Prijsindicatie voor een veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 00:49

Beste bokkers,

Ik hoop dat het topic hier goed staat. Ik ben opzoek naar een opvolger voor mijn dressuurpaard. Ze is nu nog maar 18 en gaat vast nog wel vier jaar mee op dit niveau, maar misschien dat ik dan niet meer zo fanatiek kan trainen als nu.

Ik zoek dus een veulen (jaarling) met het liefste wel wat aanleg voor de dressuur. Afstammeling maakt me niet zoveel uit. Ik wil van tevoren wel graag weten hoe de moeder is, zodat je een klein beetje een beeld hebt wat je kan verwachten. Verder gaat mijn voorkeur uit naar warmbloed. Ik dacht zelf aan een KWPN en dan beetje gelderstype. Maar mag ook een ander ras zijn die wat luxe is qua bouw. Liever geen heethoofd. Ik heb geen voorkeur qua kleur. Alleen moet het wel een merrie zijn, omdat het opfokplekje ook een merrie groep is. Qua schofthoogte hoeft ze niet groot te worden, omdat ik zelf ook maar klein ben. Als de verwachtte schofthoogte maar boven de 155 is. Kortom lekker breed. In wat voor prijsklasse moet ik denken? Ik dacht zelf rond de 2000. Vanaf oktober wil ik actief opzoek gaan maar ik ben nu ook al een beetje bezig met internet in de gaten houden.

Alvast bedankt

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 00:54

Eigen merrie laten dekken?

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 00:55

Al geprobeerd meerdere keren. Vorig jaar leek het goed te gaan maar toen kreeg ze al heel vroeg in de dracht een miskraam. Daarnaast wordt ze heel moeilijk drachtig

_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 07:37

Uitgaande van een KWPN veulen, heeft een fokker al de volgende kosten:
- dekgeld 1000
- dierenartskosten 300
- kosten KWPN 350
- hoefsmid X
- voer X

Kwa kostprijs zit zo'n veulen al rond de €2000. Heb je dan een moeder uit een goed lijntje, gaat de prijs. Heb je een duurdere/beloftvolle hengst, gaat de prijs omhoog. Heb je een veulen met 'potentie', gaat de prijs omhoog. Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat je voor jouw budget absoluut geen veulen kan kopen, maar een beetje besef van de kosten kan denk ik nooit kwaad.

Zoals ik het lees ben je niet op zoek naar de nieuwe Totilas. Zeker meer richting het einde van het jaar, als de veulens afgespeend worden heb je denk ik meer kans om een leuk veulen voor een leuke prijs te kunnen kopen, veel fokkers zullen ze namelijk weg moeten brengen naar de opfok als de veulens niet verkocht worden. Ook kijken naar een kruising, of de wat minder commerciële bloedlijnen kan met jouw wensen zeker interessant zijn.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 07:52

Voor een gemiddeld Gelders veulen zal je tussen de 2-5k moeten zitten, naar gelang de kwaliteit. En idd hoe later in het seizoen zie je de prijzen vaak wel dalen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 08:27

Omdat je over nivo spreekt van je huidige merrie.Dan zoek je er toch ene met iets meer potentie denk ik? Ik zou dan toch gauw 1000 euro meer bij je bedrag doen. En wat er gezegd word,eind van het seizoen kopen scheelt ook.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 08:31

Een gelderse met een beetje aanleg voor het hogere werk (Z+) zit toch al wel snel aan de 5000 :j Misschien dat je mazzel hebt omdat je in de wat kleinere stokmaat zoekt, die paarden zijn wat minder gewild en dus wat goedkoper.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 08:42

Met 2000 euro komt een fokker helemaal niet uit de kosten dus als er eentje aangeboden wordt dat zo goedkoop is dan zou ik echter veel bedenkingen hebben. Mijn eerste vraag zou zijn 'wat mankeert eraan?'.

Als je een hobbyist dressuur ruiter bent … en niets verkeerd daarvan! … en je eisen niet hoog zijn, dan zijn er wel veulens te vinden zonder papieren rond dat bedrag. Maar zocht je iets met potentie (Z+), warmbloed, met papieren en waarvan enige gezondheids garanties mee komen, dan zit je toch snel rond de minimale prijs van 5000 euro.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:20

30 augustus is er een veiling in Tolbert, 6 sept in Houten en 28 sept in de Mortel. Dit zijn niet de elite veilingen van het kwpn zelf. Ga daar eens kijken, daar lopen veulens van diverse hengsten en heel verschillende merries en kan je een idee krijgen wat de prijzen voor normale, goede veulens dit jaar doen.

En misschien zie je nog wat leuks lopen ;)

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:28

Denk dat 2000 beetje laag is .
Ik verkocht mijn jaarling toen voor iets minder als dat
Maar wilde en moest snel verkopen
En ze ging naar een liefhebber.
Gelders gefokte jaarling.

Nu weer veulen
Maar ben al ruim 2000 kwijt voor die 6 maand oud is .

Zou nu ook echt niet meer verkopen voor de kostprijs of minder .

Er is een Gelders topic op bokt
Als je Gelders wilt zou ik me daar eens melden en kijken wat er te koop komt .
Valt me op dat dit wel een hengsten jaar is overigens

Of informeren bij de diverse Gelderse paarden Hengsten houders.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 11:21

Ik heb mijn paard in 2012 als veulen ook voor dat bedrag gekocht, weliswaar destijds een hengstveulen, nu ruin.

Goed zoeken en je tijd nemen! Ook zou ik iemand meenemen die er een beetje oog voor heeft. Ik ben heel blij met mijn paard.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 12:22

Wauw geweldig wat een reacties dankjewel! Mijn huidige paard die momenteel Z1 mag starten heeft helemaal geen papier/afstammeling. Dat is voor mij ook niet zo belangrijk, zolang ik er maar fijn mee kan rijden.

Wat is de beste tijd om een veulen te kopen? Een beetje rond oktober?

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:29

Ik denk dat je met €5000 al een leuk veulen kan kopen ja. Eentje waarvan je min of meer de zekerheid hebt dat 'ie het wel gaat kunnen. De beste tijd is relatief, maar ik zou toch proberen het veulen 6 maanden aan de merrie te laten (maar dat is mijn persoonlijke voorkeur) Dus ik denk dat je in oktober wel goed zit. Mogelijks kan je een veulen nu al kopen, maar overeenkomen met de fokker dat het veulen tot 6 maanden bij de merrie mag blijven.

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:34

Misschien ook verstandig om een zakelijke afweging te maken door alles op te schrijven. Dan heb je duidelijkheid want twee jaar opfok loopt ook in de papieren los van het feit dat je geen enkel idee hebt hoe het onder het zadel zal gaan . Ik zou nog twee jaar doorsparen en dan een fijne drie en half jarige kopen waar je op kunt proefrijden en die je rondom kunt keuren.
Veulen wat ik een paar jaar geleden had leek lief maar als ruim anderhalfjarige toch verkocht . Karakter werd steeds extremer en die is voor 7500 naar een Gp ruiter gegaan . En die was voor 5000 aangekocht dus geen cent op verdiend.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 12:42

Wauw 5000 is wel heel veel voor een veulen waarbij je nog niet weet hoe ze zich gaat ontwikkeling en zonder goede afstammeling.
Opfokplekje heb ik geen extra kosten aan. Het is inderdaad wel hoefsmid en dierenarts kosten.

Ja precies dat risico loop je wel dat het karakter kan veranderen en niet gaat passen. Daarom hoef ik ook absoluut geen beestje dat hoog in het bloed zit. Een beetje gewoontjes is voor mij goed genoeg en het karakter nemen ze vooral over van de moeder toch?

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:42

Liselot schreef:
Een gelderse met een beetje aanleg voor het hogere werk (Z+) zit toch al wel snel aan de 5000 :j Misschien dat je mazzel hebt omdat je in de wat kleinere stokmaat zoekt, die paarden zijn wat minder gewild en dus wat goedkoper.

het gaat om een veulen hoor

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:46

pillow schreef:
Liselot schreef:
Een gelderse met een beetje aanleg voor het hogere werk (Z+) zit toch al wel snel aan de 5000 :j Misschien dat je mazzel hebt omdat je in de wat kleinere stokmaat zoekt, die paarden zijn wat minder gewild en dus wat goedkoper.

het gaat om een veulen hoor


Ja en? Ik heb altijd voor een fokker gereden die met geldersen deed, veulens waren doorgaans nog niet uit de buik of er werd al 5000 op geboden. En dat was in een slechtere tijd dan nu

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:57

Na aanschaf van m'n eigen Gelderse (toentertijd) veulen 2 jaar geleden en toen ik vorig jaar rondkeek vallen de prijzen echt wel mee. De kampioen van dag vh gp hengstveulens kwam voor nog geen 4k te koop als ik me niet vergis, en heb er meerdere gezien die tussen 2-4k te koop stonden. Wil je echt een heel goeie dan komt er wellicht wat bovenop. Voor in het seizoen willen ze nog wel eens hoger zitten, heb ook meerdere veulens gezien die later in het seizoen voor bijna de helft of minder van de vp te koop stonden dan in het begin. Mja ook kans als je lang wacht dat de leuke al weg zijn.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:23

_Lobke_ schreef:
Wauw 5000 is wel heel veel voor een veulen waarbij je nog niet weet hoe ze zich gaat ontwikkeling en zonder goede afstammeling.
Opfokplekje heb ik geen extra kosten aan. Het is inderdaad wel hoefsmid en dierenarts kosten.

Ja precies dat risico loop je wel dat het karakter kan veranderen en niet gaat passen. Daarom hoef ik ook absoluut geen beestje dat hoog in het bloed zit. Een beetje gewoontjes is voor mij goed genoeg en het karakter nemen ze vooral over van de moeder toch?

5000 toch alleen als er echt vrij goed papier bij zit.Maar voor een die nog in de e-maat zal blijven,wat ts oke vindt, denk ik dat 2000 wel mogelijk is.Inderdaad tegen de winter kunnen ze veel goedkoper worden.Wat overigens ook voor volwassen paarden wel geldt.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:33

maar dames, ts geeft niks om papiertje en of afstamming. Genoeg papierloze dieren die prima mee kunnen komen in de dressuurring en leuke bewegingen zijn ook niet alleen voorbehouden aan paarden met goed papier.
Zoals ik het lees mag het ook gerust een veulen zijn zonder papier of matig papier, zolang er verder maar aan de volgende eisen wordt voldaan; warmbloed, wordt minstens 1.55, kan mooi lopen en merrie.
Dat is heus wel te vinden voor 2000.
Maar goed; met 1000 meer, maak je de zoektocht wel iets makkelijker ja. Maar 2000 is met ts haar eisen heus wel een goed veulen voor te vinden. Zo mega populair is de maat niet bij de volwassen recreatieve sport. Meesten willen toch een 1.70 plus paard....althans; zo lijkt het toch in elk geval. Dus dat drukt de prijs al......geen eisen aan papier stellen haalt ook de prijs al flink naar beneden.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:38

Gunstige tijd is de herfst. Wat al eerder is gezegd: als de stallen vol zijn en de opfok (te) duur. Neem de tijd, zoek ook op Marktplaats (niet iedereen zit op FB).
En laat je niet opnaaien, jaarlingen zijn niet duurder (wel moeilijker te beoordelen).

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:52

Maar qua stokmaat kun je beter naar een 3 jarige gaan kijken. Veulens zakken in prijs meestal nog niet om die reden.
Ik denk dat je voor 2000 wel een papierloos leuk veulen kunt kopen.
Straks in de herfst, winter voor een 3 a 4 duizend wel een leuk veulen met papier.

Kijk wel goed naar hoeven, gebit etc. In de prijsklasse kan rommel zitten, denk aan erg steil voetje etc.

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:58

Ts, 5000 voor een veulen met daverende afstamming en als veulen al topbewegingen is een koopje, haar karakter werkte ontzettend tegen haar maar ze is nu op haar plek. Heeft een veulen gehad en loopt nu onder het zadel maar nog steeds niet de gemakkelijkste. Deze mensen hebben al een bod van 25000 gehad op haar. Dus ja, was qua lopen geen slechte .
Dat veulen wat jij wil is voor 2 wel te koop maar reken je kosten gewoon door tot het drie en half is en ook wat jij maandelijks opzij kunt zetten om voor ern volwassen paard te sparen .

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 20:31

Thanks voor jullie reacties. Ik heb geen extra kosten mbt opfokstal dus dat maakt in principe niet zo veel uit. Er zitten weer goede tips bij. Wat ik me wel afvraag is vaak wordt er een schatting gedaan over de schofthoogte, dus je weet nooit helemaal zeker of zo'n paard groter gaat uitvallen of kleiner blijft, toch?

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Prijsindicatie voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:49

In de herfst naar Zuidlaren of Hedel . Daar kun je vaak voor weinig geld iets leuks kopen. Iemand meenemen die er kijk op heeft en lekker rondneuzen.