Informatie diepvries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kabayo
Berichten: 13900
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Informatie diepvries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 11:49

Hoi allemaal :)

Ik heb al een tijd lang een hengst op het oog in Amerika. (Californië) Die zou ik super graag willen gebruiken maar dit zou dan gaan via diepvries. Nu ben ik hier helemaal niet bekend mee. Kan iemand mij het een en ander uitleggen?

Wat ik weet (of denk te weten)
Verschepen kost iets van 1000 (hoeveel krijg je dan mee??)
Je merrie moet op de kliniek staan en heel vaak gescand worden om op de eisprong gedekt te worden

Verder weet ik eigenlijk niets. Het lijkt mij vooral erg moeilijk? Ik hoor graag meer!

Alvast bedankt

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:00

Met diepvries sperma zit je met:

- kost van sperma (dekgeld zg)
- kost van 'huur' container waarmee het vervoerd wordt ... *** hieronder
- kost van vervoer container ... in USA, vlucht, in NL ter locatie van inseminatie
- kost van douane kosten ... gezondheids verklaring in USA, invoer, enz

***
Ingevroren sperma MOET aan verschillende eisen voldoen voordat het 'verkocht' kan worden.
Belangrijk is om te weten onder welke condities en voorwaarden (nationale or internationale) is het verzameld (!!), ingevroren en bewaard. Voor internationale 'verkoop'/verzending zijn andere meer specifieke voorwaarden van toepassing. Let wel op hier! ... niet iedere verzameld sperma dat ingevroren is door de plaatselijk dierenarts voldoet aan internationale voorwaarden.

Gezondheids attest ... is de hengst in de 30 dagen verplicht quarantaine getest op CEM/EVA/EIA enz enz door een door Douane erkend instantie. Is er een gezondheids attest afgegeven door deze Instantie? Is de sperma ingevroren tijdens deze period, of komt het van een batch na of voor deze period? ZEER belangrijk want dan valt het buiten de eisen van Internationale en zal geweigerd worden bij import.
ZEER belangrijk ... is de hengst ook beschikbaar via natuurlijk dekking? Zo ja, heeft hij gedekt tijdens de zg quarantaine periode ... dit mag absoluut niet maar menige hengstenhouder, zeker prive eigenaren, houden zich niet aan deze eis. Alsnog besmetting is dan een echte risico als de ingevroren sperma is afgenomen na een natuurlijk dek (CEM, EVA, EIA, noem maar op).

Er zijn bedrijven in USA die sperma, vers en ingevroren verzenden. Deze kennen de wetgeving dus best door/met een van deze te werken.
Ik zou ook informeren bij de NL douane aangaande wat de eisen zijn voor NL.

Wat de merrie betreft ... die moet inderdaad op een kliniek staan die erkend is voor het 'verwerken' van Internationale sperma, en ook voor diepvries sperma. Niet van zelfsprekend!
Voordat je hieraan begint ... laat uw merrie grondig onderzoeken door een bekwame DA zodat je zeker bent dat je begint met een merrie die 'zuiver' is wat betreft baarmoeder (geen vocht of cysten enz).

Zij moet inderdaad tegen hengstigheid naar het kliniek waar zij opgevolgd zal worden. In de begin dagen is dat om de 2 dagen scannen, tegen ovulatie is dat om de 6-8 uur.
Behalve verblijfkosten, zijn er bijkomend kosten van de scans, inseminatie, sedatie (als nodig is).

Ik heb de laatste jaren met diepvries, vers en natuurlijk dek gewerkt. Raar maar waar vers had de meeste/snelste slaag kansen. Ik raad af om met een 'maiden mare' diepvries te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 23-09-19 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo
Berichten: 13900
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Informatie diepvries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 15:04

Bedankt voor je bericht peterina. Heb je ook een idee qua kosten? Klinkt niet geheel aantrekkelijk qua kosten

Merrie heeft nu 1 veulen gehad.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:05

Peterina schreef:
Ik heb de laatste jaren met diepvries, vers en natuurlijk dek gewerkt. Raar maar waar vers had de meeste/snelste slaag kansen. Ik raad af om met een 'maiden mare' diepvries te gebruiken.


Dat lijkt me vrij logisch toch? Dat vers beter werkt.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:54

Persoonlijk zou ik het niet doen. Je kreeg je merrie dit jaar al niet drachtig met vers sperma.
Diepvries is altijd van veel mindere kwaliteit dus moeilijker drachtig te krijgen.

Bovendien is het kostenplaatje tot drie keer toe hoger dan bij vers omdat ze ze heel nauwlettend moeten opvolgen.

Is het sperma van de hengst niet via een verdeelcenter in Europa te verkrijgen?
Anders lijkt het me onmogelijk om zelf sperma te gaan of laten verschepen. Die kosten zijn zo hoog dat geenenkele hengstenhouder dit doet voor 1 keer. Nog niet gesproken van de enorme papierwinkel.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Tinniie
Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:46

Inderdaad.. ik zie ook geen enkele hengstenhouder dit doen voor 1 merrie.
Ik heb ook veel vraag voor dekkingen in USA, maar dit zou op een kostenplaatje tussen 8000-10000€ zitten (wel voor een voorraadje voor meerdere merries dan, maar dan nog, tis echt wel duur en massa’s regeltjes om mee rekening te houden)

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Kabayo
Berichten: 13900
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 16:59

Tinniie schreef:
Inderdaad.. ik zie ook geen enkele hengstenhouder dit doen voor 1 merrie.
Ik heb ook veel vraag voor dekkingen in USA, maar dit zou op een kostenplaatje tussen 8000-10000€ zitten (wel voor een voorraadje voor meerdere merries dan, maar dan nog, tis echt wel duur en massa’s regeltjes om mee rekening te houden)

Toch wel. Ze had mij een pb gestuurd dat ze het wel wil opsturen naar NL

Oh das wel erg duur..

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 18:34

Nabster schreef:
Peterina schreef:
Ik heb de laatste jaren met diepvries, vers en natuurlijk dek gewerkt. Raar maar waar vers had de meeste/snelste slaag kansen. Ik raad af om met een 'maiden mare' diepvries te gebruiken.


Dat lijkt me vrij logisch toch? Dat vers beter werkt.


Men is er altijd van uitgegaan dat natuurlijk boven vers, en vers boven diepvries, de meeste slaagkans heeft. Bij mijn merries is het anders geweest ... vers boven natuurlijk.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 18:42

Kabayo schreef:
Toch wel. Ze had mij een pb gestuurd dat ze het wel wil opsturen naar NL

Oh das wel erg duur..


Natuurlijk wilt ze het wel opsturen ... = geld in het laatje. Maar wat zijn de slaagkansen?! Eenmaal verstuurd hoeft zij zich van niets aan te trekken.

Wat je ook zou kunnen doen is eerst navragen of zij de test resultaten van de sperma (ingevroren) wilt opsturen. Daar kan je iets terug vinden van mobiliteit, kwaliteit, morbiditeit en 'viability' (levensvatbaarheid?) van het sperma na ontdooien.

En dan nog een vraagje ... is er geen zoon van of broer van de gewenste hengst in Europa? Zou misschien een alternatief kunnen zijn dat je honderden euro's uitspaart.

Misschien ook een idee om de Amerikaanse paarden sites af te gaan en kijken wat de betrouwbaarheid is van de eigenares en wat de ervaringen zijn van andere merrie eigenaren die de hengst hebben gebruikt (1e keer drachtig, lijdenswegen ..., LFG, meerdere zendingen sperma, enz enz).

Kabayo
Berichten: 13900
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 19:27

Thanks peterina

Nee geen zoons. Hij is zelf 2.5 nu. Hij is de enige homozygote classic champagne met meer dan 50% Fries bloed. En hij past zeker bij de mindere punten van de merrie (Ik vind kleur leuk maar verbeteren belangrijker. Veulen moet niet slechter (gebouwd) zijn)

Voor de geïnteresseerden, Three Day Ranch op facebook

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110637
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 04:31

Gaat het om Sjoerd's Wicked Cool? Even gekeken op de site maar die is wel een stukje ouder.
Maar ik kan geen andere vinden die aan je omschrijving voldoet? :?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Kabayo
Berichten: 13900
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Informatie diepvries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 05:22

Nee, deze die hier onder beschreven staat
Wicked is niet homozygoot

TDR Ridiculously Kool "SLY." Sly's exceptionally gorgeous & the only DNA verified, registered, Homozygous Champagne, 50% Friesian Sport Horse stallion in the world. Guaranteed 100% TRUE Champagne colored foals.
No Cream+Pearl & no Pearl+Pearl false Champagnes. PM for more information on Sly.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: acerdurac, karinna en 103 bezoekers