Hoe voorzichtig is de merrie met haar pasgeboren veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Malle_meid
Berichten: 188
Geregistreerd: 31-10-21

Hoe voorzichtig is de merrie met haar pasgeboren veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-22 16:05

Misschien een stomme vraag..... :+

Natuurlijk heb ik in mijn paarden verleden best wel wat veulentjes gezien op de stallen waar ik kwam, maar nu is er pas een veulentje geboren bij een merrie waar ik nauw bij betrokken ben. Direct op kraamvisite gegaan en ik vond het toch wel heel spannend om te zien hoe het pasgeboren veulen in het stro lag, en de merrie er omheen bewoog. Bang dus dat de merrie per ongeluk op de benen of staart van het veulen zou gaan staan, alles is nog zo kwetsbaar. Er worden natuurlijk jaarlijks heel wat veulentjes geboren en die groeien meestal wel uit tot gezonde volwassen dieren (en ik ken ook wel de verhalen van veulens die het om wat voor reden dan ook niet redden |( ), maar gaat dit dus ook wel eens fout? Of maak ik me hier onterecht zorgen over?


Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoe voorzichtig is de merrie met haar pasgeboren veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:12

De kans dat het fout gaat is nooit 0 natuurlijk, maar de meeste merries zijn echt wel voorzichtig met hun veulen hoor. En dingen als een stal die groot genoeg is, helpt natuurlijk ook mee om ongelukjes te voorkomen.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hoe voorzichtig is de merrie met haar pasgeboren veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:28

Het gaat wel eens fout maar over het algemeen zijn merrie's zich erg bewust van hun kleintje. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Eilinora
Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Hoe voorzichtig is de merrie met haar pasgeboren veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:03

Joh ik ken veulens die gewoon tussen de benen van de merries gaan liggen slapen.
De merries bewegen dan ook niet en blijven staan zoals ze staan.

Katyatje
Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:27

Ik zag vandaag op stal een veulen dat met zijn snoet net niet op moeders voeten lag. Ik vroeg me hetzelfde af eerlijk gezegd :P

Cioccolato
Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoe voorzichtig is de merrie met haar pasgeboren veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:29

Het is een genot om te zien hoe voorzichtig merries met hun veulens zijn in het begin <3

En uiteindelijk tikt de merrie t veulen aan en schiet het veulen weg. Hoe snel het omdraait is ook ongelofelijk _O-


Esther
Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoe voorzichtig is de merrie met haar pasgeboren veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:46

Hopelijk hebben moeder en veulen een stal die ruim genoeg is. Heb wel eens gezien dat een merrie op de kogel van haar veulen ging staan in een kleine stal. Of dat aan de merrie lag of de stal kan ik niet zeggen, je hebt ongetwijfeld bij paarden ook betere en slechtere moeders.

Sprakeloos

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:00

Over het algemeen zijn merrie's heel voorzichtig met hun veulens :j
[ img ]
Veulen van onze merrie leek het een uitdaging te vinden om zo onhandig mogelijk te liggen. Soms zelfs met haar hals tussen de voor en achterbenen van de merrie. Dan bewoog ze gewoon niet meer, ook niet als ze dan niet bij het hooi kon :Y)

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:51

Daphne__ schreef:
Over het algemeen zijn merrie's heel voorzichtig met hun veulens :j
[ [url=m/j8Ix6E.jpg]Afbeelding[/url] ]
Veulen van onze merrie leek het een uitdaging te vinden om zo onhandig mogelijk te liggen. Soms zelfs met haar hals tussen de voor en achterbenen van de merrie. Dan bewoog ze gewoon niet meer, ook niet als ze dan niet bij het hooi kon :Y)

Hier vorig jaar ook zo’n rotjonk dat tussen de benen was gaan liggen. Arme merrie kon geen kant op en heeft haar voer zelfs laten liggen waar ze niet aan kon door hem. :+ Toen ik ze buiten jaste heb ik haar voer buiten gegeven en er bij gebleven. _O-

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

absque_dubio
Berichten: 7828
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Hoe voorzichtig is de merrie met haar pasgeboren veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:53

Ik weet een bokker die vorig jaar haar veulen is verloren nadat de moeder per ongeluk snachts op het been heeft gestaan.
Dus ja, het kan zeker gebeuren..

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

thequeensmum
Berichten: 3494
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Hoe voorzichtig is de merrie met haar pasgeboren veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:27

Weet ook van een merrie die zo blij was dat ze met haar kind naar buiten mocht, dat ze ging lopen rennen en bokken. Schopte helaas het veulen dood. Denk wel dat het uitzonderingen zijn

ThioroJarig
Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:49

Uitzonderingen heb je altijd maar 99% van de merries is uiterst voorzichtig rond hun veulen.
Wel een keer een echt lompe merrie gezien, voor haarzelf, voor mensen rond haar en dus ook voor haar veulen. Lag het veulen diep te slapen, vond ze dat toch maar raar en begon er op te klauwen om te zien of het nog bewoog. Hop, veulen kon gelijk door naar de kliniek met een paar gebroken ribben. Veulen heeft het overleeft maar was dezelfde lompe sukkel als z'n moeder (door het hek ipv door de poort, zulke dingen). Zat toch een foutje in die familie :+ .

KittyDylan
Berichten: 8857
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:52

Mijn merrie is zo beschermend naar veulen dat het voor beide wel gevaarlijk word, dus onnodig naast de stal staan is een no-go de eerste week. Als veulen ligt te slapen probeert ze wel hem te ontwijken maar ik houd mijn hart vast want het veulen heeft toch een paar tikjes tegen het hoofd gehad. Ze is dan zo gefocussed op ons weg te jagen dat ze niet meteen let waar ze haar benen neer zet.
Nu veulen een paar weken is maakt het haar allemaal niet zo veel meer uit en is ze wel voorzichtiger en veulen heeft haar moeder ook door, dat eten bv toch net belangrijker is dan het veulen, en gaat ze niet in de weg liggen.

Andere merrie is gelukkig heel voorzichtig met haar kind.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Malle_meid
Berichten: 188
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Hoe voorzichtig is de merrie met haar pasgeboren veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-22 12:23

Dank voor jullie verhalen, of ik me hier geruster door voel weet ik alleen niet.... :\, het kan dus toch best wel eens goed fout gaan... maar laten we er dan maar op vertrouwen dat het meestal toch wel goed gaat.

De stal is ruim genoeg verder, dit is het eerste veulen van deze merrie. Iedereen mag erbij van haar en in de wei doet het veulen al redelijk haar eigen ding, merrie maakt zich niet zo druk erom, haha

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:29

Malle_meid schreef:
Dank voor jullie verhalen, of ik me hier geruster door voel weet ik alleen niet.... :\, het kan dus toch best wel eens goed fout gaan... maar laten we er dan maar op vertrouwen dat het meestal toch wel goed gaat.

De stal is ruim genoeg verder, dit is het eerste veulen van deze merrie. Iedereen mag erbij van haar en in de wei doet het veulen al redelijk haar eigen ding, merrie maakt zich niet zo druk erom, haha

het kan altijd fout gaan, dracht en geboorte houden risico's in. Dat is gewoon zo.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:33

Als een merrie (mn een maiden) veel moeite heeft met de nageboorte is dat eigenlijk altijd een risicovol moment. En verder: meestal gaat het goed, maar een merrie kan een keer op een onder het stro verstopt voetje gaan staan. Verder vind ik de eerste keer naar buiten spannend, ervaring leert dat ze zo snel mogelijk na de geboorte de bak of de wei in moeten.

kellykeuhh
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Re: Hoe voorzichtig is de merrie met haar pasgeboren veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:45

Onze maiden merrie is een weekje geleden bevallen.. Alles vlot verlopen en ze was vrijwel meteen verliefd op haar kind.. Toen ze begon te bewegen schrok ze dusdanig van de nageboorte die er nog aanhing dat ze het even op een lopen zette.. Gelukkig sprong ze over haar veulen toen ze zo verschoot ipv erop.. Ik denk dus echt dat het van merrie tot merrie afhangt, maar in het grootste deel van de gevallen loopt het wel goed :)

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe voorzichtig is de merrie met haar pasgeboren veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:51

Wij hadden een merrie die overdag was bevallen van haar eerste veulen. We deden savonds zoals altijd de lichten uit in de stallen en de merrie raakte helemaal in paniek omdat ze haar veulen niet meer zag. Dus een nacht en lampen aangelaten. Daarna was het goed.
Ging dus niet fout, had wel fout kunnen gaan...

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:54

Ooit een merrie geweten die nog niet lang onder de mensen was, en niemand mocht haar veulen benaderen, maar ze liet het niet drinken. Toen ze erbij gingen om te proberen het veulen te laten drinken, heeft ze zo heftig gereageerd dat ze haar veulen vertrappeld heeft.

Maar gelukkig zijn dit uitzonderingen, ze kwam uit een kudde Arabische paarden die op een eiland in Engeland vrij gelopen hadden, en met hun kudde in België in de handel terechtgekomen waren, ze waren geen mensen gewoon hoewel ze al volwassen waren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tjee en 57 bezoekers