Advies gevraagd, prijs Andalusiër

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Escada

Advies gevraagd, prijs Andalusiër

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 13:08

Ik ben in overleg met een stal om een Andalusische hengstveulen te kopen.
Hij is van januari 2019, valk en heeft PRE papieren. Nu waren wij eigenlijk niet eens opzoek naar een paard maar soms komt er zoiets op je pad en hij zit al de hele week in mijn hoofd :+:

De vraagprijs is €3000,-. Wij hebben nooit een veulen gekocht maar wel van onze eigen merrie een veulentje gefokt etc. Een veulen laat je niet keuren toch? Voor ons is het ook voor het eerst een Andalusiër. Dat het dit ras zou worden was bij ons volgende paard was altijd al zeker maar toch is een veulen kopen wel spannend. Waar let je nou precies op?

Wie heeft er al eens eerder een veulen aangeschaft en waar let je op?

What doesn't kill you makes you stronger

spotsontop

Re: Advies gevraagd, prijs Andalusiër

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:11

Persoonlijk vind ik 3000 niet veel voor een PRE valk met papieren. Als jij het er aan uit wilt geven, dan moet je dat doen. Zelf heb ik vorig jaar een veulen gekocht. Laten keuren kan wel voor ze kunnen natuurlijk geen buigproef doen maar wel de algemene dingen checken.

Verder zou ik vragen of je de ouders in beweging mag zien, en als ze bereden worden er misschien op rijden. Dan kun je een beetje aanvoelen wat je kunt verwachten

Volg onze avonturen ook op Instagram!
@spotsontop

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:13

gho bij een veulen koop je toch echt vooral emotie. Want behalve wat exterieur checken(denk dan vooral been en hoefstand, rug, halsaanzet) en beweging, kan je er nog maar weinig van zeggen.
Wel kan je horen wat de merrie al gedaan heeft, haar medisch verleden en dat geldt ook voor de hengst. Het is niet altijd sluitend, maar toch vaak indicatief. De prijs anisch is redelijk normaal/correct. De fokker zal er heus niet rijk van worden.

L'embarras du choix

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 13:13

spotsontop schreef:
Persoonlijk vind ik 3000 niet veel voor een PRE valk met papieren. Als jij het er aan uit wilt geven, dan moet je dat doen. Zelf heb ik vorig jaar een veulen gekocht. Laten keuren kan wel voor ze kunnen natuurlijk geen buigproef doen maar wel de algemene dingen checken.

Verder zou ik vragen of je de ouders in beweging mag zien, en als ze bereden worden er misschien op rijden. Dan kun je een beetje aanvoelen wat je kunt verwachten

De moeder stond ook te koop. Is bereden dus dat is misschien wel een goede tip! De vader van het veulen is Serrano Uno. Ik kan daar helaas weinig over vinden -O-

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:14

Leuk! Volle PRE papieren? Dus ouders beide PRE?
Bloedlijnen,ouders enz bepalen ook een prijs. Heb je misschien meer informatie? :D
Linkje van lgancce?

Ik vind de prijs laag voor een raszuivere PRE veulen. Blijft hij ook valk?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:16

Ik vind het geen geld voor een veulen met papieren, met als toetje nog een speciaal kleurtje. Keuring heb ik zelf bij mijn jonkies niet gedaan. Maar dat ligt een beetje aan de kijk die je er zelf op hebt.

*the minute you think of giving up,think of the reason why you held on so long*
*the road isn't always easy,but the destination might be worth it*
*some days there won't be a song in your heart,try to sing anyway*

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:23

Dat is een nette prijs voor een PRE valk veulen.
Mits hij wel echt PRE papier heeft, dus ouders beiden ook PRE met Carta. Dat zou ik wel eerst even goed checken

De grootste en goedkoopste ruitersportwinkel (en webwinkel) van de regio!!!: http://www.horsetopshop.nl

I stepped on a cornflake, does that make me a Cereal killer?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:23

Ik beoordeel een veulen net als een volwassen paard op bouw, gangen en vooral karakter. Ook de bloedlijnen vind ik interessant en kijk ik ook naar de moeder en als het kan naar andere familieleden die ze vaak bij een fokker wel hebben staan. Bij aanschaf laat ik wel keuren door een dierenarts.

Het is geen geld voor een volle PRE in die kleur. Dat is gunstig, maar ik vraag me ook af waarom. Kijk ook even de stokmaat van de ouders na op het papier. Soms worden veulens waarvan wordt verwacht dat ze klein blijven voor een lagere prijs verkocht.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 13:29

Jammer het lukt mij niet om een foto te uploaden. Kent iemand de hengst?

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 13:32

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:39

Beide ouders zijn wel PRE. Dan is de prijs niet te hoog vind ik. Verder niet erg bijzonder met bloedlijnen/ouders volgens mij.
Stokmaat kan ik ook niet vinden.. Moeder is niet erg groot ofwel?

Weet de fokker het niet?

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 13:42

MightyJoe schreef:
Beide ouders zijn wel PRE. Dan is de prijs niet te hoog vind ik. Verder niet erg bijzonder met bloedlijnen/ouders volgens mij.
Stokmaat kan ik ook niet vinden.. Moeder is niet erg groot ofwel?

Weet de fokker het niet?

Moeder is 1.58, vader is 1.77! Moeder is opgenomen in het stamboek is wat ik weet, ook valk.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 17:58

Wij gaan maandag kijken *\o/*

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:31

Leuk! Ik heb wel klinisch laten keuren bij de aanschaf van mijn veulen. Niet dat je er 1 koopt met een longafwijking of een hartruis. Ook meteen gekeken voor ataxie. Buigproeven kunnen inderdaad niet. Ik vond het het geld waard, was niet heel duur en zou zonde zijn dat als je hem gaat belasten en hij blijkt iets te hebben wat als vanaf jonge leeftijd duidelijk was geweest als een dierenarts even uitgebreid naaf had gekeken. Veel kijkplezier!

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 23:20

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-19 19:02

Zijn er nog mensen die de hengst kennen? Of meer informatie heeft over deze bloedlijn?

De serrano uno op de website hoort valk te zijn, maar ik kreeg een foto van een schimmel hengst dus dit is een beetje apart -O-

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 06:24

Misschien schimmel die als valk geboren is?

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-19 16:26

Libera schreef:
Misschien schimmel die als valk geboren is?

Dat zou ook nog kunnen. Moeder is valk en ik hoop toch echt wel dat hij ook valk blijft

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:54

Ik heb wat geprobeerd te speuren.. Dus geen idee of het ok 100% zeker is maar wat ik vanuit je link zag en wat google vertaald (en een link hier op bokt) is de moeder van Serrano Uno bruin(of vos) (Castaña) en de vader schimmel (Torda). Bij hemzelf staat Baya.. Maar daar kan ik de vertaling niet van vinden :+ Maar iig geen Torda wat zeker staat voor schimmel. Dus misschien heb je "geluk" en blijft het valk? :P

Wel een prachtig veulen zeg! <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:14

Baya wordt gebruikt voor valk, of soms voor alles met een creme gen.
Soms wordt een veulen ook met kleur ingeschreven maar wordt het later schimmel. Bij een goedgekeurd paard wordt dat wel weer recht getrokken natuurlijk op de keuring.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-19 17:40

Dit is de moeder, ook een valk

[ img ]

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:48

Als het belangrijk voor je is zou ik hem maar laten testen. Zou me niets verbazen als het een schimmel blijkt te zijn.

Edit: bij de nakomelingen van zijn vader staan 3 of 4 schimmels uit niet schimmel merries. Dat is minder dan je zou verwachten, maar als er maar eentje van klopt dan kan die hengst niet anders dan schimmel zijn.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:54

Escada schreef:
Hij is van januari 2019, valk en heeft PRE papieren. Nu waren wij eigenlijk niet eens opzoek naar een paard maar soms komt er zoiets op je pad en hij zit al de hele week in mijn hoofd :+:

De vraagprijs is €3000,-. Wij hebben nooit een veulen gekocht maar wel van onze eigen merrie een veulentje gefokt etc. Een veulen laat je niet keuren toch? Voor ons is het ook voor het eerst een Andalusiër. Dat het dit ras zou worden was bij ons volgende paard was altijd al zeker maar toch is een veulen kopen wel spannend. Waar let je nou precies op?

Als je hem koopt met de bedoeling om te dekken heeft hij Nederlandse of Spaanse papieren?
Het PRE stamboek (vooral het Spaanse) kan moeilijk zijn met de opname of afgifte.
vraag naar de procedures.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:58

Escada schreef:
Dit is de moeder, ook een valk

[ [url=m/2rZjPr.png]Afbeelding[/url] ]

Ja die foto staat toch al in het topic?

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-19 21:41

BMHP schreef:
Escada schreef:

Als je hem koopt met de bedoeling om te dekken heeft hij Nederlandse of Spaanse papieren?
Het PRE stamboek (vooral het Spaanse) kan moeilijk zijn met de opname of afgifte.
vraag naar de procedures.

Nee hij is niet voor de fok :)