veulen registreren bij KWPN of AES stamboek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Billythekid
Berichten: 50
Geregistreerd: 11-06-04

veulen registreren bij KWPN of AES stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 11:36

Omdat ik mijn hengstveulen wil laten registreren was ik aan het rondkijken en wat prijzen aan het vergelijken. Bij het AES betaal ik 35 euro en bij het KWPN 171,25 euro :( .
Ik verwacht dat het veulen later gewoon voor de springsport gaat dus vroeg ik mij af of het niet verstandig is om 136,25 euro minder te betalen en hem bij het AES te registreren. Zijn er meer bokkers die deze afweging maken en wat kies jij?


Ylana
Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:40

Ben je al lid van het KWPN, anders komt dat er ook nog bij.... :=

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:40

ja ik heb precies hetzelfde gedaan. Ik heb mijn veulen ook AES geregistreerd. Persoonlijk ben ik van mening dat stamboek er steeds minder toe doet, maar afstamming des temeer. Geïnteresseerde in jouw veulen kijken naar het dier zelf en welke afstamming en moederlijn, en de kleur van het papier maakt de meeste niet meer uit. Daarnaast zijn er al meerdere GP paarden ook AES geregistreerd zoals Lizzymarrie en Molly Malone.

Misschien is Zangersheide trouwens ook nog een optie? Die zijn ook niet zo duur geloof ik, moet je er alleen een Z'tje achter zetten. ;)

mavantos
Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:42

Als je het veulen zelf wilt houden dan zou ik het bij het AES inschrijven. Als je het veulen wil verkopen lijkt mij het KWPN interessanter dan AES. Er zijn zeker mensen die niet erg veel geven om het papier/stamboek, maar nog veel meer die dat wel doen :')
Laatst bijgewerkt door mavantos op 01-07-19 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Kilimanjaro
@puppy_freek

Silly1972
Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: veulen registreren bij KWPN of AES stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:44

Mensen zien nog steeds liever Kwpn papier, dus ik zou die paar extra centen toch investeren mocht je hem ooit willen verkopen.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: veulen registreren bij KWPN of AES stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:49

die ervaring heb ik echt niet. Afstamming en vooral moederlijn. Misschien dat het bij dressuurpaarden anders is, maar de meeste springers geven niet meer zoveel om papier.

Silly1972
Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: veulen registreren bij KWPN of AES stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:52

Bij springers is het inderdaad minder belangrijk, maar ik zou het toch doen.
Maar dat is mijn bescheiden mening ;)

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Roodvos
Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:13

Billythekid schreef:
Omdat ik mijn hengstveulen wil laten registreren was ik aan het rondkijken en wat prijzen aan het vergelijken. Bij het AES betaal ik 35 euro en bij het KWPN 171,25 euro :( .
Ik verwacht dat het veulen later gewoon voor de springsport gaat dus vroeg ik mij af of het niet verstandig is om 136,25 euro minder te betalen en hem bij het AES te registreren. Zijn er meer bokkers die deze afweging maken en wat kies jij?

Bij het KWPN krijg je o.a. ook het chippen en veulen "tekenen" (vast leggen kleur, geslacht, aftekeningen en andere opvallende kenmerken) erbij. Ik neem aan dat je dat bij het AES voor de registratie zelf moet laten doen, door bijv. je dierenarts. Wat vraagt jouw dierenarts daarvoor?

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

ImLucky
Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: veulen registreren bij KWPN of AES stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:21

ik denk, zeker als het een springpaard is, en het in de toekomst niet in de fokkerij gaat dienen, het niet veel uitmaakt of je aes inschrijft. was het een merrie geweest dan zal een kwpn fokker in de toekomst evt afhaken, maar de kans datt een ggk kwpn dekhengst zou kunnen worden is denk ik niet zo groot of wel?

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Billythekid
Berichten: 50
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 16:17

Ik ben wel lid bij het KWPN en het is een soort automatisme om de veulens KWPN te registreren. Maar voor dit hengstveulen verwacht ik niet dat hij dekhengst wordt maar een toekomst als sportpaard heeft. Mijn ervaring is dat kopers van springpaarden voornamenlijk naar het paard zelf kijken en minder naar het papier. Dan ga je je afvragen of het dat extra geld waard is.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:58

Ik zou ook is informeren bij Zangersheide …. een 'Z' paard verkoopt nog altijd vlotte dan KWPN of AES als het over springen gaat.

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: veulen registreren bij KWPN of AES stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:51

En dan heb je een goed springpaard en wil je je graag proberen te selecteren voor het WK jonge springpaarden in Lanaken, dan kun je alleen aan de reguliere selecties meedoen met een in Nederland bij een erkend stamboek geregistreerd paard (KWPN of NRPS). Anders ben je aangewezen op de wild-card procedure, waarbij ik niet precies weet of er voor Zangersheide geregistreerde paarden nog een andere omweg is.

Klein detail in alle afwegingen en bij verkoop van een veulen of verkoop naar het buitenland niet relevant, maar als je zelf een springpaard voor de sport aanhoudt kan het wel relevant zijn.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: veulen registreren bij KWPN of AES stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:34

ik vind 80 euro op de prijs van een veulen te verwaarlozen, maar zou het lekker bij het eas doen als je de meerwaarde niet inziet,

MariekeS_
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: veulen registreren bij KWPN of AES stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 16:02

Om even in te breken: is het niet mogelijk om een veulen/paard later over te schrijven naar een ander stamboek? Als het veulen in principe voor beiden voldoet? Met oog op de verkoop kwestie dat een koper het nog kan veranderen mochten ze dat perse willen?
Of is het echt een eenmalige ‘keuze’?


TROY (2019) & LAYS (2014)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 10:53

Volgens de regels kan een paard, dus veulen, maar 1 paspoort hebben … dat behoort bij het paard de rest van zijn leven te blijven.
Dat wil zeggen de geboorte registratie, cq paspoort is blijvend.

Dus, bijvoorbeeld, een veulen geregistreerd bij NRPS, krijgt NRPS paspoort.
Maar ….. het is wel mogelijk om bijvoorbeeld het paspoort te laten 'overstempelen' door een andere Stamboek. Bijvoorbeeld, je gaat met deze NRPS-paspoort hebbende merrie naar een KWPN keuring en als zij dan voldoet aan de eisen van het KWPN kan het paspoort overstempeld worden.
Maar het geboorte registratie, cq paspoort, blijft. Het paard zal ook altijd 'aangezien' worden als een NRPS'er, niet KWPN.

Echt een eenmalige 'keuze'.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers