Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sannneke1991
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Friesland.

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:44

Wow, gaat er nogal pittig aan toe hier.
Maar wanneer het over ks gaat, ik heb een merrie gereden toen ik zestien was, had ook ks en niet direct in die mate dat het niet meer te rijden was. Met juiste training ging het redelijk en had ze geen pijn. Maar de eigenaar heeft ook op een gegeven ogenblik gevraagd aan zijn DA of fokken een optie was en die DA heeft het afgeraden omdat er te veel veranderde in het lichaam van de merrie en dat dat niet of nauwelijks op te vangen was aangezien je niet van alles in een drachtige merrie kunt stoppen. Dit was een jaar of twaalf geleden dus misschien kunnen ze nu meer.


Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:51

Persoonlijk zou ik eerder met een wffs merrie fokken (mits vrije hengst) dan met een ks merrie, omdat het laatste niet alleen een lijdensweg kan worden voor de merrie maar ook voor de nakomelingen als het doorgegeven word.

Wffs drager is gewoon gezond (mits geen andere gebreken) en prima voor de sport. Maar als je echt serieus wilt fokken om er wat aan te verdienen dan zorg je natuurlijk gewoon voor een top merrie die helemaal gezond is en uit een goede stam komt met prestaties/ predikaten etc.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:54

Sannneke1991 schreef:
Wow, gaat er nogal pittig aan toe hier.
Maar wanneer het over ks gaat, ik heb een merrie gereden toen ik zestien was, had ook ks en niet direct in die mate dat het niet meer te rijden was. Met juiste training ging het redelijk en had ze geen pijn. Maar de eigenaar heeft ook op een gegeven ogenblik gevraagd aan zijn DA of fokken een optie was en die DA heeft het afgeraden omdat er te veel veranderde in het lichaam van de merrie en dat dat niet of nauwelijks op te vangen was aangezien je niet van alles in een drachtige merrie kunt stoppen. Dit was een jaar of twaalf geleden dus misschien kunnen ze nu meer.


Qua pijnbestrijding bedoel je? Dat klopt. Verstandige DA

Sannneke1991
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Friesland.

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:12

Klopt Babootje, ik bedoel pijnbestrijding. Die DA zei letterlijk dat je soms met een drachtige merrie met KS moet kiezen tussen veulen en merrie omdat er teveel pijn is. En dat je nooit van te voren kunt aangeven of het wel of niet goed gaat, hij raadde het af maar zoals ik zei, het is al even geleden.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 10:19

Babootje schreef:
maria1990 schreef:
Ze heeft absoluut geen pijn daar zijn verschillende testen en onderzoeken aan voorafgegaan om te kijken of ze wel of geen pijn heeft. Dus wellicht stelt dat je gerust.


Ze had pijn Maria toen je met haar naar de DA ging. Met een gezond paard ga je niet naar de DA. Toen kwam je erachter dat ze KS had, heb je haar laten behandelen en NU is ze pijnvrij. Besef je niet dat de bespiering door training verkregen het meest van invloed is op het pijnvrij houden van je paard. Meer dan de behandeling die ze heeft gekregen? Het is hartstikke fijn dat je paard nu pijnvrij is, maar besef je nu echt niet dat kan veranderen tijdens de dracht? Dat door de dracht de spieren verslappen en het gewicht van de buik de wervelkolom hol trekt, iets dat je nu juist niet moet hebben met KS. Een dracht is al zwaar voor een gezonde merrie laat staan voor die van jou. Natuurlijk wordt er nog gefokt met KS. Maar dat zijn de broodfokkers waar je je aan spiegelt.

Ik heb net als SinneJ de indruk dat jouw uitgangspunt vooral de centen betreft.

Veulen kopen (goed idee van SinneJ) heb je als optie terzijde geschoven.
Waarom vraag ik me af, als je geen veulen wil kopen, wil je er wel 1 fokken met kans op een erfelijk gebrek?
Ik neem dus aan dat het veulen voor de verkoop is. Zo levert de merrie waar je niets meer aan hebt en ook niet kan verkopen tenminste nog wat op toch?
Een draagmerrie, om jouw merrie te ontzien, is voor jou ook geen optie. En met de kosten voor een draagmoeder levert de verkoop van het veulen voor jou nauwelijks wat op.
WFFS merrie kopen wil je niet, want stel dat je gaat fokken dan fok je mogelijk een drager. En zou dat veulen ook minder opleveren volgens jou.

In de discussie komen wij natuurlijk nooit tot elkaar. We hebben een ander uitgangspunt. Jij het geld en wij jouw paard.


Je zit er goed naast wat betreft je eigen verzonnen diagnose. Ik heb de bovenlijn op de röntgenfoto's laten zetten omdat ik wilde weten of daar wel of geen afwijkingen inzaten. Niets meer en niets minder. Dus het kwam bij toeval aan het licht. Speculeren heeft niet zoveel zin hé :+ Ik ga mij op positieve dingen focussen dat zou je ook eens moeten doen :D Ik heb zeker niet met broodfokkers gesproken :') Het is straks wel bijna etenstijd dus ik lust wel een broodje!


flitzz schreef:
Hoe langer ik mee lees in dit topic denk ik steeds vaker, dat jij heel hard een psycholoog nodig hebt. Jij hebt volgens mij totaal geen zelfreflectie, valt continue mensen aan, jij bent continue degene die persoonlijk word. En waarom omdat er andere waarheden en feiten zijn dan de jouwe??
Er word hier op een nette manier tekst en uitleg gegeven, gepraat, bronnen vermeld, ervaringen gedeeld, meningen gegeven die degelijk onderbouwd zijn en jij wijst alles naar het land der fabelen..
Zoals je weet zit er een groter risico met merries die een drager zijn van het WFFS. Maar goed als jij er wel mee wil fokken prima hoor en dan is dat jou goedrecht.


Ik weet niet in welk topic jij jezelf bevindt? Maar dit kun je imo niet goed praten. Vervelend voor je dat je wat klachten ondervindt morgen is Psycholoog weer open. Lees je überhaupt wel wat ik zeg? Want ik ga niet fokken met WFFS drager zei ik al eerder.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 10:21

Elisa2 schreef:
Persoonlijk zou ik eerder met een wffs merrie fokken (mits vrije hengst) dan met een ks merrie, omdat het laatste niet alleen een lijdensweg kan worden voor de merrie maar ook voor de nakomelingen als het doorgegeven word.

Wffs drager is gewoon gezond (mits geen andere gebreken) en prima voor de sport. Maar als je echt serieus wilt fokken om er wat aan te verdienen dan zorg je natuurlijk gewoon voor een top merrie die helemaal gezond is en uit een goede stam komt met prestaties/ predikaten etc.


Veulen is voor eigen gebruik hoor dus er hoeft niks aan verdiend te worden :D

mavantos
Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:28

maria1990 schreef:
Elisa2 schreef:
Persoonlijk zou ik eerder met een wffs merrie fokken (mits vrije hengst) dan met een ks merrie, omdat het laatste niet alleen een lijdensweg kan worden voor de merrie maar ook voor de nakomelingen als het doorgegeven word.

Wffs drager is gewoon gezond (mits geen andere gebreken) en prima voor de sport. Maar als je echt serieus wilt fokken om er wat aan te verdienen dan zorg je natuurlijk gewoon voor een top merrie die helemaal gezond is en uit een goede stam komt met prestaties/ predikaten etc.


Veulen is voor eigen gebruik hoor dus er hoeft niks aan verdiend te worden :D


Dan is de WFFS een betere optie dan de KS merrie. Tuurlijk hoeft er niks mis te gaan met de rug je KS merrie, maar het kán wel. Daarbij is de kans dat het erfelijk is en je dus mogelijk drie jaar een jong paard opfokt en die dan niet goed blijkt te zijn.

Een WFFS-dragende merrie kruisen met een hengst die vrij is van WFFS zorgt in ieder geval voor een gezond veulen. Helemaal als deze voor eigen gebruik is dan maakt het uiteindelijk niets uit of deze weer drager is (50% kans) of vrij is van WFFS (ook 50% kans).

Kilimanjaro
@puppy_freek

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 10:37

Sannneke1991 schreef:
Wow, gaat er nogal pittig aan toe hier.
Maar wanneer het over ks gaat, ik heb een merrie gereden toen ik zestien was, had ook ks en niet direct in die mate dat het niet meer te rijden was. Met juiste training ging het redelijk en had ze geen pijn. Maar de eigenaar heeft ook op een gegeven ogenblik gevraagd aan zijn DA of fokken een optie was en die DA heeft het afgeraden omdat er te veel veranderde in het lichaam van de merrie en dat dat niet of nauwelijks op te vangen was aangezien je niet van alles in een drachtige merrie kunt stoppen. Dit was een jaar of twaalf geleden dus misschien kunnen ze nu meer.


Er wordt tegenwoordig niet meer zo dramatisch over KS gedacht als vroeger. Er zijn nu veel meer mogelijkheden op dat gebied. Door middel van een operatie kan de KS tegenwoordig weggehaald worden. Er kunnen verschillende therapieën toegepast worden die ervoor zorgen dat de klachten verholpen worden. Denk aan mesotherapie, goudkorrels, tildren infuus. Daarnaast dient er ook correct gereden te worden dus het is niet alleen de therapie die zijn werkt doet ;)

mavantos schreef:
Dan is de WFFS een betere optie dan de KS merrie. Tuurlijk hoeft er niks mis te gaan met de rug je KS merrie, maar het kán wel. Daarbij is de kans dat het erfelijk is en je dus mogelijk drie jaar een jong paard opfokt en die dan niet goed blijkt te zijn.

Een WFFS-dragende merrie kruisen met een hengst die vrij is van WFFS zorgt in ieder geval voor een gezond veulen. Helemaal als deze voor eigen gebruik is dan maakt het uiteindelijk niets uit of deze weer drager is (50% kans) of vrij is van WFFS (ook 50% kans).



Het kan idd een keertje misgaan met een veulentje fokken, maar dat geldt voor elke fokmerrie daar is mijn merrie geen uitzondering in. Zowel de fokker als dierenarts hebben tegen mij gezegd: gebruik een hengst met een sterke bovenlijn want daar sluit je heel veel mee uit. Ik moest wegblijven bij de Engels volbloeden omdat de spinaaluitsteeksels van een volbloed van nature dichter op elkaar staan. (Maar dat spreekt voor zich). De feiten zijn dat er nooit bewezen is dat KS erfelijk is dus ik laat dat aan de wetenschappers over. Er gaan ook genoeg geruchten hierover in de rondte dat het door een trauma kan zijn ontstaan van buiten af of door beroerd rijden met een weggedrukte rug in combinatie met verkeerde halsaanzet. Hoe dan ook. Zolang de wetenschappers en dierenartsen het niet weten hoe KS kan ontstaan weet niemand het... hoe het oorspronkelijk kan zijn ontstaan.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-06-19 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:20

maria1990 schreef:
Je zit er goed naast wat betreft je eigen verzonnen diagnose. Ik heb de bovenlijn op de röntgenfoto's laten zetten omdat ik wilde weten of daar wel of geen afwijkingen inzaten. Niets meer en niets minder. Dus het kwam bij toeval aan het licht. Speculeren heeft niet zoveel zin hé :+ Ik ga mij op positieve dingen focussen dat zou je ook eens moeten doen :D Ik heb zeker niet met broodfokkers gesproken :') Het is straks wel bijna etenstijd dus ik lust wel een broodje!


je bent aan het Jokkebrokken Maria. Ik heb je jouw berichten daarover gelezen. "Jouw paard was heel erg opgeknapt van de mesotherapie" en jij raadde die behandeling bij iedereen aan die een paard heeft met KS klachten. Drong het zelfs behoorlijk op als enige oplossing daarvoor.
En waarom zou je je paard op de foto zetten en behandelen als het allemaal fantastisch gaat en er geen klachten zijn? Wat kun jij de boel omdraaien zeg! Ongelooflijk gewoon.

maria1990 schreef:
Er wordt tegenwoordig niet meer zo dramatisch over KS gedacht als vroeger. Er zijn nu veel meer mogelijkheden op dat gebied. Door middel van een operatie kan de KS tegenwoordig weggehaald worden. Er kunnen verschillende therapieën toegepast worden die ervoor zorgen dat de klachten verholpen worden. Denk aan mesotherapie, goudkorrels, tildren infuus. Daarnaast dient er ook correct gereden te worden dus het is niet alleen de therapie die zijn werkt doet ;)


Maria je hebt tunnelvisie. KS is vaker niet op te lossen dan wel. Een operatie kan ook niet bij elk paard en elke vorm van KS. Dat geldt ook voor de andere therapieën. Een tildren behandeling is vaak niet succesvol en als het helpt helpt t maar tijdelijk.

En als het allemaal zo fantastisch gaat met je paard Maria, waarom rijd je haar niet gewoon in de sport nu dan? Waarom een nieuw sportpaard kopen en met deze een veulen fokken als je eigenlijk helemaal geen veulen wil?
Waarom rijd je je fantastische KS merrie niet gewoon naar de GP?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-06-19 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 11:39

Veulentje zou dan als opvolger dienen voor in de toekomst. Knap dat jij weet dat m'n merrie niet in de sport loopt. Hoe duur was die glazen bol? Ik ga lekker genieten van mijn dressuurpaarden want ik kan mijn vrije tijd wel beter besteden dan hier. Inmiddels is mijn vraag allang beantwoord en heb ik al eerder besloten om geen WFFS drager te kopen of om er überhaupt mee te fokken.

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:47

Knappe die een drachtige merrie in de sport op hoog niveau uitbrengt.
Maar ik heb zo t idee dat dat allemaal niet aan de orde is.

maria1990 schreef:
Inmiddels is mijn vraag allang beantwoord en heb ik al eerder besloten om geen WFFS drager te kopen of om er überhaupt mee te fokken.

Was waarschijnlijk geen koopje.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-06-19 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 12:00

Babootje schreef:
maria1990 schreef:
Je zit er goed naast wat betreft je eigen verzonnen diagnose. Ik heb de bovenlijn op de röntgenfoto's laten zetten omdat ik wilde weten of daar wel of geen afwijkingen inzaten. Niets meer en niets minder. Dus het kwam bij toeval aan het licht. Speculeren heeft niet zoveel zin hé :+ Ik ga mij op positieve dingen focussen dat zou je ook eens moeten doen :D Ik heb zeker niet met broodfokkers gesproken :') Het is straks wel bijna etenstijd dus ik lust wel een broodje!


je bent aan het Jokkebrokken Maria. Ik heb je jouw berichten daarover gelezen. "Jouw paard was heel erg opgeknapt van de mesotherapie" en jij raadde die behandeling bij iedereen aan die een paard heeft met KS klachten. Drong het zelfs behoorlijk op als enige oplossing daarvoor.
En waarom zou je je paard op de foto zetten en behandelen als het allemaal fantastisch gaat en er geen klachten zijn? Wat kun jij de boel omdraaien zeg! Ongelooflijk gewoon.



Ik heb de bovenlijn op de röntgenfoto's laten zetten omdat ik wilde weten of daar wel of geen afwijkingen inzaten. Niets meer en niets minder. Dus het kwam bij toeval aan het licht.
Nadat ik de uitslagen binnenkreeg van de KS is ze meteen behandeld en daar is ze idd van opgeknapt. Daarvoor was er helemaal geen vermoeden dat ze KS had of zou hebben. Ik vind je manier van reageren erg vervelend worden.


Babootje schreef:
Was waarschijnlijk geen koopje.

Ik zie van de WFFS merrie af om een hele andere reden dat heeft niks met de vraagprijs te maken want daar waren we wel uitgekomen.


In het algemeen:

Ik stel voor dat er een ander topic verder gediscussieerd wordt over KS i.p.v. hier.

Kinke
Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:13

maria1990 schreef:
Het doet gewoon pijn dat ik succesvol ben met mijn dressuurpaarden inclusief KS merrie en daarom worden jullie persoonlijk. Geeft verder niet hoor :D :D


_O-
Wie ben jij dan? Dan weten we in ieder geval wie die 'pijn' veroorzaakt :+

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:17

Moderatoropmerking:
Gezien dit topic niet thuis hoort op VVDD verplaats ik het topic. Met de ontwikkelingen in het topic meer richting de fokkerij en de genetica, hebben we besloten het topic te verplaatsen naar Fokkerij en Afstamming-Algemeen (F-AM).

We vragen jullie hierbij wel om het topic niet verder aan te vullen met een discussie over fokken met KS. Hierover loopt een ander topic waar de discussie veel beter op de plaats is. Dan blijft de informatie hier puur over de keuze voor wel of niet een merrie met WFFS aanschaffen, wellicht niet meer voor TS maar is mogelijk ook voor andere gebruikers op een ander tijdstip.
Alvast bedankt.

"Een draver, is gaver" :D

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:21

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat niet over Kissing Spines. Daarover kan je discussiëren in het andere topic. Graag het hier enkel over WFFS hebben.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:30

Topic vluchtig doorgelezen.

On topic. Ja ik denk dat WFFS de prijs wel iets zal drukken als we het hebben over potentiële fokdieren.
Je hebt het er tenslotte liever niet bij.
Al zal het wel een subtiel verschil zijn.

Een hengst of merrie die fenomenaal presteert en/of een vrije bloedlijn heeft kan namelijk nog steeds interessant voor de fokkerij.
En die zal dus mogelijk zelfs meer geld waard zijn dan een hengst die minder presteert, minder interessant gefokt is maar wel vrij van dit gendefect is.

Ik denk wel dat als je een hengst hebt die positief is op de hengstenkeuring wil aanbieden wel heel goed na moet denken of hij ook echt interessant is voor de fokkerij. Bij twijfel zullen ze echt wel afwijzen voor goedkeuring.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:19

Is toch een KWPN hengst met WFFS ggk dit voorjaar?
Als de hengst goed is gaan ze hem er niet voor laten staan.
En maar goed ook...

Bij veulens uit een echt goeie stam die hoogstwaarschijnlijk in de fokkerij zouden terecht komen of de gemiddelde fokmerrie is WFFS commercieel een ramp, als de merrie al bovengemiddeld heeft vererft of de paarden gewoon in de sport lopen denk ik niet dat het ook maar iets van verschil uit maakt.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:56

Maar is het WFFS bewezen maar op 1 allel/gen/hoe heet het, of op meerdere? Of is dat nog onbekend? Want al onze berekeningen op kansen en hoe je het de populatie uit fokt slaan natuurlijk nergens op als het op meerdere ligt.

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:57

Lees je eens in mensen, WFFS is een monogenetische aandoening.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:02

s0173957 schreef:
Lees je eens in mensen, WFFS is een monogenetische aandoening.


Dank je, dat wilde ik weten :D

(afstudeerfeestje gister, ik heb een kater, sorry :D)

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:56

Voor de sport maakt het echt niks uit dus zal het de waarde niet drukken. Voor de fokkerij is het sterk afhankelijk met wat voor merrie-materiaal je te maken hebt. Is het zelf een fijn dier en eentje die uit een mooie sportlijn komt, dan zal de waarde er niet van zakken. Gewoon goed opletten dat je een WFFS-vrije hengst erop zet. En de fokkers die er niet mee willen fokken zullen toch niet aankloppen om je merrie te kopen. Maar goed, heb je een normale merrie die ook nog eens WFFS heeft, dan denk ik dat het de (fok)waarden zeer zeker drukt.

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:19

Ik denk dat je WFFS het beste kan vergelijken met het OLW-gen, ook wel het Lethal White gen genoemd. Als deze homozygoot voorkomt dan is het ook dodelijk. Dat geldt net zo voor WFFS, en ook OLW is niet altijd zichtbaar. Toch wordt ermee gefokt, soms omdat het goede paarden zijn, soms omdat het OLW-patroon heel interessant oogt.

In het geval van WFFS is er alleen niks moois of interessants aan, het paard zelf is qua prestaties hooguit interessant. Wat dat betreft ben ik dan ook van mening dat het streven moet zijn dat het weggefokt wordt, maar dat een dergelijk paard best goedgekeurd/mee gefokt mag worden als deze ook echt uitmuntend is. Onder alle andere omstandigheden: Gewoon niet doen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 07:40

NatasjavE schreef:
Topic vluchtig doorgelezen.

On topic. Ja ik denk dat WFFS de prijs wel iets zal drukken als we het hebben over potentiële fokdieren.
Je hebt het er tenslotte liever niet bij.
Al zal het wel een subtiel verschil zijn.

Een hengst of merrie die fenomenaal presteert en/of een vrije bloedlijn heeft kan namelijk nog steeds interessant voor de fokkerij.
En die zal dus mogelijk zelfs meer geld waard zijn dan een hengst die minder presteert, minder interessant gefokt is maar wel vrij van dit gendefect is.

Ik denk wel dat als je een hengst hebt die positief is op de hengstenkeuring wil aanbieden wel heel goed na moet denken of hij ook echt interessant is voor de fokkerij. Bij twijfel zullen ze echt wel afwijzen voor goedkeuring.


Ik vind het risico te groot en het zal idd de prijs wel drukken in de toekomst. Want ik ben niet de enige die erover zou zijn gevallen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:55

Maar dan zouden ruinen dus altijd minder geliefd en minder waard moeten zijn? Die hebben tenslotte ook geen enkele fokwaarde?

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:59

DatBenIkNou schreef:
Maar dan zouden ruinen dus altijd minder geliefd en minder waard moeten zijn? Die hebben tenslotte ook geen enkele fokwaarde?



Bij een ruin heeft WFFS geen invloed op de prijs. Die wordt namelijk niet voor de fok gebruikt.

En nee ruinen zijn niet minder geliefd.

Ja bij fokkers wellicht :')

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers