Groei na derde levensjaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Groei na derde levensjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 21:05

Heel verschillend...
Paard 1.65 gemeten als 3-jarige en nooit een cm meer gegroeid.
Een andere, 1.72 gemeten en 5 jaar later ook 5 cm groter.
Ik zie wel dat de paarden waarvan ik vind dat ze 'af' zijn op hun 3e meestal niet veel meer groeien, terwijl de slappe slungels vaak nog lang doorgroeien.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 20:32

NatasjavE schreef:
BBreedveld schreef:
Van diverse mensen heb ik gehoord dat hun paard tussen het derde en het zesde levensjaar nog een flink aantal centimeters is gegroeid. Het ging vaak om rassen die bekend staan als laatbloeiers.

Ik weet dat de halshouding en de trainingstoestand van invloed zijn op de schofthoogte en misschien verklaart dat de uitschieters, maar toch niet alles, want soms gaat het om 10+ centimeters.

Ik ben dus benieuwd naar jullie ervaringen. Groeide jouw paard nog veel na zijn derde levensjaar? En zo ja, hoeveel?


Hoe heeft halshouding invloed op de uiteindelijke stokmaat?

Mijn paarden zijn nog zo’n 5 tot 8 cm gegroeid tussen het 3 en 8 levensjaar.

De belangrijkste factor is erfelijkheid.

Uiteraard voeding maar ook tegenslagen kunnen een (remmende) factor zijn in de groei.

Daarnaast bij een hengst de leeftijd waarop je hem castreert...of juist niet castreert.


De ribbenkast zit alleen met spieren en banden aan de voorbenen vast. Als je het hoofd van je paard ver omhoog brengt, zal de schoft iets hoger worden. Bij een grazende houding, daalt de schoft. Als jet paard in de banden hangt, zal de schoft ook iets lager zijn dan wanneer hij zich opricht. Dat bedoel ik met de invloed van de halshouding op de stokmaat. Ik had beter kunnen zeggen: op het opmeten van de stokmaat.

https://photos.app.goo.gl/JytMjuwVikhtc626A
https://photos.app.goo.gl/DrcoAgMyZ4kvA5gz7

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Groei na derde levensjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:01

Ohh je bedoeld de hoofdhouding tijdens het opmeten.

Ik dacht dat dat je bedoelde dat paarden met veel front een hogere schoft ontwikkelen.

Foto’s kan ik niet openen.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 10:30

Afbeelding
Afbeelding

Deze bedoelde ik.