Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:07

Als je een contract goed opstelt, kunnen mensen niet zomaar het veulen niet afnemen. En dan nog, bezit je het veulen, dat je ook zo kan verkopen voor de waarde.


NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:12

superpony schreef:
Als je een contract goed opstelt, kunnen mensen niet zomaar het veulen niet afnemen. En dan nog, bezit je het veulen, dat je ook zo kan verkopen voor de waarde.


En daarom denk ik dat er in de regel weinig animo is voor een dergelijke constructie.

Ik zou op die manier alleen maar interesse hebben als het gaat om een merrie met een wel heel interessant papier. En ik perse een merrieveulen uit die merrie(of juist een hengst al naar gelang) uit een bepaalde merrie wil hebben omdat ze al meerdere kampioenen op de wereld gezet heeft. Of omdat ik de moederlijn heel erg goed ken.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 24-09-19 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:15

NatasjavE schreef:
superpony schreef:
Als je een contract goed opstelt, kunnen mensen niet zomaar het veulen niet afnemen. En dan nog, bezit je het veulen, dat je ook zo kan verkopen voor de waarde.


En daarom denk ik dat er in de regel weinig animo is voor een dergelijke constructie.

Ik zou op die manier alleen maar interesse hebben als het gaat om een merrie met een wel heel interessant papier. En ik perse een merrieveulen uit die merrie(of juist een hengst al naar gelang) uit een bepaalde merrie wil hebben omdat ze al meerdere kampioenen op de wereld gezet heeft. Of omdat ik de moederlijn heel erg goed ken.


Maar dat is persoonlijk en jouw wensen.

Als deze merrie goed in elkaar zit, fijn beweegt, een goed karakter heeft etc etc, zijn er echt wel mensen die zelf een veulen zouden willen fokken.

Wat mensen het meest tegenhoudt zijn de afspraken en het vastleggen. Degene die het veulen wil fokken, is net zo bang dat de merrie houder teveel aan het veulen loopt te klooien of zich hecht en er niet meer vanaf wil etc etc.

Hengst of merrie heb je met fokken niet voor het kiezen. Dan moet je kopen wat er al is.

SparklingApp
Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:16

Ik zou het alleen doen als ik een goede vriendin zou hebben of zo die heel graag een veulen van mijn merrie zou willen.
Je raakt misschien door een contract een stukje zeggenschap over je merrie kwijt, soms moet je rot keuzes maken met medicijnen bijvoorbeeld en dat is al lastig zat, al zonder een extra partij.

Ooit had ik een merrie te koop, mensen wezen kijken en erg te spreken, maar wilde haar eigenlijk drachtig hebben.
Nou, iedereen kan het waarschijnlijk wel raden.. merrie drachtig en de kopers zagen er vanaf, toen had ik er dus 2 in plaats van dat ik haar verkocht had, want alle volgende geïnteresseerden konden geen drachtige merrie stallen. -O-
En dan kan je een contract hebben, maar wat doe je daarmee, een rechtszaak van maken? Doe je ook niet bij dit soort bedragen en zit je met levende wezens ook niet op te wachten.
Heel ander verhaal natuurlijk, maar mensen kunnen zo wispelturig zijn en ik denk dat een veulen fokken en verkopen een stuk simpeler is.

Sometimes you win en sometimes you learn.

Iirene
Berichten: 129
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:20

Ik ben zelf op die manier járen geleden aan mijn eerste paard gekomen. Zelf gefokt uit mijn bijrijdpaard. Maar dat was dus wel een hele andere situatie: betrof een merrie die ik kende en een enorme klik mee had en waar ik graag een veulen uit wilde. Eigenaar was een vriendin van me, dus heel anders dan een onbekende partij. We hebben idd een contract opgesteld. Alles is goed gegaan en ik heb het paard 11 jaar gehad, met veel plezier. Toch zou ik het achteraf - met de kennis van nu - niet meer op deze manier doen. Omdat je gewoon weet dat er van alles mis kan gaan en ik dan ook als koper liever de zekerheid heb van een gezond veulen (op het moment van kopen dan toch) met het gewenste karakter, potentie, etc.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:26

superpony schreef:
Maar dat is persoonlijk en jouw wensen.

Als deze merrie goed in elkaar zit, fijn beweegt, een goed karakter heeft etc etc, zijn er echt wel mensen die zelf een veulen zouden willen fokken.

Wat mensen het meest tegenhoudt zijn de afspraken en het vastleggen. Degene die het veulen wil fokken, is net zo bang dat de merrie houder teveel aan het veulen loopt te klooien of zich hecht en er niet meer vanaf wil etc etc.

Hengst of merrie heb je met fokken niet voor het kiezen. Dan moet je kopen wat er al is.


Uiteraard gaat het om persoonlijke wensen. Maar er worden ieder jaar uit gewoon goede merries, die fijn bewegen en een goed karakter hebben al genoeg veulens geboren. Dus dan heb je de veulens al voor het uitzoeken.
Tenzij het een hier zeldzaam ras is.

Maar dan nog...dan zou ik liever afwachten wat er in het najaar te koop komt te staan. En dan heb je het voor het uitzoeken.

Kijk...ik ken bijvoorbeeld de fokker van de hengst Henkie. Alle veulens uit die moederlijn worden voor erg goed geld direct verkocht(als er wat te koop komt) die hoeft helemaal niet met een contract te werken omdat de mensen toch wel komen om te kopen.

Het is dus alleen voor de eigenaar van een mindere merrie interessant om met een contract te werken. Maar voor de koper is dat minder interessant lijkt mij.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:27

SparklingApp schreef:
Ik zou het alleen doen als ik een goede vriendin zou hebben of zo die heel graag een veulen van mijn merrie zou willen.
Je raakt misschien door een contract een stukje zeggenschap over je merrie kwijt, soms moet je rot keuzes maken met medicijnen bijvoorbeeld en dat is al lastig zat, al zonder een extra partij.

Ooit had ik een merrie te koop, mensen wezen kijken en erg te spreken, maar wilde haar eigenlijk drachtig hebben.
Nou, iedereen kan het waarschijnlijk wel raden.. merrie drachtig en de kopers zagen er vanaf, toen had ik er dus 2 in plaats van dat ik haar verkocht had, want alle volgende geïnteresseerden konden geen drachtige merrie stallen. -O-
En dan kan je een contract hebben, maar wat doe je daarmee, een rechtszaak van maken? Doe je ook niet bij dit soort bedragen en zit je met levende wezens ook niet op te wachten.
Heel ander verhaal natuurlijk, maar mensen kunnen zo wispelturig zijn en ik denk dat een veulen fokken en verkopen een stuk simpeler is.


Ik zou het juist niet meer met vrienden doen. Aan wie wij het aanboden zagen we ook als vrienden en door verschil van mening over meerdere dingen, is het mis gegaan en is de vriendschap ook ernstig gekoeld.

Als je ook de bedragen vastlegt, kun je toch vrij goed wat met het contract als mensen de betaling oa niet nakomen.
Was bij ons contract voor de merrie vrij duidelijk wat we moesten aanbetalen, wanneer en de rest na de bevalling en als we dat niet deden, kregen we haar ook niet mee.

Je moet sowieso laten aanbetalen, dat geeft al meer garantie dat ze de rest ook betalen en hun "product" willen afnemen.......

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:28

Iirene schreef:
Ik ben zelf op die manier járen geleden aan mijn eerste paard gekomen. Zelf gefokt uit mijn bijrijdpaard. Maar dat was dus wel een hele andere situatie: betrof een merrie die ik kende en een enorme klik mee had en waar ik graag een veulen uit wilde. Eigenaar was een vriendin van me, dus heel anders dan een onbekende partij. We hebben idd een contract opgesteld. Alles is goed gegaan en ik heb het paard 11 jaar gehad, met veel plezier. Toch zou ik het achteraf - met de kennis van nu - niet meer op deze manier doen. Omdat je gewoon weet dat er van alles mis kan gaan en ik dan ook als koper liever de zekerheid heb van een gezond veulen (op het moment van kopen dan toch) met het gewenste karakter, potentie, etc.


Ik heb ook een merrie uit mijn leenpaard(en favoriete merrie) gekocht.
Maar zonder contract. Heb gewoon gevraagd als je ooit een merrie uit Ninetty te koop hebt zou ik haar graag kopen. En zo geschiede.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:29

NatasjavE schreef:
Ik zou op die manier alleen maar interesse hebben als het gaat om een merrie met een wel heel interessant papier. En ik perse een merrieveulen uit die merrie(of juist een hengst al naar gelang) uit een bepaalde merrie wil hebben omdat ze al meerdere kampioenen op de wereld gezet heeft. Of omdat ik de moederlijn heel erg goed ken.

Idd, ik denk ook dat een dergelijke constructie alleen succesvol kan zijn als het op uitdrukkelijke vraag van de koper is en als die heel speciale redenen heeft om nu net een veulen van die merrie te hebben.
in alle andere gevallen lijkt het me voor de koper veel interessanter gewoon een veulen te kopen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:31

NatasjavE schreef:
superpony schreef:
Maar dat is persoonlijk en jouw wensen.

Als deze merrie goed in elkaar zit, fijn beweegt, een goed karakter heeft etc etc, zijn er echt wel mensen die zelf een veulen zouden willen fokken.

Wat mensen het meest tegenhoudt zijn de afspraken en het vastleggen. Degene die het veulen wil fokken, is net zo bang dat de merrie houder teveel aan het veulen loopt te klooien of zich hecht en er niet meer vanaf wil etc etc.

Hengst of merrie heb je met fokken niet voor het kiezen. Dan moet je kopen wat er al is.


Uiteraard gaat het om persoonlijke wensen. Maar er worden ieder jaar uit gewoon goede merries, die fijn bewegen en een goed karakter hebben al genoeg veulens geboren. Dus dan heb je de veulens al voor het uitzoeken.
Tenzij het een hier zeldzaam ras is.

Maar dan nog...dan zou ik liever afwachten wat er in het najaar te koop komt te staan. En dan heb je het voor het uitzoeken.

Kijk...ik ken bijvoorbeeld de fokker van de hengst Henkie. Alle veulens uit die moederlijn worden voor erg goed geld direct verkocht(als er wat te koop komt) die hoeft helemaal niet met een contract te werken omdat de mensen toch wel komen om te kopen.

Het is dus alleen voor de eigenaar van een mindere merrie interessant om met een contract te werken. Maar voor de koper is dat minder interessant lijkt mij.


Er is nog genoeg vraag naar goede, gezonde quarters.

Met een dergelijk contract is zeker voor de mensen die een gezonde recreatie quarter willen ook interessant. Juist om de genoemde redenen.
Grote fokkers en stallen spenen vroeg af, voeren slecht en beginnen heel jong met zadelmak maken nog steeds.
Dat zijn genoeg redenen voor mensen om een paardje te zoeken waar je alles vanaf dag 1 zelf mag beslissen. Maar dus zelf en dan moet je op 1lijn zitten met de merrie eigenaar.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:51

Een veulen is toch nog niet zadelmak gemaakt? En ze worden pas in oktober gespeend.
Ik heb mijn paard in ieder geval groen gekocht hoor.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:56

superpony schreef:
Dat zijn genoeg redenen voor mensen om een paardje te zoeken waar je alles vanaf dag 1 zelf mag beslissen. Maar dus zelf en dan moet je op 1lijn zitten met de merrie eigenaar.

Daar zit dan meteen ook het moeilijkste punt. De merrie-eigenaar (waar de merrie en veulen dan ook gestald staan) zit waarschijnlijk niet te wachten op een koper die alles beslist. Je kan zoveel mogelijk alles afspreken maar er zijn altijd onvoorziene dingen en het blijft toch een beetje 2 kapiteins op 1 schip.

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:58

SparklingApp schreef:
Ik zou het alleen doen als ik een goede vriendin zou hebben of zo die heel graag een veulen van mijn merrie zou willen.
Je raakt misschien door een contract een stukje zeggenschap over je merrie kwijt, soms moet je rot keuzes maken met medicijnen bijvoorbeeld en dat is al lastig zat, al zonder een extra partij.

Ooit had ik een merrie te koop, mensen wezen kijken en erg te spreken, maar wilde haar eigenlijk drachtig hebben.
Nou, iedereen kan het waarschijnlijk wel raden.. merrie drachtig en de kopers zagen er vanaf, toen had ik er dus 2 in plaats van dat ik haar verkocht had, want alle volgende geïnteresseerden konden geen drachtige merrie stallen. -O-
En dan kan je een contract hebben, maar wat doe je daarmee, een rechtszaak van maken? Doe je ook niet bij dit soort bedragen en zit je met levende wezens ook niet op te wachten.
Heel ander verhaal natuurlijk, maar mensen kunnen zo wispelturig zijn en ik denk dat een veulen fokken en verkopen een stuk simpeler is.

Als mensen het bestelde paard niet meer willen,dan zou ik ze niet gaan dwingen om het toch te nemen. Aangezien het om levende wezens gaat,die gun je een plekje waar ze welkom zijn.

Tinniie
Berichten: 4676
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Merrie aanbieden om veulen mee te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:07

Idd, zo ben ik ook. Mijn veulentjes zijn altijd vrij snel verkocht (met contract etc) maar bijna elk jaar is er toch eentje bij waar het uiteindelijk niet bij doorgaat. Ik ga dan ook zeker niet beginnen met rechtszaken etc, als ze niet welkom zijn doe ik het ook echt liever niet!
Ik zet ze ook altijd vrij snel al te koop , ook met die reden dat ze hen mee kunnen zien opgroeien vanaf het begin. Eentje van dit jaar kwam bijna wekelijks op bezoek, super leuk!

Maar zo op voorhand alles regelen zou ik echt niet aandurven.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:45

NatasjavE schreef:
Een veulen is toch nog niet zadelmak gemaakt? En ze worden pas in oktober gespeend.
Ik heb mijn paard in ieder geval groen gekocht hoor.


Niet iedereen speent in Oktober. Dat is geen standaard ofzo. Helaas zijn er al heel veel op 1 September afgespeend. Dat wordt vaker als datum gekozen dan later...... En dat is wel degelijk een groot probleem. Oktober ook! Het is gewoon vaak veel te vroeg en komt door verkeerd houden van merrie en veulen.

Nee, een veulen wordt niet ingereden. Maar bij de zoektocht naar een paard willen sommige mensen alles vanaf dag 1 in de hand. Ga je zoeken naar een paardje, zijn veel op 2jr al zadelmak.


Sclimpre schreef:
superpony schreef:
Dat zijn genoeg redenen voor mensen om een paardje te zoeken waar je alles vanaf dag 1 zelf mag beslissen. Maar dus zelf en dan moet je op 1lijn zitten met de merrie eigenaar.

Daar zit dan meteen ook het moeilijkste punt. De merrie-eigenaar (waar de merrie en veulen dan ook gestald staan) zit waarschijnlijk niet te wachten op een koper die alles beslist. Je kan zoveel mogelijk alles afspreken maar er zijn altijd onvoorziene dingen en het blijft toch een beetje 2 kapiteins op 1 schip.


Ja, maar anders heeft deze constructie geen nut. Of je merrie moet zo bijzonder zijn dat iemand het veulen al wil reserveren voor geboorte. Maar anders is het iemand een eigen veulen fokken gunnen en daarvoor je merrie beschikbaar stellen. Dat kan zeker interessant zijn voor beide partijen, maar moet je wel op 1 lijn zitten.

Sowieso is een paard met contract verkopen vaak onzin. Elk paard dat je verkoopt, geef je uit handen en heb je niks over te zeggen. Mensen kunnen van alles verzinnen, maar als je denkt een goed baasje te vinden, pakt dat evengoed vaak nog anders uit.
En als een baasje wel fijn is en ze verkopen het paard, weet je ook niet waar ze terecht komen.

Heb er al 2 terug gekocht staan en verkoop echt nooit meer wat.

Maar zoals ik beschreef, gunde ik "vrienden" een eigen veulen, maar zij hadden andere gedachten en moest ik onze merrie uit handen geven, op hun pension stal zetten etc. Dat is uitgelopen op niks, want dat was niet ons aanbod.
Maar het gebeurt wel en veel ook. Ik was best verbaasd hoeveel merries als draagmerrie rondlopen eigenlijk.

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:54

Ik zou het zeker niet doen en vraag me eigenlijk af waarom je zoiets zou willen doen. Waarom fok je je gewoon niet zelf een veulen en verkoop je die achteraf. Als het is omdat je de kost niet kan dragen dan blijf je er beter van weg want anders ga je nog raar opkijken. Fokken is helaas dokken en op die manier kan je niet alle kosten in de schoenen van de toekomstige veuleneigenaar leggen.
Wat doe je als je merrie koliek maakt ten gevolge van dracht en naar kliniek moet? Baarmoederdraaiing, keizersnede. Wat als je veulen na paar dagen clostridium krijgt en naar kliniek moet of veulenziekte. Zoiets kan je nooit vastleggen in een contract en volgens mij allemaal tenlaste van de merrie eigenaar.

En ergens, de markt zit al zo vol en hoor overal dat ze zelfs de beste afstammingen niet meer verkocht krijgen, zelfs geen beetje interesse in. Dus gewoon omdat je merrie het leuk zou vinden, is echt geen reden.
Je moet ook een degelijk plan hebben, vind ik als je wil gaan fokken.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:01

Ik heb mijn een van mijn merries al 3 'verhuurd' om een veulen te fokken. Alles onder contract.

1e keer ... ik wilde een bepaalde hengst gebruiken, ging naar de hengst om die te bezichtigen (doe ik altijd waar mogelijk), discussie met de eigenaar. Die kwam toen de volgende dag terug en wilde de merrie leasen voor de dracht. Geen dekgeld betaald, DA kosten ivm scannen en inseminatie voor de leasee, vaste bedrag betaald voor het veulen.

2e keer ... aangesproken ivm leasen van merrie. Alles opgesteld onder contract. Ik heb dekgeld betaald. Leasee DA kosten. Vast bedrag voor veulen ontvangen.

3e keer ... aangesproken ivm leasen van merrie. Alles opgesteld onder contract. Hengst door leasee gekozen. Ik heb dekgeld betaald en alle kosten ivm DA. Vast en goede bedrag afgesproken voor 2020 veulen.

Tussen 2e en 3e keer ... merrie was drachtig, en veulen besproken bij 8 maanden dracht.

Merrie blijft bij mij staan. Veulen wordt na spenen afgeleverd. Indien merrie veulen mogelijkheid tot opfok (ook afgesproken bedrag).
Deze merrie heeft al twee WB GGK zonen.

Mijn andere merrie was ook 'besproken' nav keuze van hengst. Iemand uit Duitsland. Helaas (voor hun :D ) hebben ze nooit de contract getekend terug gestuurd dus wacht ik nu even af wat het wordt. Is eerste keer voor deze merrie, dus weet ik ook niet wat ze gaat geven. Spring gefokt veulen van hengst die goed in markt ligt, met mogelijk aparte kleur. 'I'm not worried'. :D

Tinniie
Berichten: 4676
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:05

Ja maar Peterina, dat is nog iets anders, nietwaar? Ik ben er helemaal niet in thuis, maar hoeveel goeie warmbloed cremello merries, met zo’n goedgekeurde zonen ken jij zelf? Uniek gevalletje toch, zo’n merrie?

Leuke reining merries lopen er 13 in een dozijn rond :/

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Iirene
Berichten: 129
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:09

NatasjavE schreef:
Iirene schreef:
Ik ben zelf op die manier járen geleden aan mijn eerste paard gekomen. Zelf gefokt uit mijn bijrijdpaard. Maar dat was dus wel een hele andere situatie: betrof een merrie die ik kende en een enorme klik mee had en waar ik graag een veulen uit wilde. Eigenaar was een vriendin van me, dus heel anders dan een onbekende partij. We hebben idd een contract opgesteld. Alles is goed gegaan en ik heb het paard 11 jaar gehad, met veel plezier. Toch zou ik het achteraf - met de kennis van nu - niet meer op deze manier doen. Omdat je gewoon weet dat er van alles mis kan gaan en ik dan ook als koper liever de zekerheid heb van een gezond veulen (op het moment van kopen dan toch) met het gewenste karakter, potentie, etc.


Ik heb ook een merrie uit mijn leenpaard(en favoriete merrie) gekocht.
Maar zonder contract. Heb gewoon gevraagd als je ooit een merrie uit Ninetty te koop hebt zou ik haar graag kopen. En zo geschiede.


Dat is wel een andere situatie. Ik heb zelf de hengst uitgezocht, alles betaald etc, niet alleen sperma en dierenartskosten, maar ook bijv de merriebrok - en veulen was dan ook - ongeacht wat eruit zou komen - van mij.

M_Jacky
Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 19:11

Fotsy schreef:
Ik zou het zeker niet doen en vraag me eigenlijk af waarom je zoiets zou willen doen. Waarom fok je je gewoon niet zelf een veulen en verkoop je die achteraf. Als het is omdat je de kost niet kan dragen dan blijf je er beter van weg want anders ga je nog raar opkijken. Fokken is helaas dokken en op die manier kan je niet alle kosten in de schoenen van de toekomstige veuleneigenaar leggen.
Wat doe je als je merrie koliek maakt ten gevolge van dracht en naar kliniek moet? Baarmoederdraaiing, keizersnede. Wat als je veulen na paar dagen clostridium krijgt en naar kliniek moet of veulenziekte. Zoiets kan je nooit vastleggen in een contract en volgens mij allemaal tenlaste van de merrie eigenaar.

En ergens, de markt zit al zo vol en hoor overal dat ze zelfs de beste afstammingen niet meer verkocht krijgen, zelfs geen beetje interesse in. Dus gewoon omdat je merrie het leuk zou vinden, is echt geen reden.
Je moet ook een degelijk plan hebben, vind ik als je wil gaan fokken.


Lees een heleboel aannames in deze post. Als je goed hebt gelezen zie je dat dat echt niet de enige reden is.
Verder gaat het mij ook niet om geld in de schoenen te schuiven van de toekomstige eigenaar. Ik weet dat fokken geld kost. Eerder een veulen gefokt...

Verder weer bedankt voor de wel/niet doen reacties en berichten met tips.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:28

Tinniie schreef:
Ja maar Peterina, dat is nog iets anders, nietwaar? Ik ben er helemaal niet in thuis, maar hoeveel goeie warmbloed cremello merries, met zo’n goedgekeurde zonen ken jij zelf? Uniek gevalletje toch, zo’n merrie?

Leuke reining merries lopen er 13 in een dozijn rond :/


Daar heb je wel gelijk in. Als de merrie nu zelf 'iets' heeft gepresteerd in reining, of een unieke afstamming heeft, dan zou het misschien iets kunnen zijn.

cp112
Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:32

Ik heb momenteel mijn merrie drachtig en het veulen is van de eigenaar van de hengst.

Stel de merrie verwerpt of het veulen komt te overlijden, risico van het vak. No hard feelings.
Anderson idem dito.

Mocht ze van de koop afzien is het mij vrij om het veulen aan iemand anders te verkopen.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:33

cp112 schreef:
Ik heb momenteel mijn merrie drachtig en het veulen is van de eigenaar van de hengst.

Stel de merrie verwerpt of het veulen komt te overlijden, risico van het vak. No hard feelings.
Anderson idem dito.

Mocht ze van de koop afzien is het mij vrij om het veulen aan iemand anders te verkopen.


Ze heeft dus recht van eerste koop.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

petraaken
Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:09

M_Jacky schreef:
DeMolenhoek schreef:
Je ziet het niet zitten om zelf een veulen te fokken voor verkoop? Als jou merrie echt goed is en je neemt een goede hengst krijg je het normaal vrij vlot verkocht. Scheelt jou een hoop kopzorgen, want anders zit je 17 maanden vast aan iemand die ook wel wat denkt te zeggen over jou merrie, want die is immers drachtig van zijn/haar veulen.


Wat bedoel je met denkt te zeggen over mijn merrie? Want i.p. draag ik die zorg en leg je afspraken vast in contract lijkt me.
Ik zie zeker zitten om zelf een veulen te fokken.
Maar wordt volgens mij ook wel eens op deze manier gedaan en daar ben ik nieuwsgierig naar. Voordeel: je weet waar je veulen naartoe gaat, mensen kunnen hem zien opgroeien en evt zelf een keuze maken voor een passende hengst, en je hebt de garantie dat hij is verkocht.


Been there thone that but never again. Eenmaal het veulen er was stonden ze bij ons te pas en te onpas op de stoep om bij het veulen te zijn. Zeker de eerste dagen en dat tegen ons advies in om niet met veel vreemde mensen te komen. Merrie werd er gewoon hartstikke chagrijnig van waardoor ik na een tijdje zelfs een beet kreeg van haar. Iets wat ze nooit voor heen deed.

cp112
Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:12

NatasjavE schreef:
cp112 schreef:
Ik heb momenteel mijn merrie drachtig en het veulen is van de eigenaar van de hengst.

Stel de merrie verwerpt of het veulen komt te overlijden, risico van het vak. No hard feelings.
Anderson idem dito.

Mocht ze van de koop afzien is het mij vrij om het veulen aan iemand anders te verkopen.





Ze heeft dus recht van eerste koop.



Niet geheel. Haar hengst heeft gedekt en zij heeft op die manier het dekgeld bekostigd.
Dat zien we in principe als aanbetaling voor het veulen.
Dus wanneer koper afzegd blijft aanbetaling voor verkoper.

Staat overigens wel netjes op papier.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Regenpier, supertammy en 84 bezoekers