Aanbetaling ( tinker)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sammie0102
Berichten: 19
Geregistreerd: 08-06-19

Aanbetaling ( tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-19 16:53

Ik kan kijken bij een Tinker.
Maarr....
wij kunnen pas na onze vakantie het beestje in de stalling plaatsen. Eerder vind ik zielig,
Nu zegt de verkoper als je het wilt moet je een aanbetaling doen.
Dat vind ik lastig. Want: wat gebeurt er mee in de tussentijd,
Of miss wel verkopen alsnog.
Snap dat ze zekerheid willen maar als ik bijwijze van spreken niet op kom dagen... dan kunnen zijn het alsnog verkopen. En verliezen dan eigelijk niks... in anders om voor mij dan dus wel. Wat is jullie ervaring hiermee.
( waarom nu kijken... ik zoek een klik met een pony en wil het niet af laten hangen van een vakantie en dat ik er niet ben dat is zielig)


Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Aanbetaling ( tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:54

Ik zou eerst gaan kijken naar de pony, en als het dan niet klikt hoef je de aanbetaling ook niet te doen toch?

Als het wel klikt kun je goede afspraken maken en misschien dan toch die aanbetaling doen.

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:57

Ik vind het netjes dat je alleen een aanbetaling hoeft te doen en ze hem dan voor je vasthouden....het is simpel gedacht om hem nog even een paar weken daar te laten staan maar hij kost hun ook geld en het dier zal ook met een reden verkocht worden. Dus dat hij, gratis, nog een paar weken mag blijven staan is gewoon enorm netjes. Het zal niet voor t eerst zijn dat mensen een paard kopen (zeggen te kopen) en vervolgens niet op komen dagen, niks meer laten horen, kortom dat de hele koop niet doorgaat. Een aanbetaling is daarom echt heel normaal en als hij verder dan kosteloos nog een tijdje daar mag blijven zou een bos bloemen ook best mogen vind ik.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

agee
Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:57

Ik vind een aanbetaling doen juist goed. Dan weten beide partijen dat het serieus is.
Als de verkoper het paard dan toch niet op de afgesproken tijd kan afleveren, dan heb jij recht op teruggave van je aanbetaling want dan blijft hij in gebreke.
Je kunt dit in een contractje vastleggen.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:07

Hier zelfs het hele paard betaald met een contractje waarin stond wanneer ik hem zou ophalen. Ik ben twee weken op vakantie geweest en hem daarna opgehaald. Ik vond het wel een strakke regeling, paard stond gratis bij haar gestald en was al van mij dus ze hoefde er alleen maar voor te zorgen :+ Ondertussen hoefde ik zelf geen stalling te betalen

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:09

Tja het is toch echt normaal om een aanbetaling te doen als de verkoper nog moet wachten met verplaatsen. Hoe vaak ik niet gezien heb dat een paard gereserveerd moest worden omdat er stalling geregeld moest woorden of wat dan ook. En hoe vaak puntje bij paaltje de koper niks meer van zich laat horen of je aan het lijntje houd.

En dan moet je soms kijkers en eventuele kopers afslaan waaraan je hem wel verkocht zou hebben. Dus het kost gewoon geld. Want stel dat jij hem wil en dit duurt dan nog een tijd voor je hem ophaalde. Dan kost hij die tijd nog geld. En stal dan dat jij niets meer van je laat horen na een week of twee, dan zitten er al drie weken kosten aan. Plus de extra tijd om weer een andere koper de zoeken.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:12

Handgeld betalen als er een periode zit tussen koop afspreken en ophalen van het paard is niet raar.
Dat heb ik als verkoper ook meerdere keren gerekend. Ik wil voorkomen dat ik een paard een langere periode vasthoudt en de koper uiteindelijk niet meer komt opdagen.

Meestal was het bij ons een paar honderd euro.

[o]

Sammie0102
Berichten: 19
Geregistreerd: 08-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-19 17:16

Duidelijke zaak. Voor ons is het eerste keer pony kopen. Dus dan hoor ik graag de meningen van andere. Wat indd redelijk is enz.

xmarritw
Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:23

Net zoals de andere zeggen aanbetaling is normaal.

Maak er wel een contract van, zodat je als de pony opeens verkocht wordt je geld kan terug vragen.

Jara van de Edelweiss B+11 L1+1

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Aanbetaling ( tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:32

Hier op stal al eens gehad dat de verkoper van een paard (stalgenootje) er toch geen afscheid van kon nemen, en het paard zelf hield. Er was 500 euro aanbetaald en die heeft ze terug gegeven.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:36

Aanbetaling is inderdaad normaal.Ik zou wel alles goed doorspreken en vastleggen.Stel dat er iets met de pony gebeurt dus terwijl hij nog daar staat.

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Aanbetaling ( tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:54

Aanbetaling is idd normaal als pony daar op jouw verzoek nog langer moet blijven.
Hele bedrag betalen is ook niet uitzonderlijk.

Sylvia
Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Aanbetaling ( tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:01

Ik vind een aanbetaling niet raar. Ja, je bent je geld kwijt als je niet op komt dagen. Maar de verkoper blijft met een Tinker zitten waarvoor hij ook al die tijd kosten aan stalling heeft gehad.

Netjes zelfs, het gebeurd ook vaak zat dat je het paard koopt en dan gewoon stalgeld betaald voor de tijd dat het paard blijft staan.

Wel alles goed vastleggen!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

pluiskuiken
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Aanbetaling ( tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:11

Ik heb begin juni toegezegd op een jaarling, maar met examens etc wilde ik ook nog wachten tot komend weekend om haar op te halen. Ik heb onder contract 10% van de vraagprijs als voorschot betaald. Morgen bij ophalen betaal ik de rest.

Ik vind het normaal dat je een 'reserveringskost' betaald. Zet wel duidelijk in het contract dat indien de koper afziet van de verkoop, jij je geld terugkrijgt. Maar omgekeerd, als jij je bedenkt, vind ik het normaal dat die centjes bij de verkoper blijven. Jij 'breekt' dan het contract, en idd, de verkoper moet weer op zoek gaan naar een nieuwe koper.

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Aanbetaling ( tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:23

Ik heb ook 2x een pony verkocht die hier nog even bleef staan.
De eerste tot na de vakantie van de nieuwe eigenaar, die hebben een aanbetaling gedaan en pony (die nog erg groen was) is nog even lekker door getraind.

De 2e stond helemaal niet te koop, maar toen iemand haar graag wou kopen toch besloten dat te doen, onder voorwaarde dat ik het weekeind daarna nog districts kampioenschap mocht rijden (bij de nieuwe eigenaar om de hoek, 2 uur rijden hier vandaan) en eventueel hippiade als we door mochten. Dat was prima, ze is ons komen groomen en voorlezen die dag en heeft haar nieuwe pony uit gestapt. Ik mocht naar de hippiade, dus pony bleef nog even, nieuwe eigenaar is nog een paar keer geweest te rijden bij mij, heeft de hippiade ook gegroomt en de week er na is de pony verhuist. Hier is geen aanbetaling gedaan, mocht de nieuwe eigenaar afgehaakt zijn had ik mijn merrie gewoon gehouden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dustinlover
Berichten: 8741
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Aanbetaling ( tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:48

Aanbetaling is heel normaal. Erg makkelijk gedacht dat het voor hun niks kost of lastig is. De verkoper heeft misschien voor jou wel wat mensen afgezegd die het paard ook wilde kopen en dan zeg jij na een paar weken/maanden nee ik doe het toch maar niet. Heeft de verkoper geen geld, wel geld betaald voor het paard en geen kopers meer.

Ik vraag altijd een aanbetaling als het langer dan een week duurt en is het veel langer dan wil ik het volledige bedrag en zijn de risico's voor de nieuwe eigenaar die hem dan gewoon in "stalling" heeft staan.

cp112
Berichten: 14710
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Aanbetaling ( tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:20

Hier wordt altijd 1/3 van het bedrag aanbetaald als het paard niet direct meegenomen wordt.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

elinedeau95
Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Aanbetaling ( tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 08:02

Aanbetaling is toch logisch want de eigenaar maakt er ook kosten voor als die niet meteen wordt meegenomen. Ken veel mensen die alvast 1/3 of de helft betalen voordat ze hem meenemen ivm vakantie of andere zaken. Lijkt mij meer dan normaal en heeft de verkoper meer zekerheid.

.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 08:19

Een aanbetaling is gebruikelijk. Maar als je het echt goed geregeld wil hebben zou ik hem kopen en gelijk laten verzekeren en in jou geval later ophalen. Het gaat bijna altijd goed in de tijd dat je er niet bent maar er kan natuurlijk altijd iets gebeuren. En van wie is die dan? Nog van de koper of van de verkoper, hij is nog niet volledig betaald. En wie is er dan verantwoordelijk voor de gemaakte kosten?
Je kan ook een aanbetaling doen onder voorwaarde dat hij dan betaald en geleverd wordt. Dat staat meestal in de al eerder aangegeven contracten.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Monique1963
Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Aanbetaling ( tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 09:38

Laten keuren, contractje opstellen, schade uitsluiten en aanbetalen en eventueel herkeuren als je hem gaat meenemen.

In een ander topic vroeg je of iemand van 1,69 op een tinker van 1,39 kan. Is dat hetzelfde paardje?

En als ik het goed begrijp, zal dat dier nog iets groeien, dus is het een jong dier. Je koopt een jonge groene tinker als eerste paard, als ik het zo goed samenvat. Weet je zeker dat dit paard voor jou dan de juiste keuze is?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

wilmatj
Berichten: 2414
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 09:56

Een aanbetaling is niet meer dan normaal. Ze moeten hem dan 2 maanden voor jou onderhouden en verzorger, in de hoop dat je hem ook echt op komt halen. Hoeveel kopers niet na 2 maanden in eens toch geen interesse hebben. Heb je als verkoper gewacht op niets. ( en gewoon kosten gemaakt )


Als je na de vakatie pas wilt kopen, dan kun je beter dan pas gaan zoeken.

Daarnaast is het zeker niet zielig, wel onhandig. Een pony vind het nooit erg om even vakantie te krijgen.. wel onhandig omdat ie wel gewoon gevoerd moet worden, misschien binnen en buiten gezet moet worden.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 44 bezoekers