Quater horse x tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cowgirl93
Berichten: 23
Geregistreerd: 16-10-18

Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 11:12

Hoi ik wil vragen of iemand weet of het verstandig is om mijn tinker merrie te katen dekken door een quater ik dacht aan smoky dun it


Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:18

Wat wil je er mee bereiken? En wil je het zelf houden? Is je merrie correct gebouwd, pssm1-vrij?

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Allienda
Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:32

Cowgirl93 schreef:
Hoi ik wil vragen of iemand weet of het verstandig is om mijn tinker merrie te katen dekken door een quater ik dacht aan smoky dun it


Waarom niet een tinkerhengst met het Smoky dun gen?

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1686930
**Keltic v/d Gadedijk -> B+22 -> L1+10 -> L2+11 -> Eindstand**
<3 Zabou, Devin, Keltic-RIP-, Cullan, Louisiana(verkocht), Indezz-RIP- <3

Cowgirl93
Berichten: 23
Geregistreerd: 16-10-18

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 11:42

Nou mijn tinker merrie is precies goed gezond en gebouwt maar ja ik wil graag een quater omdat ik bij ab bakker wil rijden doe ik nu ook met mijn tinker maar het zoekken naar een goede geschikte quater is moeilijk en ik dacht mijn merrie is super lief en betrouwbaar en als ik haar zou kruizen met quater dan heb ik hoplijk wat ik zoek en ja ik hou het dan zelf

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:43

Als het voor jezelf is, je merrie pssm1 vrij is, de hengst 5 panel n/n getest is en er verbetering uit de combinatie komt voor jouw doel: waarom niet.
Voor de verkoop is dit denk ik geen rendabele mix.

Cowgirl93
Berichten: 23
Geregistreerd: 16-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 11:44

Dit is haar

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:44

@TS foto niet zichtbaar?

Cowgirl93
Berichten: 23
Geregistreerd: 16-10-18

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 11:45


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:46

Een goede standfoto (van opzij genomen, zonder tuigage, paard dat vierkant stilstaat) zegt meer over geschiktheid qua bouw voor eender welk doel :)

crazycactus
Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:55

Als je alleen veulen wil fokken om bij Ab te gaan rijden zou ik het lekker laten... Eer dat je er wat mee kan ben je minstens 3 jaar verder. Tinker kruizen met een Quarter kan best leuk uitpakken. Ik ken er eentje die ik heel leuk vind.
Dit is niet de meest charmante foto van je paard, de hals lijkt heel vreemd zo, en met al dat tuig valt er weinig over te zeggen.

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.


chimello
Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:24

Ik zou het niet doen. Je hebt namelijk ook 0% garantie dat het veulen er uit gaat zien en het karakter krijgt wat jij wilt. Als je een quarter koopt kun je doorzoeken tot je eentje gevonden hebt die bij jou past.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Evelien__
Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:36

Ik zou het ook niet doen. Beter zoals chimello zegt, lekker een quarter kopen die je volledig aanstaat.

01/06/2020 geboren King Kodiak VHH Z “Koda” <3

speedfiets_2
Badass Cowgirl
Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:40

Ik raad het je af. Beide zitten ver uit mekaar kwa bouw. Over het algemeen is het aankopen van een veulen ook nog eens goedkoper dan een kruising fokken. Of een paint zonder papier? Dan heb je ook niet de kans op gezondsheids problemen met je merrie. Ik zag ook dat er met de hengst alleen natuurlijk word gedekt wat ook weer risico's mee brengt.

waarom zou je perse een quarter moeten hebben om bij ad bakker te mogen rijden?

Be happy eat a snackkie

Margrietjuh
Berichten: 633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:21

Fokken om te verbeteren, is mij altijd geleerd.

Ik denk dat je je af moet vragen waarom je persee deze kruising wilt fokken, wat is je doel?
Waarom is dat doel niet te behalen met je tinker?
Heb je een specifiek doel in de sport, dan zou ik op zoek gaan naar, en investeren in, een leuke quarter/paint.
Het willen lessen bij een specifieke trainer zou geen reden moeten zijn om een specifiek ras te kopen of fokken naar mijn idee.
Ik kan me wel voorstellen dat je bij hem wilt trainen, omdat je een specifieke richting op wilt, en dat daarvoor een paint/quarter geschikter is.
Maar ook dan, ga lekker op zoek naar een leuk (jong) geschikt paard, zonder je merrie te belasten met een natuurlijke dekking en dracht met alle risico's van dien ;)

Live life.. Follow your dreams.. Never regret!

Caily
Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:28

Allienda schreef:
Cowgirl93 schreef:
Hoi ik wil vragen of iemand weet of het verstandig is om mijn tinker merrie te katen dekken door een quater ik dacht aan smoky dun it


Waarom niet een tinkerhengst met het Smoky dun gen?

Als jij een Tinkerhengst weet in deze kleur die beschikbaar is sta ik vooraan :D

Deze kruising bestaat als, geen idee of er meerdere zijn. Maar die ene die ik kende was een erg fijn paard, zat wel een kop op, maar ook heel gevoelig, heerlijk. De bokker die haar jaren heeft gehad heet Mallow. Het paard heet Clover. Geen idee of de huidige eigenaar ook een bokker is.


[ img ]

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:34

Ik vind een quarter x tinker op zich niet zo'n heel gek idee, maar je hebt bij een kruising geen idee/garantie wat eruit komt natuurlijk.

Voor hetzelfde geld maakt de merrie een kopie van zichzelf...

Als je echt wilt overstappen kun je beter een quarter veulen kopen denk ik.

Verder zou een goede standfoto van jouw merrie wel helpen ;-)

~Turbohoof Solutions ~

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:35

Ik zou het niet doen en hoop ook dat de eigenaresse van de hengst geen dekking doet buiten het ras.

Ten eerste ben je nu eigenlijk al te laat om alles nog te regelen. Dan komt het veulen dus pas in 2021.

Een 3jr is echt te jong om daar te trainen, dus dan kan je pas in 2025 of later!!! meedoen.

Maar zelf vind ik ook de rassen qua gangen en bouw veel teveel uit elkaar liggen. Natuurlijk ontstaan er leuke kruisingen, maar dat is een gok.
En ik zou niet gokken met mijn merrie als ik er zuinig op ben. Het kost veel meer geld dan het beestje ooit waard wordt en je kan je merrie en of veulen ook altijd verliezen.
Daarbij kan je dus een hele tijd niet met haar rijden straks als ze hoogdrachtig is en later veulen aan de voet heeft.

Ik ken leuke tinkers, die ook prima basis western lopen. Een goede trainer haalt op een goede manier het beste uit jou en je paard zonder te ver te pushen. Laat een tinker in zijn waarde. Kan ze dingen niet aan, moet je het anders aanpakken en je eigen wensen aanpassen of gewoon een paardje kopen die dat beter past. Hoewel dan ook de juiste manier van trainen met respect naar het paard altijd belangrijk blijft.

Anoniem

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:05

Ik zou eerst beginnen met het een quarter noemen in plaats van een quater. Bij een kwatter denk ik meer aan een spugende lama.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:17


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:54

Kanzi schreef:
En een kruising quarter of paint veulen kopen?
(Deze staat wel in België) https://www.2dehands.be/a/dieren-en-toe ... ousPage=lr
Ik heb bij deze man een tijdje terug een jaarling gekocht, die is erg mooi opgedroogd.


Dan zou ik wel even laten testen. Leuke prijsjes, maar kan een heel duur grapje worden als ze niet oke zijn.

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:02

Anoniem schreef:
Ik zou eerst beginnen met het een quarter noemen in plaats van een quater. Bij een kwatter denk ik meer aan een spugende lama.


OMG _O- _O- _O- ROFL. Dat ga ik vanaf nu dus nooit meer uit mijn hoofd krijgen he.

Maare een veulen fokken uit een Tinker met een QuaRter ( _O- ) alleen om bij Ab te kunnen lessen. Dat is wel de meest domme reden om een paard te willen fokken. Een paard fok je om iets te verbeteren, niet om ergens te kunnen lessen. Daarbij wat de anderen al zeggen, je bent op z'n minst 4 jaar als niet 5 verder voordat je er wat mee kunt (wie zegt dat je dan nog bij Ab lest) en wie weet komt er niet uit wat jij wenst voor een volgend paard. De beide rassen liggen best wel heel ver uit elkaar wat bouw, beweging en spieropbouw aangaat. Voor hetzelfde krijg je een paard wat helemaal niet geschikt is voor wat jij wilt.
Ik weet van een kruising Quarter/Tinker in de maak. Maar dat was en een ongelukje, en hoe dat eruit gaat zien weet dus ook nog niemand en hoe die gaat worden in de toekomst ook niet. Ik denk dat het veel verstandiger is om gewoon verder te zoeken naar een Quarter, Paint of Appie die aan je wensen voldoet. Dan weet je tenminste dat het dat kan wat jij wilt.


Allienda schreef:
Cowgirl93 schreef:
Hoi ik wil vragen of iemand weet of het verstandig is om mijn tinker merrie te katen dekken door een quater ik dacht aan smoky dun it


Waarom niet een tinkerhengst met het Smoky dun gen?

Grinnik Allienda, de hengst heet Smoky Dun It ;) Dat is niet de kleur. Die hengst is zelfs Bay roan :D

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:06

Een echt goede trainer past zich ook aan bij het vermogen van paard en ruiter. Die zou ook nooit adviseren om een tinker merrie te dekken met een quarter. Maar neem aan dat meneer AB denkt dat je er met 2jr al op kan en mee kan doen??
Hopelijk dekt Noordman niet buiten het ras en ook dit jaar niet meer bij zo een overhaaste dekking. Zou zonde zijn en hengst niet goed doen.

Margrietjuh
Berichten: 633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Fryslân

Re: Quater horse x tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:16

Een trainer kan naar mijn idee best adviseren om een ander ras te overwegen, als een ruiter hele specifieke ambities heeft welke met zijn/haar huidige paard niet haalbaar zijn.
Een ander advies lijkt mij, zoals eerder inderdaad ook gezegd, het aanpassen van je doelen.

Een realistische trainer, welke zichzelf serieus neemt, zal denk ik beide opties bespreken met de ruiter.

Het dan maar kiezen voor een gok, zoals deze kruising, lijkt me niet de manier om je doel(en) te bereiken. Ook het welzijn van je merrie daarin wederom meenemend.

Live life.. Follow your dreams.. Never regret!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:03

Ik heb er leuke veulens van gezien dus als jij dat wilt waarom niet?

Maar ik vraag me wel af of je het moet doen om die reden. Smoky is een goede reiner maar met een tinker moeder is de kans niet supergroot dat het veulen een harde stopper of snelle spinner wordt. en basiswerk kan ook prima met een volle tinker (je kan dan kijken naar een wat sportievere hengst). En een volle tinker verkoop je makkelijker door mocht de nood aan de man komen. Als je een reiner wilt dan kun je beter een reining prospect kopen (al is dat niet goedkoop natuurlijk).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Janinevv, Jolynne, Koko12345 en 133 bezoekers