zou ik alleen in noodgevallen doen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:50

Ik zou er liever een passende en populaire (maar niet te prijzige..) hengst opzetten en het diertje zelf verkopen.

Het blijft toch een gok maar zo is het wel een gok op jouw voorwaarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:58

anjali schreef:
DeMolenhoek schreef:
Dit kan ook op gang worden gebracht met hormooninjecties :)

Dat lijkt me uiterst ongezond voor de merrie en zou ik alleen in noodgevallen doen.


Er is hier in België een stal die meerdere merrie’s hebben die daarvoor dienen :j Over het impact heb ik mij persoonlijk nog niet ingelezen. Ik weer enkel dat het bestaat.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:01

Vriendin van mij heeft jaar paard aan Dierenkliniek Dennenoord gedoneerd als pleegmerrie.
Die moedert heel erg graag en is een topmamma! Maar kan zelf geen veulens meer krijgen. Ze krijgen inderdaad een hormooninjectie en dan gaan ze melk geven. Voor het fijne ervan zou je ze kunnen mailen.
Ondertussen loopt ze al met 4e veulen aan de voet dit jaar en geniet van dr kindjes..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 23:49

Of je moet iemand hebben die een "nieuwe"of jonge hengst heeft en die eens wil "testen".

Mensen moeten dingen niet met elkaar vergelijken. Ja, meeste mensen kopen ene volwassen paard dat ze kunnen bekijken en rijden en dat is prima. En anderen kopen een bestaand veulen, jaarling of 2 jarigen. Ook prima.

Maar er is een groep mensen die dit interessant vinden en je hoeft maar 1 iemand te hebben die zoiets met je wil ondernemen.

Als je veel contacten hebt binnen de quarters, hoor je vast wel wie, wat waar en hoe. En kan je ook vragen hoe anderen, zoals bij draagmoeders een contract hebben opgesteld en het financiele afhandelen. Mensen vooral laten aanbetalen of iig de dekking etc etc.
Het is niet; het veulen is er nog niet, dus zij hoeven nog niet te betalen......Het is ipv een eigen merrie, krijgt die van jou hun veulen en met een eigen merrie zouden ze ook kosten hebben.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:19

Ik zou er ook niet aan beginnen TS. Ik ga mee met de posters hier die aangeven dat er heel veel haken en ogen aan zitten.

En wat jij overweegt heb ik een paar jaar geleden ook aan gedacht, maar dan met mijn warmbloedmerrie. Waren ook wel een paar belangstellenden die wel een veulen uit mijn merrie zouden willen hebben. Maar de ene wilde alleen maar een hengstveulen en de andere alleen maar een merrieveulen, en dat heb je nou eenmaal niet voor het kiezen. Dan kan je nog denken "als het een merrie is verkoop ik aan de ene, en anders aan de andere". Maar helaas liepen de ideeën over welke hengst te gebruiken tussen de partijen nogal uiteen. Daarnaast had ik nog bedenkingen bij een aantal van de hengsten van voorkeur, o.a. eentje met naar mijn smaak teveel bloedverwantschap.

En dus heb ik besloten om zelf een veulen te fokken. En dan na de geboorte te beslissen wat ik er mee wilde. Het veulen was echt alles waar ik op had gehoopt en ik ben nu echt zoooo blij dat ik geen contract had met iemand en dat ik er gedwongen afstand van had moeten doen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:21

@Roodvos:Dat denk ik ook,dat ik me misschien zo aan het veulen zou gaan hechten dat ik het niet meer zou willen afstaan. Al heb je natuurlijk ook veel mensen die daar veel zakelijker en nuchterder in zijn!

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:31

Michelle_S hier op bokt heeft een arabiermerrie die dit jaar een veulen heeft gekregen voor iemand anders. Maar zij "verhuurt" haar merrie als jij graag een veulen wilt. De merrie is nu drachtig en dit veulen houdt ze zelf.